Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fritz 9 mot Fritz 11
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
Malvan
Medlem
#31 Skrivet: 1 Apr 2008 01:42 - Redigerad av: Malvan

Det står så här: "Ett parti kan bara laddas från sidan Mina partier. För att se någon annans partier kolla in Partibasen!" Vi får fortsätta med diagram.

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#32 Skrivet: 12 Apr 2008 20:36 - Redigerad av: Fritz_9_1.09GHz

Vit: Fritz 11
Svart: Fritz 9

Vit: Fritz 9
Svart: Fritz 11

Malvan
Medlem
#33 Skrivet: 3 Jun 2008 13:15 - Redigerad av: Malvan

Matchen är över och Fritz är lika bra som Fritz.

Vit: Fritz_9_1.09GHz Svart: fritz_11_1.80Ghz

Vit: fritz_11_1.80Ghz Svart: Fritz_9_1.09GHz

Dynamit
Medlem
#34 Skrivet: 3 Jun 2008 13:33

Går det inte göra så att dom spelar till absolut sista draget?

Spencer
Medlem
#35 Skrivet: 3 Jun 2008 15:36

.
nej, det går inte at göra .............

Om nu den ene motor er hurtigere - mere snell - end den anden. Hvad så?

Elrey
Medlem
#36 Skrivet: 3 Jun 2008 20:07

Vad? Antar att Fritz11 är en senare version av Fritz9 (och därmed bättre?) och likaså lyckas 9 spela remi! Vad skall man med 11:an till? Mina kunskaper om schack program är begränsade, dock som programmerare anser att en senare version borde vinna över den tidigare. Annars är skillnaden mellan 9 och 11 några detaljer som man kan vara utan.

andy__pandy
Medlem
#37 Skrivet: 3 Jun 2008 20:10

För att få en någorlunda statistisk säker bedömning, räcker det inte med enstaka partier. Minst 30 partier bör krävas. Annars är det inget värde på undersökningen.

nastyboy
Medlem
#38 Skrivet: 3 Jun 2008 22:28

Spelaren som använde Fritz 9 är en bättre schackspelare än spelaren som använde Fritz 11 och kunde därför hantera motorn bättre. Motorn gör aldrig hela jobbet. Och det var spelarna som kom överens om remi, inte motorerna.

Malvan
Medlem
#39 Skrivet: 3 Jun 2008 22:32

Citerar: fritz_11_1.80Ghz, #3:
Jag kommer inte att använda någn mänsklig hjälp bara motorn för att testa hur långt jag kan gå med bara motorn.

Den ene spelaren har tydligen bara använt motorn.

nastyboy
Medlem
#40 Skrivet: 3 Jun 2008 22:34 - Redigerad av: nastyboy

MM och då går det uppenbarligen inte så bra. En cyborg med mänskligt kött utanpå endoskelettet är nog det bästa...

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 3 Jun 2008 22:57

Citerar: Dynamit, #34:
Går det inte göra så att dom spelar till absolut sista draget?

Så klart det går att spela vidare..varför skulle dom inte kunna det?

Malvan
Medlem
#42 Skrivet: 3 Jun 2008 23:01

För att spelarna har enats om remi och då är partierna slut.

nastyboy
Medlem
#43 Skrivet: 3 Jun 2008 23:03

Citerar: Malvan, #42:
För att spelarna har enats om remi och då är partierna slut.

Tycker jag låter som en alldeles utmärkt konklusion.

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 3 Jun 2008 23:04

men varför inte låta roboterna spela vidare.Skulle nog vara intressant för många att se hur det hade gått.Vad är vitsen att ta remi.när 2 robotar mötts??

nastyboy
Medlem
#45 Skrivet: 3 Jun 2008 23:07

minskad elförbrukning

andy__pandy
Medlem
#46 Skrivet: 3 Jun 2008 23:07

Därför att det är skillnad på att låta motorer spela helt själva gentemot att spela aktivt med motor. Den ene spelaren hjälpte motorn och den andre inte. Det är dessutom upp till de inblandade spelarna att ta remi om de anser att det är remi.

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 3 Jun 2008 23:07

Citerar: Malvan, #39:
Citerar: fritz_11_1.80Ghz, #3:
Jag kommer inte att använda någn mänsklig hjälp bara motorn för att testa hur långt jag kan gå med bara motorn.

Det var ju en TEST för att se hur långt han kunde gå med BARA motorn..Och jag tror knappast att FRitz ropade på remi i dessa ställningar

andy__pandy
Medlem
#48 Skrivet: 3 Jun 2008 23:08

Citerar: sture_lindberg, #47:
Det var ju en TEST för att se hur långt han kunde gå med BARA motorn..Och jag tror knappast att FRitz ropade på remi i dessa ställningar

hmm,,,Det har du väl ingen aning om?

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 3 Jun 2008 23:10

nej...man vet ju aldrig ifs hur Robotar tänker!!

nastyboy
Medlem
#50 Skrivet: 3 Jun 2008 23:10

Ställningsbedömning görs också av människan vid motornyttjande. Motorer bommar ibland i ställningsbedömningar.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 3 Jun 2008 23:12

Citerar: nastyboy, #50:
tällningsbedömning görs också av människan vid motornyttjande. Motorer bommar ibland i ställningsbedömningar.

Jag fattar detta också..Men det skulle iaf vara intressant för många att se hur motorerna slutförde dessa 2 partier..i stället för att dess "skötare" bestämmer sej för att det är remi.....

andy__pandy
Medlem
#52 Skrivet: 3 Jun 2008 23:14

Citerar: sture_lindberg, #51:
Jag fattar detta också..Men det skulle iaf vara intressant för många att se hur motorerna slutförde dessa 2 partier..i stället för att dess "skötare" bestämmer sej för att det är remi.....

Mitt råd till dig Sture är att skapa egna motormatcher mot någon. Men spela för guds skull inte bara två partier. Spela 30 partier. Det är nämligen vad som krävs för att komma bort från slumpens område.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 3 Jun 2008 23:17 - Redigerad av: sture_lindberg

jag tycker bara det är lite snopet att publicera 2 stycken partier..Det ena på 20 drag.Det andra på 21 drag.Och sen påstå¨att dessa partier är remivarför inte låta FRitzarna få avgöra detta "själva" ??

nastyboy
Medlem
#54 Skrivet: 3 Jun 2008 23:21

and then they could become self-aware like Skynet...

andy__pandy
Medlem
#55 Skrivet: 3 Jun 2008 23:22

Om du inte förstår vad remi innebär, så tycker jag att du ska läsa reglerna.

röding2
Medlem
#56 Skrivet: 3 Jun 2008 23:22

he he jag gillar slumpen! När jag slumpar bort ett parti med ett klantdrag så kan jag skratta år det i efterhand. Jag har också lärt mej något, tex att inte dra för fort utan att analysera partiet i grunden. Jag gillar verkligen den mänskliga faktorn.
Jag är en klassisk spelare som spelat schack i hela mitt liv med meriter som får motorspelarna att blekna. Skryt? Ja, ja ni får ta det som ni vill. Prova utmana utan motor så får ni väl se vad ni går för !
Nuoriega2

nastyboy
Medlem
#57 Skrivet: 3 Jun 2008 23:25

Citerar: andy__pandy, #55:
Om du inte förstår vad remi innebär, så tycker jag att du ska läsa reglerna.

Kverulans är vad det är när man vill att andra ska göra som man vill att de ska göra, men inte själv är beredd att göra det när det kommer till kritan. Vi bestämmer själva, var och en, vad vi gör.

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 3 Jun 2008 23:26

Citerar: sture_lindberg, #53:
ag tycker bara det är lite snopet att publicera 2 stycken partier..Det ena på 20 drag.Det andra på 21 drag.Och sen påstå¨att dessa partier är remivarför inte låta FRitzarna få avgöra detta "själva" ??

m du inte förstår vad remi innebär, så tycker jag att du ska läsa reglerna.

Varför skulle jag inte förstå vad remi är? läs noga det ovanskrivna så förstår du vad jag menar..

nastyboy
Medlem
#59 Skrivet: 3 Jun 2008 23:29

Citerar: nastyboy, #57:
Kverulans är vad det är när man vill att andra ska göra som man vill att de ska göra, men inte själv är beredd att göra det när det kommer till kritan. Vi bestämmer själva, var och en, vad vi gör.

sture_lindberg
Medlem #58 Skrivet: 3 Jun 2008 23:26 Citera

Citerar: sture_lindberg, #53:
ag tycker bara det är lite snopet att publicera 2 stycken partier..Det ena på 20 drag.Det andra på 21 drag.Och sen påstå¨att dessa partier är remivarför inte låta FRitzarna få avgöra detta "själva" ??
m du inte förstår vad remi innebär, så tycker jag att du ska läsa reglerna.
Varför skulle jag inte förstå vad remi är? läs noga det ovanskrivna så förstår du vad jag menar..

Sture, du kan inte ha andra till att göra saker. Gör det själv. Ingen lyder dina order.

röding2
Medlem
#60 Skrivet: 3 Jun 2008 23:29

Remi? Vad är det? En ny schackterm? En chokladbit?
Kan någon förklara?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.