Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Magnus Carlsen är stor
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Captain Nemo
Medlem
#1 Skrivet: 6 Dec 2007 16:12

Jag har följt Magnus Carlsens senaste partier i World Cup. De tre senaste gångerna trodde jag han skulle förlora, men han klara av att reda upp det.

Idag hade han löpare springare mot torn och en bonde minder plus dubbelbonde, och klarade av att vinna. Mycket starkt. Kolla hans partier.

Ni kan finna dem på

http://www.schackforum.se/

the-best
Medlem
#2 Skrivet: 6 Dec 2007 16:20

Ja, men så är han också bland dom 20 bästa i världen.

nikotin
Medlem
#3 Skrivet: 6 Dec 2007 16:44 - Redigerad av: nikotin

Citerar: Captain Nemo, #1:
Ni kan finna dem på

jag kan inte hitta

Leo_
Medlem
#4 Skrivet: 6 Dec 2007 16:51

Tänkte precis starta en liknande tråd =)
Carlsens slutspelsteknik har imponerat oerhört på mig. Framförallt första partiet mot Adams där Carlsen låg bonde över i öppning och mittspel efter ett tidigt bondeoffer av Adams, och han inser att de enda (?) vinstchanserna ligger i att ge tillbaks bonden och gå in i ett slutspel med löparparet mot springarparet. Det ser så enkelt ut. Andra partiet mot Adams var också imponerande, även om det "bör" vara remi där. Notera att remichanserna ofta är bättre med likfärgade löpare än med olikfärgade löpare då damerna är kvar på brädet (olikfärgade löpare ger ofta attackchanser).

Dagens slutspel var också imponerande. Att se att det finns en mattbild i hörnet är en sak, men att räkna på hur den ska utföras utan att motståndarens fribonde går i mål är en annan. Jag tror dock inte att han borde ha vunnit slutspelet idag. Det kändes som om motståndaren satsade lite väl hårt på vinst, hade han gått och deffat lite med tornet borde han kunnat få remi.

Captain Nemo
Medlem
#5 Skrivet: 6 Dec 2007 16:54

Gå in på FIDE world Cup. En knapp högst upp på schackforums sida, där finns det senaste partiet. Hans partier mot Short kan ni finna här:

http://www.schackforum.se/Partier/wcup07rd1-4.htm

Läs också Magnus' sekundant Kjetil Lie skriver om Magnus första parti mot Adams.

Leo_
Medlem
#6 Skrivet: 6 Dec 2007 16:54

Citerar: the-best, #2:

Men det är Michael Adams också...

Barbossa
Medlem
#7 Skrivet: 23 Dec 2007 20:53

Citerar: Leo_, #6:

Men det är Michael Adams också...

Jag skulle tro att det finns 18 spelare till som platsar där om jag inte misstar mig.

farbrorjo
Medlem
#8 Skrivet: 24 Dec 2007 05:07

Ingen kan ta ifrån Magnus Carlsén att han tillhör världseliten, men att han skulle vara stor. Vad jag minns är ynglingen ifråga varken tjock, bred eller lång?

falo
Medlem
#9 Skrivet: 7 Jan 2008 16:24

Citerar: farbrorjo, #11:
Ingen kan ta ifrån Magnus Carlsén att han tillhör världseliten, men att han skulle vara stor. Vad jag minns är ynglingen ifråga varken tjock, bred eller lång?

Jag tænkte också likadant hehe

the-best
Medlem
#10 Skrivet: 7 Jan 2008 18:46

Det beror mycket på vad man jämn för med.

Leo_
Medlem
#11 Skrivet: 27 Jan 2008 12:43

Och nu ser det mycket lovande ut för Carlsens del. Inte kan det bli något annat än en delad seger i Corus-turneringen.
Vilken insats Magnus stod för igår, när han besegrade Kramnik som svart! Låt vara att Kramnik inte spelade på topp, men när förlorade han senast ett parti som vit?

regardie
Medlem
#12 Skrivet: 27 Jan 2008 14:20

Hmm, jo det var ju en smula vitsigt, men för att återgå till ämnet - Carlsen är underbarnens underbarn - hur ska det då inte se ut när han slutar vara tonåring?

HansGöran
Medlem
#13 Skrivet: 27 Jan 2008 15:13

Idag tycks Carlsen ha ett litet övertag på Radjabov och om Polgar håller remi mot Aronian , då kan han inte bli sämre än delad 1:a vilket är otroligt bra gjort i en så otroligt stark turnering! Jag kan inte minnas när så många av den absoluta toppen deltog i samma turnering.

farbrorjo
Medlem
#14 Skrivet: 27 Jan 2008 15:35

Polgar borde kunna remisera, men huruvida Carlsen klarar att besegra Radjabov är jag ej kompetent att bedöma. Men nog ser det bra ut...

HansGöran
Medlem
#15 Skrivet: 27 Jan 2008 15:45

Polgar klarade remin, så nu är det dags för Carlsen att "dra norsken" som de säger inom travet och få Radjabov på fall.

Svart har försvagat sin kungsställning och vit har löparparet i en relativt öppen ställning. Kan Carlsen öppna diagonalen a1-h8 samt b1-h7, då är han ensam vinnare i turneringen!

farbrorjo
Medlem
#16 Skrivet: 27 Jan 2008 15:50

Härligt - enda felet på Magnus är väl att han inte är dansk!

HansGöran
Medlem
#17 Skrivet: 27 Jan 2008 16:16

Han kan väl ge Radjabov en Dansk skalle? På brädet naturligtvis!

farbrorjo
Medlem
#18 Skrivet: 27 Jan 2008 16:37

Jag vill minnas att G M Darkside en gång spådde att Magnus redan har slagit i taket utvecklingsmässigt, så det vore ju bara buskul att veta hur det går ihop med resultatet i denna turnering...

HansGöran
Medlem
#19 Skrivet: 27 Jan 2008 17:44

Nu ser det ut som om även Anand får dela på förstaplatsen, men den officiella placeringen beror förmodligen på var och ens kvalitetspoäng och då tycks det bli 1.Anand före 2.Carlsen resp. 3.Aronian.

regardie
Medlem
#20 Skrivet: 27 Jan 2008 17:52

Det är ju det jag alltid har sagt, Kramnik har passerat zenit på väg mot Nadir, Anand är den nye schackkejsaren!

HansGöran
Medlem
#21 Skrivet: 27 Jan 2008 18:01

Inom ett fåtal år heter nog den nye kejsaren Carlsen!

regardie
Medlem
#22 Skrivet: 27 Jan 2008 18:02

Sånär som på just Anand så tror jag att du har alldeles rätt!

Leo_
Medlem
#23 Skrivet: 27 Jan 2008 18:07 - Redigerad av: Leo_

Citerar: HansGöran, #25:
Nu ser det ut som om även Anand får dela på förstaplatsen, men den officiella placeringen beror förmodligen på var och ens kvalitetspoäng och då tycks det bli 1.Anand före 2.Carlsen resp. 3.Aronian.

Vinner verkligen Anand det där? Verkar väl rätt remisartat tycker jag. Men jag har inte funderat eller analyserat.
Edit: Eller lyckas han byta av tornen, ta tillbaks löparen med ett par bönder på köpet nu kanske?

regardie
Medlem
#24 Skrivet: 27 Jan 2008 18:10

Citerar: Leo_, #29:
Eller lyckas han byta av tornen, ta tillbaks löparen med ett par bönder på köpet nu kanske?

Ja, det gör han!

Leo_
Medlem
#25 Skrivet: 27 Jan 2008 18:44

Visst blev det remi alltid

HansGöran
Medlem
#26 Skrivet: 27 Jan 2008 18:44

Jag skrev min kommentar när vit hade lite pjäser kvar!

Leo_
Medlem
#27 Skrivet: 27 Jan 2008 18:55

Ok, den senaste kommentaren var snarare ett svar på #30.
Jag kom in vid drag 50, alltså när Kramnik precis slagit löparen på d2. Spontant tyckte jag då att det såg rätt så remisaktigt ut, men det är möjligt att Anand hade nåt även där.

regardie
Medlem
#28 Skrivet: 27 Jan 2008 19:47

Ja, jag kom in i ungefär samma läge och baserade min kommentar på detta. Men med facit i hand, så...

GM-DarkSide
Medlem
#29 Skrivet: 27 Jan 2008 20:22

Citerar: farbrorjo, #24:
Jag vill minnas att G M Darkside en gång spådde att Magnus redan har slagit i taket utvecklingsmässigt, så det vore ju bara buskul att veta hur det går ihop med resultatet i denna turnering

Delviss sant men taget ur sitt sammanhang, jag sa att jag tror han bara kommer att utvecklas så länge som resultaten motiverar honom till det.

Så du minns ganska bra, men kombinerar det med den direkta motsatsen, det är när han får en period eller kanske ett helt år, med turneringar utan goda resultat som jag tror han kommer slå i taket.

Barbossa
Medlem
#30 Skrivet: 27 Jan 2008 20:25

Vann carlsen eller Aronian?, de fick ju lika mycket poäng..

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!