Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tips på vad man ska(?) köpa för schackprylar
Författare Meddelande
mattfosho
Medlem
#1 Skrivet: 27 Feb 2008 11:23

Jag ber om tips, kan tyvärr ej ge några.

Det jag funderar på att skaffa är följande:
* Schackdatorprogram till PC - för att träna, analysera, lära. Kanske i förlängningen för att använda i korrschack, men just nu känns det inte så, mer för att utvecklas.

* Bräde & pjäser - vad är bra? Ska man skaffa så "standard" grejjer som möjligt? Specifika tips?

* Schackklocka

Ge gärna tips om var man kan handla dessa saker online. Gar är tacksam för alla 2-centare som ges.

Mvh Mattias

Protagonist
Medlem
#2 Skrivet: 27 Feb 2008 11:28

Kolla in http://www.mamut.net/schackbutiken/

Det är den absolut största (enda?) och bästa leverantören av schackrelaterade grejor.

mattfosho
Medlem
#3 Skrivet: 27 Feb 2008 11:31

Tackar!

Någon som kan ge tips på specifika produkter som är bra? Jag ser mycket om t.ex. Fritz...

CAQUELAQ
Medlem
#4 Skrivet: 27 Feb 2008 11:34

Hejsan!

Jag brukar köpa från
Svenska Schackbutiken AB: www.mamut.net/schackbutiken

De har böcker, bräder och pjäser, PC-program - det är bara att välja och vraka. Lycka till!

Krea
Medlem
#5 Skrivet: 27 Feb 2008 11:39

Fast ett program som Fritz är väl billigare på typ discshop?

HansGöran
Medlem
#6 Skrivet: 27 Feb 2008 11:40

Citerar: mattfosho, #3:
Någon som kan ge tips på specifika produkter som är bra? Jag ser mycket om t.ex. Fritz...

Fritz 10 säljs till reapris för 290 kr och har funktioner för träning och analys förutom en ganska stark spelmotor som senare kan ersättas av andra och starkare motorer.

pf3016
Medlem
#7 Skrivet: 27 Feb 2008 11:42

Hur ser ni Fritz 10 mot Chessmaster Grandmaster edition? Jag funderar på att köpa schackprogram också, börjar bli lite väl många anteckningsblock hemma då jag fortfarande analyserar med block och penna :\

asvo
Medlem
#8 Skrivet: 27 Feb 2008 12:00

Citerar: mattfosho, #3:
Tackar!

Jag har bara haft Fritz , tycker det är toppen men gärna en manual till vet inte om det finns med det billiga priset .
Programmet är bra för nybörjare men duger även till proffs !

HansGöran
Medlem
#9 Skrivet: 27 Feb 2008 12:05

Citerar: pf3016, #7:

Hur ser ni Fritz 10 mot Chessmaster Grandmaster edition? Jag funderar på att köpa schackprogram också,

Chessmaster har fin grafik, men vill jag ha ett allsidigt professionellt arbetsredskap för schack, då väljer jag helt klart Fritz eller Shredder som sedan kan kompletteras med spelmotorer som Rybka, Zappa, Hiarcs, Naum osv.

HansGöran
Medlem
#10 Skrivet: 27 Feb 2008 12:22

Angående schackprogram kan nämnas att den som är intresserad av Rybka tjänar på att köpa en nedladdningsversion direkt från "tillverkaren".
http://www.rybkachess.com/index.php?auswahl=Purcha se+Rybka

Schackbutiken tar 650 + 19 = 669 kr för sin mulitprocessorversion (datorer med dubbla processorer/dubbla kärnor). Jag köpte den för 503 kr (73 US dollar) via internet. Versionen för datorer med enbart en processor kostar ca 285 kr (41 US dollar)

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 27 Feb 2008 13:41

Citerar: mattfosho, #1:
* Bräde & pjäser - vad är bra? Ska man skaffa så "standard" grejjer som möjligt?

Fördelen med standardspel är att de används på klubbar och tävlingar och då är det bra att vara van dem, även om det finns snyggare. Vill man spela på tåg och liknande är ett med magnet bäst.

shieldfire
Medlem
#12 Skrivet: 27 Feb 2008 14:01 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: Krea, #5:
Fast ett program som Fritz är väl billigare på typ

Ryska marknaden i Phnom Penh - max 2-3 USD och då har man också "lagligen" köpt den
Fast det är klart, räknar man med flygbiljetten ....

Rybka_2.3.2a_mp
Medlem
#13 Skrivet: 27 Feb 2008 14:06

Citerar: asvo, #8:
Jag har bara haft Fritz , tycker det är toppen men gärna en manual till vet inte om det finns med det billiga priset .

Det följde med en manual i DVD-fodralet när jag köpte Fritz 10 för en dryg månad sedan för 290 kr.

Krea
Medlem
#14 Skrivet: 27 Feb 2008 15:41 - Redigerad av: Krea

shieldfire:
Hahaha ja så kan man göra, man ska aldrig underskatta den svarta marknaden

Fast just discshop känns rätt safe i min värld. =)

Men av någon anledning ser fordralet till spelet annorlunda ut på discshop i jämförelse med schackbutiken. Någon som vet varför?

Edit: Vi snackar alltså Fritz 11 här.

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#15 Skrivet: 27 Feb 2008 15:49 - Redigerad av: fritz_11_1.80Ghz

Fritz 11 är rätt bra. Men det finns bra gratis schackprogram som du kan använda om du bara skall ha motor analys på dina partier hittade ett gratis schackprogram som har en När-schack ELO på 2800 men jag fick det inte att fungera för jag behöde någon fruit schackprogram till som också gick att ladda ner gratis men jag fick det inte att fungera du kan kolla på www.chess.com och sen hittar du nog rätt där.
Du får gärna göra ett test på mig om du har funderat på att köpa fritz 11.

Rybka_2.3.2a_mp
Medlem
#16 Skrivet: 27 Feb 2008 16:04

Citerar: fritz_11_1.80Ghz, #15:
jag behöde någon fruit schackprogram till som också gick att ladda ner gratis

Fruit är ju en s.k. UCI-motor som behöver ett grafiskt interface (GUI eller skalprogram) som t.ex. Arena, såvida man inte har Fritz eller Shredder.

Ett mycket bra urval av olika program hittar man på följande adress
http://wbec-ridderkerk.nl/html/lastupdates.htm

Krea
Medlem
#17 Skrivet: 27 Feb 2008 16:16

Titta robotarna har blivit så avancerade att de pratar med och tipsar varandra, framtiden är här

frippe70
Medlem
#18 Skrivet: 27 Feb 2008 16:19

Glöm inte:
Schack-keps med ditt motto inbroderat (typ, Schack är käckt),
schackpjäsputsare i nanofibrer för extra lyster samt
eluppvärmda schackhandskar (12V) för vinterspel ute.

Kan köpas i välsorterade stofilbutiker

Krea
Medlem
#19 Skrivet: 27 Feb 2008 16:21

frippe:
Hahaha låter som helt oumbärliga produkter! Jag förstår inte hur jag har klarat mig utan dem hittils

frippe70
Medlem
#20 Skrivet: 27 Feb 2008 16:24

tackar Krea.
LÅt inte mitt inlägg hindra seriösa prylköpare bara.
Detta är vad jag själv tänker köpa så fort jag hittar till butiken (har glömt adressen men det börjar på A- nånting och slutar på -gatan 13)

mattfosho
Medlem
#21 Skrivet: 27 Feb 2008 16:28

Grymt bra svar, tack till samtliga för hjälpen.

Jag tror att det blir ett Fritz 11 och standardpjäser och bräde. Och jag orkar inte vänta till nästa resa till Phnom Penh heller så jag tar och beställer istället. (är det nån som har nån bra adress till en onlinebutik i Phnom Penh?) ;)

Om jag förstår det hela rätt så kan jag dessutom, med Fritz 11, byta ut själva motorn om jag så skulle önska. Låter bra.

jolo4
Medlem
#22 Skrivet: 27 Feb 2008 16:34

Citerar: mattfosho, #21:
byta ut själva motorn om jag så skulle önska. Låter bra.

Det går ialla fall på dom som jag har testat så har jag låtit programen spela mot varandra det är rätt kul att titta på när programen spelar motvarandra. Och så får man med Give away chess även känt som losing chess. Och chess960 som också är rätt kul och självklart en motor till alla olika varianterna.

Malvan
Medlem
#23 Skrivet: 27 Feb 2008 16:42

Är chess960 det som var Fischers påfund med uppställning på måfå?

jolo4
Medlem
#24 Skrivet: 27 Feb 2008 17:00 - Redigerad av: jolo4

Citerar: Malvan, #23:
Är chess960 det som var Fischers påfund med uppställning på måfå?

Ja det kallas också chess960 för det finns 960 olika möjligher har inte ränkat själv men dom säger det.

frippe70
Medlem
#25 Skrivet: 27 Feb 2008 17:23

Ursäkta jag skämtar till det igen, men jag kan inte låta bli idag.
Min treåriga dotter spelar också chess960, hon kallar det för Schacko och har även infört lite liberalare regler
Helt omöjligt att vinna mot henne i chess960.

Dynamit
Medlem
#26 Skrivet: 1 Mar 2008 21:59

Någon som vet var man kan köpa en bra bok om kungsgambit?

farbrorjo
Medlem
#27 Skrivet: 1 Mar 2008 22:19

Citerar: CAQUELAQ, #4:
Svenska Schackbutiken AB: www.mamut.net/schackbutiken

Sannolikt kan du hitta vad du söker under denna adress...

Benoni
Medlem
#28 Skrivet: 1 Mar 2008 23:44

www.schackborsen.se

Dynamit
Medlem
#29 Skrivet: 2 Mar 2008 00:16

Nu har ujag sökt som en galning utan resultat.

MalmöLeif
Medlem
#30 Skrivet: 2 Mar 2008 00:26

Här:

http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&re snum=0&ct=result&cd=1&q=book+on+Kings+gambit&spell =1

Du måste logga in för att kunna posta!