Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / FÖR ELLER EMOT MOTOR !
<< 1 ... 27 . 28 . 29 . 30 . 31 . 32 . 33 . 34 . 35 . 36 . 37 ... 41 . 42 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#1051 Skrivet: 14 Mar 2008 19:32

Citerar: asvo, #1047:
Det är ju de mesta andra som ÄR MOT för de har inget program OCH DU agiterar ju även mot att köpa ett OTROLIGT

Citerar: sture_lindberg, #1044:
Nej jag använder min till attt spela online med..Dess andra funktion.Och för att kolla i bland på mina närschackspartier efteråt med..Där är Fritz bra..men INTE under själva SPELANDET så klart.

har du inte läst detta Asvo``? Där står ju klart och tydligt vad man kan ha nytta utav FritxHar man den målsättningen med Fritx,så är det väl inget som hindrar att man inhandlar en fritte

sture_lindberg
Medlem
#1052 Skrivet: 14 Mar 2008 19:35

Citerar: HansGöran, #1049:
Citerar: Winberg, #1043:
hmmmm...är det bara för att få vara ensam herre på täppan månne?...

Det är nog ingen risk så länge han kör sina djuplodande 1-minuters analsyer!

Citerar: sture_lindberg, #1044:

Nej jag använder min till attt spela online med..Dess andra funktion.Och för att kolla i bland på mina närschackspartier efteråt med..Där är Fritz bra..men INTE under själva SPELANDET så klart.

Läs ovan!Framför allt när jag citerar mej själv

asvo
Medlem
#1053 Skrivet: 14 Mar 2008 19:44

Citerar: sture_lindberg, #1052:
..Där är Fritz bra..men INTE under själva SPELANDET så klart.

Hur ska vi veta det det finns ju olika nivåer

Winberg
Medlem
#1054 Skrivet: 14 Mar 2008 20:03

Men...jag använder också min till att spela online..

jolo4
Medlem
#1055 Skrivet: 14 Mar 2008 20:08

För att få lite mer informaion hur program fungerar kan ni kolla in på http://www.javascriptchess.com/?visa=search_minima xalfabeta

Bläckfisken
Medlem
#1056 Skrivet: 14 Mar 2008 20:32

fritz hit och fritz dit, rybka är det som gäller...

asvo
Medlem
#1057 Skrivet: 14 Mar 2008 20:57

Citerar: Bläckfisken, #1056:

Men många FÖR ikväll . Sture drömmer nog mardrömmar i natt

Winberg
Medlem
#1058 Skrivet: 14 Mar 2008 21:14

hehee

cdelzanno
Medlem
#1059 Skrivet: 14 Mar 2008 21:21 - Redigerad av: cdelzanno

Funderar på hoppa av stegen - orkar inte börja köra med motor...När kommer en motorlös stege egentligen - som alternativ till dagens stege?

röding2
Medlem
#1060 Skrivet: 14 Mar 2008 21:23

Citerar: cdelzanno, #1059:
Funderar på hoppa av stegen - orkar inte börja köra med motor...När kommer en motorlös stege egentligen - som alternativ till dagens stege?

Nej gör inte det. Du och jag mfl kan väl se hur långt vi räcker till utan motorer.
Bästa hälsningar från Börje

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#1061 Skrivet: 14 Mar 2008 21:33

Hej Sture

Jag har läst denna tråd lite sporadiskt (så jag har alltså inte läs allt) och förundras över hur envis Du är vad gäller motoranalysens "förstörande" av schack.

Inser du inte att det är två helt olika grenar ?

Man kan jämföra vanligt höjdhopp med stavhopp.

Stavhopp, som ju använder hjälpmedel i form av en stav, förtör inte det vanliga höjdhoppet.

Höjdhoppet har utvecklats ändå och utvecklas fortfarande.
Först saxade man över ribban sedan kom dykstilen och nu floppstilen trots att stavhoppet håller på parallellt.

Jag är övertygad om att motoranalysen till och med utvecklar närschacket.

Håller med om att man inte ska börja med motoranalys för tidigt i utvecklingen. Av samma anledning som att man inte ska börja med räknaren för tidigt i sin matematikutveckling. Man nåste först förstå grunderna.

Så vad har du för argument för att motoranalys skulle förstöra ?

Här inne på SO hoppas det både stavhopp och höjdhopp. Självklart hoppar de med stav högre. Problemet är att många ljuger om att de inte har stav, men det är ju ett helt annat problem som vi aldrig kommer ifrån, vare sig om vi är för eller emot schackmotorer. Eller hur?

cdelzanno
Medlem
#1062 Skrivet: 14 Mar 2008 21:35

Tack Börje-jag får stå emot mina impulser att trycka på "gå ur stegen" ett tag till då...men det tar emot att utmana någon som är ledig som deklarerar att dom använder motor - även om man legat illa till även om dom INTE använt motor...

Mauro_Mecano
Medlem
#1063 Skrivet: 14 Mar 2008 21:37

Citerar: ETTA_på_STEGEN, #1061:
Här inne på SO hoppas det både stavhopp och höjdhopp. Självklart hoppar de med stav högre.

Ett av problemen är väl att dom med stav även hoppar längdhopp längre...

sture_lindberg
Medlem
#1064 Skrivet: 14 Mar 2008 22:18

Citerar: asvo, #1057:
Citerar: Bläckfisken, #1056:

Men många FÖR ikväll . Sture drömmer nog mardrömmar i natt

Nej JAG drömmer inga mardrömmar när jag VET att det är 85 procent som tycker som jag.
nser du inte att det är två helt olika grenar ?

ja det inser jag..1. schackkamper med människor 2 Robotkamper.
Jag är övertygad om att motoranalysen till och med utvecklar närschacket.

Det är ett helt felaktigt antagande anser jaget förstör.Om man inte som jag använder roboten EFTER partiet.
Så vad har du för argument för att motoranalys skulle förstöra ?

Om det är EFTER partierna
så anser jag det vara ett förträffligt hjälpmedel.
Här inne på SO hoppas det både stavhopp och höjdhopp. Självklart hoppar de med stav högre. Problemet är att många ljuger om att de inte har stav, men det är ju ett helt annat problem som vi aldrig kommer ifrån, vare sig om vi är för eller emot schackmotorer. Eller hur?

helt riktigt,där håller jag med

sture_lindberg
Medlem
#1065 Skrivet: 14 Mar 2008 22:47 - Redigerad av: sture_lindberg

Man kan jämföra vanligt höjdhopp med stavhopp.

Stavhopp, som ju använder hjälpmedel i form av en stav, förtör inte det vanliga höjdhoppet.

men om BÅDE stavhoppare och höjdhoppare ställde upp i höjdhopp skulle nog till o med du reagera.Det kan man dra som en liknelse som en som använder en robot,när han möter en som är utan.Bra att du kom med denna liknelse

Carnicero
Medlem
#1066 Skrivet: 14 Mar 2008 22:50

Citerar: sture_lindberg, #1065:
men om BÅDE stavhoppare och höjdhoppare ställde upp i höjdhopp skulle nog till o med du reagera.Det kan man dra som en liknelse men en som använder en robot,när han möter en som är utan.

Exakt då blir det olika förutsättningar. För att fortsätta liknelsen så är det en stavhoppstävling som pågår här på SO, och då får höjhopparna acceptera att de inte når lika högt utan att för den sakens skull kalla stavhopparna för lata eller fega.

Paperino
Medlem
#1067 Skrivet: 14 Mar 2008 22:53

Citerar: HansGöran, #1034:
Citerar: Paperino, #1033:
Hej igen HG,

Jag vill järna veta svaret på min fråga
Jag är inte intresserad av barnsliga ordlekar. Sådant slutade jag med för 50 år sedan

Varför svarar du inte? Du är som Göran Person och gänget. kan inte svara på en fråga

sture_lindberg
Medlem
#1068 Skrivet: 14 Mar 2008 22:55

Citerar: Carnicero, #1066:
Exakt då blir det olika förutsättningar. För att fortsätta liknelsen så är det en stavhoppstävling som pågår här på SO, och då får höjhopparna acceptera att de inte når lika högt utan att för den sakens skull kalla stavhopparna för lata eller fega.

Nej jag kallar dom inte för lata eller så.men det måste väl vara roligare att vinna där det bara finns andra som har stav?Fega? Ja något kanskeBlir ju inte på samma villkor direkt.

andy__pandy
Medlem
#1069 Skrivet: 14 Mar 2008 22:56

men om BÅDE stavhoppare och höjdhoppare ställde upp i höjdhopp skulle nog till o med du reagera.Det kan man dra som en liknelse som en som använder en robot,när han möter en som är utan.Bra att du kom med denna liknelse

Jag tycker det är en synnerligen dålig jämförelse. Man kan istället tänka sig bortennis. Från början körde alla pingisspelarna med träracket. Tekniken utvecklades och man uppfann racket med gummi av olika slag. Tänk dig en tävling där det finns spelare, som använder sig av träracket(trots att det är tillåtet med gummiracket) och där det finns spelare som väljer att använda de moderna racketerna med gummi. År det då osportsligt och orättvist att använda racket med gummi? Inte i mitt tycke, och inte är det heller någon som använder träracket. Slutsats: man får helt enkelt välja om man vill bruka träracket eller om man vill bruka gummiracket, oberoende av vad motståndaren väljer.

Här på schackonline, får man välja om man vill använda motor, eller inte.

sture_lindberg
Medlem
#1070 Skrivet: 14 Mar 2008 23:01

Citerar: andy__pandy, #1069:

Jag tycker det är en synnerligen dålig jämförelse. Man kan istället tänka sig bortennis. Från början körde alla pingisspelarna med träracket. Tekniken utvecklades och man uppfann racket med gummi av olika slag. Tänk dig en tävling där det finns spelare, som använder sig av träracket(trots att det är tillåtet med gummiracket) och där det finns spelare som väljer att använda de moderna racketerna med gummi. År det då osportsligt och orättvist att använda racket med gummi? Inte i mitt tycke, och inte är det heller någon som använder träracket. Slutsats: man får helt enkelt välja om man vill bruka träracket eller om man vill bruka gummiracket, oberoende av vad motståndaren väljer.

Här på schackonline, får man välja om man vill använda motor, eller inte.

Att jämföra olika racketar i bordtennis mot att använda en robot som tänker åt sej i schack,går ju inte att jämföra alls.Bland de sämsta jämförelser jag någonsin har sett

Carnicero
Medlem
#1071 Skrivet: 14 Mar 2008 23:01

Citerar: sture_lindberg, #1068:
Fega? Ja något kanskeBlir ju inte på samma villkor direkt.

Och vems fel är det? Stavhopparna kan ju inte gärna sänka sin nivå bara för att höjdhopparna väljer att inte använda en stav. Ska en löpare vänta in de som väljer att gå?

sture_lindberg
Medlem
#1072 Skrivet: 14 Mar 2008 23:03

Nej stavhopparna ska naturligtvis ha sina tävlingar.och höjdhopparna sina..Sjölvklart.Detsamma som att de med robotar i schack ska ha sina robotkamper.och de som inte vill använda robotar ska få spela UTAN inblandning av att roboter dyker upp.

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#1073 Skrivet: 14 Mar 2008 23:04

Citerar: andy__pandy, #1069:
Jag tycker det är en synnerligen dålig jämförelse.

Jag tog denna jämförelse för att markera att det är två helt olika grenar. Men det är många här inne som inte förstår det.

sture_lindberg
Medlem
#1074 Skrivet: 14 Mar 2008 23:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: ETTA_på_STEGEN, #1073:
Jag tog denna jämförelse för att markera att det är två helt olika grenar. Men det är många här inne som inte förstår det.

jag skrev nyss att spela med robotar är en sak.och att spela utan robotar är en helt annan.Robotarna kan få spela mot varandra.(robotkamper)..Och så får vi som vill,spela helt utan att riskera att få möta robotar..Vore väl skjysst??

andy__pandy
Medlem
#1075 Skrivet: 14 Mar 2008 23:21

Citerar: sture_lindberg, #1070:
Att jämföra olika racketar i bordtennis mot att använda en robot som tänker åt sej i schack,går ju inte att jämföra alls.Bland de sämsta jämförelser jag någonsin har sett

Vad är det för dåligt med det? Kan man inte se racketen i bordtennis som hjälpmedel till att utöva sporten bortennis? På samma sätt som du väljer vilket hjälpmedel du vill använda i pingis, kan du här på schackonline välja vilket hjälpmedel du spelar med(motor, eller inte motor).

sture_lindberg
Medlem
#1076 Skrivet: 14 Mar 2008 23:31

Citerar: andy__pandy, #1075:
Vad är det för dåligt med det? Kan man inte se racketen i bordtennis som hjälpmedel till att utöva sporten bortennis? På samma sätt som du väljer vilket hjälpmedel du vill använda i pingis, kan du här på schackonline välja vilket hjälpmedel du spelar med(motor, eller inte motor).

Att använda ett annat racket, gör ju inte speciellt ,att sporten som sådan ,ändras så mycket, som om vissa använder ROBOTAR att tänka åt en..Är inte den skillnaden självklar?

sture_lindberg
Medlem
#1077 Skrivet: 14 Mar 2008 23:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Om du skulle använda en robot som spelar åt dej även i pingis,skulle du också DÅ tycka att det voro lika rätt??? Någon slags pingismaskin alltså?

johnlingvall
Medlem
#1078 Skrivet: 14 Mar 2008 23:44

Citerar: andy__pandy, #1075:
hej,nu får du väl tänka om lite,,,det du säger är ju löjligt..mvh

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#1079 Skrivet: 15 Mar 2008 00:15

Citerar: sture_lindberg, #1074:
Robotarna kan få spela mot varandra.(robotkamper)..Och så får vi som vill,spela helt utan att riskera att få möta robotar..Vore väl skjysst??

Vad menar Du Sture? och vart vill Du komma?

Det enda sättet att spela utan att riskera att möta någon med schackmotor är att spela närschack. Det vet Du, så jag förstår inte riktigt vad Du håller på med. Detta är ju en schack online-sida och reglerna är ju kristallklara.

Visst vore det jättetrevligt att kunna spela schack online och med säkerhet veta att motståndaren inte använder någon annan hjälp än sin egen hjärna. Men det är ju en utopi.

I morgon ska jag till klubben och spela schack, senare blir det lite korr här på SO. Mycket varierande och trevligt

sture_lindberg
Medlem
#1080 Skrivet: 15 Mar 2008 00:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: ETTA_på_STEGEN, #1079:
Citerar: sture_lindberg, #1074:
Robotarna kan få spela mot varandra.(robotkamper)..Och så får vi som vill,spela helt utan att riskera att få möta robotar..Vore väl skjysst??

Vad menar Du Sture? och vart vill Du komma?

Det enda sättet att spela utan att riskera att möta någon med schackmotor är att spela närschack. Det vet Du, så jag förstår inte riktigt vad Du håller på med. Detta är ju en schack online-sida och reglerna är ju kristallklara.

Visst vore det jättetrevligt att kunna spela schack online och med säkerhet veta att motståndaren inte använder någon annan hjälp än sin egen hjärna. Men det är ju en utopi.

I morgon ska jag till klubben och spela schack, senare blir det lite korr här på SO. Mycket varierande och trevligt

Jag menar så klart det jag skriver.Och jag VET att det är TILLÅTET med robotar på denna site.JAG menar dock att det är oetiskt att använda robotar mot sådana som inte vill möta robotar.Och denna tråd kallas just för:För eller emot robotar..

<< 1 ... 27 . 28 . 29 . 30 . 31 . 32 . 33 . 34 . 35 . 36 . 37 ... 41 . 42 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.