Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur många nicks/handles får man ha?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 14 Feb 2008 17:00

Beror ju på om man vill spela många partier eller inte!

Malvan
Medlem
#32 Skrivet: 14 Feb 2008 17:01

Det kan man väl göra ändå, kan man inte?

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 14 Feb 2008 17:02

max 16 med ett nick.i princip bara.

schnappi
Medlem
#34 Skrivet: 14 Feb 2008 17:02

det är upp till var och en än så länge inget att lägga krut över

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 14 Feb 2008 17:06

Det jag säger ju. alla vill ju spela olika många.därav vill
vissa ha flera nick.

vilhelm
Medlem
#36 Skrivet: 14 Feb 2008 17:14

Risken finns att det blir rörigt med för många nicks..som av olika orsaker varierar kraftigt i rating.Många är dock ordentliga och talar om på sin pers.vilka dom spelar med,men inte alla.det finns ett koppel med spelare här som jag tycker det är roligt och utvecklande att spela emot!Ska jag nån gång lyckats vinna över dom så krävs det en väldig skärpa från min sida och lite tur ..orkar dock inte sånt jämnt o ständigt,så jag tycker det är roligt att spela lite "blixt" också mot okända med rating tex 1700 och upp och ta lite risker...visar det sig då att nicket: luggen med rating på 1702 visar sig vara hjuling ..känner man ju sig lite lurad ...då menar jag inte att +/- ratingen är risken utan utmaningen.

PayLawyerBeforeHanging
Medlem
#37 Skrivet: 14 Feb 2008 17:44

Citerar: HansGöran, #22:
Jag utgår från vad som enligt min mening tillhör vuxenlivet, alltså det stadium då man lämnat barndomen och tonårslivet bakom sig. Vissa växer aldrig upp, det kan jag tyvärr konstatera.

Jaharu. Det finns ju folk (ska inte nämna namn för att undvika anstöt) som likt dig under historiens gång har försökt att få alla att tycka som dom själva.

Tycker Du att det är vuxet, när erfarenheten har visat vad som händer med oss människor när likriktningen får råda?

HansGöran
Medlem
#38 Skrivet: 14 Feb 2008 18:23

Citerar: PayLawyerBeforeHanging, #37:
Tycker Du att det är vuxet, när erfarenheten har visat vad som händer med oss människor när likriktningen får råda?

Vad ligger det vuxna i att hitta på löjliga namn på sig själv? Duger inte det riktiga namnet eller skäms du för dina åsikter inför vänner och bekanta?

Nu gäller det något så oskyldigt som schackspel och inte ens då kan somliga ta sig ur barndomens fantasivärldar med sagor och seriefigurer.

cdelzanno
Medlem
#39 Skrivet: 14 Feb 2008 18:32

Citerar: HansGöran, #38:
Vad ligger det vuxna i att hitta på löjliga namn på sig själv? Duger inte det riktiga namnet eller skäms du för dina åsikter inför vänner och bekanta?

Vad ligger det löjliga i att ha "nicks". Jag skulle behöva en liten fördjupning. Jag förstår det inte....Genom att ha ett talade nick får man ju möjlighet att dessutom visa vad man står för och identifierar sig med...

Att du tycker att det är löjligt får stå för dig självklar-jag tycker det inte. Jag tycker det är skojjigt och ligger i tiden. Skulle gissa på att över hälften av användarnamnen är sk "löjliga" nicks.

HansGöran
Medlem
#40 Skrivet: 14 Feb 2008 18:48

Citerar: cdelzanno, #39:
Vad ligger det löjliga i att ha "nicks". Jag skulle behöva en liten fördjupning. Jag förstår det inte....Genom att ha ett talade nick får man ju möjlighet att dessutom visa vad man står för och identifierar sig med...

Det löjliga ligger i att inte våga stå för sitt eget namn och DET är något jag inte kan förstå.

Om man vill visa vad man står för, gör man det genom att låtsas vara någon annan, en fantasifigur?

Det är möjligt att många roar sig med fantasinamn, men vad är det roliga i att förneka sitt eget namn, sin egen identitet?

röding2
Medlem
#41 Skrivet: 14 Feb 2008 18:50

Mitt användarnamn är inte mitt riktiga namn. Jag heter alltså inte Röding men fiskar gärna röding i Abisko. Desstom röd i själen och skriver dikter som F.Röding.
Har endast ett men bryr mej egentligen inte om någon har hundra namn eller vad de heter. ( möjligen går gränsen vid Hitler )
Jag undrade bara hur man kan hålla rätt på alla partier, då det är nog svårt med ett enda namn. Men OK det får stå för dem.
Ha dé !
Börje Lööw

Malvan
Medlem
#42 Skrivet: 14 Feb 2008 18:56

Citerar: röding2, #41:
Jag heter alltså inte Röding men fiskar gärna röding i Abisko. Desstom röd i själen och skriver dikter som F.Röding.

Just författare skaffar sig ju gärna en pseudonym, t.ex. George Orwell som egentligen hette Eric Blair. Man behöver inte ha några skumma avsikter med det, och när man nu får välja namn så varför inte?

Gammelsmurf
Medlem
#43 Skrivet: 14 Feb 2008 19:08

Citerar: HansGöran, #40:
Det löjliga ligger i att inte våga stå för sitt eget namn och DET är något jag inte kan förstå.

Tolkar jag dig rätt när du likställer ett "nick" med att man inte vågar stå för sitt eget namn?

Citerar: röding2, #41:
Jag heter alltså inte Röding men fiskar gärna röding i Abisko. Desstom röd i själen och skriver dikter som F.Röding

För min del står detta namn för mer vem man är än Börje Lööw.

/Cdelzanno
(som vill spela fler än 16 samtidiga partier och därför hittar på nick som han tycker är roliga, men ändå vågar stå för sina åsikter)

HansGöran
Medlem
#44 Skrivet: 14 Feb 2008 19:10

Citerar: Malvan, #42:
Just författare skaffar sig ju gärna en pseudonym, t.ex. George Orwell som egentligen hette Eric Blair. Man behöver inte ha några skumma avsikter med det, och när man nu får välja namn så varför inte?

Nej, man behöver inte ha skumma avsikter, men jag tror många skulle avstå från oförskämdheter och personangrepp i olika sammanhang om de tvingades uppge sitt rätta namn!

Författare kan ha skilda orsaker att gå under pseudonym, inte minst politiska skäl eller att kvinnliga författarnamn var mindre gångbara än manliga förr i tiden.

Om jag absolut vill spela mängder av partier, då skulle jag kalla mig t.ex. Hans 1 och Hans 2, men om gränsen går vid 16 som någon angav ovan, då räcker det gott och väl för mig.

HansGöran
Medlem
#45 Skrivet: 14 Feb 2008 19:18

Citerar: Gammelsmurf, #43:
Tolkar jag dig rätt när du likställer ett "nick" med att man inte vågar stå för sitt eget namn?

Det beror på i vilket sammanhang man använder vad du kallar "nick".

De som använder anonymiteten för personangrepp eller för att spela tuffingar på insändarsidor och diskussionsforum, det är fega personer som inte vågar stå för sina åsikter offentligt!

När det gäller mer oskyldiga sammanhang, då kan jag bara inte förstå VARFÖR det är nödvändigt att dölja sitt riktiga namn.

Winberg
Medlem
#46 Skrivet: 14 Feb 2008 19:25

Och hur i hela friden skall man veta du verkligen heter Hans Göran då?? Hehehe, det är ju kanske också ett nick...

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 14 Feb 2008 19:25

Om schackonline nu är "oskyldiga sammanhang,"Så varför skulle man inte kunna ha oskyldiga nicknamn där då?Upp till var och en,enligt min mening.

röding2
Medlem
#48 Skrivet: 14 Feb 2008 19:28

he he he Winberg. Vilken poäng!

Malvan
Medlem
#49 Skrivet: 14 Feb 2008 19:30

I min tidning får man skriva insändare anonymt, men man måste meddela redaktionen namn och adress. Kanske är det en bra lösning.

vilhelm
Medlem
#50 Skrivet: 14 Feb 2008 19:33

funkar det inte så här med? anonymiteten på internet är en myt..min bil på vägarna är inte heller anonym..men förden delen har jag ingen lust att skriva namn o adress på sidorna,finns ju en del virrpannor där ute

Malvan
Medlem
#51 Skrivet: 14 Feb 2008 19:40

Du har nog tyvärr rätt där, Vilhelm...

HansGöran
Medlem
#52 Skrivet: 14 Feb 2008 19:48

Citerar: Winberg, #46:
Och hur i hela friden skall man veta du verkligen heter Hans Göran då?? Hehehe, det är ju kanske också ett nick...

Ganska lätt att kolla upp eftersom jag tydligt angett för- och efternamn, bostadsort och födelseår. Tror du att Hans Hedström på den adressen skulle neka till sitt namn om du är nyfiken nog för att skriva och fråga?

Får jag be om lite fantasi?

HansGöran
Medlem
#53 Skrivet: 14 Feb 2008 19:53

Jag kan hålla med Vilhelm om olämpligheten av att skriva sitt namn på bilen, men på grund av att det inte skulle se estetiskt tilltalande ut. Dessutom finns det ingen anledning om man inte är artist, driver företag eller av annan orsak vill göra reklam för sitt namn.

Malvan
Medlem
#54 Skrivet: 14 Feb 2008 19:59 - Redigerad av: Malvan

Citerar: vilhelm, #50:
,finns ju en del virrpannor där ute

Det var främst detta jag höll med om, men jag menade inte Vilhelm.

Leo_fågelskådaren
Medlem
#55 Skrivet: 14 Feb 2008 20:04

Jag har flera olika användarnamn, för att kunna spela fler partier. Alla är på något sätt relaterade till mitt första användarnamn "Leo Johannes" och jag redovisar dem på samtliga av mina personliga sidor. Anledningen till att jag har fler användarnamn är att jag vill spela mer (ibland är ingen man spelar mot inloggad, och man kan inte utmana någon mer vilket är litet tråkigt, och då kan jag bara byta användarnamn så kan jag spela mer). Jag ger inte ut mitt riktiga namn eftersom man IMO bör vara försiktig med det.
Mvh Leo

asvo
Medlem
#56 Skrivet: 14 Feb 2008 20:13

Visst kan det finnas skäl till undantag men jag sympatiserar med dej Hans-Göran .
Våga visa vem du är i alla nick , annars skriv med " små bokstäver " i forum .

vilhelm
Medlem
#57 Skrivet: 14 Feb 2008 20:16 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: HansGöran, #53:
Dessutom finns det ingen anledning om man inte är

finns faktiskt en mängd anledningar..med tanke på just virrpannor....däremot kan jag bjuda på ett av mina förnamn.....skulle det gå överstyr så är jag säker på att polisen hittar mig före en vettvilling i tex charlottenberg

cdelzanno
Medlem
#58 Skrivet: 14 Feb 2008 20:23

Citerar: asvo, #56:
Visst kan det finnas skäl till undantag men jag sympatiserar med dej Hans-Göran .
Våga visa vem du är i alla nick , annars skriv med " små bokstäver " i forum .

Tänk att vi tycker så olika...
För min del tycker jag att en persons ord, som skriver anonymt, väger lika tungt som en som skriiver under med sitt namn. Däremot är det ju jäkligt fult att komma med personangrepp, provokationer, etc...med ett anonymt nick.

Precis som ens schackdrag skulle vara mindre värde om man hade ett nick...

Malvan
Medlem
#59 Skrivet: 14 Feb 2008 20:31

Citerar: cdelzanno, #58:
Däremot är det ju jäkligt fult att komma med personangrepp, provokationer, etc...med ett anonymt nick.

Jo, det spelar viss roll vad man skriver. Diskuterar man fördelar och nackdelar med en viss variant i sicilianskt har det ingen större betydelse om man är anonym.

asvo
Medlem
#60 Skrivet: 14 Feb 2008 20:39

Citerar: cdelzanno, #58:
För min del tycker jag att en persons ord, som skriver anonymt, väger lika tungt som en som skriiver under med sitt namn.

Det beror ju helt och hållet på vad som skriv annars skulle det vara enkelt att lova guld och gröna skogar till alla .

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.