Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / FÖR ELLER EMOT MOTOR !
<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . >>
Författare Meddelande
asvo
Medlem
#1171 Skrivet: 16 Mar 2008 17:18

Citerar: Blåsippan, #1200:
Tre minuter per drag låter som ett normalt tempo i närschack: 40 drag tar två timmar.

Närschack går inte att spela på en korrsajt för det finns ingen klocka som mäter tiden vilket blir avgörande för vinst eller förlust vid lika motstånd .

asvo
Medlem
#1172 Skrivet: 16 Mar 2008 17:19

Många skriver : Jag tycker de som anv . motor kan spela mot varandra !
Varför vill då så många möta mej som anv. motoranalys ?
Jag tror det beror på att de saknar motståndare som inte vill göra sitt bästa vid klassiskt spel ? De saknar respekt både för spelet och sin motståndare . De flesta vill vinna genom att själva spela bra och inte för att motståndaren slarvar .
Vad är det för nöje ?

CAQUELAQ
Medlem
#1173 Skrivet: 16 Mar 2008 17:42 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: asvo, #1172:
De saknar respekt både för spelet och sin motståndare . De flesta vill vinna genom att själva spela bra och inte för att motståndaren slarvar .
Vad är det för nöje ?

Vad jag förstår (rätta mig om jag har fel) tar du, asvo, schacket på stort allvar och ägnar stor kraft och tid att utföra det som en konstart, och värderar estetik och perfektionism högre än allt annat. All respekt.

Andra, som jag, spelar för nöjes skull, för avkoppling och rekreation, för att ha kul och umgås i en lättsam gemenskap. Detta är INTE att sakna respekt för vare sig motståndare eller spel.

Vissa gillar Ingmar Bergman, andra garvar åt pilsnerfilmer - vissa spelar schack med mycket stort allvar, andra mera lättsamt. Inget är rätt och inget är fel. Alla blir nöjda efter sitt eget skön - och det ligger inget fel eller repektlöst i det!

ursusarctic
Medlem
#1174 Skrivet: 16 Mar 2008 17:49

CAQ ! Du är en riktig diplomat. Knegar du på UD med Kalle Anka som chef ?

asvo
Medlem
#1175 Skrivet: 16 Mar 2008 18:13

Citerar: CAQUELAQ, #1173:
Andra, som jag, spelar för nöjes skull, för avkoppling och rekreation, för att ha kul och umgås i en lättsam gemenskap. Detta är INTE att sakna respekt för vare sig motståndare eller spel.

Om det vore så skulle allt vara bra .
Läser du igenom allt som skrivits i " för eller mot " kommer du att se att så är inte alls fallet .

CAQUELAQ
Medlem
#1176 Skrivet: 16 Mar 2008 18:13

Ursus, nej, men jag begriper bara inte meningen med att gnälla på varandra och bara se olikheterna hellre än att se likheterna och ta det lugnt.

vad är mer vuxet :

a) att sakligt och rationellt hövligt kompromissa och komma överens om ömsesidig respekt?

b) att slåss om spade och hink i sandlådan (bildligt talat) och skrika "min pappa är starkare än vad din pappa är!" ?

ursusarctic
Medlem
#1177 Skrivet: 16 Mar 2008 18:15 - Redigerad av: ursusarctic

Jag håller med dig i sak QAC. Men det är roligare i sandlådan.

å fan bokstäverna hamnade på fel plats, f´låt.

CAQUELAQ
Medlem
#1178 Skrivet: 16 Mar 2008 18:20 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: ursusarctic, #1174:
Om det vore så skulle allt vara bra .
Läser du igenom allt som skrivits i " för eller mot " kommer du att se att så är inte alls fallet .

OBS felet ovan, citatet kommer från asvo!

asvo, jag har full repekt för dig, och har respekt för dina åsikter. Jag är inte din motståndare. Det jag skrev är min ärliga uppfattning, och jag kan inte tala för någon annan.

Seriös diskussion är aldrig fel - men den ska byggas på rationell grund och respekt. Detta gäller från båda sidor.

CAQUELAQ
Medlem
#1179 Skrivet: 16 Mar 2008 18:21 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: ursusarctic, #1177:
Jag håller med dig i sak QAC. Men det är roligare i sandlådan.

å fan bokstäverna hamnade på fel plats, f´låt.

Kvack ? ja, där gjorde du en groda...

ursusarctic
Medlem
#1180 Skrivet: 16 Mar 2008 18:28

Hahahahaaa ! CAQ du är en tokstolle som får mig att skratta så det blir blött i blöjorna. Mamma säger att jag måste sitta på pottan när jag chattar med dig.

CAQUELAQ
Medlem
#1181 Skrivet: 16 Mar 2008 18:30

Ursus, du är över de 50, och ännu inte pottränad!?! jag är förstummad!!

CAQUELAQ
Medlem
#1182 Skrivet: 16 Mar 2008 18:34

Men nu börjar vi tappa tråden här... raskt tillbaka till ämnet, tack!

ursusarctic
Medlem
#1183 Skrivet: 16 Mar 2008 18:35

Jaa jag har fått potträning, men nu på ålderns höst får man räkna med andra typer av läckage, om man får kalla det så. Och morsan gillar inte att det luktar piss i
baracken, därför blir det pottan igen. Shit happens.

CAQUELAQ
Medlem
#1184 Skrivet: 16 Mar 2008 18:40

Okej, f'låt, jag visste inte. Det är visset med ålderskrämpor.

ursusarctic
Medlem
#1185 Skrivet: 16 Mar 2008 18:42

Ja fy fn ! Man ser, hör och luktar illa Men det är bara att bita ihop.

CAQUELAQ
Medlem
#1186 Skrivet: 16 Mar 2008 18:43 - Redigerad av: CAQUELAQ

Mina sympatier!

Men tillbaka till ämnet - För eller emot motor! Det är onödigt att reta upp Moderatorn!

ursusarctic
Medlem
#1187 Skrivet: 16 Mar 2008 18:48

Javisst ja ! Glömde alldeles bort att det gäller att hålla sig till ämnet. Sånt som händer när man skriver utan att tänka. Förlåt "moderatorn" !

Till saken. Jag har sagt det förut och gillar inte att behöva upprepa mig, men tänker göra ett undantag från den regeln. Motorer är för dem som inte klarar av spelet för egen maskin.

Paperino
Medlem
#1188 Skrivet: 16 Mar 2008 18:54

Citerar: ursusarctic, #1187:
Motorer är för dem som inte klarar av spelet för egen maskin.

Du tror inte att asvo och HG klarar av att spela för egen maskin?+

Lirare_7
Medlem
#1189 Skrivet: 16 Mar 2008 18:55

idag spelade ulf andersson i alingsås som spelar i div 2 emot Skara rätt roligt =)

ursusarctic
Medlem
#1190 Skrivet: 16 Mar 2008 18:57

Hur gick det för den gamle kämpen ? (Ulf Andersson). Slår vad om att inte många av MRF:arna vet vem det är.

Lirare_7
Medlem
#1191 Skrivet: 16 Mar 2008 19:11

Rätt kul att han kom hit =) han vann det är väll inte så konstigt att en 2572 vinner i div2 han fick en mer bonde i slutspelet och vann....

HansGöran
Medlem
#1192 Skrivet: 16 Mar 2008 19:14

Citerar: ursusarctic, #1190:
Hur gick det för den gamle kämpen ? (Ulf Andersson). Slår vad om att inte många av MRF:arna vet vem det är.

Ulf Andersson känner jag mycket väl till. Första gången jag träffade honom var 1966/67 i Hallsbergs juniorturnering. Han var då 14 år och jag 19. Vi lottades aldrig mot varandra i huvudturneringen, men jag kan skryta med vinst mot honom i en avslutande blixtturnering.

Jag spelade några lättare partier utan klocka mot honom i slutet av 70-talet, men lyckades märkligt nog aldrig vinna över honom.

Rebben
Medlem
#1193 Skrivet: 16 Mar 2008 19:17

Inte så konstigt var han inte i vm-final?

Carnicero
Medlem
#1194 Skrivet: 16 Mar 2008 19:19

Hur kan man spela schack (med eller utan motor) och inte veta vem Ulf Andersson är? MRF förresten? Motormännens Riksförbund?

sture_lindberg
Medlem
#1195 Skrivet: 16 Mar 2008 19:33

Citerar: asvo, #1169:
tt exempel : Många spelare här t.e.x. Sture säger att han anv. ca 3 min . per drag många anv. även kortare tid .
Om vi nu utgår ifrån att de möter en jämnbördig spelare i när o korrschack ( elo rating ) Skulle då motståndare anv. 10 min per drag skulle ju han vinna nästan alla partier ! Min fråga är : vad har de för nöje att spela mot varandra ?

Jag använder 3 minuter ja.men mina motståndara kan använda både en eller 2 dagar per drag ibland..Ändå har jag pendlat mellan 2400-2500 i rating.Inte så ILLA av mej då

asvo
Medlem
#1196 Skrivet: 16 Mar 2008 19:41

Citerar: sture_lindberg, #1195:
Jag använder 3 minuter ja.men mina motståndara kan använda både en eller 2 dagar per drag ibland..Ändå har jag pendlat mellan 2400-2500 i rating.Inte så ILLA av mej då

Jo så kan man se på det men när du möter en jämnbördig motståndare blir det ju inget motstånd för honom om du bara anv. 3 min draget för du kan väl inte mena att du kan ge en jämnbördig motståndare som anv 3 gånger så lång tid som du något motstånd att tala om . Det är ju som om du skulle spela simultanschack mot dina jämnbördiga klubbkompisar .

CAQUELAQ
Medlem
#1197 Skrivet: 16 Mar 2008 19:43 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: sture_lindberg, #1195:

Och jag lyckades ta 1/2 av Sture i ett turneringsparti. Utan motor, och samma slags användande av tid (jag är ej korrspelare, utan ohjälplig närschackspelare). Alltså spel helt och hållet på samma villkor! Inte så illa pinkat av mig då...

sture_lindberg
Medlem
#1198 Skrivet: 16 Mar 2008 19:46

3 minuter är ju genomsnittet jag använder på mina närrschackspartier i KM;allsvenskan osv.Så med den tiden klarar jag mej mycket bra mot jämnrankade här på schackonline ja,,De flesta jag möter härligger ju någonstans mellan 2300--2600 i rank..

Paperino
Medlem
#1199 Skrivet: 16 Mar 2008 19:46

Egentligen kan man inte jämföra någon - även motorspelare kan välja att lägga mer eller mindre tid på sina partier.

asvo
Medlem
#1200 Skrivet: 16 Mar 2008 19:50

Citerar: CAQUELAQ, #1197:
Utan motor, och samma slags användande av tid (jag är ej korrspelare, utan ohjälplig närschackspelare). Inte så illa pinkat av mig då...

Jo anv. samma tid så är ni ju ganska jämnbördiga även om ett parti är för lite för att bedömma .
Jag undra bara hur du kan veta det ?
Spelade ni i ett sträck då vilket ju är möjligt ?
Kanske du kollade i öppningsboken men inte Sture ?
Spelade ni rörd pjäs förd pjäs vilket har mycket stor betydelse ?

<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.