Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / En skojare på SO...
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
PerP
Medlem
#31 Skrivet: 5 Dec 2007 01:38 - Redigerad av: PerP

Citerar: shieldfire, #27:
"That said" träffade jag en säkerhetskonsult som aldrig skulle använda internetbanker, eller internettransaktioner öht. "Bara telefon mitt i högtrafiken".
Å andra sidan är det ju mycket lättare att avlyssna telefontrafik än den krypterade trafik som i regel används när man handlar på Internet.
Citerar: steven1, #26:

Och dessutom mitt bland de som ska vara de sk. intellektuella,dvs. schackspelare!!
Fast användarna har ju inte direkt något att säga till om. Sen är man ju inte expert på alla områden bara för att man är intelligent.
Citerar: steven1, #24:

Har du hört talas om trojaner?
Visst är det möjligt att någon lagt in kod som försöker installera en trojan på ens dator via svagheter i webläsaren men det kan ju egentligen hända på vilken sida du än besöker.
Citerar: GM-DarkSide, #28:
Tror inte det är SO de har "hackat" utan den administrativa inloggningen till webhotellet Erik har
Det kan vara så att de fått in någon javascript-kod på sidan som fungerar som en mask, när du ser den byts ditt namn och koden läggs på din egen sida väntandes på nästa som besöker den. Kan även vara direkt i forumet det är gjort.

shieldfire
Medlem
#32 Skrivet: 5 Dec 2007 04:43

Citerar: bigO, #30:
jag brukar se till att aldrig ha några pengar, så man slipper oroa sig....

Det är ju också ett sätt

shieldfire
Medlem
#33 Skrivet: 5 Dec 2007 04:46

Citerar: PerP, #31:
Citerar: shieldfire, #27:
"That said" träffade jag en säkerhetskonsult som aldrig skulle använda internetbanker, eller internettransaktioner öht. "Bara telefon mitt i högtrafiken".
Å andra sidan är det ju mycket lättare att avlyssna telefontrafik än den krypterade trafik som i regel används när man handlar på Internet.

Sant, men han menade att när det är som mest trafik är det svårare att veta vad man ska avlyssna.

PerP
Medlem
#34 Skrivet: 5 Dec 2007 05:43

Citerar: shieldfire, #33:
Sant, men han menade att när det är som mest trafik är det svårare att veta vad man ska avlyssna.

Jo fast istället för att slumpmässigt avlyssna någon enskild persons nummer kan man ju koppla in sig på företagets inkommande samtal.

steven1
Medlem
#35 Skrivet: 5 Dec 2007 10:07

Visst är det möjligt att någon lagt in kod som försöker installera en trojan på ens dator via svagheter i webläsaren men det kan ju egentligen hända på vilken sida du än besöker.

Mycket givande PerP!!

Du verkar veta vad du pratar om.

steven1
Medlem
#36 Skrivet: 5 Dec 2007 10:09

Det börjar med tracking cookies.

shieldfire
Medlem
#37 Skrivet: 5 Dec 2007 10:40

Eftersom jag kör Linux men ändå fått nytt namn måste det vara cross-platform i så fall.

PerP
Medlem
#38 Skrivet: 5 Dec 2007 11:19

Citerar: steven1, #35:

Mycket givande PerP!!

Du verkar veta vad du pratar om.
Tack.
Citerar: shieldfire, #37:
Eftersom jag kör Linux men ändå fått nytt namn måste det vara cross-platform i så fall.
Jo det gör jag med. Men det är ju möjligt att personen la in både något som byter namn som t.ex. någon JavaScript-snutt och dessutom kod som försöker utnyttja svagheter i ens webläsare.

Jan-Olof
Medlem
#39 Skrivet: 5 Dec 2007 11:22

Jag har firefox och där bytes det namnet med ?

steven1
Medlem
#40 Skrivet: 5 Dec 2007 11:54

Bra diskussionen är igång

PerP
Medlem
#41 Skrivet: 5 Dec 2007 12:07

Citerar: Jan-Olof, #39:
Jag har firefox och där bytes det namnet med ?

Jag har också Firefox. Om det nu är med hjälp av JavaScript det är gjort så bör det fungera på alla webläsare som stöder JavaScript. Och om det är via något slags administrationsgränssnitt så syns det ju i alla webläsare.

steven1
Medlem
#42 Skrivet: 5 Dec 2007 12:16

Citerar: shieldfire, #33:

Ja precis, men du vet ju vad du söker efter det kan vara specifikt för just inlogning på bank exempelvis.

P.G.W.G.
Medlem
#43 Skrivet: 5 Dec 2007 23:20

Varför inte ställa denna användaren mot väggen och fråga ut den vad som är gjort och vad som är fel. Det är ju absolut inte tillåtet att hacka och gå in i andras "nät". Det borde väl kunna tas reda på på något sätt, istället för att jättemånga här skall bekymra sig och lägga ner en massa tid, så nu även jag.
Fast rätta mig om jag har fel. Det var bara en spontan tanke jag fick.
Ha en trevlig kväll.

alvar
Medlem
#44 Skrivet: 6 Dec 2007 10:50

Citerar: P.G.W.G., #43:
Det är ju absolut inte tillåtet att hacka och gå in i andras "nät".

du kan kolal vilka ip adresser som har loggat in på en viss användare sen kan du ta reda på vart de kommer ifrån! och matcha den ip adressen som sticker ut med andra användare.. visst det skulle ta tid men vill man så kan man..

PerP
Medlem
#45 Skrivet: 6 Dec 2007 12:43

Citerar: alvar, #44:

du kan kolal vilka ip adresser som har loggat in på en viss användare sen kan du ta reda på vart de kommer ifrån! och matcha den ip adressen som sticker ut med andra användare.. visst det skulle ta tid men vill man så kan man..

Menar du att förövaren ska ha loggat in på folks sidor och bytt namn? Jag tror inte han behövde logga in på någon annan användares sida alls.

alvar
Medlem
#46 Skrivet: 6 Dec 2007 12:44

Citerar: PerP, #45:
någon annan användares sida alls.

hur har han gjort då?
men du kan hacka inloggningen så att du akn gå in på den, han måste in ha gjort så men han har kunnat..

PerP
Medlem
#47 Skrivet: 6 Dec 2007 14:45

Citerar: alvar, #46:
hur har han gjort då?
men du kan hacka inloggningen så att du akn gå in på den, han måste in ha gjort så men han har kunnat..

Han kan t.ex. ha lagt in JavaScript-kod på sidan som körs i varje besökares webläsare så att de ändrar sina egna uppgifter. Eller kommit åt administrationsgränssnittet på något sätt. Och om han var smart använde han en proxy-server så att han skulle vara svårare att spåra.

alvar
Medlem
#48 Skrivet: 6 Dec 2007 15:05

jo, men borde man inte kunna skydda sig mot såant?

steven1
Medlem
#49 Skrivet: 6 Dec 2007 15:49

Citerar: PerP, #47:
Han kan t.ex. ha lagt in JavaScript-kod på sidan som körs i varje besökares webläsare så att de ändrar sina egna uppgifter. Eller kommit åt administrationsgränssnittet på något sätt. Och om han var smart använde han en proxy-server så att han skulle vara svårare att spåra.

Det ser man ju längst ner till vänster på webläsaren, det där med javaScript-kod, vad jag kan förstå ? Eller?

steven1
Medlem
#50 Skrivet: 6 Dec 2007 15:56 - Redigerad av: steven1

Om man pekar på citera så ser man ju Javascript, hmm.
Kan det vara rätt!?

PerP
Medlem
#51 Skrivet: 6 Dec 2007 17:09 - Redigerad av: PerP

Citerar: steven1, #49:
Det ser man ju längst ner till vänster på webläsaren, det där med javaScript-kod, vad jag kan förstå ? Eller?
Citerar: steven1, #50:
Om man pekar på citera så ser man ju Javascript, hmm.
Kan det vara rätt!?
Ja denna sida använder JavaScript för sina funktioner så det finns lite här och var men det är relativt vanligt och JavaScript-kod i sig är inte dåligt. Frågan är om någon t.ex. lyckats lägga in kod utan tillstånd någonstans som gör att alla som laddar den byter namn.

vilhelm
Medlem
#52 Skrivet: 6 Dec 2007 17:18

Citerar: vilhelm, #15:
ååå vad farligt!...hehe...

en dåres nonchalans verkar det?...kanske erik kan komma med nått lugnande!Kommer jag ha bira till helgen eller kommer mitt konto vara länsat??

steven1
Medlem
#53 Skrivet: 6 Dec 2007 17:23

Ja det är det som är lurigt!

Admin. Måste ju se det!

Johak_fbk
Medlem
#54 Skrivet: 6 Dec 2007 20:48

Är problemet löst eller?

alvar
Medlem
#55 Skrivet: 6 Dec 2007 21:55

njaa.. det har inte hänt igen avd jag har fått reda på men om vi inte vet hur han/hon gjorde det så är ju prblemet kvar...

GM-DarkSide
Medlem
#56 Skrivet: 7 Dec 2007 00:59

Iochmed att ingen skada uppkom så är det väl helt uppenbart att den som nu ändra alla namn vill mest av allt bara ha uppmärksamhet.

Så jag tycker att det är lite små synd att ni så gärna vill "ge" det.

alvar
Medlem
#57 Skrivet: 7 Dec 2007 10:02

ja men nu vet vi att problemet finns tur att inga account blev bort tagna

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!