Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rating?
Författare Meddelande
essal
Medlem
#1 Skrivet: 29 Nov 2007 20:11

Hur beräknas rating? Får jag fler poäng om jag slår en som är högre rankad jämfört med om jag slår någon med lägre rating?
Förlorar jag fler poäng om jag får stryk av en lägre rankad jämfört med om jag får stryk av någon med högre rating?
Vad händer om jag spelar remi med en lägre respektive en högre rankad?
MVH essal.

Dess
Medlem
#2 Skrivet: 29 Nov 2007 20:15

första frågan ja
andra frågan ja
samma sak som ovan

Carnicero
Medlem
#3 Skrivet: 29 Nov 2007 22:00

Vanlig svensk LASK-rating beräknas enligt denna tabell:

URL

Exakt hur ratingen hör på SO räknas vet jag inte men jag antar att den följer samma princip.

Special_Observer
Medlem
#4 Skrivet: 29 Nov 2007 22:11

Citerar: Carnicero, #3:
Exakt hur ratingen hör på SO räknas vet jag inte men jag antar att den följer samma princip.

Den följer samma princip men en något annorlunda tabell och om jag minns rätt så utgår den från medelvärdet av respektive spelares rating vid partistart och vid tidpunkten för partiets sista drag.

Observera dock att detta gäller vid etablerad ranking, d.v.s. efter minns 20 spelade ratade partier.

Reiner
Medlem
#5 Skrivet: 29 Nov 2007 22:28 - Redigerad av: Reiner

Här finns en ratingräknare på HJÄLP FAQ där du kan räkna fram fiktiv rating vid vinst förlust eller remi mot spelare med rating som du själv väljer.

http://www.schackonline.com/skolan/ovrigt/rating/r ating.php/

essal
Medlem
#6 Skrivet: 29 Nov 2007 23:56

Tack för svaren! Innebär remi mot en högre rankad spelare att jag blir upprankad, och remi mot en lägre rankad att jag blir nerrankad?
MVH essal.

Reiner
Medlem
#7 Skrivet: 30 Nov 2007 00:15 - Redigerad av: Reiner

Yes...gör ett exempel på länken får du se hur mycket det gör...

christian.nyström
Medlem
#8 Skrivet: 30 Nov 2007 11:52

ok

Special_Observer
Medlem
#9 Skrivet: 30 Nov 2007 20:43

Och om du kollar på källkoden till sidan Reiner länkar till så ser du den tabell som används.

frippe70
Medlem
#10 Skrivet: 2 Dec 2007 21:28

Och vet ni vad?
Jag ökade min rating efter att jag förlorade min första spelade omgång någonsin. Från 1400 till 1713. Det var inte illa.
Kan det vara en omvänd effekt av det som står på FAQen : För att förhindra inflation i ratingtalen (dvs. att de snabbt skjuter i höjden) när man har en provisorisk rating, så förlorar du poäng om du spelar ett parti mot en motståndare som har ett ratingtal som är 400 poäng lägre än dig själv, även om du vinner. Därför rekommenderar jag starkt att spela mot spelare som har lika rating som dig själv.
Min motståndare fick under vår match en rating på ca 2100 (ordentligt med pisk fick jag iallafall)

Kan någon också svara på två enkla frågor från en nybörjare:
1. varför är rating talen mycket högre än ELO talen i schackdatorer. Skall det vara så?
2. Jag kollade in en pågående match mellan _E4_ och wilhelm. Båda har mycket höga ratings men gjorde. i mitt nybörjartycke, feta misstag emellanåt. Jag förstår ingenting, skall det vara så?

(Ber om ursäkt om jag sårar _E4_ och wilhelm.)

frippe70
Medlem
#11 Skrivet: 2 Dec 2007 23:38

Glöm fråga 2. Jag kan leva utan svaret. Antagligen visste dom vad dom gjorde.

GM-DarkSide
Medlem
#12 Skrivet: 2 Dec 2007 23:48

vad menar du med fråga 1 då?

ELO talen i schackdatorer är dess rating tal

asvo
Medlem
#13 Skrivet: 3 Dec 2007 00:00

Citerar: frippe70, #10:
1. varför är rating talen mycket högre än ELO talen i schackdatorer. Skall det vara så?

ELO talen på programmen är baserade på närschack inte efter korrspel .
Världsmästaren i korr Oosterom har 2771 i rating i korr och han använder troligtvis mer än en schackdator när han spelar korrturneringar .
Här på SO kan du i princip manipulera så du får mycket hög rating genom att t.e.x komma överrens med kompisar om läggmatcher eller genom att fuska ( ej reg ditt program ) och undvika dem som reg. sitt .
De med hög rating undviker oftast dem med låg rating , vill inte riskera förlora sitt höga ratingtal .
Du kan också själv välja dina offer själv på ratinglistan .

Stegen kanske är en bättre värdemätare idag än ratinglistan för där kan du inte manipulera lika enkelt .

bigO
Medlem
#14 Skrivet: 3 Dec 2007 00:05

Ja och man ska komma ihåg att en hög SO-rating har ett egenvärde, så att manipulera den är mycket meningsfullt.

chessexplorer
Medlem
#15 Skrivet: 3 Dec 2007 00:06 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: frippe70, #10:

Jag gissar att du med ratingtalen menar ratingtalen här på SO. Du kan inte jämföra ratingtal på olika schacksajter med ratingtal i verkligheten. Jag har mött spelare som har över 2200 i rating här som skulle bli krossade av en 1300 spelare från schackklubben. Själv har jag över 600 poäng mer här än jag har i verkligheten. Jag tror att det är meningen att nybörjare skall få ett skapligt högt tal här och känna sig uppmuntrade.

Oj, det var visst fler än jag som hade svarat på den här frågan. Även om man inte manipulerar sin rating får man mycket högre rating här än man får i verkligheten eftersom motståndarna har mycket högre rating. En spelare i en schackklubb börjar på 800 och kämpar sig långsamt uppåt. Här kan du förlora mot någon med 3000 i rating och få 2600 själv.

frippe70
Medlem
#16 Skrivet: 3 Dec 2007 22:05

Tack för svaren. Allt har klarnat.
Jag har svårt att klå mitt schackprogram (som aldrig gör fel verkar det som) som inte är inställt på allt för högt ELO.

morsning korsning

Du måste logga in för att kunna posta!