Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Många samtidiga partier-nåt bra med det?
Författare Meddelande
cdelzanno
Medlem
#1 Skrivet: 20 Feb 2008 17:31

Om man (jag) har många samtidiga partier minskar spelstyrkan markant. Frågan är om det finns något positivt med att spela många partier samtidigt? Vad tror ni?

the-best
Medlem
#2 Skrivet: 20 Feb 2008 17:32

Du har lite mer att göra.

cdelzanno
Medlem
#3 Skrivet: 20 Feb 2008 17:33

Är det bra menar du?

the-best
Medlem
#4 Skrivet: 20 Feb 2008 17:34

Kanske du utvecklar dig snabbare inom schack.

Randomize
Medlem
#5 Skrivet: 20 Feb 2008 17:37

Nej

cdelzanno
Medlem
#6 Skrivet: 20 Feb 2008 17:38

Jag repeterar in dragmönster både felaktiga och riktiga. Dvs automatiserar en del av mitt spelande på gott och ont.

farbrorjo
Medlem
#7 Skrivet: 20 Feb 2008 17:42

Mmmm, just detta med mönsterigenkänning är nog det som förbättras, även om ratingen dalar med på tok för många partier igång samtidigt. Om man sedan har vett att sansa sig och tillvarata denna halvt omedvetna förmåga är ju en annan sak, men just i ditt fall är jag övertygad om att så är fallet...

Malvan
Medlem
#8 Skrivet: 20 Feb 2008 17:47

Jag håller med. Rimligen bör det vara bäst för ratingen att spela ett parti i taget. Antalet partier kan ju bli stort ändå, det tar bara längre tid.

cdelzanno
Medlem
#9 Skrivet: 20 Feb 2008 18:36

Ratingen minskar...
Man använder hjärnan mindre-ryggmärgen mer
Men finns det egentligen några positiva effekter?

Myran
Medlem
#10 Skrivet: 20 Feb 2008 18:43

För mig är det lika viktigt att maila lite med motspelaren och snacka lite.
spela schack är roligt, att spela många partier är också stimulerande.
alltså upp till var å en. tiden räcker inte till alltid men kom ihåg alla spelar inte för ranking.

asvo
Medlem
#11 Skrivet: 20 Feb 2008 18:47

Det är viktigt att plugga öppningar , mittspel och slutspel i nämd ordning .
Sen finns det böcker som lär ut effektivt tänkande .
Men allra viktigast är en kunnig o bra motståndare , tyvärr vill de alltid också ha bästa motstånd därför är ett program bra i brist på motståndare .
Inte för många partier man måste gå djupt in i ställningen för att lära sej tänka .

pf3016
Medlem
#12 Skrivet: 20 Feb 2008 22:08

Jag har märkt att det är mer stressande att ha många partier på gång samtidigt och att det är väldigt mycket svårare att hålla reda på hur man egentligen tänkte på varje parti. Iofs använder jag anteckningsbok för detta, om det är okej? Eller det kanske är "fusk"? ;) Isåfall ska ni veta att det kommer jag ALLTID att göra

Falconetti
Medlem
#13 Skrivet: 20 Feb 2008 22:42

Vad är m å n g a partier för er?

vilhelm
Medlem
#14 Skrivet: 20 Feb 2008 23:17 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: cdelzanno, #1:
Frågan är om det finns något positivt med att spela många partier samtidigt? Vad tror ni?

jag inbillar mig att man tränar ställningsbedömning,Aha! dax att se upp typ.Har jag 10 igång så börjar jag med att "skumma" egenom dom i tur o ordning,Är mitt svar "givet" eller logiskt för mig drar jag i princip direkt inom 1 minut,stöter jag på patrull så hoppar jag till nästa.vissa partier kan man sitta länge med i beslutsvånda o vrida o vända på så tiden knappt räcker till.Menar det behöver inte vara en nackdel att spela många samtidigt.

cdelzanno
Medlem
#15 Skrivet: 21 Feb 2008 07:38

Citerar: Falconetti, #13:
Vad är m å n g a partier för er?

Beror på om spelarna är aktiva eller ej...men mer än 7 kankse. Jag spelar 30 samtidiga just nu...det känns lite mycket...

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 21 Feb 2008 14:27

När det närmar sej 20 då börjar det bli många

vilhelm
Medlem
#17 Skrivet: 21 Feb 2008 15:00 - Redigerad av: vilhelm

Man bör nog heller inte vara strykrädd eller ratingfixerad om man spelar många 10+,vill man försöka vinna och inte lämna något att skylla på om man förlorar ska man nog nöjja sig med ett eller 2 i taget.Men hur kul är det? kommer man i knipa för att man inte bedömt läget korrekt när man har många igång så får man ju djupträning då istället,finns faktiskt inget roligare än att försöka vända och ta sig ur ett grepp när man ligger i brygga,sen är det ju inte alltid det går,men vad gör det?

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 21 Feb 2008 15:02

håller med vilhelmKul med många partier..alltid vinner man några

the-best
Medlem
#19 Skrivet: 21 Feb 2008 17:25

Kanske börjar komma lite långt från ämnet. Hur lär man sig schack bäst? Spela långsamt eller snabbt?

farbrorjo
Medlem
#20 Skrivet: 21 Feb 2008 17:39

Citerar: cdelzanno, #1:
Om man (jag) har många samtidiga partier minskar spelstyrkan markant. Frågan är om det finns något positivt med att spela många partier samtidigt? Vad tror ni?

Detta var det ämne som cdelzanno tog upp och det är ju just det Vilhelm och Sture diskuterar. Om man ska hitta något om
Citerar: the-best, #19:
Hur lär man sig schack bäst? Spela långsamt eller snabbt
i det, så får man nog kryptera på något väldigt avancerat sätt...

cdelzanno
Medlem
#21 Skrivet: 29 Feb 2008 00:57

Nu spelar jag 10+ partier i lugnt skönt tempo. Det går mycket bättre...

nastyboy
Medlem
#22 Skrivet: 29 Feb 2008 01:07

Citerar: cdelzanno, #21:
Det går mycket bättre...

Det är ju bara för att du inte möter mig...

cdelzanno
Medlem
#23 Skrivet: 29 Feb 2008 07:02

Du måste logga in för att kunna posta!