Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Anteckningar
Författare Meddelande
greogorypeck
Medlem
#1 Skrivet: 22 Dec 2007 16:01

Efter snart 4 månader och ca 300 partier på SO har jag ett förslag att komma med:

Många gånger när jag gjort ett drag har jag tänkt "glöm inte bort att schacka nästa drag" eller nåt liknande och sen har jag naturligtvis glömt det dagen efter.

Mitt förslag är att man skulle kunna göra anteckningar i anslutning till varje parti.

Sen vill jag bara tacka SchackOnline och alla jag spelat mot hittills. Detta är drömmen för en schackälskare. Leve SchackOnline!

Rocket_pawn
Medlem
#2 Skrivet: 22 Dec 2007 16:11

Har råklat ut för liknande händelser ex gaffla inte kungen och tornet då det förlorar... dagen efter va det precis va man gjorde. Anteckningar på skärmen i anslutning till partiet skulle vara bra.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 22 Dec 2007 19:41

Går det inte att göra dessa anteckningar på ett vanligt papper?

farbrorjo
Medlem
#4 Skrivet: 22 Dec 2007 19:47 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: sture_lindberg, #3:
Går det inte att göra dessa anteckningar på ett vanligt papper

Visst gör det det och ännu bättre funkar post it-lappar i stil med den jag skrev i somras: Kolla att du inte går upp efter en krogrunda och gör drag fyra timmar senare utan minst en halv liter kaffe och en morgoncigg...Det har fungerat sedan dess och kan lika gärna användas på specifika drag, bara man placerar lappen på bildskärmen!

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 22 Dec 2007 20:08

BORDE ju funka!!

schnappi
Medlem
#6 Skrivet: 22 Dec 2007 20:23

så smarta ni är låt bli att spela när ni inte kan

farbrorjo
Medlem
#7 Skrivet: 22 Dec 2007 20:26

Citerar: schnappi, #6:
så smarta ni är låt bli att spela när ni inte kan

Say what?? Detta handlar ju om att KUNNA spela, inte om att inte kunna göra det...

schnappi
Medlem
#8 Skrivet: 22 Dec 2007 20:32

ville se hur lång tid det tog innan nån nappade på mitt lila skämt

farbrorjo
Medlem
#9 Skrivet: 22 Dec 2007 20:33

Hehe, ja, lila skämt är lika skojiga som violetta

schnappi
Medlem
#10 Skrivet: 22 Dec 2007 20:34

haha du nappar på allt

regardie
Medlem
#11 Skrivet: 22 Dec 2007 20:39

Oui - simm salabim...

shieldfire
Medlem
#12 Skrivet: 22 Dec 2007 20:56

Det är någon som tullat på glöggen ser jag...

regardie
Medlem
#13 Skrivet: 22 Dec 2007 21:13

Inte än, dåliga ordvitsar anspelandes på mitt ockulta nick klarar jag ändå, men för att höja kvalitén på dem kan det nog behövas lite glögg till pepparkakorna... Hmm, ämnet var det, ja...ja, för en gångs skull håller jag med farbrorjo om allt han skrivit i denna tråd...

schnappi
Medlem
#14 Skrivet: 22 Dec 2007 21:45

ja för ni är samma person

farbrorjo
Medlem
#15 Skrivet: 22 Dec 2007 21:48

No shit Sherlock? hehe

farbrorjo
Medlem
#16 Skrivet: 22 Dec 2007 21:54

Förresten, skulle inte schnappi behöva lite stöd av myran, myran2 eller Dess i denna fråga, för att bara nämna några?

schnappi
Medlem
#17 Skrivet: 22 Dec 2007 22:15

nä myran2 känns inte vid

farbrorjo
Medlem
#18 Skrivet: 22 Dec 2007 22:17

Multo scusi - säkert bara någon beundrare på avstånd som vill sola sig i din strålglans...

Carnicero
Medlem
#19 Skrivet: 22 Dec 2007 22:46 - Redigerad av: Carnicero

Citerar: sture_lindberg, #3:
Går det inte att göra dessa anteckningar på ett vanligt papper?

Det går utmärkt. Går bra att spela schack utan att vara i närheten av en dator också. Varför finns det några tekniska apparater över huvud taget? Nej tacka vet jag stenåldern, då var det ordning på torpet.

L.I.E
Medlem
#20 Skrivet: 23 Dec 2007 00:52

Kanske är det av lathet, men jag håller faktiskt med "greogorypeck" om att man borde kunna få ha en anteckningsdel. Det finns ju flera klara fördelar som talar för det, det är ju tex väldigt smidigt eftersom man spelar flera partier samtidigt, och med lappar kan det vara svårt att hålla koll på vilke lapp som är till vad? Eller kanske är det meningen att vi ska börja skriva små böcker (eller stora) men våra framtida planerade drag?

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 23 Dec 2007 01:01

[Går det inte att göra dessa anteckningar på ett vanligt papper? citat från mej.

Det går utmärkt. Går bra att spela schack utan att vara i närheten av en dator också. Varför finns det några tekniska apparater över huvud taget? Nej tacka vet jag stenåldern, då var det ordning på torpet. citat från carnicero. Orkar man inte skriva en liten anteckning!!Kanske därför ungdomarna i dag är sämre på huvudräkning än förut.För att det finns för MÅNGA tekniska apparater som dom använder titt som tätt

regardie
Medlem
#22 Skrivet: 23 Dec 2007 01:58

Huv'et på spiken, Sture - en ytterst plausibel hypotes!

pf3016
Medlem
#23 Skrivet: 23 Dec 2007 09:28

när jag gick i skolan fick man inte använda miniräknare, vi hade tävlingar i huvudräkning, speed-tävlingar, tävlingar på papper (lös så många tal som möjligt på viss tid), min mor rabblade siffror som jag fick addera, subtrahera, multiplicera eller dividera när vi skulle åka någonstans och hade tråkigt i bilen. Jag var den enda som fick detta och är också den enda som har något innanför pannbenet av mina bröder och systrar ;)

jag slutade lite när jag en dag hade tråkigt och räknade ut min lillebrors hela mattebok. Det var ju så kul! tyckte jag, men de andra blev arga så jag fick sudda ut alltihop...

nej, mindre MTV och mer matte, då får man fram nästa generations ordentliga människor.

En annan sak som jag finner helt absurt är att folk idag inte kan stava!! (ursäkta om jag skrivit fel någonstans ;) grammatiken är ju också ganska viktig, men stavning liksom.. Det är ju det som är det fundamentala, en av de viktigaste grundstenarna i samhället.

shieldfire
Medlem
#24 Skrivet: 23 Dec 2007 10:56

Citerar: sture_lindberg, #21:
[Går det inte att göra dessa anteckningar på ett vanligt papper? citat från mej.

Det går utmärkt. Går bra att spela schack utan att vara i närheten av en dator också. Varför finns det några tekniska apparater över huvud taget?

klart det går men det kan väl inte vara det som är poängen. Om man har en sajt som erbjuder schackspelande över interne - och håller reda på alla dragt, är det inte särskilt långsökt att erbjuda en möjlighet att ha sina anteckningar på samma ställe...
Tycker att anteckningsmöjligheten vore bra - i synnerhet om man får för sig att logga in från jobbet en lunchrast eller två (eller fler).

stridsvagnsnisse
Medlem
#25 Skrivet: 23 Dec 2007 11:32

Men sen finns det ju såna som mig ( och kungen mfl ) som är ordblinda ni får ursäkta oss att bokstäverna inte alltid hamnar där dom bör göra
Att det är rätt här beror ju på att jag har hjälp av rättstavnings-hjälpen på sidan

Mvh Jan-Olof

Du måste logga in för att kunna posta!