Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ge inte upp!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Mayo
Medlem
#31 Skrivet: 11 Jan 2008 09:35

Citerar: greogorypeck, #23:
Artig är jag endast mot äldre damer på fullsatta bussar.

Om jag hamnar i ett hopplöst läge mot "stormästaren" hoppar jag gärna runt med hästen/hästarna tills den gode "mästaren" behagar sätta in nådastöten.

Ja, varför ska man vara artig överhuvudtaget...

Ang exemplet med stormästaren: du möter en stormästare i en närschacksturnering, står på klar förlust men väljer att förlänga partiet 20 drag (eller vad det nu kan röra sig om) tills det blir matt. Säg att detta tar en timme i anspråk. Då är det upp till var och en att avgöra om detta är väl investerad tid. Jag kan tycka att om timmen ska investeras i schack så finns det väl betydligt mer givande saker att träna på för att bli bättre.

greogorypeck
Medlem
#32 Skrivet: 11 Jan 2008 09:43

Att skutta omkring med hästarna på SchackOnline är min favoritsysselsättning. Och det skäms jag icke för!

HansGöran
Medlem
#33 Skrivet: 11 Jan 2008 10:49

För 20 år sedan mötte jag den ungerske stormästaren Gabor Kallai i ett matchparti och lyckades som vit stå något sämre redan efter 10 drag. Femton drag senare gjorde jag ytterligare ett fel och inom kort stod han med springare i övervikt.

Han hade klart och tydligt visat sin kompetens och det skulle ha varit en grov förolämpning att ifrågasätta hans förmåga att sätta matt, varför jag gav upp direkt och tackade för partiet.

Hade jag lärt mig mattföringsteknik genom att fortsätta? Svar: NEJ!

Fanns möjligheten att åskan slog ned och oskadliggjorde honom? Kanske, men mindre troligt.

GM-DarkSide
Medlem
#34 Skrivet: 11 Jan 2008 11:11

Som en vän till mig sa, kan man inte slå dem så får man sätta en kniv i ryggen istället.

Hade gjort likadant som Hasse, men ofta är det mer GM titeln än människan man visar respekt och det är synd.

Annars vet jag ej... kanske du hade kunnat tänkt länge så han lämnar brädet... så kan du slå på hans mobil och sen ringa till den när du ser en domare i närheten

asvo
Medlem
#35 Skrivet: 11 Jan 2008 11:32

Citerar: GM-DarkSide, #29:
Får göra ett mästerskap där alla deltagare måste kommentera sina partier, tar inte bort "fusk" möjligheter... men då måste folk som använder tex motor iallafall delviss anstränga sig för att förklara sina drag.

Hur som helst ska inte SO ha nån riktig värdemätare, låt schacket vara ett medel för de viktigare sakerna såsom "kamratskap" och kunskap

I riktigt korrspel går ej att fuska ty då är alla hjälpmedel tillåtna .
Det är när det spelas med egna regler som ej går att kontrollera som kamratskapet sätts på prov .
Kamratskap går lättare att uppnå när det spelas på lika villkor .

Mayo
Medlem
#36 Skrivet: 11 Jan 2008 11:34

Citerar: greogorypeck, #32:
Att skutta omkring med hästarna på SchackOnline är min favoritsysselsättning. Och det skäms jag icke för!

Nu var väl inte frågan om att skämmas, utan om det kan anses väl investerad tid att skutta omkring med hästar i en timme utan att det påverkar utgången av partiet.

Har man dock som syfte med schack att bli bättre (vilket ju är kul) så tycker jag man kan fundera över vad man ska träna på. Att få konstaterat att ett parti som man trodde sig med 99% säkerhet förlora verkligen blev förlorat eller om det kanske är bättre att man kan lägga tiden på annat, t.ex. att träna kombinationer, öppningar eller slutspel.

Givetvis spelar spelstyrkan in en hel del: behöver man träna mattsättning så absolut, det ifrågasätter jag inte. Däremot tror jag att det är en ganska liten del på SO som verkligen behöver det.

greogorypeck
Medlem
#37 Skrivet: 11 Jan 2008 11:42

Citerar: Mayo, #36:
behöver man träna mattsättning så absolut, det ifrågasätter jag inte. Däremot tror jag att det är en ganska liten del på SO som verkligen behöver det.

Jag behöver all träning jag kan få och SchackOnlines medlemmar är vad jag övar på!

Mayo
Medlem
#38 Skrivet: 11 Jan 2008 13:19

Citerar: greogorypeck, #37:
Jag behöver all träning jag kan få och SchackOnlines medlemmar är vad jag övar på!

Super! Även om mina inlägg handlat om att man kanske ska välja vad man bör träna på, men det behöver jag väl inte redogöra för en gång till...

greogorypeck
Medlem
#39 Skrivet: 11 Jan 2008 13:30

usken
Medlem
#40 Skrivet: 11 Jan 2008 13:58

initialized

AlQaida
Medlem
#41 Skrivet: 11 Jan 2008 14:37

Tja. Fñr att citera en kánd despot. Jag ger aldrig upp fem i tolv. Jag ger upp fem ñver.

Mathias.Bjerkliden
Medlem
#42 Skrivet: 11 Jan 2008 18:24

VAd menas med det ALQaida?
vad har det för betydelse?

PayLayerBeforeHanging
Medlem
#43 Skrivet: 11 Jan 2008 18:48

Den exakta betydelsen av AlQaida ár "Nátet".

polly
Medlem
#44 Skrivet: 11 Jan 2008 20:03

Man behöver inte gå långa promenader på ett SM eller ett Rilton, för att konstatera att kuftätheten ligger långt över Standardiseringskommisionens 3,4/100 i en normalpopulation
Uppskattningsvis når man 16,5 om man slår samman åskådare och deltagare.
Tidigare hade socialt osäkra personer stor hjälp av att gå med i en schackklubb, för att komma till insikt om att schack inte bara är ett spel som går ut på att vinna och att hävda sig själv. Det är också ett spel som i interaktionen med andra spelare ger en lite hjälp att uppföra sig socialt acceptebelt.
Visa respekt mot din motspelare. Spela inte inte vidare med hopplöst mycket material under. Bjud inte remi när du är i underläge, eller flera gånger i följd. Tacka för partiet. Var alltid beredd att gå igenom partiet efteråt. Har du förlorat beror det inte
på yttre omständigheter, du har bara spelat sämre än motståndaren. Osv.
Vetskapen om att man inte behöver se någon i ögonen på nätet har gjort dessa forum på sO till en tragisk arena. Här finns mycket lite av respekt för motståndare och väldigt många egon. Kufkoefficienten tycks ha passerat 50 .

HansGöran
Medlem
#45 Skrivet: 11 Jan 2008 20:17

Jag applåderar Pollys inlägg!

cdelzanno
Medlem
#46 Skrivet: 11 Jan 2008 21:05

Jag trodde att dom som sökte sig till sO eller en schackklubb var intresserade av schack först och främst - inte i första hand för att bota sin sociala osäkerhet. Jag har till nästan 100% upplevt att folk uppdräder respektfullt här på sO. Jag talar ju så klart utifrån egna erfarenhter - kanske det finns andra erfarenheter?

Det där med kuftätheten låter lite intresant-skulle du kunna ge en referens så man kunde sätta sig in lite mer i ämnet?

AlQaida
Medlem
#47 Skrivet: 11 Jan 2008 21:11

Haha!! Tack fñr att du finns Claudio! Du regerar...

farbrorjo
Medlem
#48 Skrivet: 18 Jan 2008 05:16

Citerar: polly, #44:
Vetskapen om att man inte behöver se någon i ögonen på nätet har gjort dessa forum på sO till en tragisk arena. Här finns mycket lite av respekt för motståndare och väldigt många egon. Kufkoefficienten tycks ha passerat 50

Ett sådant veritabelt trams - både vad de gäller de genusfascistoida implikationerna av vad du skriver såväl som bristen på empiriskt underlag för vad du vräker ur dig! Vad du får dina manshatande idéer ifrån är en gåta, men inte kan det vara från hur folk interagerar i forumen med varandra. Min erfarenhet är att de allra flesta beter sig på en social utvecklingsnivå här som ligger långt över samhällsets i genomsnitt. Dessutom undrar jag var gränsen går för hur man får uttala sig om den halva av mänskligheten som i pollys ögon uppenbarligen har begått ett oförlåtligt brott genom att vara födda med manligt kön. När det gäller hets mot kulturella, religiösa, sexuella och etniska minoriteter tycker jag att moderatorerna gör ett utmärkt jobb. Jag hoppas bara att de kommer att vara konsekventa och lyfta bort ovan citerade inlägg - något av det medt groteska jag läst i ett S O-forum - dessbättre är slika lågvattenmärken ganska sällsynta som sagt...

shieldfire
Medlem
#49 Skrivet: 18 Jan 2008 05:39

Nu vet nog farbrorn något annat än jag gör (som inte handlar om Bowie). Manshatande inslag i inlägget? Att "kufar" finns inom schacket är något som vissa pekar på ganska ofta. Jag känner till flera i vår lilla värld (misstänker att GM och Barbossa har ungefär samma exempel). Frågan är väl om sO och andra onlinecommunities utmärks särskilt av "kufar". Brukar väl gå att dölja ganska väl här. Det är mer uppenbart vid tävlingar IRL.

zohar
Medlem
#50 Skrivet: 18 Jan 2008 07:57

Här finns mycket lite av respekt för motståndare och väldigt många egon. Kufkoefficienten tycks ha passerat 50 .

Först garvade jag högt över denna roliga snyting, men sen blev det lite tråkigare när jag tänkte efter. Låter oroväckande att så många upplever SO som en plats där hänsyn satts på undantag.

greogorypeck
Medlem
#51 Skrivet: 18 Jan 2008 09:24

Citerar: zohar, #50:
Låter oroväckande att så många upplever SO som en plats där hänsyn satts på undantag.

Smockorna far friskt åt alla håll. Så länge debattinläggen lockar till skratt finns det nog ingen anledning till oro

cdelzanno
Medlem
#52 Skrivet: 18 Jan 2008 09:32

Jag upplever att nivån och stilen är på en väldigt bra och respeltfull nivå. Sen finns det ju alltid en och annan person som spårar ur och kommer med onyanserade respektlösa inlägg. Är det det som är att man beteckans som kuf. Är då månne Polly en kuf enligt pollys egen definition tro?

Kanske jag själv blev en kuf i och med detta inlägg!

greogorypeck
Medlem
#53 Skrivet: 18 Jan 2008 09:36

Här äro vi alla fria schacknördiga kufar. Och SchackOnline är det enda hem vi känner.

/Kufen gre - o - gory

cdelzanno
Medlem
#54 Skrivet: 18 Jan 2008 09:46

skönt...jag var lite orolig ett tag. Nu känner jag mig trygg igen...

HansGöran
Medlem
#55 Skrivet: 18 Jan 2008 10:07

Anonymiteten på internet inbjuder säkert många till att spela ut sina inre hämningar i vetskap om att de kan gömma sig bakom ett påhittat namn, åtminstone så länge som det inte slår över och blir åtalbart. Det gäller naturligtvis de flesta siter, hur opolitiska de än må vara, inklusive SO och därför har en moderator/tävlingsledare en mycket viktig funktion.

Under slutet av 60- och större delen av 70-talet deltog jag flitigt i Stockholms schackliv, inte minst på Schackhuset, Hornsgatan 82B där många träffades nästan dagligen för att spela blixt och umgås, ibland med förstärkningsvapen i form av starka drycker. Skillnaden mot nu var att man umgicks utan masker, man spelade under sitt riktiga namn och försökte inte dölja sitt riktiga jag.

Jag är ganska ny på SO och har lite svårt att bedöma deltagarnas uppträdande mot varandra,men i stort sett tycks det hålla sig inom anständiga gränser.

shieldfire
Medlem
#56 Skrivet: 18 Jan 2008 10:34

Citerar: HansGöran, #55:
Schackhuset, Hornsgatan 82B

Mina favoritlokal helt klart. Lite och trångt förvisso, men jäkligt charmigt.

cdelzanno
Medlem
#57 Skrivet: 18 Jan 2008 11:09

Citerar: HansGöran, #55:
Skillnaden mot nu var att man umgicks utan masker, man spelade under sitt riktiga namn och försökte inte dölja sitt riktiga jag.

Jag tycker att det är viktigt att våga stå för sina åsikter utan mask. Därför kör jag med ett id som inte är anonymt. Jag har väldigt positiva upplevelser med trevliga kontakter här på sO. Dessutom har jag haft glädjen av att träffa några "live" efter en första bekantskap här...

regardie
Medlem
#58 Skrivet: 18 Jan 2008 11:22

Citerar: cdelzanno, #57:
Jag tycker att det är viktigt att våga stå för sina åsikter utan mask. Därför kör jag med ett id som inte är anonymt. Jag har väldigt positiva upplevelser med trevliga kontakter här på sO. Dessutom har jag haft glädjen av att träffa några "live" efter en första bekantskap här

Som så många gånger förr kloka ord från cdelzanno - även jag har från dag ett spelat med öppna kort och äkta I D i presentationen - därmed inte sagt att jag någonsin skulle komma på tanken att alla måste göra detta - många gånger är yttrandefriheten villkorad av anonymiteten - jämför med fördel hur varje äkta demokrati har valhemlighetpå programmet...

shieldfire
Medlem
#59 Skrivet: 18 Jan 2008 11:46

Jag har också öppna kort, till och med i nicken. Men man måste tänka lite
Eller så är det väldigt långsökt :-D

vilhelm
Medlem
#60 Skrivet: 18 Jan 2008 14:44

Kufkoefficienten tycks ha passerat 50 .

hehe ....

Citerar: farbrorjo, #48:
som i pollys ögon uppenbarligen har begått ett oförlåtligt brott genom att vara födda med manligt kön.

hehehe! ...har du blandat ihop saker o ting? lille kufen

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!