Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schackmotorer
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
JOLO
Medlem
#31 Skrivet: 20 Feb 2008 16:44

Du fattar inte att männikan kan see bättre på många olika ställningar. vill du ha ett exempel som du får 35 minuter på dig att lösa md din fritz. Eller hur stor är din dator du kanske har världens snabbaste då tror jag dig. Men var får du plats med den.

vilhelm
Medlem
#32 Skrivet: 20 Feb 2008 16:46

Citerar: HansGöran, #5:
Jag köpte Fritz 10 samt motorn Rybka 2.3.2a mp i januari 2008 och har vid behov låtit dem analysera samma ställning för att kunna jämföra olika varianter och för att undvika alltför grova tabbar. Rybka är det bättre programmet, men Fritz kan ibland komma med bra idéer som Rybka underkänt. Sedan händer det att jag till slut väljer ett tredje alternativ och som ibland visar sig vara det bästa.

Jag undrar hur du vet det? menar vad hade hänt om du valt fritz eller rybkas förslag?och vilken form av motstånd var det? sen undrar jag hur många alternativ det finns rent logiskt alltså...i vissa ställningar kan man väl själv hitta som du säger 3 alternativ som alla leder till vinst. alltså utan motor...jag har väldigt svårt att tro att man hittar bättre lösningar om ratingen är som mayo säger(närschackrating?)Däremot en lösning med lika resultat= vinst,Det jag är ute efter att man kanske inbillar sig att bara för att man själv valde "väg" så var man behövd ...kan det vara så?handen på hjärtat nu motorägare!

HansGöran
Medlem
#33 Skrivet: 20 Feb 2008 16:57

Fritz är ett starkt program, men knappast det bästa om man ska tro alla resultatlistor som finns tillgängliga på internet. Ta t.ex. följande från CEGT med betänketiden 40 drag på 2 timmar

http://www.husvankempen.de/nunn/40_120_ratinglist/ ratinglist/rangliste.html

Först kommer Rybka 2.3.2a, sedan kommer ytterligare tre versioner av Rybka . Först på plats 8 kommer Deep Fritz 10 och samma förhållande kan antas gälla även för Deep Fritz 11 i förhållande till de senaste versionerna av Rybka, Zappa, Naum m.fl. program.

Det betyder att Sture (eller någon annan) knappast skulle vinna om han bara satt och förmedlade drag från Fritz utan minsta mänskligt inflytande.

JOLO
Medlem
#34 Skrivet: 20 Feb 2008 16:58

Fritz har inte den rating som mayo säger den har högre fritz 11 har runt 2900 i ELO i när schack. Men det finns ställningar som jag har klarat fortare än datorn. Det finns ställningar som inte maskiner kan klara lika snabbt som människan om man inte har en välidgt stor dator som man själv har gjort som jobbar VÄLDIGT fort.

asvo
Medlem
#35 Skrivet: 20 Feb 2008 17:00

Jag måste tala om att jag njuter av debatten om program för varje gång .
Tack vare Sture hela tiden håller så att säga grytan kokande föds det nya programspelare här på SO
Bara idag har jag fått ca 10 pers som frågat hur man spelar och vad man kan köpa program

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 20 Feb 2008 17:02

Betyder ditt resonemang att de andra på toppen här,använder Rybka?
Citerar: HansGöran, #33:
Det betyder att Sture (eller någon annan) knappast skulle vinna om han bara satt och förmedlade drag från Fritz utan minsta mänskligt inflytande.

jolo4
Medlem
#37 Skrivet: 20 Feb 2008 17:03

Citerar: asvo, #35:
Jag måste tala om att jag njuter av debatten om program för varje gång .
Tack vare Sture hela tiden håller så att säga grytan kokande föds det nya programspelare här på SO
Bara idag har jag fått ca 10 pers som frågat hur man spelar och vad man kan köpa program

Länge leve Sture

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 20 Feb 2008 17:04

Svar till Asvo:Och jag har fått 11 personer som säger att robotar ska man inte använda under schack!!Alltså just nu ;11-10 till mej

Myran
Medlem
#39 Skrivet: 20 Feb 2008 17:05

kallar du det för för kraftmätning

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 20 Feb 2008 17:07

Nja snarare en riktig robotkamp!

regardie
Medlem
#41 Skrivet: 20 Feb 2008 17:09

Robotkamp? Jag trodde att man fick använda samtliga pjäser och inte bara springarna, även när man spelar med schackmotor?!

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 20 Feb 2008 17:12

Ok,det visste jag inteman lär sej något nytt hela tiden,,som kannibalen sa,när han åt upp missionärens pjäxor.

aholmst
Medlem
#43 Skrivet: 20 Feb 2008 17:12

Jag håller på dig Sture, en Robotkamp det är ju precis vad det blir. Jagär bara en stackars nybörjare men tycker det är fel att använda program. Ibland är det kul när någon gör ett riktigt kalkondrag. Det är ju det som är skoj med schack.

Anonym
Medlem
#44 Skrivet: 20 Feb 2008 17:12

Men eftersom du tillåter användat av en motor efter partierna, kan du väl knappast tillhöra den gruppen, som skriver under på att robotar inte skall användas i schack.

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 20 Feb 2008 17:13

12-10

Myran
Medlem
#46 Skrivet: 20 Feb 2008 17:14

undrar jag om inte sture är en liten robot han svarar så snabbt så man blir matt

Anonym
Medlem
#47 Skrivet: 20 Feb 2008 17:14

Skulle inte tro det.

jolo4
Medlem
#48 Skrivet: 20 Feb 2008 17:15

Visst jag är inte heller så för att schackporgramen uppfans men nu finns dom och det är inget man kan göra något åt. Men att människan fortarande är bättre på schack det stämmer. Schackprogram är som en storbil som inte kan ta några genvägar. Människan är som en liten bil och kan ta lite små genvägar här och där. Bra korr-schack spelare kan man säga bytar bil. Alltså använder både hjärnan och motorn. Men snart kommer den stora bilen vara så snabb så att det inte funkar med genvägar heller.

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 20 Feb 2008 17:17

Vad händer då med schacket tro???

jolo4
Medlem
#50 Skrivet: 20 Feb 2008 17:17

Citerar: Myran, #46:
undrar jag om inte sture är en liten robot han svarar så snabbt så man blir matt

Det var ju lite hummor i den Skrattar så jag nästan skiter på mig.

HansGöran
Medlem
#51 Skrivet: 20 Feb 2008 17:19

Citerar: vilhelm, #32:
ag undrar hur du vet det? menar vad hade hänt om du valt fritz eller rybkas förslag?och vilken form av motstånd var det? sen undrar jag hur många alternativ det finns rent logiskt alltså...i vissa ställningar kan man väl själv hitta som du säger 3 alternativ som alla leder till vinst. alltså utan motor...jag har väldigt svårt att tro att man hittar bättre lösningar om ratingen är som mayo säger(närschackrating?)

När båda mina motorer kom med olika förslag som båda ledde till remi i bästa fall, sökte jag något bättre. När jag då kollade upp mitt förslag med Rybka gavs det högre poäng än Rybkas ursprungliga. Alltså var jag tvungen att leda in Rybka på en viss väg för att få mitt förslag värderat. Samma förfarande gjordes med Fritz.

Eftersom schackmotorerna värderar ställningar på ett annat sätt än människor måste man av tidsskäl tvinga programmen att analysera varianter som de inledningsvis förkastar. Det är som JOLO4 säger, människan är ibland snabbare än maskinen eftersom vi kan rensa bort vissa varianter mycket snabbare än en dator. Vi behöver inte kolla miljontals otänkbara drag för att inse vad som är dåligt eller ej.

Sedan beror ju bedömningen delvis på hur pass bra man själv är och hur stor erfarenhet man har.

vilhelm
Medlem
#52 Skrivet: 20 Feb 2008 17:24

Citerar: jolo4, #48:
Men att människan fortarande är bättre på schack det stämmer.

Detta tror jag många som använder en stark motor snöar in på till sitt "försvar"! människan i detta fall är stormästare alltså unika människor som de flesta av oss aldrig kommer att bli eller har förmåga till

jolo4
Medlem
#53 Skrivet: 20 Feb 2008 17:24

Just det hans göran men snart kommer det ju att finnas så snabba dator så människan inte klarar av men det är ju lite hur snabbt utväklingen går.

jolo4
Medlem
#54 Skrivet: 20 Feb 2008 17:28 - Redigerad av: jolo4

Den här ställningen. Vit kung D5. Vit springare. e5 och f5.
vit bonde d2,
Svartbonde:c4, g2, h4 ,h6.
Svart kung´, H5.

Ja då vill jag att makinerna klarar det här på mindre än 35 minuter.
Vit skall rädda remi

jolo4
Medlem
#55 Skrivet: 20 Feb 2008 17:30

säg till när ni ger upp ;)

Mayo
Medlem
#56 Skrivet: 20 Feb 2008 17:33

Antar att det är ett schackproblem som en människa kan klara av men en motor inte kan. Sådana problem finns det gott om.

asvo
Medlem
#57 Skrivet: 20 Feb 2008 17:34

Citerar: sture_lindberg, #49:
Vad händer då med schacket tro???

Tack vare programmen ökar svårigeterna att vinna samtidigt som varianterna i de olika öppningarna förbättras . Dock vinns det lika många partier i korrturneringar som i närschack bland elitspelarna .

the-best
Medlem
#58 Skrivet: 20 Feb 2008 17:36

Citerar: Mayo, #56:
Antar att det är ett schackproblem som en människa kan klara av men en motor inte kan. Sådana problem finns det gott om.

En makin kan klara det men det tar längre tid. vill du veta svaret?

HansGöran
Medlem
#59 Skrivet: 20 Feb 2008 17:37

Citerar: sture_lindberg, #36:
Betyder ditt resonemang att de andra på toppen här,använder Rybka?

Sture!
Om du läst vad jag skrivit så framgår det tydligt att det är människan bakom programmet som slutligen avgör vad som skall spelas. Det handlar om hur olika hjälpmedel används eftersom inget program kan utnyttjas till 100 % på grund av tidsskäl.

Det innebär att om jag möter en spelare som är bättre än jag så kanske han eller hon kan vinna trots att jag ev. har en bättre schackmotor. Eftersom jag började spela schack 1960 och därefter deltog i tävlingar under drygt 30 år har jag fått viss erfarenhet av att kunna bedöma ställningar och låter inte datorn bli herre över mitt spel. Ibland misstror jag datorns ställningsanalys, men det visar sig kanske att jag då gjort ett felaktigt val och får problem.

Eftersom jag köpte mina program i januari har jag än så länge inte hunnit finslipa användningen av dem, men det kommer... Dessutom ökar det mina kunskaper på olika sätt som kan komma till godo vid ett ev. närschacksparti i framtiden.

the-best
Medlem
#60 Skrivet: 20 Feb 2008 17:48 - Redigerad av: the-best

Citerar: jolo4, #54:
Den här ställningen. Vit kung D5. Vit springare. e5 och f5.
vit bonde d2,
Svartbonde:c4, g2, h4 ,h6.
Svart kung´, H5.

Ja då vill jag att makinerna klarar det här på mindre än 35 minuter.
Vit skall rädda remi

Jag tror ingen klarde problemt så då säger jag svaret rätt svar är! Kc6!! g1=D Sxh5. (Dh1 Sh5-f3) =remi efter 50 drags regeln. En människa klarade det på 35 minuter därför att den kan se att bara en dam kan inte göra matt utan behöver hjälp av kungen som är patt. Medan en makin måste se dom där 50 dragen och det tar ett bra tag.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.