Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fritz 9 mot Fritz 11
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
nastyboy
Medlem
#61 Skrivet: 3 Jun 2008 23:30

Citerar: röding2, #90:
Remi? Vad är det? En ny schackterm? En chokladbit?
Kan någon förklara?

Definitivt en chokladbit. Jag köpte sådana på Willys hemma.

röding2
Medlem
#62 Skrivet: 3 Jun 2008 23:31

Jaha då vet jag. Ähum....Sture är Du med?

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 3 Jun 2008 23:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: nastyboy, #59:
Sture, du kan inte ha andra till att göra saker. Gör det själv. Ingen lyder dina order.

vem skriver om att ge order?? Denna schackmatch mellan Fritzarna är ju helt meningslös om robotarna inte får spela till slutet..Och varför blir det remi i båda partierna då??? Jo för att dess "skötare" Tycker att det ska vara så..heheförlåt ,kan inte hålla inne ett litet fniss där

nastyboy
Medlem
#64 Skrivet: 3 Jun 2008 23:32

Citerar: röding2, #62:
Jaha då vet jag.

Vad vet du?

röding2
Medlem
#65 Skrivet: 3 Jun 2008 23:33 - Redigerad av: röding2

ja men Sture vad har detta med choklad att göra?

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#66 Skrivet: 3 Jun 2008 23:36 - Redigerad av: Fritz_9_1.09GHz

Jag ska erkänna. Jag gick med på remi i det ena partiet där jag tyckte att jag stod bättre efter att ha blivit mutad i form av ett remianbud av motståndaren i det andra partiet där jag tyckte jag stod sämre. Ett byte alltså. Bytt är bytt kommer aldrig igen, Sture.

röding2
Medlem
#67 Skrivet: 3 Jun 2008 23:40

Citerar: nastyboy, #64:
Vad vet du?

Vad jag vet om schack går säkerligen inte att mäta med dina kunskaper. Du vet säkert mer än mej.

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 3 Jun 2008 23:40

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #66:
Jag ska erkänna. Jag gick med på remi i det ena partiet där jag tyckte att jag stod bättre efter att ha blivit mutad av motståndaren i det andra partiet där jag tyckte jag stod sämre. Ett byte alltså. Bytt är bytt kommer aldrig igen, Sture.

Ok,men vad var det då för vits med denna "test" varför inte låta robotarna spela till "The bitter end"För ni förlorade väll iaf ingen rank eller så när ni mötte varandra med era robotar??och för det andra:vad är vitsen med att publicera dessa partier,när dom inte ens är "färdigspelade" ????

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#69 Skrivet: 3 Jun 2008 23:42

Citerar: sture_lindberg, #68:
vad är vitsen med att publicera dessa partier,när dom inte ens är "färdigspelade

Tänkte kanske att min motståndare och jag kunde få lite tips för hur vi skulle spela...

För det är väl tillåtet?

Elrey
Medlem
#70 Skrivet: 3 Jun 2008 23:42

Citerar: röding2, #90:
Remi? Vad är det? En ny schackterm? En chokladbit?
Kan någon förklara?

SSF i ett dokument som innehåller Stadgar, Shackregler, Tävlingsbestämmelser och annat använder ordet remi. http://www.schack.se/

http://schackonline.com/tools/rating-calculator, här i denna site används ordet remi också.

Och många spelare likaså: http://schackonline.com/forum/4_44164_0.html

Och avslutningvis: vad är Remi? http://schackonline.com/wiki/index.php/Remi

Ha det bra!

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#71 Skrivet: 3 Jun 2008 23:44

tror att röding2 skrev det där om remi med glimten i ögat annars men ja ja

den ene är roligare än den andre...

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 3 Jun 2008 23:44

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #69:
Citerar: sture_lindberg, #68:
vad är vitsen med att publicera dessa partier,när dom inte ens är "färdigspelade

Tänkte kanske att min motståndare och jag kunde få lite tips för hur vi skulle spela...

För det är väl tillåtet?

visst!! men det var ju 2 stycken ROBOTAR som spelade..Och Fritz behöver inga tips...jag lovar..

röding2
Medlem
#73 Skrivet: 3 Jun 2008 23:46 - Redigerad av: röding2

Åhhh...jag tackar. En nybörjare som jag känner stor ödmjukhet inför dessa förklaringar av Elrey

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#74 Skrivet: 3 Jun 2008 23:47 - Redigerad av: Fritz_9_1.09GHz

Fritz behöver visst det tips. Fritz kan inte se 30 drag framåt i ett slutspel. Men det kan jag.

röding2
Medlem
#75 Skrivet: 3 Jun 2008 23:48

men inte jag !

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#76 Skrivet: 3 Jun 2008 23:50

jodå, det kan du

strategi är den del av spelet där människor fortfarande överglänser motorer

det är därför motorer t.ex. ratar vissa bra gambitar

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 3 Jun 2008 23:52

Jo jag kan med hjälp av Fritz komma bland de 10 högst rankade här.Hur lätt som helst.Och då bara låta Fritz sköta spelandet.Som tur är så använder jag inte robotar när jag spelar schack.Så det kommer du att få slippa se Ha en trevlig kväll alla

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#78 Skrivet: 3 Jun 2008 23:52 - Redigerad av: Fritz_9_1.09GHz

är det bara jag som har så bra självförtroende att jag kan överglänsa motorn?

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#79 Skrivet: 3 Jun 2008 23:53

ja, men hur långt kan Fritz komma med hjälp av Sture?

sture_lindberg
Medlem
#80 Skrivet: 3 Jun 2008 23:53

Citerar: Fritz_9_1.09GHz, #78:
är det bara jag som har så bra självförtroende att jag kan övergläna motorn?

Tror inte du skulle ha en minsta chans mot Fritte

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#81 Skrivet: 3 Jun 2008 23:55

Det handlar inte om att ha chans mot Fritte utan om att fylla ut Frittes luckor. Samarbete motor människa. Inte konkurrens.

röding2
Medlem
#82 Skrivet: 3 Jun 2008 23:57 - Redigerad av: röding2

Svar tilI Fritz :
I mitt parti mot en ungrare ( tror att det var Hrzowy ) i St Clara 1979 lyckades jag hålla en framförhållning på c:a 15 drag, vilket sannolikt är mitt max. Uppskattningsvis ( i genomsnitt ) alltså. Men det beror på i vilket skede man är i partiet. I öppningsfasen kan man överblicka långt fler drag än i mittspelet. I Slutspel går det att överblicka ännu fler drag, pga färre pjäser och färre möjliga drag.

barr
Medlem
#83 Skrivet: 4 Jun 2008 00:04 - Redigerad av: barr

Citerar: röding2, #82:
en framförhållning på c:a 15 drag

pratar vi halvdrag eller heldrag? själv ser jag sällan längre fram än fyra heldrag, men då har jag inte så hög ranking heller.

Elrey
Medlem
#84 Skrivet: 4 Jun 2008 00:07

Citerar: röding2, #73:
Åhhh...jag tackar. En nybörjare som jag känner stor ödmjukhet inför dessa förklaringar av Elrey

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 4 Jun 2008 00:08

Citerar: barr, #83:
pratar vi halvdrag eller heldrag? själv ser jag sällan längre fram än fyra heldrag, men då har jag inte så hög ranking heller.

Kan du se 4 heldrag under hela partiet .så är det bara att gratulera!! Det klarar inte ens dom på världsnivå

röding2
Medlem
#86 Skrivet: 4 Jun 2008 00:10 - Redigerad av: röding2

Alltså : I Öppningsfasen är ju det mesta känt om spelarna håller internationell klass. Därför är det lätt att överblicka dragen oavsett spansk, franskt, sicilianskt, engelskt eller vilket som....Därför kan man överblicka rätt många drag, det går liksom på räls.
I mittspelet blir det svårare tycker jag och då krymper överblickbarheten. Men när slutspelet tar vid och det är bara några pjäser kvar kan överblickbarheten öka väsentligt. Det är ju så mycket enklare att analysera och räkna ut vad som skall hända.
Förutsatt att motspelaren håller samma klass. Om denne inte gör det så blir det ju till att tänka om, även om det kanske blir en lättare resa mot vinst.

Elrey
Medlem
#87 Skrivet: 4 Jun 2008 00:14

Citerar: röding2, #86:
I mittspelet blir det svårare tycker jag och då krymper överblickbarheten

Det är sant! Det är ju där man använder det mesta av sin tid i normala fallet.

barr
Medlem
#88 Skrivet: 4 Jun 2008 00:17

Nä, det var ju

Citerar: sture_lindberg, #85:
sällan längre fram än fyra heldrag

alltså oftast kortare än så, men jag förvånades mest över rödings 15(!) drags framförhållning.

Sedan har jag inte samma förmåga som de bättre spelarna att bedöma ställningarna som kan uppkomma, ens efter två heldrag, plus att jag glömmer bort mig medan jag tänker och sätter bort en springare i onödan.

röding2
Medlem
#89 Skrivet: 4 Jun 2008 00:22

Alltså :
I öppningsfasen kan man överblicka 10-15 drag
I mittfasen kanske bara 5-6
I slutspelet säkert mer än 15 drag.

näsbyboy
Medlem
#90 Skrivet: 4 Jun 2008 00:26

min spelstil:
öppning
avbyten
avbyten
avbyten
slutspel

mittspel är ett onödigt trams

varför matta direkt när man kan dra ut på sin motståndares lidande?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.