Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Passant?
Författare Meddelande
essal
Medlem
#1 Skrivet: 2 Jan 2008 16:55

Beträffande en passant: Varför heter det en passant? Varför inte bara passant? Innebär detta att vardera spelaren får slå passant endast en gång under ett och samma parti. Jag vore tacksam om någon kunde bringa klarhet i mitt bryderi. MVH Lasse

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 2 Jan 2008 16:57

man kan slå flera passanter.

heman_hunter
Medlem
#3 Skrivet: 2 Jan 2008 17:02

en passant = franska för "i förbigående"

Leo_Johannes
Medlem
#4 Skrivet: 2 Jan 2008 17:04

Detta är hur jag har för mig att det är:

"En passant" är franska för "i förbigående" (jag tror "en" inte betyder 1 utan i) och därför heter draget en passant. Enbart 1 en passant skrivs alltså en en passant. Det är möjligt att göra flera en passant-drag.

essal
Medlem
#5 Skrivet: 2 Jan 2008 17:35

Tack ska ni ha! Ja så är det när man inte kan franska. Men dessbättre finns det ju vänliga och förståndiga människor som kan och vill hjälpa en gammal vilsen gubbe tillrätta. Tack än en gång!

farbrorjo
Medlem
#6 Skrivet: 2 Jan 2008 17:40

Citerar: sture_lindberg, #2:
man kan slå flera passanter

HansGöran
Medlem
#7 Skrivet: 2 Jan 2008 17:57

För att leka svensklärare så tror jag inte det kan skrivas som "en en passant". Eftersom "en passant" i schack betyder "slag i förbigående" så bör det stå utan bestämd form "en" eller "ett". Om man absolut vill skriva det i bestämd form, så passar "ett en passantslag" bättre, även om det blir försvenskad franska. Rätta mig om jag har fel!

Det förhindrar inte att man kan "slå i förbigående" flera gånger!

Malvan
Medlem
#8 Skrivet: 2 Jan 2008 18:44

Det verkar rimligt,men i kommentarer skriver man väl bara något i stil med "Starkare vore 98. exd6 e.p. med tornvinst" och behöver inte fundera på saken.

farbrorjo
Medlem
#9 Skrivet: 3 Jan 2008 02:38

Nej, det har du förstås rätt i Malvan, fast nu var ju trådämnet just en uppmaning till att fundera på saken...

Board
Medlem
#10 Skrivet: 4 Jan 2008 14:10

Hej!

En liten tilläggsfråga:
Jag har hittat ett schackproblem där man gjorde en passant, men utan att ta bort "slagen" bonde. Är det verkligen OK?

farbrorjo
Medlem
#11 Skrivet: 4 Jan 2008 14:11

Nej, absolut inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TheWinner
Medlem
#12 Skrivet: 4 Jan 2008 16:55

Det är ett skojproblem.. Vit gör matt i ett halvt drag eller så..

Den vid draget ställer sin egen bonde på den ruta den ska hamna på, men tar INTE bort motståndarens bonde!

Du måste logga in för att kunna posta!