Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ge inte upp!
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
greogorypeck
Medlem
#1 Skrivet: 9 Jan 2008 11:42

Finns det en oskriven regel att det är fint att ge upp ett parti?

Själv blir jag lite besviken när motståndaren ger upp eftersom jag behöver öva på mattsituationer.

Anonym
Medlem
#2 Skrivet: 9 Jan 2008 11:48

Det beror helt och hållet på vad du tror kan hända i partiet. Tror du att du med torn under kan vinna partiet, eller åtminstone rädda remi, ska du inte ge upp. Är det å andra sidan så att du inser att du inte har några möjligheter att rädda remi, ska du inte fortsätta. Att ett parti slutar med matt är väldigt sällsynt i tävlingsschack. Förr eller senare ger man upp, det är bara frågan om hur länge man vill pinas, kontra hur länge man hoppas på misstag från motståndaren.

greogorypeck
Medlem
#3 Skrivet: 9 Jan 2008 11:56

Att komma till avslut är en stor konst.

röding2
Medlem
#4 Skrivet: 9 Jan 2008 12:03

Här på SO spelar erfarna tävlingsspelare såväl som nybörjare. Att erfarna spelare sällan tappar ett pjäsöverläge må vara hänt men jag har sett partier här på SO där pjäsövervikten har varit total ( ! ), mot ensam Kung dessutom, men där den som haft motståndaren i brygga, ett drag från matt, p.g.a. oerfarenhet lyckats ställa till det för sig så att Kungen inte kunde flytta på sig. Patt Remi ( ! ) Vad sägs om det? Det beror väl på vem man möter eller vilka som möts.
Däremot : Mot rutinerade spelare som t.ex. Anonym skulle jag ge upp om jag hamnat i ett underläge jag bedömer som omöjligt att vända. Bra spelare gör sällan riktiga kalkondrag. Jag gör det dock då och då.

Alltså : respektera motståndarens vilja att spela färdigt eftersom motståndaren gör en annan bedömning än Du. Orsaken kan vara motståndarens oerfarenhet eller faktiskt : din egen brist på analys.
Motståndaren kanske också vill se och lära hur en erfaren spelare sätter matt på det smartaste och snabbaste sättet. Vem vet? Respektera varandra. Fullt ut.
Hej
Börje

greogorypeck
Medlem
#5 Skrivet: 9 Jan 2008 12:07

My point exactly

Väl talat Börje!

safirr
Medlem
#6 Skrivet: 9 Jan 2008 12:33

Bra mening.....tänkte anorlunda innan...

HansGöran
Medlem
#7 Skrivet: 9 Jan 2008 15:31

På den gamla "goda" tiden då varje drag förmedlades via postverket, då uppskattade jag inte om en motståndare fortsatte spela trots kraftigt underläge och solklar vinstställning för mig, men av naturliga skäl skedde inte detta heller så ofta. Även mina motståndare tyckte väl att man kunde använda pengarna till bättre ändamål.

I dagens läge när det tar någon sekund innan draget är framme, då är situationen annorlunda. Visst kan jag tycka att motståndaren borde ge upp när denne bara kan vicka lite på kungen i brist på pjäser, men det kostar mig så lite i tid att göra ett naturligt drag.

Ibland undviker jag snabb mattsättning och går istället in för att plocka mesta möjliga material för att se hur länge motståndaren orkar göra meningslösa drag i förlorad ställning. Även i närschack har jag ibland roat mig med att plocka upp den ena damen efter den andra innan nådastöten sätts in. Förhoppningsvis förstår motståndaren den fina piken, men kanske också motsatsen inträffar och att dennes hopp om räddning ökar!

Dock inte i 5-minuters blixt eller i tidsnöd........

Personligen tror jag man lär sig mer om mattsättning genom studier av slutspelslitteratur än genom att fortsätta i tröstlösa ställningar, men var och en har ju sin metod.

cdelzanno
Medlem
#8 Skrivet: 9 Jan 2008 17:22

Jag tror att det "beror på". I princip så stämmer det du säger, men det finns även andra undantag. Jag anser att ju lägre rating man har desto mindre är anledningen att ge upp en sk. förlorad ställning. Som nybörjare kan man lära sig mycket av att se hur motståndaren gör för att sätta in nådastöten.

Två irriterande avvarter finns:
1. Jag ligger klart över och motsåndaren börjar helt plötslig spela på tid (dvs börjar invänta lämpliga tidpunkter för att göra sina drag).
2. Motspelaren har sprattlat i fyra fem drag och det kommer vara matt efter hans drag. Motspelaren låter bli att dra och förlorar på tid eller motspelaren ger upp och man får inte göra det förlösande mattdraget...

Nu pratar jag ju bara om sO. Men generellt sett tycker jag det är upp till spelaren om han vill ge upp eller ej-bara han inte agerar osportsligt...

maccomplete
Medlem
#9 Skrivet: 9 Jan 2008 17:54

Håller helt med föregående talare cdelzanno!!! Man har rätt att ge upp närsomhelst i partiet, med undantag för ovan nämnda avvarter!

greogorypeck
Medlem
#10 Skrivet: 9 Jan 2008 18:08

Jag läser ofta kommentarer på forumet att folk ska lära sig att ge upp i tid. Då säger jag: Lär er att mattsätta och sluta gnäll.

vilhelm
Medlem
#11 Skrivet: 9 Jan 2008 18:33

ofta går det göra en hämndschack..hehe...alltså när man vet slaget är förlorat..typ för att avreagera sig...tycker jag är ett bra sätt,istället för att krångla med tid o dyl,sen ger man upp

regardie
Medlem
#12 Skrivet: 9 Jan 2008 19:55

Citerar: röding2, #4:
Här på SO spelar erfarna tävlingsspelare såväl som nybörjare. Att erfarna spelare sällan tappar ett pjäsöverläge må vara hänt men jag har sett partier här på SO där pjäsövervikten har varit total ( ! ), mot ensam Kung dessutom, men där den som haft motståndaren i brygga, ett drag från matt, p.g.a. oerfarenhet lyckats ställa till det för sig så att Kungen inte kunde flytta på sig. Patt Remi ( ! ) Vad sägs om det? Det beror väl på vem man möter eller vilka som möts.
Däremot : Mot rutinerade spelare som t.ex. Anonym skulle jag ge upp om jag hamnat i ett underläge jag bedömer som omöjligt att vända. Bra spelare gör sällan riktiga kalkondrag. Jag gör det dock då och då.

Alltså : respektera motståndarens vilja att spela färdigt eftersom motståndaren gör en annan bedömning än Du. Orsaken kan vara motståndarens oerfarenhet eller faktiskt : din egen brist på analys.
Motståndaren kanske också vill se och lära hur en erfaren spelare sätter matt på det smartaste och snabbaste sättet. Vem vet? Respektera varandra. Fullt ut.
Hej
Börje

Härligt skrivet Börje - detta var banne mig det vettigaste av allt jag läst i detta ämne sedan jag började på S O - inget behöver läggas till eller dras ifrån jämfört med min egen hållning. Än en gång - kul att du är tillbaka, du behövs!

röding2
Medlem
#13 Skrivet: 9 Jan 2008 20:20

Jag bugar och tackar ! Känns bra att vara tillbaka.

Malvan
Medlem
#14 Skrivet: 9 Jan 2008 20:50

En jag känner bjöd remi när det var helt klart att han skulle förlora, men det var på skoj.

HazMupp
Medlem
#15 Skrivet: 9 Jan 2008 23:09

Jag lyckades vinna ikväll då jag hade pjäsundertag, jag hade springade och torn mot hans två damer och två torn. Inte så ofta det händer men är motståndaren lite oerfaren så kan man ha turen på sin sida.

cdelzanno
Medlem
#16 Skrivet: 10 Jan 2008 08:53

Jag skulle väl vilja säga att om motståndaren har en sO-rating på 2300+ (ca) och har en ställning som är vunnen så kan man börja överväga att ge upp.

Om motståndaren ligger under 2100 skulle jag vilja säga att vad som helst kan hända...

Detta ur min ringa sO-erfarenhet...

Malvan
Medlem
#17 Skrivet: 10 Jan 2008 09:26

Det märks på spelet också. Har motståndaren gjort bra drag hela tiden, kan man nog inte hoppas på ett misstag.

Mayo
Medlem
#18 Skrivet: 10 Jan 2008 14:19

Citerar: greogorypeck, #10:
Jag läser ofta kommentarer på forumet att folk ska lära sig att ge upp i tid. Då säger jag: Lär er att mattsätta och sluta gnäll.

Ett onödigt och felaktigt konstaterande eftersom det redan påpekats flera gånger i denna tråd att "ge upp" till stor del beror på spelstyrkan på spelarna.

greogorypeck
Medlem
#19 Skrivet: 10 Jan 2008 14:52

Spelstyrka är naturligtvis A och O under spelets gång.

Vad jag försöker antyda är en raljant ton på forumet mot oss som inte lärt oss att ge upp i tillräckligt god tid.

Om jag är den ende som iakttagit såna tendenser ber jag om ursäkt och tiger framledes i frågan.

asvo
Medlem
#20 Skrivet: 10 Jan 2008 14:56

Citerar: Mayo, #18:
Ett onödigt och felaktigt konstaterande eftersom det redan påpekats flera gånger i denna tråd att "ge upp" till stor del beror på spelstyrkan på spelarna.

Jag håller med Mayo även om bra spelare också ibland hoppas i det längsta .
När det gäller stegen kan det vara taktik eftersom vid vinst kommer man alltid upp ett steg därför kan den som vill vänta med vinst eller förlust av den anledningen .

AlQaida
Medlem
#21 Skrivet: 10 Jan 2008 15:00

Tja. Om man vill kan man ju ge upp och kráva revansch med en replik som kaptenen i Martin Ljungs pjás "Olga" anvánde: "Jag kommer att hñra av mig!"

Och dà fñrutsátts motstàndaren vara trevlig och sága: "Ja, du kan ju alltid ringa nàn g`ng!"

Mayo
Medlem
#22 Skrivet: 10 Jan 2008 17:47

Citerar: greogorypeck, #19:
Vad jag försöker antyda är en raljant ton på forumet mot oss som inte lärt oss att ge upp i tillräckligt god tid.

Om jag är den ende som iakttagit såna tendenser ber jag om ursäkt och tiger framledes i frågan.

Du behöver absolut inte tiga. Det som jag reagerade på är "Lär er att mattsätta och sluta gnäll." vilket jag tycker är precis lika raljerande som att "gnälla" om de som inte ger upp i tid.

Det finns inga undantag eller regler när det gäller detta. Precis som två nybörjare kan spela ett parti ända till dess "slut" så kan det anses artigt att ge upp i tid mot en stormästare så att denne inte behöver bevisa att han/hon faktiskt kan bärga ett tekniskt vunnet slutspel.

greogorypeck
Medlem
#23 Skrivet: 10 Jan 2008 17:53

Artig är jag endast mot äldre damer på fullsatta bussar.

Om jag hamnar i ett hopplöst läge mot "stormästaren" hoppar jag gärna runt med hästen/hästarna tills den gode "mästaren" behagar sätta in nådastöten.

Lillemor
Medlem
#24 Skrivet: 10 Jan 2008 18:42

Håller med Gregory Peck. Har själv blivit utskälld av en person, som förutom schack
även ägnar sig åt att ha ihjäl fisk. Låg i tidigt skede av det aktuella partiet under
med pjäs och då ska man naturligtvis ge upp, tyckte han.

cdelzanno
Medlem
#25 Skrivet: 10 Jan 2008 18:48

Osportsligt anser jag...att uppmana en motståndare att ge upp. Man kan naturligtvis irritera sig på att folk inte ger upp, men det får man hålla för sig själv...

tornado
Medlem
#26 Skrivet: 10 Jan 2008 19:09

När man utmanar/antar en utmaning ska man vara medveten om vilka tidsregler som gäller, står det 3 dagar/drag så har man RÄTT till den betänketiden. Då spelar det ingen roll om nån ohyfsad odräglig person säjer att man ska ge upp pga. pjäsundervikt. Jag har inte blivit utsatt för den typen ännu och skulle jag bli det så får han/hon skylla sej själv...

asvo
Medlem
#27 Skrivet: 10 Jan 2008 19:32

Om inte motståndaren vill ge upp trots ett stort underläge kan man själv ge upp ty ratingen på SO är inte så mycket värd .
De som vill och kan spela schack och använder motoranalys och andra knep kan lätt skaffa hög rating där .
Stegen blir snart en bättre värdemätare än ratinglistan .

regardie
Medlem
#28 Skrivet: 10 Jan 2008 22:49

Citerar: asvo, #27:
Stegen blir snart en bättre värdemätare än ratinglistan

Lätt för dig att säga!

GM-DarkSide
Medlem
#29 Skrivet: 11 Jan 2008 01:24

Får göra ett mästerskap där alla deltagare måste kommentera sina partier, tar inte bort "fusk" möjligheter... men då måste folk som använder tex motor iallafall delviss anstränga sig för att förklara sina drag.

Hur som helst ska inte SO ha nån riktig värdemätare, låt schacket vara ett medel för de viktigare sakerna såsom "kamratskap" och kunskap

regardie
Medlem
#30 Skrivet: 11 Jan 2008 01:50

Citerar: GM-DarkSide, #29:
låt schacket vara ett medel för de viktigare sakerna såsom "kamratskap" och kunskap

Jag säger då det, Tengil - du går frän klarhet till klarhet. På tal om denne Store Mästare Mörk Sida - tråden med de jungianska schackapplikationerna är i fullt schvung och det står redan klart att härigenom har S O fått sig ännu en toppskribent till livs - Steven1 - läs, tänk och njut!

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!