Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schackmotorer
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
palmann3
Medlem
#271 Skrivet: 23 Feb 2008 10:27

Ender vi op, ad lib, med at blive tryk-knap-mennesker? - Homo tryk.
Vi trykker dagen og natten lang ..... også på kvinderne.

GM Curt Hansen, Danmark, sagde da der kom gang i skakprogrammerne:
Vores dejlige spel bliver med tiden ødelagt.

Winberg
Medlem
#272 Skrivet: 23 Feb 2008 10:30

M Winberg Sverige sade en gång att detta spel är oerhör mycket roligare och mer intressant än någonsin nu när det finns hjälpmedel som kan förbättra mitt spel...

asvo
Medlem
#273 Skrivet: 23 Feb 2008 10:53

Det har aldrig spelats så mycket korrschack i Sverige som nu tack vare SO !
Tack vare dessa program kan man utmana spelare över hela jordklotet på blixschack m.m över nätet men visst vore det skönt att slippa gnällspikar men de finns ju överallt vad det än handlar om .
Det finns ju en SO serie för er här på SO fixa så den funkar!

Reiner
Medlem
#274 Skrivet: 23 Feb 2008 11:34 - Redigerad av: Reiner

Va.?. finns det en sO serie för gnällspikar.?.. det har jag missat

Winberg
Medlem
#275 Skrivet: 23 Feb 2008 11:40

Hehee

johnlingvall
Medlem
#276 Skrivet: 23 Feb 2008 12:03

Citerar: Winberg, #270:
Bra! då slutar du spela nu så slipper vi en gnällspik!

hej...vad mogen du är vinberg..tack tack,

Winberg
Medlem
#277 Skrivet: 23 Feb 2008 12:12

You´re welcome

johnlingvall
Medlem
#278 Skrivet: 23 Feb 2008 12:13

tack tack

sture_lindberg
Medlem
#279 Skrivet: 23 Feb 2008 12:25

Citerar: johnlingvall, #276:
Citerar: Winberg, #270:
Bra! då slutar du spela nu så slipper vi en gnällspik!

Vilket "utmärkt" råd till en ung och lovande spelare.Bara för att han är emot robotar,så rekomenderas han att sluta

Winberg2
Medlem
#280 Skrivet: 23 Feb 2008 12:29

"gäsp" absolut! ska det gnällas o gnabbas hela tiden är det bara att lägga av...

sture_lindberg
Medlem
#281 Skrivet: 23 Feb 2008 12:33

Varför det? Är ju ett sundhetstecken att vara mot robotarca 80 procent av alla här på schackonline är emot robotar.Ska alla dessa sluta tycker du???

Winberg
Medlem
#282 Skrivet: 23 Feb 2008 12:36

Härligt med dina undersökningar!

Gnällspikar finns det för mycket av även på denna site...Har man inget att säga utan bara gnälla kan man skriva insändare till aftonbladet...

sture_lindberg
Medlem
#283 Skrivet: 23 Feb 2008 12:40

Tycker mera att det är DU med din attityd som" gnäller".Att 80 procent är mot robotar på schackonline borde vara något att ta till sejoch att då be ungdomar sluta med schack,för att dom har den synen..Är ju verkligen "gnälligt".

Winberg
Medlem
#284 Skrivet: 23 Feb 2008 12:41

So tell me Sture: vad exakt baserar du dina 80% på?

sture_lindberg
Medlem
#285 Skrivet: 23 Feb 2008 12:46

På undersökningar jag och ANDRA gjort.Av 120 som svarat så är 97 stycken mot robotanvändning av ALLA slag.Blir lite över 80 procent.

Oskar_Pålsson
Medlem
#286 Skrivet: 23 Feb 2008 12:49

7153 användare på schackOnline.
120 av dessa = 1,7%

Frågan är om det är värt att grunda en undersökning på så få spelare, som antagligen du dessutom valt ut. Har du ex. frågat de som ligger på top 20 på rankinglistan?

farbrorjo
Medlem
#287 Skrivet: 23 Feb 2008 12:50

Vore hyperintressant att veta mer om undersökningen. Om man inte vill möta folk med robotar och aldrig använder en själv (som i mitt eget fall), men samtidigt inte har något emot att andra spelare gör det, så länge de tydligt upplyser om detta i sin presentation - är man för eller emot då?

sture_lindberg
Medlem
#288 Skrivet: 23 Feb 2008 12:53

men man märker iaf tendensen vad som gäller.På topp-20 listan skulle så klart procenten vara annorlunda:uppe kan ju knappast hamna där utan motorer!! Säger nu inte att ALLA där använder robotar,men ca 75 procent gör detta där.

Winberg
Medlem
#289 Skrivet: 23 Feb 2008 12:54

Tänk på pocenten helge....

sture_lindberg
Medlem
#290 Skrivet: 23 Feb 2008 12:56

Citerar: farbrorjo, #287:
Om man inte vill möta folk med robotar och aldrig använder en själv (som i mitt eget fall), men samtidigt inte har något emot att andra spelare gör det, så länge de tydligt upplyser om detta i sin presentation - är man för eller emot då?

Då är man så klart emot robotarAnnars skulle man väll använda sådanaAtt man tillåter andra att använda robotar,basseras ju oftast på,att det inte går att kontrollera.hur som helst..

farbrorjo
Medlem
#291 Skrivet: 23 Feb 2008 12:57

O K - det kan vara bra att veta vad man tycker ibland...

sture_lindberg
Medlem
#292 Skrivet: 23 Feb 2008 12:59

Tur att jag finns :uppch kan tala om det för dej

Protagonist
Medlem
#293 Skrivet: 23 Feb 2008 13:02

Man är emot robotar för att man inte använder dem? Vilken märklig slutsats, går det att applicera på allt? Själv spelar jag mycket lite hockey, det måste innebära att jag är emot hockey. Skönt att jag äntligen fått reda på det.

farbrorjo
Medlem
#294 Skrivet: 23 Feb 2008 13:06

Ja, absolut. Dessutom var tanken med min fråga att tydliggöra att hermeneutik inte är så lätt alla gånger - för att kunna dra en relevant slutsats ur ett undersökningsmaterial fordras det en tydligt definierad fråga så att de som svarar vet vad de svarar på. Om frågan i din undersökning var är du emot robotar, så hade jag nog för egen del svarat nej, hade jag tillfrågats om jag var för, hade jag svarat inte för egen del och hade jag haft möjlighet att ge ett mer nyanserat svar hade jag svarat som i det första inlägget...

sture_lindberg
Medlem
#295 Skrivet: 23 Feb 2008 13:07

Citerar: Protagonist, #293:
Man är emot robotar för att man inte använder dem? Vilken märklig slutsats, går det att applicera på allt? Själv spelar jag mycket lite hockey, det måste innebära att jag är emot hockey. Skönt att jag äntligen fått reda på det.

Vad denna liknelse har med saken att göra.kan man ju fråga sejOm du inte förstår skillnaden,så är det ingen ide att jag förklarar..

johnlingvall
Medlem
#296 Skrivet: 23 Feb 2008 13:10

Citerar: Winberg2, #280:
"gäsp" absolut! ska det gnällas o gnabbas hela tiden är det bara att lägga av...
Hej,,Winberg...visst är jag gnällig kanske,men ransaka dig lite själv ochså..tycker man inte som dig så blir man en gnällspik i dina ögon...och tycker man inte som dig,så är det bara att lägga av! du komer verkligen med bra argument!!!!!!!!!!! ,Har [stridit]om motorer med asvo ochså,Men han kommer i alla fall med argument..heder åt asvo..men du Winberg???????????MVH

sture_lindberg
Medlem
#297 Skrivet: 23 Feb 2008 13:15

Citerar: sture_lindberg, #290:
Då är man så klart emot robotarAnnars skulle man väll använda sådanaAtt man tillåter andra att använda robotar,basseras ju oftast på,att det inte går att kontrollera.hur som helst..

Att man tillåter ANDRA att använda något.Kan aldrig likställas med att man själv är possitivt inställd till något,

Protagonist
Medlem
#298 Skrivet: 23 Feb 2008 13:19

Nej men inte heller att man är emot det, och det är naturligtvis min poäng, inget annat.

farbrorjo
Medlem
#299 Skrivet: 23 Feb 2008 13:23

Nej, men inte heller att man är negativt inställd. Det är fullt möjligt att vara neutral och denna neutralitet kan uppstå genom likglitighet (ej applicerbar på mitt fall) eller dubbel positivitet (gällande eget användande och motstånd, respektive andras användande och motstånd). För att kunna få fram en sådan hållning (som jag att döma av mångas inlägg i debatten är långtifrån ensam om) så måste antingen undersökningen tillåta utförligare svar än bara ja eller nej på frågan är du för schackmotorer, eller så måste frågeställningen ha flera, tydliga svarsalternativ, annars är risken för feltolkning av svaren stor...

sture_lindberg
Medlem
#300 Skrivet: 23 Feb 2008 13:28

Jo man kan vara emot robotar i schack.Men insett att det inte går att göra något åt detta,Då är man inte fÖR robotar.Just denna inställning har en ganska stor grupp.Kanske farbrorjo?Denna grupp är ganska vanlig.Man är alltså i princip emot robotar,men man har insett att det inte går att göra något åt roboterna..Tog det nog 2 ggr nuKan aldrig skada ifs

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.