Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Anonymitet
Författare Meddelande
Lillemor
Medlem
#1 Skrivet: 30 Dec 2007 15:36

Efter Ilmi Galicos sabotage är fortfarande de allra flesta av oss namnlösa - frånsett
användarnamnen. Kul att veta om den man spelar mot är man eller kvinna, ung eller
gammal, norrlänning eller skåning osv.
Låt oss börja det nya året med att sätta ut våra namn.
Gott Nytt År önskas alla på SOL av
Lillemor

lelroy
Medlem
#2 Skrivet: 30 Dec 2007 15:39

Håller med dig

HansGöran
Medlem
#3 Skrivet: 30 Dec 2007 16:08

Varför ska man vara anonym när man spelar schack? Jag har skrivit många diskusionsinlägg i diverse tidnigar och olika slags forum, men ALDRIG anonymt. Vågar jag inte stå för mina åsikter, då bör jag hellre avstå från att framföra dem!

Än mindre anledning finns det väl att "ha en mask på sig" under ett schackparti. Vad finns det att skämmas eller vara rädd för?

shieldfire
Medlem
#4 Skrivet: 30 Dec 2007 17:01 - Redigerad av: shieldfire

Orsaken till varför vissa vill använda ett påhittat namn har bara den personen med att göra. Jag har aldrig förstått denna "hysteri" kring användarnamn på onlinegrupper (communities). Vill man kalla sig Kalle Anka* på sO låt folk göra det då. Det går** i alla fall inte att kontrollera vem personen ifråga är.

Ta till exempel HansGöran här. Hur vet jag att det är Hans Hedström. Det kan jag inte. Lillemor Svensson? Kan lika gärna vara Augusta Persson. Reidar Spets kan lika gärna vara förre statsministerns alter ego.

F## jag går igång på de här "tramserierna". I onlinevärlden är lelroy lika unika som Karl Bonde eller HansGöran lika unikt som Lena Schmidt. Ett onlinenamn är har inget logiskt samband med en fysiskt identitet. Det kan vara den logiska kopplingen, men vi vet inte att det är så - att tro något annat är fånigt.

* Har du lämnat in en sån där rabbatlapp på din lokala ICA? Betala 5 kr mindre för produkten X, skriv ditt namn på baksidan... Jag brukar heta K Anka på dem där om kassörskan säger till, ingen kollar och varför ska någon veta att jag köpt grunkan?

** Går gör det väl iof men det kan vara ställa krav på onlinetjänsten och din ISP lämnar normalt inte ut uppgiften.

Hjuling
Medlem
#5 Skrivet: 30 Dec 2007 17:17

Måste det finnas en regel på det ena eller andra? Spelar helst mot de som skriver något om sig själva eller som man kan få kontakt med. Många gånger stämmer det. Är man nyfiken går det ju att kolla av på Google om du undrar om Svette Svensson verkligen finns och är uppväxt 3 kilometer utanför Kräkångersnoret!

HansGöran
Medlem
#6 Skrivet: 30 Dec 2007 18:22

Sv. #4 Shieldfire
Visst går det att bluffa och låtsas vara någon annan, men som Hjuling skriver så kolla gärna via Google och du kommer att hitta Hans Hedström, Oxelösund där.

Jag fick faktiskt kontakt med en gammal barndomskamrat knappt ett dygn efter att jag registrerat mig här på SO. Han kände igen mig och frågade om jag liksom han var från Hova. Hade jag kallat mig XYZ så hade ingen reagerat.

Jag har nyss avslutat fyra partier mot en som kallar sig diverse olika namn och som försöker ge intryck av att vara från både Danmark och Sverige (men skriver mindre trevliga meddelanden på danska). Antagligen för att kunna spela mot sig själv i olika skepnader.

shieldfire
Medlem
#7 Skrivet: 30 Dec 2007 18:56

Citerar: HansGöran, #6:
Visst går det att bluffa och låtsas vara någon annan, men som Hjuling skriver så kolla gärna via Google och du kommer att hitta Hans Hedström, Oxelösund där.

Det betvivlar jag inte alls. Det var inte det jag skrev om heller.

Hjuling
Medlem
#8 Skrivet: 30 Dec 2007 19:36

Det viktigaste är att den jag möter är vad den utger sig för att vara om vi ser strikt till schackutövandet. Och då tänker jag i första hand på "dolda" schackmotorer eller att en person blir uppbackad i varje parti av en kusin som spelade i Sverigemästargruppen för två år sen, etc. Sen kan ju var och en kalla sig för vad de vill om det känns bra. Det är bara trevligt att träffa på gamla bekanta eller lära känna nya vänner eller att upptäcka att även Skåningar förmodligen har mer än 1900 i ranking! Och då skriver jag för egen del.

trulpen
Medlem
#9 Skrivet: 30 Dec 2007 21:21

Citerar: Hjuling, #5:
Kräkångersnoret

Där måste vara tungt att bo. Snor, spya och ångest.

Citerar: HansGöran, #6:
Hade jag kallat mig XYZ så hade ingen reagerat

Det är inte dåligt, men upp till var och en att inkassera sådana bonusar som social återkoppling. Vissa vill skriva skit i forumen och därför vara anonyma. De kan gärna stängas av om de trakasserar andra. Andra vill bara vara anonyma. Det kan de då gott få vara, tycker jag.

lelroy
Medlem
#10 Skrivet: 31 Dec 2007 11:34

Shieldfire: Eftersom SO hemsida är så bra och känns hemtrevlig på nåt vis så känns det naturligt att den jag möter har ett riktigt namn.
Visst, jag kan ju inte va säker på att det är ett riktigt namn, men jag möter mycket hellre nån som har skrivit nåt på sin sida och dessutom uppskattar jag när dem tackar för matchen. Det gör att man gärna spelar mot dessa trevliga personer igen.
Och jag är inte förre statsministerns alter ego

lopen
Medlem
#11 Skrivet: 31 Dec 2007 11:47

Citerar: lelroy, #10:
Och jag är inte förre statsministerns alter ego

Menar du inte dagens statsminister?

Pinball
Medlem
#12 Skrivet: 31 Dec 2007 11:51 - Redigerad av: Pinball

lopen:
Hmm, nej jag svarade bara på Shieldfires inlägg#4

lelroy
Medlem
#13 Skrivet: 31 Dec 2007 11:52

Menar Jag såklart

shieldfire
Medlem
#14 Skrivet: 31 Dec 2007 12:27 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: lelroy, #10:
men jag möter mycket hellre nån som har skrivit nåt på sin sida

Jo, men det är ju inte samma sak.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 31 Dec 2007 14:53

Gott Nytt År..på er .. Önskar En ICKE-anonym schackälskande Sture_lindberg

the-best
Medlem
#16 Skrivet: 31 Dec 2007 17:46

Visst det är jätte roligt om inte alla är anonyma men jag tycker man skall inte kunna tvinga folk att visa sitt namn för det finns ju en hel del risker har jag fått från polisen och tidningar. Men om man spelar eller hittar någon på schackonline som hetter ilma eller vad det nu var för namn. Så kan man ju säga det på ett lite roligt sätt. t.ex ,Hej ilma! Eller som jag gjorde Vilket roligt namn du har! Mitt exempel funkade inte så bra för då trodde han att jag hade hackat sidan.

Du måste logga in för att kunna posta!