Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fritz 9 mot Fritz 11
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
röding2
Medlem
#91 Skrivet: 4 Jun 2008 00:27

ja ja...jag menar naturligtvis inte drag utan schackrutor...Få se nu av 64 rutor kan jag max hålla 15 i minnet. Därför missar jag oftast när motståndaren flyttar till en ruta som jag inte har koll på.

näsbyboy
Medlem
#92 Skrivet: 4 Jun 2008 00:29

tänkte väl det

Garri Kasparov kan se fem drag framåt

röding2
Medlem
#93 Skrivet: 4 Jun 2008 00:30 - Redigerad av: röding2

Och jag kan se fem drag bakåt!

barr
Medlem
#94 Skrivet: 4 Jun 2008 00:31 - Redigerad av: barr

Citerar: röding2, #91:
jag menar naturligtvis inte drag utan schackrutor

och jag som egentligen trodde du menade schackpartier...

röding2
Medlem
#95 Skrivet: 4 Jun 2008 00:33

Har Du smakat schackutor. Ett underbart bakverk. Lika goda som Remi. Eller bondkakor.

röding2
Medlem
#96 Skrivet: 4 Jun 2008 00:37

Gonatt alla SO-polare. Ta det med en klackspark. Se inte så allvarligt på saker och ting. Pling !

Dynamit
Medlem
#97 Skrivet: 4 Jun 2008 23:18

Kan ni inte börja om från början och bara spela med motordragen utan att bjuda remi. Mest rättvis bedömning då.

näsbyboy
Medlem
#98 Skrivet: 4 Jun 2008 23:55

Elvis has left the building. Showen är över. Det blir inga fler drag och inga fler Fritz-mot-Fritz-partier. Den som vill se sådana partier kan själv installera båda motorerna på sin dator och köra dem mot varandra.

nicholas
Medlem
#99 Skrivet: 4 Jun 2008 23:59

Vart har vi hjällmar döden tagigt vägen?
Vi schack nördar har dödatt alla.

sånt är livet

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 5 Jun 2008 00:55

Citerar: sture_lindberg, #68:
Ok,men vad var det då för vits med denna "test" varför inte låta robotarna spela till "The bitter end"För ni förlorade väll iaf ingen rank eller så när ni mötte varandra med era robotar??och för det andra:vad är vitsen med att publicera dessa partier,när dom inte ens är "färdigspelade" ????

krokofant
Medlem
#101 Skrivet: 5 Jun 2008 14:23

Citerar: sture_lindberg, #68:
Ok,men vad var det då för vits med denna "test" varför inte låta robotarna spela till "The bitter end"För ni förlorade väll iaf ingen rank eller så när ni mötte varandra med era robotar??och för det andra:vad är vitsen med att publicera dessa partier,när dom inte ens är "färdigspelade" ????

Det inlägg verkar lovande. snart dags för en ny antirobottråd?

sture_lindberg
Medlem
#102 Skrivet: 5 Jun 2008 15:01

nej,jag frågesätter INTE robotar i mitt inlägg.Utan jag undrar över att robotorna inte fick spela mera än 20 respektive 21 drag i "sina" partier.Kanske blev det kortslutning? Vem vet

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 5 Jun 2008 15:15

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #1:
Hej!

Nu är kampen igång! Årets stora begivenhet här på sajten. Fritz 9 vägrar vika ner sig och tar sig tappert an Fritz 11. Hur ska det gå? Och är det egentligen kampen mellan datorerna eller spelarna som avgör? Vem av spelarna fyller bäst på med egna tankar där motorerna har sina luckor? Följ kampen! Två partier spelas just nu mellan
Fritz_9_1.09GHz och fritz_11_1.80Ghz och detta får ni ju bara inte missa!

Så stod det att läsa i det första inlägget om denna schackmatch!Då kan man ju bara undra varför robotskötarna inte kunde låta partierna spelas ut ända till slutet. I stället kommer dom överens om remi efter 20 respektive 21 drag i de båda partierna..vad är det för "begivenhet" att inte låta robotarna få spela klart partierna??DEt är det jag och andra undrar över..Sen kommer någon med en kommentar om att man får ta remi när man vill:uppet är ju inte riktigt DET som jag skriver om.Utan varför INTE låta robotarna spela ut hela partierna när det utskrives som "Årets Stora Begivenhet!

ChessGoth
Medlem
#104 Skrivet: 5 Jun 2008 15:35

Måste nästan hålla med Sture. Lite "antiklimax" här.
Var det någon som frågade de stackars "robotarna" vad de ville? De kanske ville fortsätta men förvägrades detta av sina ägare! Skandal är det i så fall.

sture_lindberg
Medlem
#105 Skrivet: 5 Jun 2008 16:20

Inte mycket till Robotkamp nejSnarare var det väl fråga om RobotKRAMP

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#106 Skrivet: 5 Jun 2008 21:58

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #66:
Jag gick med på remi i det ena partiet där jag tyckte att jag stod bättre efter att ha blivit mutad i form av ett remianbud av motståndaren i det andra partiet där jag tyckte jag stod sämre. Ett byte alltså.

Som jag och mina motorer Fritz och Rybka bedömde saken, var jag på väg mot resultatet +0=1-1 och därför ville jag inte anta remianbudet i det parti där jag temporärt stod bättre, men förmodligen inrte hade vinst. Genom att låta anbudet från Fritz 11 ligga och mogna till sig några dagar kanske dess skötare skulle tröttna och gå med på remi även i det parti där jag stod sämre. Jag minns inte om det var jag som bjöd remi där. Det är ju människan bakom motorn som tar ställning till ett remianbud och därför kan man slinka undan som jag lyckades med mot en spelare som inte är så vass utan motorn så att säga. Hur ska man kunna fråga Fritz om han vill ha remi eller ej? Det går ju inte.

Fritz 11 borde förstås ha fortsatt i det parti där han stod bäst och då hade jag ju i gengäld också avslagit remianbudet.

Sedan var ju detta med begivhet ironiskt menat. Det förstod tydligen inte alla... Skule ha använt en

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#107 Skrivet: 5 Jun 2008 22:40

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #106:
Fritz 11 borde förstås ha fortsatt i det parti där han stod bäst och då hade jag ju i gengäld också avslagit remianbudet.

Nu vet jag inte hur länge du analyserad med din motor. Men fritz 11 säger att du stog lite bättre i båda.

sture_lindberg
Medlem
#108 Skrivet: 5 Jun 2008 22:51

Men om det är 2 Robotar som spelar mot varandra,varför inte lika gärna spela ut båda partierna då? Och när dessutom en robot står något bättre i båda partierna.Vad är det som hindrar er? rank? Prestige?? Underligt iaf att ta remi redan efter 20 drag,När man ska testa Frittarna mot varandra..

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#109 Skrivet: 5 Jun 2008 22:55

Citerar: sture_lindberg, #108:
Vad är det som hindrar er? rank? Prestige??

Att det inte är jag som bestämmer utan programet. Du sture du skriv för ett tag sedan att man skulle kunna komma upp i 3000 i SO rating utan männskilgt hjälp det är det jag håller på och testar.

sture_lindberg
Medlem
#110 Skrivet: 5 Jun 2008 23:03

Om du tar remi med din robot efter 21 drag så kommer du nog aldrig upp i några 3000.Det jag föreslog var ,att man kunde låta Fritx "tänka" i 10 minuter per drag.Menar du att Fritz 11 gav dej stränga order att ni skulle ta remi???

Dynamit
Medlem
#111 Skrivet: 5 Jun 2008 23:28

Citerar: sture_lindberg, #110:
Menar du att Fritz 11 gav dej stränga order att ni skulle ta remi???

Han kan väl knappast svara ja på denna frågan för motorer bjuder väl aldrig remi.

sture_lindberg
Medlem
#112 Skrivet: 6 Jun 2008 11:52

Just det.Troligen dom själva som kommit överens om remin..Inte de stackars robotarna
Citerar: fritz_11_1.80Ghz, #109:
Att det inte är jag som bestämmer utan programet.

Här skriver han visserligen att det är #programmet# som bestämmer

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#113 Skrivet: 6 Jun 2008 15:44

Citerar: sture_lindberg, #110:
Menar du att Fritz 11 gav dej stränga order att ni skulle ta remi???

Ja det kan man säga. Om jag inte skulle bjudit remi så skulle inte jag kunna fortsätta partiet.
Citerar: Dynamit, #111:
Han kan väl knappast svara ja på denna frågan för motorer bjuder väl aldrig remi.

Jo det gör dom.

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 6 Jun 2008 15:57

Citerar: fritz_11_1.80Ghz, #113:
Ja det kan man säga. Om jag inte skulle bjudit remi så skulle inte jag kunna fortsätta partiet.

Det är ju bara att strunta i vad en robot tycker.och fortsätta spelandet!
Citerar: fritz_11_1.80Ghz, #113:
Citerar: Dynamit, #111:

Jo det gör dom.

Det var ju ni 2 robotskötare som kom överens om remierna har du ju skrivit förut

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#115 Skrivet: 6 Jun 2008 16:05

Citerar: sture_lindberg, #114:
Det var ju ni 2 robotskötare som kom överens om remierna har du ju skrivit förut

Får jag veta var jag har skrivit det?
Det är ju bara att strunta i vad en robot tycker.och fortsätta spelandet!

Ja men då är det människan med i spelet. Det skulle ju vara utan männskilg hjälp

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 6 Jun 2008 16:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #106:
Jag minns inte om det var jag som bjöd remi där. Det är ju människan bakom motorn som tar ställning till ett remianbud och därför kan man slinka undan som jag lyckades med mot en spelare som inte är så vass utan motorn så att säga. Hur ska man kunna fråga Fritz om han vill ha remi eller ej? Det går ju inte.
Läs gärna de 2 sista raderna speciellt.

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#117 Skrivet: 6 Jun 2008 16:22 - Redigerad av: fritz_11_1.80Ghz

Citerar: sture_lindberg, #116:
Läs gärna de 2 sista raderna speciellt.

1.Det var inte jag som skrev det. Jag och fritz 9 är inte samma personer.
2.Det är svårt att förklara hur det här testet gick till men. Jag valde att spela mot fritz 11 som ett vanligt parti D.V.S som när man spelar mot fritz 11 i en mänskligt parti mot datorn. Jag spelade ett med vit ett med svart så som här på sidan. När fritz gjorde sitt drag som vit. Jag gjorde draget här och sparade. Jag gjorde det draget som fritz 9 gjorde mot mig och gjorde fritz 11s svars drag här sen sparade jag osv...

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 6 Jun 2008 16:40

men frågan är:Om det skulle vara ett seriöst test,varför spelade ni inte klart partierna till slutet?

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#119 Skrivet: 6 Jun 2008 17:05

Citerar: sture_lindberg, #118:
men frågan är:Om det skulle vara ett seriöst test,varför spelade ni inte klart partierna till slutet?

Svar:jag kunde inte!

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 6 Jun 2008 17:08

Batteristopp?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.