Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / FÖR ELLER EMOT MOTOR !
<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . >>
Författare Meddelande
Kraftwerk
Medlem
#1141 Skrivet: 15 Mar 2008 21:03

Citerar: Winberg, #1170:
Alla andra är chanslösa...

+

Winberg
Medlem
#1142 Skrivet: 15 Mar 2008 21:07

Så enkelt är det bara...

johnlingvall
Medlem
#1143 Skrivet: 15 Mar 2008 21:16

Citerar: Winberg, #1140:
Hehee, även om jag och de allra bästa är harar kvarstår faktum...Alla andra är chanslösa...

hej...inte mot dig ...utan din motor så enkelt är det

Winberg
Medlem
#1144 Skrivet: 15 Mar 2008 21:19

Hahahaaa DIG är det inga somm helst problem med...DET vet du oxå...

johnlingvall
Medlem
#1145 Skrivet: 15 Mar 2008 22:11

nej..det gör jag inte...

Winberg
Medlem
#1146 Skrivet: 15 Mar 2008 22:14

Hahahaaa

Paperino
Medlem
#1147 Skrivet: 16 Mar 2008 00:13

Du e bäst - på att kaxa

sture_lindberg
Medlem
#1148 Skrivet: 16 Mar 2008 02:10

Citerar: Winberg, #1138:
Snart kommer nog Sture med ett "nytt" inlägg och så är det igång igen....

Själv är jag FÖR motorer inom korrschack...Tror att ingen kan ligga etta på stegen utan att ha en underbar motor till hjälp!

Vad kan det då vara för nytta att ligga etta???Om det är en robot som har hjälpt en att hamna där???Ja jag kommer med "nya" inlägg varje gång jag ser att man måste använda robotar

Hammerman
Medlem
#1149 Skrivet: 16 Mar 2008 08:30

Det här med motor är att jämföra med damernas världsrekord i friidrott.
Jag har Fritz i min dator och den är stark, GM-klass och om jag spelar Stonwall som vit
så får Fritz problem och det går att slå den men den öppningen mot en stark schack spelare så är den inte bra.Snart ska jag till gymmet o köra bänkpress, ska jag be en robot
lyfta åt mig, utvecklas mina muskler då?

sture_lindberg
Medlem
#1150 Skrivet: 16 Mar 2008 08:37

Citerar: Hammerman, #1149:
ska jag be en robot
lyfta åt mig, utvecklas mina muskler då?

Troligtvis tror iaf robotspelarna detta

ursusarctic
Medlem
#1151 Skrivet: 16 Mar 2008 08:43

Det är manligt att spela utan motor. Bara riktiga män som klarar av det.

Paperino
Medlem
#1152 Skrivet: 16 Mar 2008 08:52

Citerar: ursusarctic, #1151:
Det är manligt att spela utan motor. Bara riktiga män som klarar av det.

Det svaga könet använder motor. Kvinnor kör utan, men med motor.

ursusarctic
Medlem
#1153 Skrivet: 16 Mar 2008 09:03

Precis ! Man ska använda sin egen inre motor. Hjälpmotor behöver de som är klena.

zohar
Medlem
#1154 Skrivet: 16 Mar 2008 09:13

Citerar: ursusarctic, #1151:
Det är manligt att spela utan motor. Bara riktiga män som klarar av det

Märkligt påstående.... vi håller på att omstrukturera trådarna och idéerna till detta ämne, så vi slipper denna intetsägande debatt framöver.

ursusarctic
Medlem
#1155 Skrivet: 16 Mar 2008 09:18

En intetsägande kommentar från "Zohar"

CAQUELAQ
Medlem
#1156 Skrivet: 16 Mar 2008 12:19 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: zohar, #1154:
Märkligt påstående.... vi håller på att omstrukturera trådarna och idéerna till detta ämne, så vi slipper denna intetsägande debatt framöver.

Håller med! Ingendera sidan kommer någonsin att kunna övertyga den andra, och man kan älta i evighet. Faktum står ju helt klart!

a) Motorer ÄR TILLÅTNA på SO.De som vill spela med motor fåroch getter gärna göra det.
b) De som vill spela utan motor får gärna göra det!
c) Det är oärligt och respektlöst att spela med motor mot någon som inte spelar med motor och inte vill att motståndaren gör det heller! Spela under samma villkor!

Slutsats: Sluta käbbla, lev sida vid sida och tolerera varandra - lev och låt leva! Motorspelarna kan spela mot varandra, de motorlösa spelarna möter varandra, och aldrig behöver de två grupperna mötas - och lika lyckliga är de för det!

albrecht
Medlem
#1157 Skrivet: 16 Mar 2008 12:29

Kan någon förklara för mig vad det är som är problemet? VARFÖR

albrecht
Medlem
#1158 Skrivet: 16 Mar 2008 12:30

..blir folk upprörda om de möter motorer? (råkade trycka tab istället för caps lock)

ursusarctic
Medlem
#1159 Skrivet: 16 Mar 2008 12:38

Bra inlägg av CAQUELAQ. Motorer spelar mot motorer .. Häftigt alias låter nästan som "kackerlacka", men det är bara i min oordnade hjärna som det låter så.

Gammelsmurf
Medlem
#1160 Skrivet: 16 Mar 2008 12:42

Personligen är jag här för att spela schack mot andra människor som har ungefär samma inställning som jag till schacket - dvs spela utan motorhjälp. Om motståndaren säger sig INTE använda motor och ändå gör det spelar vi inte längre på samma villkor. Det blir jag sur på...

Om jag vill möta en motor kan jag lika gärna spela mot min egen fritz - vilket faktiskt är ganska tråkigt.

Samtidigt respekterar jag dom som använder motor och öppet deklarerar det. Jag ser inget fel i det - även om det inte passar mig.

albrecht
Medlem
#1161 Skrivet: 16 Mar 2008 12:50

Vad skulle jag ha att vinna på att låta en motor ta hand om mina partier här på SO? Det är ju inte så att det delas ut prispengar?

Om jag har förstått saken rätt så spelar datorerna bättre än människan, så det skulle ju märkas om någon använde motor- denne person skulle oundvikligen ha högre rating än jag har som inte använder motor?

CAQUELAQ
Medlem
#1162 Skrivet: 16 Mar 2008 12:53 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: ursusarctic, #1159:
Bra inlägg av CAQUELAQ. Motorer spelar mot motorer .. Häftigt alias låter nästan som "kackerlacka", men det är bara i min oordnade hjärna som det låter så.

Jamen, jag ÄR ju SO:s vedervärdiga kackerlacka - jag tränger mig på överallt och väcker irritation vartän jag visar mina retsamt viftande antenner! och mig blir ni inte av med i första taget...

Citerar: albrecht, #1157:
Kan någon förklara för mig vad det är som är problemet? VARFÖR

Citerar: albrecht, #1158:
..blir folk upprörda om de möter motorer? (råkade trycka tab istället för caps lock)

Motorspelare kan mycket väl spela mot icke - motoranvändare! Är man bara överens om villkoren, så är ju allt helt OKEJ!

albrecht
Medlem
#1163 Skrivet: 16 Mar 2008 13:01

Jag kanske ska uttrycka mina frågor tydligare.

1) Vad har man att vinna på att felaktigt utge sig för att spela utan motor?

2) Vad har man att förlora på att spela mot någon som felaktigt påstår sig spela utan motor?

2A) Vad är det som gör ett sådant parti tråkigt?

2B) Om motorer vore förutsägbara så skulle man väl lätt besegra dem?

CAQUELAQ
Medlem
#1164 Skrivet: 16 Mar 2008 13:12 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: albrecht, #1163:
Jag kanske ska uttrycka mina frågor tydligare.

2) Vad har man att förlora på att spela mot någon som felaktigt påstår sig spela utan motor?

2B) Om motorer vore förutsägbara så skulle man väl lätt besegra dem?

1) Jag vet inte - jag använder inte motor själv, och kan inte svara för andra.

2) Tja, kanske parti och rating... ? Att bli lurad är aldrig roligt.

2A) Men det behöver det inte vara, väl. Jag menar, det kan mycket väl vara kul att mäta sina egna Hjärn-Krafter mot en motor - en spännande utmaning!

2B) Jo, om man nu hade så pass lång livstid att man hann lära in en mycket spelstark motors dragregister. Men nu lever vi bara i knappt 100 år, inte 10.000 år.

Paperino
Medlem
#1165 Skrivet: 16 Mar 2008 13:14

1) Inget - det måste kännas ganska billigt...
2) Inget egentligen, mer än att det är ganska irriterande när motståndaren helt plötsligt mitt i ett parti ökar sin spelstyrka markant. Det känns som om motståndaren i ett "hederligt" knytnävsslagsmål helt plötsligt drar kniv när han hamnat i underläge...
2A) Se 2). Om man spelar enbart mot en dator så spelar den på en viss nivå och gör inga "konstiga" drag eller bortsättningar. Dessutom försvinner tävlingsmomentet och det gör det också mindre spännande
2B) Yepp det är sant. Om människan som spelar mot dom har tillräcklig kunskap och analysförmåga, Vilket är få förunnat. Beror ju förstås på vilen spelstyrka motorn spelar...

HansGöran
Medlem
#1166 Skrivet: 16 Mar 2008 13:59

Ingenting utav värde, varken pengar eller ära. Kanske det stärker egot för personer som inte kan skilja mellan verklighet och fantasi?

Ingenting. Samtliga utav mina motståndare har med ett (1) undantag varit för mig anonyma personer som jag förmodligen aldrig träffat personligen.

Om det är någon man känner personligen är det naturligtvis roligare att spela mot denne utan hjälpmedel, men alla andra? Vad spelar det för roll om de använder hjälpmedel? Oavsett om jag vinner eller förlorar mot dem, så förblir de anonyma namn med till synes varierande spelstyrka. Speciellt de som inte ens presenterar sig under Personlig sida, vilket jag tycker är det minsta man kan begära.

Ingenting gör partiet tråkigare om motståndaren spelar ett korrektare spel, istället för att ställa bort pjäser och därigenom förstöra partiets värde.

Många utav dem som klagar på oss som "speltränar" med motor beskriver sig själva som nybörjare och för deras del avråder jag från att använda alltför avancerade hjälpmedel. Man bör lära sig gå innan man springer.

Paperino
Medlem
#1167 Skrivet: 16 Mar 2008 15:25

Jag tycker det bästa är att spela mot motståndare i ungefär samma ratingklass som en själv +-200 kansk. Då blir det lagom svårt. I min spelklass tillhör det spelstilen att sätta bort pjäser. Den som sätter bort sig minst vinner - en motor sätter inte bort sig. När vi "dåliga" blivit bättre så kanske bortsättningarna blir mindre och då är man inte chanslös mot dom som får för sig att oanonserat spelträna med motor.

Paperino
Medlem
#1168 Skrivet: 16 Mar 2008 15:27

Citerar: Paperino, #1167:
oanonserat spelträna med motor

Inte du HG-du säger ju att du gör det.

asvo
Medlem
#1169 Skrivet: 16 Mar 2008 16:57

Citerar: Paperino, #1167:
Jag tycker det bästa är att spela mot motståndare i ungefär samma ratingklass som en själv +-200 kansk. Då blir det lagom svårt.

Ett exempel : Många spelare här t.e.x. Sture säger att han anv. ca 3 min . per drag många anv. även kortare tid .
Om vi nu utgår ifrån att de möter en jämnbördig spelare i när o korrschack ( elo rating ) Skulle då motståndare anv. 10 min per drag skulle ju han vinna nästan alla partier ! Min fråga är : vad har de för nöje att spela mot varandra ?
Korrschack mening är därför att alla oavsett spelstyrka ska söka vad han tror bästa drag annars blir det ingen rättvisa alls i spelet .

Blåsippan
Medlem
#1170 Skrivet: 16 Mar 2008 17:08

Tre minuter per drag låter som ett normalt tempo i närschack: 40 drag tar två timmar.

<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.