Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Insane schackprogram i TV
Författare Meddelande
Falconetti
Medlem
#1 Skrivet: 7 Jan 2008 23:33

Hej
Jag är ny på schackonline så ni kanske redan har sett och diskuterat och skrattat åt tv-programmet Chess now.
En upplevelse för livet.
Kolla gärna in: http://youtube.com/watch?v=hpamG7Pv6tU

Notera hur pjäserna har satts upp i inledningsscenen.

jerklaren
Medlem
#2 Skrivet: 8 Jan 2008 00:18 - Redigerad av: jerklaren

Underbart!

"-So it's a draw?

- The game is over. yeah, yeah"

farbrorjo
Medlem
#3 Skrivet: 8 Jan 2008 00:29 - Redigerad av: farbrorjo

Instämmer - alltifrån den kvinnliga programledaren som ser ut och agerar som om hon vore en korsning mellan "The Mad Cat Lady" i THE SIMPSONS och huvudpersonen i Landscapes gamla 80-talsminimalistiska synthklassiker "Einstein à GoGo" i feminin stöpning, över det det feluppställda brädet som till synes helt utan orasak klipps in i bildens centrum i parti och minut till alla knasiga frågor som står som norska språkkurser i backen - detta får ni bara inte missa!

Smurfan
Medlem
#4 Skrivet: 8 Jan 2008 01:06

Avsnitt 5 (ca 10 min):
I programmet får man ringa in och göra några schackdrag. Dom som ringer in får spela svart. Svarts ställning ser ut som så att fyra kungsbönder ej är flyttade. De blocker alltså löparen på kungssidan.
En kille ringer in och får föreslå schackdrag (han har spelat intesivt i en månad).
- Kan jag flytta löparen på kungsidan framför kungen
- ööööh nej
- kan jag flytta den på bonden?
- nej
- Ok kan jag låta den stå kvar?
- Jaaaaa
- Tack då - Hej
- Hej

Han måste ha ringt in och drivit med programledaren.

cdelzanno
Medlem
#5 Skrivet: 8 Jan 2008 01:24

Chess-Now är bara så dåligt...
Kolla på den här sjuka parodin...
http://youtube.com/watch?v=qulY7BQlYrM&watch_respo nse

regardie
Medlem
#6 Skrivet: 8 Jan 2008 02:20

Hehe, den var oxå bra, men som parodi är det ju avsiktlig humor - jag är stormförtjust i just det dåliga med Chess-Now - vore det inte för att det var så uselt skulle det ju inte vara så bra...

GM-DarkSide
Medlem
#7 Skrivet: 8 Jan 2008 02:51

Alla är ur usla... deras experter oxo... synd de ska göra en fin tanke till ett hån...

farbrorjo
Medlem
#8 Skrivet: 8 Jan 2008 03:21

Citerar: GM-DarkSide, #7:
Alla är ur usla... deras experter oxo... synd de ska göra en fin tanke till ett hån...

Jamen det är ju just det som är det roliga och vad den fina tanken beträffar - jag uppfattar inte att något av programmen hånar schacket - då skulle jag hålla med dig oreserverat - nu handlar det ju mer om amatörism och lyckad parodi, vilket är något helt annat...

GM-DarkSide
Medlem
#9 Skrivet: 8 Jan 2008 04:06

Ingen hinner spela färdigt, de har bara avsatt typ 10 minuter för varje parti...
Experterna som påstår sig varna folk när de håller på att göra riktigt dåliga drag gör dåliga drag själva...
De fördelar tiden uselt, de frågar 3-4 sidofrågor till de första för att sen kräva/stressa att de sista ska ange namn och dragförslag inom ca 5 sekunder.

Alla frågor får meningslösa svar, t ex

Fråga 1: Hur vinner man om man bara har kungarna och kanske en bonde kvar på brädet?
Svar: Om ingen avancerat/gjort progress inom 2-3 drag så blir det remi

Fråga 2: Vilken är det bästa öppningsdraget?
Svar: e4 är ett väldigt bra drag.
Okej, omöjlig fråga men ändå.

Slutligen så gör dem det mycket svårt för folk ge genomtänkta drag då de bara visar brädet sekunderna innan nån ska säga sitt drag.

regardie
Medlem
#10 Skrivet: 8 Jan 2008 04:09

Citerar: GM-DarkSide, #9:
Fråga 1: Hur vinner man om man bara har kungarna och kanske en bonde kvar på brädet?
Svar: Om ingen avancerat/gjort progress inom 2-3 drag så blir det remi

Fråga 2: Vilken är det bästa öppningsdraget?
Svar: e4 är ett väldigt bra drag.
Okej, omöjlig fråga men ändå.

Jamen stackars G M...har du fått i dig ätticka till frukost av misstag, eller? Det du just citerade och som jag nu citerar i min tur är ju HUMOR, inte gravallvar!

GM-DarkSide
Medlem
#11 Skrivet: 8 Jan 2008 04:22

Vi prata om programmet som helhet, om hurvidda det främja intresse och kunnande för schack, vilket de angav som program idee... och vad jag menar är att ingen av tittarna som ringde in fick se utgången av sina drag eller bättre kunnande.

De hade troligen gjort alla en tjänst om de spelat fia-med-knuff... eller nått spännande som plockepinn

regardie
Medlem
#12 Skrivet: 8 Jan 2008 04:36

Plockepinn är faktiskt riktigt bra närschacksträning - du lär dig hålla reda på olika färger, att göra saker i rätt ordning och framför allt måste du vara stadig på handen - är du darrhänt av fysiologiska skäl eller nervositet i närschack riskerar du ju att komma åt fel pjäs och rörd är ju förd, som bekant!

shieldfire
Medlem
#13 Skrivet: 8 Jan 2008 06:57

Jag vet inte, stod inte ut med mer än någon minut. Om det håller på sådär hela tiden är så tycker jag inte det är roligt öht. Det blir bara för mycket. "I want my time back" som någon kommenterade på You tube. Kanske har GM en poäng i sin senaste mening.

farbrorjo
Medlem
#14 Skrivet: 8 Jan 2008 07:04

Citerar: shieldfire, #13:
Kanske har GM en poäng i sin senaste mening.

Visst har han en poäng - humor om något är ju synnerligen individuellt och man kan aldrig på ett övertygande sätt säga att någon har en bättre humor än någon annan - bara annorlunda... Vad jag menade var inte att han måste tycka att det var roligt - däremot så menade jag att en parodi per definition måste ha INTENTIONEN att vara rolig - annars är det ju ingen parodi och sedan lade jag till att jag tyckte originalet var ÄNNU ROLIGARE, just för att det EJ HADE NÅGON SÅDAN AVSIKT, men genom sin uselhet förlängde den via skrattet åtminstone mitt och tydligen även några andra S O-medlemmars liv med åtskilliga sekunder...

Kraftwerk
Medlem
#15 Skrivet: 8 Jan 2008 09:22

Citerar: farbrorjo, #3:
Landscapes gamla 80-talsminimalistiska synthklassiker "Einstein à GoGo" i feminin stöpning

Du måste logga in för att kunna posta!