Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / FÖR ELLER EMOT MOTOR !
<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . >>
Författare Meddelande
andy__pandy
Medlem
#1081 Skrivet: 15 Mar 2008 00:24

Citerar: sture_lindberg, #1110:
Jag menar så klart det jag skriver.Och jag VET att det är TILLÅTET med robotar på denna site.JAG menar dock att det är oetiskt att använda robotar mot sådana som inte vill möta robotar.

Så, om jag tycker att det är oetiskt om du använder bräde och vidrör dina pjäser före du utför dina drag, struntar du i att använda bräde och pjäser då?

sture_lindberg
Medlem
#1082 Skrivet: 15 Mar 2008 00:29 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: andy__pandy, #1081:
Så, om jag tycker att det är oetiskt om du använder bräde och vidrör dina pjäser före du utför dina drag, struntar du i att använda bräde och pjäser då?

Ja om du begär det av mej så..Självklart! Då kanske du förstår vad jag och många med mej anser om att låta robotar tänka ut dina drag i stället för dej själv.säkert 100 gånger värre om man JÄMFÖR det oetiska i det hela..

CAQUELAQ
Medlem
#1083 Skrivet: 15 Mar 2008 03:07

Jag är kluven i frågan.

a) Schackmotorer och hjälpmedel används bland världseliten av närschackspelarna för att mellan turneringarna analysera och lära in nya drag. Dessom används de flitigt av de som skriver teoriböcker för att kontrollera att dragen inte är felaktiga.

Men motorernas lösningar är ju absolut inte "den slutgiltiga lösningen" (i alla fall inte i dagsläget) - ännu måste deras lösningar stötas och blötas av mänskliga hjärnor i mästarspelarnas stålbad i närschacksspel för att se om de håller måttet.

Motorer kan vara förträffliga redskap för träning och självhjälp, men inte mer.

b) Att helt och hållet tänka själv och helt på egen hand komma på de rätta dragen
ger en mycket större tillfredsställelse och skön känsla än om man fått hjälp av en motor.

Konstaterande: Att använda motor är inte fusk i sig - bara om man använder dem i smyg mot andra som spelar utan, kan man tala om falskt spel.

sture_lindberg
Medlem
#1084 Skrivet: 15 Mar 2008 06:38

Jag har aldrig nämnt ordet "fusk" när jag kritiserar robotar i schack.Det är ju TILLÅTET som sagt.
Citerar: CAQUELAQ, #1083:
b) Att helt och hållet tänka själv och helt på egen hand komma på de rätta dragen
ger en mycket större tillfredsställelse och skön känsla än om man fått hjälp av en motor

Beakta just detta ovanstående. OCH det fakta att det är oetiskt att låta en robot spela sina drag i ett schackparti. Mitt konstaterande lyder alltså sålunda; A)Det är TILLÅTET att använda robotar i schack.b)Fastän det är tillåtet så är det oetiskt att använda robotar i schack under pågående spel..Alltså om man använder robotar EFTERÅT är det en helt annan sak!C) Det kanske viktigaste;Schacket är menat som en kamp emellan 2 människohjärnor..OM man vill ha robotkamper...OK..men bussa då ihop robotarna MOT varandra!

kennynorr
Medlem
#1085 Skrivet: 15 Mar 2008 08:08

det som är lite facinerande är när motorspelare på nått vis försöker få det till att det är svårare att spela med motor än utan pga att man "måste" själv välja vilket av förslaget som är bäst..
Utan motor får du i stället själv tänka ut en eller flera lösningar och utgå ifrån vad du själv tycker och tänker
Att hela tiden få drag "serverade" på silverfat kräver inte så mycket

asvo
Medlem
#1086 Skrivet: 15 Mar 2008 08:12

Ett förslag till info vid reg.

Välkommen !

SchackOnline är en svensk mötesplats på nätet, där människor i alla åldrar dagligen går i kamp med varandra över schackbrädet, diskuterar och utbyter erfarenheter i schackforumet och surfar i schackskolan och wikin i strävan efter att bli en starkare schackspelare!

GRUNDAREN AV DENNA SAJT ERIK ( för motor ) SKRIVER

Du är varmt välkommen att bli en del av gemenskapen!
Första steget är att registrera dig som ny medlem !

Vi är tacksamma om du på din personliga sida anger om du har tillgång till program och om du tänker använda det vid spel .
Det går bra att reg. 2 eller flera nick om du väljer att spela både och .

Men innan du reg. dej läs med NOGGRANNHET igenom följande .

Korrschackets idé är att ha möjlighet att analysera partiet utan och innan för att spela så bra schack som möjligt, vilket inte är möjligt när man sitter i närschack och endast får använda hjärnan/minnet.
Som sagts tidigare är schackmotorer ett vedertaget hjälpmedel i korr.
Jag rekommenderar flera att prova på riktig korr och se vad det handlar om! http://www.schack.se/SSKK .

När man spelar mästerskap i korrschack (VM, SM osv) använder de flesta datorhjälp, precis som man innan datorernas inträde kunde vända sig till schackböcker och kompisar med sina partier.
I riktigt korrschack är det ytterst ovanligt att någon ställer bort en pjäs t ex, utan det är mindre nyanser i spelet som avgör resultatet.

DET ÄR DENNA SPELFORM SOM SCHACKONLINE SKAPADES FÖR OCH ÄN I DAG VÄLKOMNAR

Nu är det ju så att alla inte vill använda schackmotorer tycker att det är tråkigt eller inte får något ut av det, vilket man absolut måste respektera.

Därför är det en god sed att skriva på sin Personliga sida om man använder motor, och respekterar om någon skriver att man inte vill spela mot någon motor-användare.

MEN ingen ska behöva kallas fuskare, feg eller liknande för att man använder denna hjälp !
Det är ett fullt tillåtet hjälpmedel på schackOnline.

Jag skulle gärna hjälpa till att framöver starta någon större mästerskapsliknande turnering (med klassindelning) på schackOnline men vill understryka att det då blir som på riktigt, med alla hjälpmedel tillåtna.
Det kommer att vara många som ställer upp utan motorhjälp och det kommer bli spel på många olika nivåer, men det är ju så det alltid blir !
Det kommer alltid att vara omöjligt att kontrollera om en spelare använder analyshjälp från en dator, och försöker man förbjuda det blir det automatiskt anklaganden till höger och vänster, och sånt behöver vi inte !
Spelar man utan motor så får man det svårare, men precis som vanligt: ju högre man placerar sig , desto nöjdare kan man känna sig !
Det kan ju faktiskt också vara så att man känner sig extra nöjd när man vet att man nått sin framgång utan motorhjälp!
Hur som helst: Framför allt är vi ju alla på schackOnline för att spela schack!

((erik

SLUT CITAT

ERIK ÄR FÖR !

Jag ASVO skriver

När Du skaffat tillräcklig kunskap om spelet är det kanske dags att utnyttja de möjligheter som finns att vidarutveckla ditt spel med ett program m.m .
Själv anser jag det mycket utvecklande om det används på rätt sätt vid spel efter att man lärt sej grunderna och skaffat sej rutin .

Det betyder inte att man behöver använda program ( motoranalys ) när du spelar här på SO
Nöjesspel som JAG kallar det utan motoranalys är också mycket trevligt och lärorikt men då måste du sätta tilltro till dina motståndare eftersom det är omöjligt att med säkerhet avgöra fusk i de flesta fall .
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- --------------------------------

Om du följer dessa anvisningar i nöjesschack och kan säga ÄRLIGT att du funderat ut ditt drag själv är du på säker grund !
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----------------------

De som däremot vill gå vidare inom o korrspel och inte bara nöjesspela kan inte ha några förhoppnigar om större framgångar utan denna hjälp .
Nästan alla seriösa spelare både i när och korrschack har idag program och när det gäller korrspel finns små möjligheter att nå större framgång utan denna hjälp .

MEN GLÖM DÅ INTE ATT REG DITT PROGRAM PÅ DIN PERSONLIGA SIDA .

Vi programspelare som har lite rutin både vad gäller närschack och korr är inte varken FÖR eller MOT program vi har bara konstaterat att det är nästan oumbärligt vid tävlingskorr på högre nivå SOM VI HAR HÄR på SO. .

Vi har full förståelse både för en nybörjarens inställning till program liksom vi har för de bättre schackspelarna som väljer spela utan .
Dels beror det på okunskap , vi har också olika intressen med spelet , olika inställning till om det är ett bra eller sämre alternativ än andra läromedel att lära schack vid spel o.s.v.

Dock kan konstateras att det är omöjligt att bedriva ett regelrätt närschack på längre tider än 2 min blixt på nätet utan fusk .

Att blanda in ETIK är ju helt meningslöst när det är ett i reglerna godkänt hjälpmedel och utövas av hela världens schackelit vid korrspel .

Hammerman
Medlem
#1087 Skrivet: 15 Mar 2008 08:37

Det är lite märkligt att motor är godkänt i Korr schack men det skulle aldrig gå att kontrollera och då är alternativet att lägga ner korr.Annars så mig vetligen så finns det ingen sport där det är tillåtet med hjälpmedel.Skall vara proffs boxning i så fall där det sällan utföres dopingprov.Jag brukar låta Fritz kolla mina partier efteråt, aldrig under ett parti.Jag skulle kunna vinna os guld i tyngd lyftning med hjälp av en gaffeltruck vilket för mig är lika med att använda motor i schack.Datorerna har blivit ett bra träningsredskap i schack men tagit död på korr schacket.

asvo
Medlem
#1088 Skrivet: 15 Mar 2008 08:45

Citerar: Hammerman, #1087:
Det är lite märkligt att motor är godkänt i Korr schack men det skulle aldrig gå att kontrollera och då är alternativet att lägga ner korr.

Varför gör du inte det själv då utan fortsätter att spela trots din inställning ?

asvo
Medlem
#1089 Skrivet: 15 Mar 2008 09:10

Citerar: CAQUELAQ, #1083:
ger en mycket större tillfredsställelse och skön känsla än om man fått hjälp av en motor.

Någon större tillfredsställelse kan det inte bli vid korrspel om du inte vet varken vilken tid eller vad motståndaren anv. för hjälpmedel .
Enda sättet att utöva det med någon rättvisa är att spela närschack .

asvo
Medlem
#1090 Skrivet: 15 Mar 2008 09:28

Citerar: asvo, #1089:
Någon större tillfredsställelse kan det inte bli vid korrspel om du inte vet varken vilken tid eller vad motståndaren anv. för hjälpmedel .

Du kan ju spela dåligt och vinna ändå eftersom din motståndare spelar blixt t.e.x
För att känna tillfredsställelse krävs ju något lika inställningt till partiet av er båda !
Jag vet att de flesta jag möter gör sitt bästa för att vinna på så vis lär jag mej mer .
Som jag ser det är hela tiden en kamp att nå bästa öppning som sen ska förvaltas på bästa sätt för att möjligtvis uppnå vinst. Partiet avgörs i regel de första 15-20 dragen ibland tidigare . Det är det som jag anser är det lärorika med korrspel både för korr och närschacksspelare vilket knappast går att uppnå utan program då den mänskliga hjärnan inte når det djup som den gör med programmens hjälp .

P.O.H
Medlem
#1091 Skrivet: 15 Mar 2008 09:32

Citerar: asvo, #1090:
Som jag ser det är hela tiden en kamp att nå bästa öppning som sen ska förvaltas på bästa sätt för att möjligtvis uppnå vinst.

Jag bara undrar om inte man blir låst till att spela öppningar som datorn gillar?

asvo
Medlem
#1092 Skrivet: 15 Mar 2008 09:41

Citerar: P.O.H, #1091:
Jag bara undrar om inte man blir låst till att spela öppningar som datorn gillar?

Nej datorn klarar inte öppningar bra , i flera av de mest spelade öppningarna visar den helt fel värde . inte heller i slutspel når datorn det djup som krävs
Därför förlorar en nybörjare mot bättre spelare som spelar UTAN motorhjälp men som är schackkunniga just i öppning och slutspel .

asvo
Medlem
#1093 Skrivet: 15 Mar 2008 09:43

Citerar: asvo, #1092:
Därför förlorar en nybörjare mot bättre spelare som spelar UTAN motorhjälp men som är schackkunniga just i öppning och slutspel .

O-B.S DET GÄLLER VID KORRSPEL !

P.O.H
Medlem
#1094 Skrivet: 15 Mar 2008 09:46

Är det dock inte så att datorn gillar öppna och taktiska ställningar? Eller är det föråldrat tänkande? Isåfall menar jag att man blir låst om man nu vill uttnyttja motorn till att spela "bra" och då använda öppningar som leder till taktiskt spel. Iofs är jag inte så insatt i teorin att jag skulle kunna välja en kompicerad taktisk öppning, det skall väl vara sicilianskt isåfall

kennynorr
Medlem
#1095 Skrivet: 15 Mar 2008 09:52

#1089 att både tänka själv och ta egna beslut är aldrig fel..

kennynorr
Medlem
#1096 Skrivet: 15 Mar 2008 09:55

#1061 det störande i det hela är när/om "stavhopparna " menar att det är svårare att hoppa högt med hjälpmedel...

asvo
Medlem
#1097 Skrivet: 15 Mar 2008 10:01

Citerar: P.O.H, #1094:
Är det dock inte så att datorn gillar öppna och taktiska ställningar? Eller är det föråldrat tänkande?

Jag kan faktiskt inte ge något svar på det men faktum är att alla bättre korrspelare liksom närschack följer öppningsbokens öppningar vilket de anser är säkraste sättet att nå vinstläge .
Efter teorins slut har de sen preparerat sej med vad de önskar bättre varianter än vad som tidigare spelats . Troligtvis når de sällan sitt mål .
Innan har de studerat motståndarens tidigare partier och försöker på något vis överraska med kombinationer efter öppningsvarianterna som kan vara mycket svåra att finna även vid korrspel .
Kommer de mot förmodan ifrån sina ideer blir de ganska mänskliga och när så småningom tidsnöden kommer bjuder de remi eller gör t.o.m grova feldrag .

Hammerman
Medlem
#1098 Skrivet: 15 Mar 2008 10:02

Varför gör du inte det själv då utan fortsätter att spela trots din inställning ? skrev asvo

Jag har slutat att tävla i korr just för att det finns motor vilket väldigt många har gjort.
Sen att jag spelar här är på skoj.Förlorade mot en spelare här men vid brädet
så vann jag enkelt.

asvo
Medlem
#1099 Skrivet: 15 Mar 2008 10:06

Citerar: kennynorr, #1095:
#1089 att både tänka själv och ta egna beslut är aldrig fel..

ABSOLUT men det går att göra innan du kopplar på analysen så får du ett ganska snabbt svar om du tänkt bra eller dåligt efter vare drag , då slipper du vänta ända tills partiet är slut .

kennynorr
Medlem
#1100 Skrivet: 15 Mar 2008 10:09

du får ett facit helt enkelt? du får veta om du tänkt fel/rätt el kanske du öppnar upp för motståndaren - vilken tur att en motor fixar till det då... filtrerar bort feldragen.. men det ÄR ok om man vill spela med motor, bara man inte påstår att det är svårare

asvo
Medlem
#1101 Skrivet: 15 Mar 2008 10:23

Citerar: kennynorr, #1100:
du får ett facit helt enkelt? du får veta om du tänkt fel/rätt el kanske du öppnar upp för motståndaren - vilken tur att en motor fixar till det då... filtrerar bort feldragen.. men det ÄR ok om man vill spela med motor, bara man inte påstår att det är svårare

Det kan naturligtvis diskuteras men det blir i alla fall bättre kvalite på partiet .
Använder båda program blir det i varje fall inte lättare även om det går fortare men det beror ju på att datorn analyserar dygnet runt.
Du kan ju roa dej med att efter en öppning analysera till partiets slut med motoranalys så får du se hur lätt det är och så löser du schackets gåta åtminstone i den öppningen .

cdelzanno
Medlem
#1102 Skrivet: 15 Mar 2008 10:27

Undrar vad man skulle få för resultat om man:
1) Använde BARA chessbase i öppningen
2)BARA motorn i mittspelet
3) hjärnan/erfarenheten i slutspelet

jämfört med BARA hjärnan i hela partiet.

Jag tror man skulle kunna få ganska hög rating och en bra placering på stegen här på sO, men inte lyckas så bra i tävlingskorr.

asvo
Medlem
#1103 Skrivet: 15 Mar 2008 10:42

Citerar: cdelzanno, #1102:
Jag tror man skulle kunna få ganska hög rating och en bra placering på stegen här på sO, men inte lyckas så bra i tävlingskorr.

3: det beror ju helt på hjärnan och erfarenheten men använder du bara programmet på djup 18-20 hela tiden så kommer du troligtvis i topp på stegen om du undviker motorspelare vilket kan vara svårt såvida nu inte alla börjar med programspel men det är ju ganska osannolikt .

asvo
Medlem
#1104 Skrivet: 15 Mar 2008 10:46

Vi som reg. och använder moranalys är ju en liten garanti för att fuskarna inte ska nå toppen

jolo4
Medlem
#1105 Skrivet: 15 Mar 2008 11:12

Citerar: asvo, #1104:
Vi som reg. och använder moranalys är ju en liten garanti för att fuskarna inte ska nå toppen

Vad menar du med det att det är fuska att använda motor analys?

cdelzanno
Medlem
#1106 Skrivet: 15 Mar 2008 11:53

Citerar: jolo4, #1105:
Vad menar du med det att det är fuska att använda motor analys?

Asvo har tidigare skrivit att använda motoranalys och låtsas som man inte gör det kan betraktas som fusk...

jolo4
Medlem
#1107 Skrivet: 15 Mar 2008 11:57

Citerar: cdelzanno, #1106:
Asvo har tidigare skrivit att använda motoranalys och låtsas som man inte gör det kan betraktas som fusk...

Det är ju självklart att det ska räknas som fusk. Men vi riktiga korr-spelare trycker ner dom.

kennynorr
Medlem
#1108 Skrivet: 15 Mar 2008 11:58

hmm men.. då är det alltså iaf lite fuskstämpel över motoranvändare.. även bland motoranvändare..

cdelzanno
Medlem
#1109 Skrivet: 15 Mar 2008 12:01 - Redigerad av: cdelzanno

Citerar: jolo4, #1107:
Det är ju självklart att det ska räknas som fusk. Men vi riktiga korr-spelare trycker ner dom

Fusk eller inte...
Går man in i en match där motspelaren säger att han inte använder motor och ändå gör det så anser i alla fall jag att det är fusk.

Fusket handlar egenligen inte om motor utan att man förespeglar andra förutsättningar än dom man spelar efter.

jolo4
Medlem
#1110 Skrivet: 15 Mar 2008 12:13

Citerar: cdelzanno, #1109:
Går man in i en match där motspelaren säger att han inte använder motor och ändå gör det så anser i alla fall jag att det är fusk.

Dom kanske vill spela mot motor. Men om dom skriver att dom inte vill möta någon motor utmanar jag dom inte. Om dom säjlva anatar mina utmaningar så har dom två alternativ.
1.Spela mot mig och skylla sig själva för att dom kunde koll.
2.Ge upp innan två drag så partiet inte ränkas.

<< 1 ... 36 . 37 . 38 . 39 . 40 . 41 . 42 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.