Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ge upp parti i stegen???
Författare Meddelande
maccomplete
Medlem
#1 Skrivet: 25 Feb 2008 15:13

Tjena,

Jag spelar nu 2 partier i stegen och kan alltså inte umana någon mer person i nuläget. I det ena partiet jag spelar leder jag partiet och kommer garanterat att vinna men det kommer att ta tid eftersom min motståndare inte drar så ofta!

Nu till min fråga:

Eftersom jag redan har gått om min motståndare som jag leder över i partiet, borde jag då inte kunna ge upp det partiet för att kunna utmana en annan person som ligger högre upp på stegen, eftersom man inte förlorar några rankingpoäng? Eller flyttar min motståndare upp över mig då?

/maccomplete

andy__pandy
Medlem
#2 Skrivet: 25 Feb 2008 15:16

I stegen är det orankade partier, så du kommer inte att förlora några rankingpoäng. Ger du upp kommer däremot som du säger din motståndare på trappsteget ovanför dig. Å andra sidan rent matematiskt spelar det mindre roll, eftersom du kan utmana andra spelare högre upp och därmed gå vidare uppåt i stegen.

tornet
Medlem
#3 Skrivet: 25 Feb 2008 15:20

Finns mer att läsa om du klickar på "stegen", där ovanför står det stegen FAQ
klicka på FAQ så har du alla regler för stegen...

cdelzanno
Medlem
#4 Skrivet: 25 Feb 2008 16:01

Citerar: maccomplete, #1:
kommer garanterat att vinna men det kommer att ta tid eftersom min motståndare inte drar så ofta!

Det är det som är så tråkigt med stegen att man råkar ut för denna typ av partier...
Du tjänar på att ge upp ett "vunnet" parti, men frågan är om du skall göra segproppen denna tjänst-förtjänar han att klättra?

maccomplete
Medlem
#5 Skrivet: 25 Feb 2008 18:02

Du har rätt cdelzanno! Jag ska långsamt göra mos av honom!

röding2
Medlem
#6 Skrivet: 25 Feb 2008 18:16

Det var just denna problematik jag belyste i en annan tråd. Man vill inte ge motståndaren denna favör eftersom denne så uppenbarligen försöker förhindra att jag avancerar. Tydligen noll intresse av ett sådant parti. Jag har precis som cdelzanno, tjurat ihop på min kammare och VÄGRAR ge upp. Men då får man ju finna sig i att det tar tid på stegen också. Är man otålig får man strunta i den nesan att bjussa på notståndarens avancemang. Men det är å andra sidan kanske inte så ofta det händer att det är två likadana segproppar man utmanat.
B

cdelzanno
Medlem
#7 Skrivet: 25 Feb 2008 23:08

Detta är just en av anledningarna till att jag förordar en parallell stege med 7dagars-partier för att få lite fart på det hela...

ingamaria
Medlem
#8 Skrivet: 26 Feb 2008 10:29

7-dagars stege låter bra. Kanske med bara två partier?

Du måste logga in för att kunna posta!