Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tur i schack
Författare Meddelande
33år
Medlem
#1 Skrivet: 16 Feb 2008 23:24

Jag har diskuterat med några kompisar om man kan ha tur i schack. Och vi kom fram till att man kan ha det. Riktigt bra spelare har såklart inte tur men vi mindre bra spelare. De som har under 2500 på SO kan ha tur. Men man kan inte ha otur. Du kan möta en klart bättre spelare men han/hon kanske sitter i andra tankar och gör ett snabbt drag och sedan är matchen förlorad för han/henne och man har lyckats vinna pga av tur. Man kan dock inte skylla på otur men den andre kan ha tur.

röding2
Medlem
#2 Skrivet: 16 Feb 2008 23:29

Ja så är det ! Jag har tappat partier pga alltför snabba drag och ibland pga för många partier igång samtidigt, vilket kan leda till brist på koncentration,fokusering och analys. Men det är ju tjusningen i schack. Ibland lysande snilledrag varvat med kalkondrag. Alltid lär man sig något.
mvh Börje Lööw
Luleå

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 17 Feb 2008 00:18

Jag spelade på en blixtsida en gång där möjligheten fanns att ta tillbaka drag. Efter ett dåligt drag av min motståndare slog jag en pjäs och han ville ta tillbaka. Han påstod att han halkat på musknappen. Jag vägrade och då gav han upp och påstod att jag haft tur.

röding2
Medlem
#4 Skrivet: 17 Feb 2008 00:34

He he...halkat på tvålen he he....man kan ju alltid försöka...Men som i närschack gäller ju att rörd pjäs är förd pjäs och släppt pjäs är fullbordat drag.
Ha dé
Börje

tornado
Medlem
#5 Skrivet: 17 Feb 2008 00:40

Spelar man blixt på nätet kan man faktiskt ha otur också,jag har själv råkat ut för det.
I draget kom musen för långt åt ett håll och lämnade musmattan och då utfördes ett felaktigt drag , hade tänkt gå ett steg längre med damen men den hamnade på fel ruta och damen blev ett lätt rov för motspelaren. Inget att göra åt det,bara ge upp...

KGB1
Medlem
#6 Skrivet: 17 Feb 2008 00:40

Klart man kan ha otur. Man kan kalkylera med en risk och hoppas att motståndaren inte ser osv + motståndaren kanske får hjälp av en slump osv = OTUR hehe

röding2
Medlem
#7 Skrivet: 17 Feb 2008 01:01

Citerar: tornado, #5:
tänkt gå ett steg längre med damen

Jg har ofta tankar på att gå ett steg längre med damen och blir ivrig med musen och så slutar det i patt remi !

Gammelsmurf
Medlem
#8 Skrivet: 17 Feb 2008 08:56

själv har ja misslyckats med kort rockad genom att släppa kungen lite för tidigt. jobbigt läge-otur?

Randomize
Medlem
#9 Skrivet: 17 Feb 2008 11:45

För ca ett halvår sedan, gjorde jag en klicktabbe med musen. Jag skrev till min motståndare direkt och sa vilket drag jag avsåg.
Vi spelade klart partiet som slutade remi.

Men han var sportslig och vile se hur partiet skulle gå om jag fick göra det drag jag avsåg, så vi spelade från detta läge via mail. ( Då vann jag)

Jan-Olof
Medlem
#10 Skrivet: 17 Feb 2008 12:03

Ja det har faktiskt hänt mig TVÅ gånger i ett parti där det var ett tätt slutspel flyttade sig tornet inte som jag avsåg det blev en ruta för kort så då förlorade jag tornet och matchen innan kort och då *halkade* jag med musen samma hände i en annan match med damen så hon blev ett lätt byte för motståndarens bonde men det partiet vann jag ändå för innan hade jag ett jättestort övertag nu blev det ett jämnt slutspel där min motståndare lyckade med konst tstycket att sätta bort båda tornen på två drag mot min ena löpare...slå det om ni kan

röding2
Medlem
#11 Skrivet: 17 Feb 2008 12:11

Det kommer ju upp en fråga...om man accepterar det drag man markerat. Där finns ju garderingen. Man måste alltså missa två ggr men det kan ju hända trots det.
Börje

Gammelsmurf
Medlem
#12 Skrivet: 17 Feb 2008 12:29

Ja den hjälper ju lite. Problemet är att man drar och sas klickar automatiskt på OK. Det har hänt att den extrasekunden räddat många feldrag. Men jag har oxå uppevt den"härliga" känslan av att se feldraget efter att jag klicka OK-knappen

Ett tag när jag gjorde många feldrag så satte jag mig på händerna så att jag var tvungen att tänka efter lite till. Det funkade faktiskt...

Men i mitt fall har det nog handlat mest om oskicklighet och inte otur. Det stämmer nog att man kan ha tur (när motståndaren klantar sig), men inte otur.

mattfosho
Medlem
#13 Skrivet: 17 Feb 2008 13:01

Jag funderade på om det skulle kunna räknas som otur om motståndaren gör ett drag som visar sig vara bättre än hon själv inser av ren slump, ett perfekt drag men gjort med helt andra tankar bakom. Har man haft otur då?

farbrorjo
Medlem
#14 Skrivet: 17 Feb 2008 13:06

Nej, för förutsättningarna att göra detta drag skapades (om jag förstår ditt exempel rätt) av medvetna skickliga drag innan och om spelaren sedan ska kunna förvalta det perfekta draget i en gynnsam fortsättning, så måste denne kunna förvalta det på rätt sätt, förstå att det var perfekt omedelbart i efterhand. Annars kommer ju spelaren att spela vidare med de intentioner som var mindre bra innan draget gjordes och kan således inte skörda frukterna av den till synes slumpartade perfektionen...

mattfosho
Medlem
#15 Skrivet: 17 Feb 2008 13:31

Sant, såvida inte spelaren inser sitt "bra misstag" och vinner tack vare detta.

Detta borde mest hända mellan mindre bra spelare som någon redan påpekat. Tur är nog inte en faktor man ska lite på i schack känns det som

maccomplete
Medlem
#16 Skrivet: 17 Feb 2008 13:34

Tur är väl aldrig en faktor man kan lita på?

AMF1-Amin
Medlem
#17 Skrivet: 17 Feb 2008 13:44

Jag bryr mig mera om ifall jag kan få tur i kärlek nån gång.

röding2
Medlem
#18 Skrivet: 17 Feb 2008 13:49

Somliga har funderat på om det skulle gå att ha en ångerknapp inbyggd. Men då går vi ifrån grundläggande schackregler. Visst, jag har ångrat massor av drag men man lär sig alltid något. Man får ta det !
Som tur är AMF1-Amin finns det en ångerknapp inbyggd i det spel Du talar om he he...
Börje

Malvan
Medlem
#19 Skrivet: 17 Feb 2008 13:56

Citerar: Gammelsmurf, #12:
Ett tag när jag gjorde många feldrag så satte jag mig på händerna så att jag var tvungen att tänka efter lite till. Det funkade faktiskt...

Det där lär faktiskt vara ett av Tarraschs råd, så det är beprövat.

Gammelsmurf
Medlem
#20 Skrivet: 17 Feb 2008 14:17

he he - där slutar likheten mellan mig och tarrasch

vilhelm
Medlem
#21 Skrivet: 17 Feb 2008 16:52

Tur är väl när motståndarn inte ser en komb. som leder till vinst,men som man själv upptäckt .naturligtvis efter sitt eget drag! brädet brukar ju vara som en öppen bok i det läget!Har hänt många ggr,det är ju tur.Sen när man med ett belåtet kluckande för sig själv åtgärdar felet och har inte mer en släppt pjäsen så inser man att problemet kvarstår,ser inte motståndarn då heller så! dubbel tur

Gammelsmurf
Medlem
#22 Skrivet: 17 Feb 2008 17:02

Jag har faktiskt haft TUR några ggr. Jag har ett lite instabilt nätverk hemma och det har faktiskt hänt vid minst tre tillfällen att det gått ner när jag gjort katastrofdrag...Men den turen kan man nog inte få i närschack Som tur e (för mig) så spelar jag inte närschack...

Tom_chess
Medlem
#23 Skrivet: 17 Feb 2008 20:38

:skratt::förvirrad::cool::ledsen::skäms::grin::ret as::ner::upp:;-):):retas::grin::skäms::ledsen::led sen:

Kristofer.r
Medlem
#24 Skrivet: 25 Feb 2008 16:18

du kan ha tur om motståndaren gå in i en öppning du kan redigt bra. du kan ha otur om han gå in i den ända linjen du hatar.

Malvan
Medlem
#25 Skrivet: 25 Feb 2008 16:32

En invändning är förstås att den skicklige spelaren kan alla öppningar, men det gör inte jag, så jag tycker det ligger något i detta.

Du måste logga in för att kunna posta!