Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / FÖR ELLER EMOT MOTOR !
<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . >>
Författare Meddelande
HansGöran
Medlem
#1201 Skrivet: 16 Mar 2008 19:53

Citerar: sture_lindberg, #1198:
3 minuter är ju genomsnittet jag använder på mina närrschackspartier i KM;allsvenskan osv

Genomsnittstid är en sak, men det är nog inte många som spelar ett helt parti i samma tempo. Det vore dålig taktik att ödsla tre minuter på varje drag i spelöppningen.

CAQUELAQ
Medlem
#1202 Skrivet: 16 Mar 2008 19:54

Citerar: asvo, #1230:
Jo anv. samma tid så är ni ju ganska jämnbördiga även om ett parti är för lite för att bedömma .
Jag undra bara hur du kan veta det ?
Spelade ni i ett sträck då vilket ju är möjligt ?
Kanske du kollade i öppningsboken men inte Sture ?
Spelade ni rörd pjäs förd pjäs vilket har mycket stor betydelse ?

Det handlar om ömsesidig tillit... jag vet i alla fall, att jag kan se mig själv i spegeln utan att skämmas och krama kudden och sova som ett oskyldigt spenabarn.

sture_lindberg
Medlem
#1203 Skrivet: 16 Mar 2008 19:56

Citerar: CAQUELAQ, #1202:
et handlar om ömsesidig tillit... jag vet i alla fall, att jag kan se mig själv i spegeln utan att skämmas och krama kudden och sova som ett oskyldigt spenabarn.

Håller med

asvo
Medlem
#1204 Skrivet: 16 Mar 2008 20:09

Det är just ömsesidig tillit som SAKNAS mellan de som spelar nöjesschack .
Därför blev det stora problem med seriespelet vilket jag tycker är mycket tråkigt .
Det lustiga är att det är de reg. motorspelarna som ändå hela tiden får kritik för sitt programsspel medan det är era kolleger bland nöjesspelarna som fuskar !

KEPA
Medlem
#1205 Skrivet: 16 Mar 2008 20:14

Vad menar du med det ??
förklara !!

PIZZAN
Medlem
#1206 Skrivet: 16 Mar 2008 20:20 - Redigerad av: PIZZAN

Citerar: asvo, #1204:
Det är just ömsesidig tillit som SAKNAS mellan de som spelar nöjesschack .
Därför blev det stora problem med seriespelet vilket jag tycker är mycket tråkigt .
Det lustiga är att det är de reg. motorspelarna som ändå hela tiden får kritik för sitt programsspel medan det är era kolleger bland nöjesspelarna som fuskar !

Hejsan, det är jag, CAQUELAQ, med ett annat nick.

Asvo, om någon fuskar mot mig, så är det han / hon som kommer till H-E medan jag spelar harpa uppe bland molnen. Och vinna eller förlora, vad gör det om 100 år...?

asvo
Medlem
#1207 Skrivet: 16 Mar 2008 20:23

Citerar: KEPA, #1205:
Vad menar du med det ??
förklara !!

Jo misstankar om fusk i serien har blivit så allvarliga att inget spel kommit igång .
Det saknas tillit vilket är enda möjligheten till spel utan hjälpmedel !

asvo
Medlem
#1208 Skrivet: 16 Mar 2008 20:25

Citerar: PIZZAN, #1206:
Hejsan, det är jag, CAQUELAQ, med ett annat nick.

Asvo, om någon fuskar mot mig, så är det han / hon som kommer till H-E medan jag spelar harpa uppe bland molnen. Och vinna eller förlora, vad gör det om 100 år...?

Så borde flera resonera

KEPA
Medlem
#1209 Skrivet: 16 Mar 2008 20:25

2 ggr har jag utmanat dig för en riktigt match mellan två hjärnor men
du har tackat nej eftersom du anser att jag har för dålig rating , kom igen Asvo göm dig inte bakom programet

jolo4
Medlem
#1210 Skrivet: 16 Mar 2008 20:27

Tycker att avso kan starta ett till nick där han spelar utan motor.

andy__pandy
Medlem
#1211 Skrivet: 16 Mar 2008 20:28

Citerar: KEPA, #1209:
2 ggr har jag utmanat dig för en riktigt match mellan två hjärnor men
du har tackat nej eftersom du anser att jag har för dålig rating , kom igen Asvo göm dig inte bakom programet

Det handlar väl ändå lite om att få ut något av partiet också. Om man leder med pjäs efter 10 drag, lär man sig inte så mycket. På samma sätt bör du nog hålla en viss klass innan du utmanar högrankade.

jolo4
Medlem
#1212 Skrivet: 16 Mar 2008 20:32

Man lär sig mäst om man spelar mot spelare som har högre rating Och så ska man anolysera partiet och kolla varför man förlorade eller vann eller det bliv remi och kolla om man missade något. Har man tid kan man också kolla om motståndaren missade något.

sture_lindberg
Medlem
#1213 Skrivet: 16 Mar 2008 20:33

Citerar: HansGöran, #1201:
Genomsnittstid är en sak, men det är nog inte många som spelar ett helt parti i samma tempo. Det vore dålig taktik att ödsla tre minuter på varje drag i spelöppningen.

Öppningen använder jag så klart mycket kortare tid på.ca 30 sekunder per drag kanske..

PIZZAN
Medlem
#1214 Skrivet: 16 Mar 2008 20:37 - Redigerad av: PIZZAN

Citerar: asvo, #1207:
Jo misstankar om fusk i serien har blivit så allvarliga att inget spel kommit igång .
Det saknas tillit vilket är enda möjligheten till spel utan hjälpmedel !

Som sagt, CAQUELAQ, kackerlackan, det är jag, och det är inte allt på PIZZAN (en Amigo med lök) som är russin...

Asvo, det är förvisso ett problem. Men går det verkligen inte att lösa - ett seriespel är ju nästan ett måste för en sådan här spelsajt... ?

PIZZAN
Medlem
#1215 Skrivet: 16 Mar 2008 20:42

Citerar: sture_lindberg, #1213:
Öppningen använder jag så klart mycket kortare tid på.ca 30 sekunder per drag kanske..

Är det en väl invand öppning som man kan på sina fem fingrar, så kommer man till 10.e draget på under halvminuten.

asvo
Medlem
#1216 Skrivet: 16 Mar 2008 20:44

Citerar: jolo4, #1210:
Tycker att avso kan starta ett till nick där han spelar utan motor.

Jag gillar inte längre att spela utan motor av den anledningen att då behöver jag 10 drag på 40 dagar och en jämnbördig motståndare för att få kvalite och att få ut något lärorikt av partiet . Därför har jag valt motorspel helst mot likvärdigt motstånd av den anledningen att det ger lika mycket tillbaka på ca 15 dagars som ett klassikt parti som tar ca 1 år . Jag spelade en turnering här men fick flera mejl som undrade om jag fuskat därför har jag valt enbart spela med motor spelar jag utan vilket händer får inte motståndaren veta det .

asvo
Medlem
#1217 Skrivet: 16 Mar 2008 20:47

Citerar: PIZZAN, #1214:
Asvo, det är förvisso ett problem. Men går det verkligen inte att lösa - ett seriespel är ju nästan ett måste för en sådan här spelsajt... ?

Det är bara att lita på sina motståndare så är det löst

johnlingvall
Medlem
#1218 Skrivet: 16 Mar 2008 20:51

Citerar: asvo, #1216:
Jag gillar inte längre att spela utan motor av den anledningen att då behöver jag 10 drag på 40 dagar och en jämnbördig motståndare för att få kvalite och att få ut något lärorikt av partiet . Därför har jag valt motorspel helst mot likvärdigt motstånd av den anledningen att det ger lika mycket tillbaka på ca 15 dagars som ett klassikt parti som tar ca 1 år . Jag spelade en turnering här men fick flera mejl som undrade om jag fuskat därför har jag valt enbart spela med motor spelar jag utan vilket händer får inte motståndaren veta det .
hej...ja du ..du höjer verlkigen dig till skyarna

asvo
Medlem
#1219 Skrivet: 16 Mar 2008 20:51

Citerar: PIZZAN, #1215:
Är det en väl invand öppning som man kan på sina fem fingrar, så kommer man till 10.e draget på under halvminuten.

Ni är väl två ? Öppningen är den viktigaste delen i korrschack där avgörs till 75% om det blir några vinstmöjligheter . I korr handlar det sen att om du fått fördel förvalta den till vinst genom att spela så korrekt du är mäktig till slutet .

PIZZAN
Medlem
#1220 Skrivet: 16 Mar 2008 20:53

Citerar: asvo, #1216:

jag förstår asvos syn, om han spelar här på SO - den kvalitet du eftersträvar här på nätet kan naturligtvis endast få med motorhjälp.

Mina erfarenheter och utgångspunkt är inom närschacket, och jag har funnit att jag inte trivs riktigt med korrens långsamma lunk - man kan inte lära gamla hundar att sitta. Därför spelar jag numera 7-dagarspartier och helst mot en motståndare som inte har emot att köra ett parti färdigt på 1 eller kanske 2 kvällar.

Det får JAG ut mest glädje av.

asvo
Medlem
#1221 Skrivet: 16 Mar 2008 20:54

Citerar: johnlingvall, #1218:
hej...ja du ..du höjer verlkigen dig till skyarna

Jag spelar också nöjesschack ( inget fel i det ) men det gör jag i regel på andra sajter

PIZZAN
Medlem
#1222 Skrivet: 16 Mar 2008 20:56 - Redigerad av: PIZZAN

Citerar: asvo, #1219:
Ni är väl två ? Öppningen är den viktigaste delen i korrschack där avgörs till 75% om det blir några vinstmöjligheter . I korr handlar det sen att om du fått fördel förvalta den till vinst genom att spela så korrekt du är mäktig till slutet .

Jo, men i närschack spelar vi med klocka, och då gäller det ju att spara så mycket tid som möjligt. Om jag använder 30 sekunder på 10 drag, och motståndaren 15-20 minuter, så mycket bättre för mig!

Som sagt, det är andra förutsättningar jämfört med korren.

och så att ni inte glömmer . PIZZAN och CAQUELAQ, det är samma idioter båda två

asvo
Medlem
#1223 Skrivet: 16 Mar 2008 21:01

Citerar: PIZZAN, #1222:
PIZZAN och CAQUELAQ, det är samma idioter båda två

Du sa det själv ! Jag håller inte med dej du verkar okej

PIZZAN
Medlem
#1224 Skrivet: 16 Mar 2008 21:05

Jo, men det är bättre att förekomma än förekommas. Om jag själv erkänner att jag är helt dum i skallen, så förtar det ju nöjet för andra att säga det till mig - och alltid retar det väl någon...

KEPA
Medlem
#1225 Skrivet: 16 Mar 2008 21:06

Citerar: asvo, #1221:
Jag spelar också nöjesschack ( inget fel i det ) men det gör jag i regel på andra sajter

vilka sajter ??

asvo
Medlem
#1226 Skrivet: 16 Mar 2008 21:06

Citerar: PIZZAN, #1222:
Jo, men i närschack spelar vi med klocka, och då gäller det ju att spara så mycket tid som möjligt. Om jag använder 30 sekunder på 10 drag, och motståndaren 15-20 minuter, så mycket bättre för mig!

Jag råder dej lägga mer tid på öppningen det sparar du mest tid på för att sitta och grunna på en förlorad ställning vilket är ganska vanlig dte tar oftast tid till ingen nytta

CAQUELAQ
Medlem
#1227 Skrivet: 16 Mar 2008 21:13 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: asvo, #1226:
Jag råder dej lägga mer tid på öppningen det sparar du mest tid på för att sitta och grunna på en förlorad ställning vilket är ganska vanlig dte tar oftast tid till ingen nytta

Hej, jag var PIZZAN, nu är jag CAQUELAQ igen (tala om personlighetsklyvning)

Asvo, det är naturligtvis endast i mycket välkända öppningar jag spelar så fort - men jag har så pass lång erfarenhet och känner till de flesta öppningar, så att jag går oftast inte på enkla fällor så pass tidigt. Det är i mittspelet jag segrar eller förlorar. Ska jag träna något är det slutspel. Där kan jag basic, men ingen överkurs, s a s.

CAQUELAQ
Medlem
#1228 Skrivet: 16 Mar 2008 21:19

Men tillbaka till tråden - för eller emot motor.

Alla borde veta min åsikt vid det här laget. Kvittar vilket, så länge alla är överens vilket som gäller i det enskilda partiet.

asvo
Medlem
#1229 Skrivet: 16 Mar 2008 21:23

Citerar: CAQUELAQ, #1227:
Asvo, det är naturligtvis endast i mycket välkända öppningar jag spelar så fort - men jag har så pass lång erfarenhet och känner till de flesta öppningar, så att jag går oftast inte på enkla fällor så pass tidigt.

Jo man kan naturligtvis inte jämföra närschack med korr i närschack går det ju pra att t.o.m preparera sej i en sämre variant .

CAQUELAQ
Medlem
#1230 Skrivet: 16 Mar 2008 21:30

Citerar: asvo, #1229:
Jo man kan naturligtvis inte jämföra närschack med korr i närschack går det ju pra att t.o.m preparera sej i en sämre variant .

Huvudet på spiken. I korrschack är det rationell logik som styr, i närschack är det stort inslag av psykologi och överraskningsmoment- och det är väl där skillnaden ligger?

<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.