Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack & Matematik
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
MatsTCM
Medlem
#1 Skrivet: 17 Dec 2007 18:01

Jag hörde nyligen att man i Kanada har sett ett samband mellan barns & ungdomars schackspelande och förbättrade matematikresultat i skolan. Detta är för mig inga nyheter, för mig är sambandet mellan det logiska tänkandet om återfinns inom både schack & matematik något som kan förstärka varandra. I Kanada fallet så var sambandet dock så starkt så att man på vetenskaplig väg kunde verifiera detta faktum. Personer som spelar regelbundet schack kan säkerligen förbättra sina matematikkunskaper, men det motsatta kan nog också ske. En som är hygglig i matematik har säkert lättare att lära sig schackspelets ädla konst än t.ex en humanist. I Sovjetunionen och i andra "marxistiska" stater så stimulerade man både barn, ungdomar, kvinnor och män att spela mycket schack i syfte att öka människors rationella och förnuftiga tänkande. Kan kanadensarna och ryssarna så kan väl även svenskarna. Kanske något för Sverige att lära?

Hälsningar,
Mats TCM

singing_scorpion
Medlem
#2 Skrivet: 18 Dec 2007 09:13

Skulle vara intressant att se en länk eller källa på det; inte för att jag inte tror utan snarare vore det intressant att ha något av värde när man försöker prata om fördelar med schack. Finns det mera vetenskapliga studier som visar positiva effekter med schack?

MatsTCM
Medlem
#3 Skrivet: 18 Dec 2007 14:44

Jag har tyvärr ingen konkret länk att erbjuda till dags dato, men det var ett reportage om kopplingen mellan schack och matematik på TV nyligen. Jag har också för mig att programmet "Mitt i schack" som sänds i en lokal stockholmskanal har nämnt det här, men jag kan ha fel. I östeuropa har man ju sedan länge trott på det här, därför är östeuropeer ofta rätt hyggliga i matematik samt i schack. Kopplingen är dock inte solklar.

Hälsningar,
Mats TCM

vilhelm
Medlem
#4 Skrivet: 18 Dec 2007 18:50

talade med en snubbe som är helt ointresserad av schack...talade om att jag roade mig med det..och han utbrister!Det är väl mycket matte i det spelet?,,,det gäller att kunna räkna va?Kan säga att jag vart lite ställd...Jag hatar matte!är väl ingen stjärna på schack förvisso..men bättre en matte i allafall

singing_scorpion
Medlem
#5 Skrivet: 19 Dec 2007 01:03

Jo, vi (östeuropéer) brukar värdera schack rätt högt. Både matten och allmäna förbättringar av logiken och hjärnans funktioner talas det om men personligen hade jag gärna läs konkreta, vetenskapliga bevis för det.

Tänkte hålla på med ett arbete i skolan om b.an. schack och då vore det guld med dessa källor.

Dessvärre får jag inte in stockholmskanaler, finns dessa avsnitt att hitta på nätet kanske?

MatsTCM
Medlem
#6 Skrivet: 19 Dec 2007 02:41

Vilhelm, allting är individuellt! Man kan säkert hitta matematiker som är skitkass i schack och schackspelare som är kassa i matematik som Du påstår att Du är. Det intressanta är tycker jag, att barn/ungdomar som samtidigt har mycket matematik i skolan och spelar schack på sin fritid presterar bättre i matematik än de barn/ungdomar som inte spelar schack. Skillnaden var inte stor, men den finns där. Jag har för mig att det även var på en svensk skola man gjort detta experiment. Jag kommer inte ihåg vilken kanal detta reportage sändes i men kanske kan någon annan av Schackonlines medlemmar hjälpa oss med information angående detta?

/Mats TCM

MatsTCM
Medlem
#7 Skrivet: 19 Dec 2007 02:45

Singing_scorpion, programmet heter som sagt "Mitt i schack" och produceras av schackklubben Rockaden i Stockholm. Vladimir Lenin, (som Du säkerligen), känner till ville ju i vid Rysslands tillblivelse och när han var dess ledare runt 1917 skola alla barn i schack, för han menade att det stimulerade barns rationella tankeförmåga. Lenin var själv en hygglig schackspelare liksom hans lärofader Karl Marx som inte heller lär vara helt okänd i östeuropa.

/Mats TCM

regardie
Medlem
#8 Skrivet: 19 Dec 2007 03:20

Citerar: MatsTCM, #7:
Lenin var själv en hygglig schackspelare liksom hans lärofader Karl Marx som inte heller lär vara helt okänd i östeuropa

Att Lenin kunde flytta pjäser kände jag till, men att det gällde även gamle Karlo Marx var för mig en nyhet. Detta ger så här i juletider en vild association till Anders F Rönnblom (vars kanske allra största hit "Det är inte snön som faller" knyter ihop den associativa tomtesäcken i det här fallet) och hans "Jesus, Marx, Billy the Kid och jag" där versen om Marx innehåller raden (åsyftandes Marx då) "Han sitter på ändan och funderar på spelet". De flesta som överhuvud taget har hört låten, har naturligt nog förmodligen förbundit spelet med livet och/eller storpolitik och ideologi, men nu faller alltså fjällen från våra ögon - Anders F. och du besitter alltså denna tills nu förborgade kunskap!

MatsTCM
Medlem
#9 Skrivet: 19 Dec 2007 16:05

Tack för det! En liten kul, men egentligen meningslös sak är att jag har spelat tennis en gång i tiden och det fanns en gång i tiden en spelare från Sovjetunionen som hette Andrei Chessnokov, (CHESSnokov), han var en rätt hygglig spelare i tennis, men är en riktigt duktig amatörspelare i schack. Efter avslutad tenniskarriär lär han ha sagt, på skämt naturligtvis: Att han nu skulle bli "schackproffs". Tja, passande namn iaf om han hade blivit det.

/Mats TCM

marbe170
Medlem
#10 Skrivet: 19 Dec 2007 17:28

http://math.about.com/od/reference/a/chess.htm

MatsTCM
Medlem
#11 Skrivet: 19 Dec 2007 18:03

Tack så hemskt mycket för länken! Ja, den bekräftar ju delvis vad jag säger!

Hälsningar,
Mats TCM

Malvan
Medlem
#12 Skrivet: 19 Dec 2007 21:18

Detta om Lenin går inte riktigt ihop med vad jag har hört: nämligen att schack strax efter revolutionen ansågs borgerligt, men att man senare ändrade sig och satsade på spelet.

HansGöran
Medlem
#13 Skrivet: 20 Dec 2007 01:08

Intressant länk!
Jag började spela schack 1960 och läsa matematik på äldre dagar 1975 ( nästan 30 år). Av olika skäl lämnade jag matematiken, men fortsatte med tävlingsschack i nästan 20 år och vill påstå att jag har haft stor nytta av schacket även i andra sammanhang och den refererade länken pekar på att man utvecklas även i sitt analytiska tänkande. Med matematik menar jag inte den grundläggande räknekonsten, utan den mer abstrakta och analytiska räknekonsten på universitetsnivå.

Ytterligare en definiton: Med schackspelare avser jag sådana som spelar schack på grund av den intellektuella utmaningen att försöka vara bäst i logiskt tänkande. Den som försöker vinna schackpartier genom att sparka motståndaren på benen under bordet eller på andra sätt försöka vinna ett parti förpassar jag till skamvrån!

MatsTCM
Medlem
#14 Skrivet: 20 Dec 2007 01:36

Till Malvan: Hmmmm, jag vet att Lenin vägrade att lyssna på Tjakovskji efter revolutionen p.g.a att han menade att det gjorde honom sentimental och försvagade honom i sitt revolutionära arbete. Däremot kan jag tänka mig att schaket bara var ett tidsfördriv för honom ofta på söndagar, ty Lenin sade själv jämt att "aldrig politik på söndagar då vill jag spela schack och åka långfärdsskridskor". Lenin fick ju flera allvarliga stroker på 1920 - talet vilket gjorde att hans förmåga att tänka klart kraftigt decimerades och således tror jag inte att han var kapabel att spela schack överhuvudtaget under de sista åren av sitt liv.

/Mats TCM

MatsTCM
Medlem
#15 Skrivet: 20 Dec 2007 01:45

Hans - Göran m.m, jag mindes rätt, det var Kanada man har satsat hårt på schack i tidig skolålder! Utav de fyra fördelar som länken radar upp så är det framförallt två jag fäster mig vid: 1) Förmågan att väga alternativ mot varandra, 2) Beräkna konsekvenserna av alternativens utfall. Jag har själv inga direkta matematikupplevelser kopplade till schack, däremot har jag studerat en del kemi och andra naturvetenskapliga ämnen och där krävs ett visst matematiskt kunnande och framförallt ett logiskt tänkande. Jag skulle alltså vilja utvidga det här som artikeln säger till samtliga naturvetenskapliga ämnen och alltså inte bara matematik. Jag tycker logiken är central i alla naturvetenskapliga ämnen liksom alltså i schack, därför i schack och naturvetenskap finns ingen som helst tur, utan det krävs ett logiskt och finurligt tänkande för att lyckas.

/Mats TCM

the-best
Medlem
#16 Skrivet: 20 Dec 2007 12:18

Det finns ju mycket matte i schack. t.ex Om man sätter en krona på första rutan och två kroner på andra osv så hamnar man på en siffra runt 18 triljoner.

Rastignac
Medlem
#17 Skrivet: 20 Dec 2007 12:20

Citerar: MatsTCM, #15:
därför i schack och naturvetenskap finns ingen som helst tur, utan det krävs ett logiskt och finurligt tänkande för att lyckas.

Men Mats... tror du på allvar att naturvetenskap totalt saknar slumpens inslag? Fråga vilken forskare som helst och du får ett annat svar. Det garanterar jag.

Stripes
Medlem
#18 Skrivet: 20 Dec 2007 12:36

#16 The Best
18 Triljoner för sista rutan ja, men totalt ungefär 36,9 Triljoner.

HansGöran
Medlem
#19 Skrivet: 20 Dec 2007 12:42

Sv. #16
Exemplet med antalet kronor som stiger är knappast en matematisk del av själva schackspelet, utan enbart ett sätt att illustrera en matematisk funktion. Det handlar mera om antalet fält på ett bräde och kunde illustreras med vilket brädspel som helst.

Bent
Medlem
#20 Skrivet: 20 Dec 2007 14:54

Ja ungefär eller är det kanske ett litet begrä'nset sätt att se på det kanske.

MatsTCM
Medlem
#21 Skrivet: 20 Dec 2007 17:22

Rastignac, nja, om detta tvistar ju de lärde. Kom ihåg Einsteins formulering angående den enligt honom nymodiga kvantmekaniken: "Gud spelar inte tärning". Einstein hade ju svårt att "acceptera" Niels Bohrs kvantmekanik då den införde slumpen. Jodå, jag har frågat massor av forskare och faktum är att vi vet inte om slumpen existerar. Däremot så finns det något som kallas "slump". Jag menar att kaos/oordning delvis hör ihop med slump. Entropibegreppet är intressant i sammanhanget. Själv tror jag inte alls att kaos, oordning och slump är kaos oordning och slump utan är en djupare form av ordning som vår mänskliga hjärna inte förmår att begripa ännu. Fortfarande så vet ingen om universums tillblivelse var en slump eller en högre makts viljeakt.

Hälsningar,
Mats TCM

Malvan
Medlem
#22 Skrivet: 20 Dec 2007 17:44

Till Mats och Rastignac: Det beror lite på vad man menar med tur också. Om jag som vit har läst på drakvarianten i sicilianskt grundligt och min motståndare väljer den, så kan det ju kallas tur att han inte valde franskt, som jag kanske är mycket sämre på.

MatsTCM
Medlem
#23 Skrivet: 20 Dec 2007 18:28

Om jag köper en lott för första gången i livet och vinner högsta vinsten så är det tur, men genom den så kallade sannolikhetsläran som nyttjas inom matematiken så kan man givetvis beräkna olika typer av utfall beroende på utgångsläget s.a.s. Om jag gissar på att det blir en grön jul och det blir en grön jul så är det inte alls tur utan en "sannolikhetsberäkning" från min sida som ledde fram till min slutsats. Genom sannolikhetsläran kan man minimera tur och slumpinslag. Den kan till viss grad även nyttjas inom schack, men även inom andra spel som t.ex poker, även om poker skiljer sig radikalt från schack då poker innehåller tur och att spelarna inte har total överblick över vad som sker.

Hälsningar,
Mats TCM

farbrorjo
Medlem
#24 Skrivet: 20 Dec 2007 18:38 - Redigerad av: farbrorjo

Innan jag läste ett intervjuuttalande av självaste Ulf Andersson, köpte jag oreserverat Mats ståndpunkt om att tur i schack inte existerar (om man inte spelar ett enda parti och motståndaren vinner slantsinglingen och får spela vit, vilket naturligtvis är en liten fördel, men då kan man ju med fördel spela vit jämnt antal partier och så är den fördelen också utplånad).
Efter Anderssons opreciserade uttalande om vad han menade med tur när han hävdade att det fanns sådan i schack, har jag dock öppnat ögonen för inlägg som Malvans. Jag kan köpa resonemanget på villkor att man då också är konsekvent så man tar hänsyn till en rad indirekta faktorer som skulle kunna påverka ett schackparti - problemet blir då bara att definitionen av turbegreppet blir så vid att det nästan förlorar sin mening. Därför föredrar jag att säga att Malvans exempel pekar på en relevant faktor, men att man med tiden kan lära sig franskt bättre om man tränar och den processen är knappast direkt tursam, utan har mer med de faktorer som alltid är inblandade i schack att göra.

Malvan
Medlem
#25 Skrivet: 20 Dec 2007 19:33

Hoppas du menar säga och inte såga...

MatsTCM
Medlem
#26 Skrivet: 20 Dec 2007 19:35

Hmmm, här kommer en mkt enkel "definition" av tur från undertecknad: "En faktor eller flera faktorer som står utanför människans kontroll men som påverkar ett skeende i gynnsam riktning i såpass stor grad att själva slutresultatet påverkas".

farbrorjo
Medlem
#27 Skrivet: 20 Dec 2007 19:45

Citerar: Malvan, #25:
Hoppas du menar säga och inte såga...

Jepp, det är precis vad jag gör - antingen var det en freudiansk felstavning - och i så fall var den inte riktad mot det du skrev, enligt ovan - eller troligare, ett tangentbord utan annan belysning än återskenet från datorskärmen kombinerad med den lömsk feberförkylning... I alla händelser, tack för rättelsen - vad skulle Horace Engdahl annars ha sagt om han hunnit få nys om den?

Malvan
Medlem
#28 Skrivet: 20 Dec 2007 19:50

Ja, ja, förkylning och nys...

farbrorjo
Medlem
#29 Skrivet: 20 Dec 2007 19:57

Prickcis (avsiktlig felstavning), men på tal om tur och retur (slumpmässig eller avsedd ordvits så usel att den t o m skulle platsa på Antagonists vålnads imaginära S O-tröja årsmodell 2008 som avskräckande exempel) - vad tycker du (och andra) om Mats´ turdefinition i det ovanstående (
Citerar: MatsTCM, #26:
"En faktor eller flera faktorer som står utanför människans kontroll men som påverkar ett skeende i gynnsam riktning i såpass stor grad att själva slutresultatet påverkas".
?

Själv tycker jag att den låter synnerligen rimlig, åtminstone i det aktuella sammanhanget!

Malvan
Medlem
#30 Skrivet: 20 Dec 2007 20:02

Jo, jag kommer inte på någon bättre just nu i alla fall.

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!