Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Junior korr SM
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
the-best
Medlem
#1 Skrivet: 15 Dec 2007 20:42

Vad kan man vinna?

Oskar_Pålsson
Medlem
#2 Skrivet: 15 Dec 2007 22:22

I JSM 2006 sponsrade Schackforum med vinster, tror det var något i stil med 1: 800kr, 2: 500 kr, 3: 300 kr, eller något i den stilen. Såg på schackforum att en ny sponsor sökes inför årets 2008 års turnering.

Jag ställer mig frågan varför JSM spelas igen. 2006 års turnering håller på än, men är enligt mig ett fiasko. I finalen är vi nu 5 spelare kvar, tror jag. Övriga 4 har tröttnat och lagt av. Dessutom höll kvalgrupperna låg klass.

Anonym
Medlem
#3 Skrivet: 15 Dec 2007 22:30

Citerar: Oskar_Pålsson, #2:
Jag ställer mig frågan varför JSM spelas igen. 2006 års turnering håller på än, men är enligt mig ett fiasko. I finalen är vi nu 5 spelare kvar, tror jag. Övriga 4 har tröttnat och lagt av. Dessutom höll kvalgrupperna låg klass.

JSM 2006 håller på ännu, ja- men om det ska dröja flera år mellan tävlingarna ges inte så många möjligheten till spel. Att det är låg klass på tävlingen är svårt att göra någonting åt, eftersom du inte kan förvägra någon att ställa upp. Alla måste ges möjligheten att vinna oavsett spelstyrka. Ranking i korrespondensschack behöver dessutom inte stå i korrelation till rankingen i närschack, vilket utesluter möjligheten att ha en rankinggräns till tävlingen.

knightrider
Moderator
#4 Skrivet: 15 Dec 2007 22:38

Jag förstår inte riktigt Oskar Pålssons inlägg?
Om fyra spelare "har lagt av" så vad är problemet?
Då vinner du väl på tid mot dem.

MalmöLeif
Medlem
#5 Skrivet: 15 Dec 2007 22:44

Man skulle kanske ha bara två dagar på sig per drag! Och kunna spela, säg 5 partier samtidigt..

the-best
Medlem
#6 Skrivet: 16 Dec 2007 15:27

Jag ska vänta med att anmäla mig tills dom lovar ut något pris.

the-best
Medlem
#7 Skrivet: 16 Dec 2007 15:29

Vad menar du med att det är för låg klass det är väll bra bra då vnner man ju lättare. Behöver men inte änns ha någon top motor för att vinna?

swiss_perfect
Medlem
#8 Skrivet: 16 Dec 2007 15:42

Han menar att dom bästa inte tar det seriöst och då blir det inte en seriös tunering tror ja

Oskar_Pålsson
Medlem
#9 Skrivet: 16 Dec 2007 16:08

Här var det livat!

Vad jag menar är absolut inte att sätta någon form av "gräns" som någon här pratade om. Ju fler spelare, ju roligare blir det! Däremot är det synd att det är/var så få som anmälde sig, vill minnas att vi blev 28 deltagare i JSM 2006.

Ja, visst, jag har vunnit ett par partier på tid, men hur roligt är det? Det är samma som i verkligheten, jag vill inte betala anmälningsavgift för en tävling som jag vinner hälften av partierna i på tid, och absolut inte i finalen.

MalmöLeif: Nej, det tror jag inte är rätt idé. Det ska vara riktiga regler om man ska ha ett JSM. Det ska vara på samma villkor som i riktiga korrtävlingar.

Anonym: Vilka är det som inte getts möjlighet till spel då? Visst, kan vara ett par som inte kunde spela schack för mindre än två år sedan, men jag tvekar på att de har den riktiga glöden just nu för att vara med och fightas i toppen av JSM.

Sedan tycker jag att det har varit ett konstigt arrangemang. Efter att kvalspelet var färdigspelat i januari 2007 (?), så tog det nästan fyra månader innan finalen drog igång, vill jag minnas. Fyra månader som hade kunnat påskynda finalen. Nu blev det istället att de "lättaste" dragen, som görs i öppningen, fick göras på sommarlovet, då de flesta ungdomar har mest tid, iom skola och liknande. Istället borde öppningen varit avklarad i maj-juni, så att mittspelet kunde ta vid på lovet. Men, men, det är inget att sörja över nu.

Enda anledningen till att jag skulle ställa upp i JSM08 är för att få fler rankinggrundade partier, som man får om man spelar finalen på ICCF:s server. Man behöver 30 partier för att få ett fast Korr-ELO-tal.

asvo
Medlem
#10 Skrivet: 16 Dec 2007 16:18

Det har inte varit någon JSM sedan år 2000 .
Det är tack vare att Erik skapade schackOn line som intresset kommit tillbaka för korrspel och SSKK lyckades 2006 .
Erik vann själv JSM 1999 .
SSKK har inte lyckats själva troligtvis med anledning av schackprogrammens tillkomst i spelet .
Nu har flera ungdomar accepterat detta och insett hur lärorikt korrspelet är trots detta hjälpmedel .

yokamoz
Medlem
#11 Skrivet: 16 Dec 2007 21:34

korr-schack tar för lång tid tyvärr,det ska max ta 5 minuter...

shieldfire
Medlem
#12 Skrivet: 16 Dec 2007 21:36

ja det där sista var ju jävligt konstruktiv och intelligent.

Anonym
Medlem
#13 Skrivet: 16 Dec 2007 21:41

Citerar: shieldfire, #12:
ja det där sista var ju jävligt konstruktiv och intelligent.

Jag tycker ditt inlägg håller betydligt lägre klass! Yokamoz uttryckte en åsikt. Han tycker att ett parti ska ta max fem minuter. Ditt inlägg innehåller ingenting annat än svordomar och väldigt dålig svenska!

schnappi
Medlem
#14 Skrivet: 16 Dec 2007 22:51

bla bla bla

Anonym
Medlem
#15 Skrivet: 16 Dec 2007 22:58

Citerar: schnappi, #14:
bla bla bla

Ditt budskap gick inte fram. Vad menar du med att skriva "bland annat" tre gånger?

swiss_perfect
Medlem
#16 Skrivet: 16 Dec 2007 23:34

han menar nog inte förkortningen han menar nog mera att det är onödigt tjöt i forumet

schnappi
Medlem
#17 Skrivet: 16 Dec 2007 23:44

Citerar: swiss_perfect, #16:
onödigt tjöt i forumet

tur det finns många smarta online synd att du inte fattade lille anonum

Anonym
Medlem
#18 Skrivet: 16 Dec 2007 23:55

Citerar: schnappi, #17:
tur det finns många smarta online synd att du inte fattade lille anonum

Det är klart att jag fattade det, men har man inget vettigt att säga, ska man vara tyst! Att skriva "bla bla bla" visar att man inte förstår forumets regler!

schnappi
Medlem
#19 Skrivet: 16 Dec 2007 23:58

hahaha

Dess
Medlem
#20 Skrivet: 17 Dec 2007 00:02

Citerar: Anonym, #18:
visar att man inte förstår forumets regler!

häftigt att du nämner det har du läst på eller har du pratat med Erik

Anonym
Medlem
#21 Skrivet: 17 Dec 2007 00:09

Citerar: Dess, #20:
häftigt att du nämner det har du läst på eller har du pratat med Erik

Ingetdera. Vad är det för haftigt med det?

shieldfire
Medlem
#22 Skrivet: 17 Dec 2007 05:35

Citerar: Anonym, #13:
Jag tycker ditt inlägg håller betydligt lägre klass!

Så du tycker det är bevis på intelligens när man diskuterar korrschack att säga att partiet ska ta max 5 minuter? OK, tycker att alla partier ska avgöras i ett parti poker.

asvo
Medlem
#23 Skrivet: 17 Dec 2007 08:24

Tiden har kortats ner i JSM men min åsikt är att den kunde kortas ner betydligt om man införde advanced chess i korrspel ( kanske 30-60 dagars ) eftersom nästan alla ändå anv. motoranalys .
Idag tar man hänsyn till de som spelar klassiskt ( utan motoranalys ) vilket jag tror är till nackdel för ungdomskorren .

asvo
Medlem
#24 Skrivet: 17 Dec 2007 09:04

Varför inte starta en junior turnering i advanced chess ( motoranalys ) här på SO ?
Lämplig tid 7-15 eller 30 dagars turnering .
Det är ju många ungdomar här som har program.

Anonym
Medlem
#25 Skrivet: 17 Dec 2007 10:42

Citerar: shieldfire, #22:
Så du tycker det är bevis på intelligens när man diskuterar korrschack att säga att partiet ska ta max 5 minuter? OK, tycker att alla partier ska avgöras i ett parti poker.

Det har ingenting med intelligens att göra. Däremot är det inte speciellt klyftigt att svära och att idiotförklara andra. Då är det bättre att tiga!

Dess
Medlem
#26 Skrivet: 17 Dec 2007 12:48

Citerar: Anonym, #25:
Då är det bättre att tiga!

om ni vill vara så snälla sluta gnabbas gör som anonym tig =)

shieldfire
Medlem
#27 Skrivet: 17 Dec 2007 15:13

Citerar: Anonym, #25:
Det har ingenting med intelligens att göra.

Håller helt med
Nuff said.
Tystnad....

the-best
Medlem
#28 Skrivet: 7 Jan 2008 18:43

Värkar vara dåliga på att svara dom i SSKK. Jag har nu skrivit två gånger och inte fått något svar på min fråga om dom kan skicka något bevis på att man har vunnit på om man vinner för var har man för nytta att vara bäst om man inte har något bevis.

Lirare_7
Medlem
#29 Skrivet: 7 Jan 2008 22:12

men skojar du eller? vilken idiot...

fritz_11_1.80Ghz
Medlem
#30 Skrivet: 21 Mar 2008 16:25

Dom värkar inte har fått ihop tillräkligt med deltagare. Jag läste på schackforum att dom hade 8 deltagare så dom har utökat anmälningstiden.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!