Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ger bort sin dam
Författare Meddelande
enya_96
Medlem
#1 Skrivet: 4 Nov 2007 12:23

Jag har bara spelat 2 år och tycker det är konstigt när motståndaren ger bort sin dam utan att kunna göra matt. Det har hänt mig kanske 3-5 gånger, är det för att dom inte märker det eller har gjort något misstag.

En som undrar mycket

Carnicero
Medlem
#2 Skrivet: 4 Nov 2007 12:42

Antagligen ett misstag. Sällan en bra schackspelare ger bort pjäser utan att ha någon tanke bakom det.

enya_96
Medlem
#3 Skrivet: 4 Nov 2007 20:26

ok

GM-DarkSide
Medlem
#4 Skrivet: 7 Nov 2007 03:59

Säg inte det... Jag vit mot Welam Welamsson 2042...

farbrorjo
Medlem
#5 Skrivet: 7 Nov 2007 04:14

Citerar: Carnicero, #2:
Antagligen ett misstag. Sällan en bra schackspelare ger bort pjäser utan att ha någon tanke bakom det.

Citerar: GM-DarkSide, #4:
Säg inte det... Jag vit mot Welam Welamsson 2042...

Fast detta var väl något av ett one hit wonder - sällan betyder ju sällan aldrig if you catch my drift...

GM-DarkSide
Medlem
#6 Skrivet: 7 Nov 2007 05:38

Jasså det tror du, jag har 101 partier som vunnits i såkallad minityr... 21 av dem är nog "tillåmed" efter år 2000

farbrorjo
Medlem
#7 Skrivet: 7 Nov 2007 06:33 - Redigerad av: farbrorjo

Kör du då i så fall med den ursprungliga definitionen på max 25 drag eller Karpovs - den som Erik Bäcklund använder sig av - d v s 30. Hursomhelst är det mäktiga siffror, G M - hatten av!

Elborros
Medlem
#8 Skrivet: 8 Nov 2007 23:35

Jag håller med GM. man har ställt bort damen & vunnit partiet en då, visst blir man sugen på att ta mot ståndarens dam & man tror man har vunnit då???!!!

mvh Nicke ny fiken

Leo_
Medlem
#9 Skrivet: 10 Nov 2007 19:40 - Redigerad av: Leo_

Citerar: GM-DarkSide, #6:
Jasså det tror du, jag har 101 partier som vunnits i såkallad minityr... 21 av dem är nog "tillåmed" efter år 2000

Har också en hel del från den tiden jag spelade regelbundet, ca 30 st, dock är de flesta mot lågrankat motstånd. Men det kan ju vara trevligt iallafall. T ex här en med tidigt pjäsoffer

Leo_
Medlem
#10 Skrivet: 10 Nov 2007 19:49

Apropå att "ge" bort damen så menar ju en del moderna teoretiker, jag tänker närmast på John Watson, att damen av moderna mästare tenderar att värderas lägre. Alltså ser man oftare i modernt toppschack att en spelare väljer att ge damen för ett par pjäser, eller torn och lätt pjäs om bara den positionella kompensationen är tillräcklig.

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 11 Nov 2007 21:13

Följande värderingsskala står i många schackböcker:

bonde = 1 p
springare = 3 p
löpare = 3 p
torn = 5 p
dam = 10 p

Emellertid finns en del tillägg:

tre bönder = 4 p
två löpare = 7 p
två torn = 11 p

Mycket beror på ställningen. Det är svårt att spela med dam mot två torn och en bonde kan räcka till vinst, vilket inte en ensam springare eller löpare gör.

Johåk
Medlem
#12 Skrivet: 11 Nov 2007 21:45 - Redigerad av: Johåk

Finns det verkligen en "officiell defination" av vad miniatyr är? Mindre än 15 drag skulle jag säga .

Anonym
Medlem
#13 Skrivet: 11 Nov 2007 21:53

Att slå någon på mindre än 15 drag händer väldigt sällan. Att slå någon på mindre än 30 drag händer och anser jag vara den bästa definitionen på en miniatyr. Tillräckligt långt, men inte heller för långt.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 11 Nov 2007 22:43

MIN värdederings-skala är nog närmast.Bonde1,springare 3.5.löpare 3,5,torn 5,dam9..

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 11 Nov 2007 22:44

felstavat ja jag vet!! värderingsskala ska det vara

Leo_
Medlem
#16 Skrivet: 11 Nov 2007 23:06

När jag började spela schack vill jag minnas att damen var värd 9 "poäng". Och liksom Sture skriver ansågs ofta löpare och springare vara värda lite mer än 3 p. Jag har dock för mig att löparen brukade värderas lite högre än springaren, men jag kan minnas fel.
Men idag använder jag nog aldrig en sådan poängskala för att bedöma ställningar.

trulpen
Medlem
#17 Skrivet: 11 Nov 2007 23:19

I en viss ställning är löparen värd 4,2 bönder och springaren 1,6 bönder, och i andra är det precis tvärtom. En värderingsskala kanske är bra som någon slags vägledning, men är samtidigt ofta missledande. Use with care.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 12 Nov 2007 01:37

jag pratar om poängvärdering i det stora hela.Självklart kan ibland en springare vara klart bättre än en dam exempelvis.men om man ska göra en generell pjäsbedömning så är nog min den rätteMen sen så klart finns det en massa undantag från den poängvärderingen..Ingen regel utan undantag,som man brukar säga

Leo_
Medlem
#19 Skrivet: 12 Nov 2007 12:30

Ja, detta ämne (pjäsvärdering, värdering av material i schack) skulle man kunna skriva långa uppsatser om. Om man utgår från en poängvärderingsskala i "det stora hela" (vad man nu menar med det, att försöka definiera det är också intressant, måhända aningen akademiskt) så är det intressant att se hur den har förändrats över tid.

Malvan säger t ex att damen har värderats till 10 p medan jag och Sture menar att 9 p är vanligare. Precis detta nämner Watson i sin diskussion om hur damen idag tenderar att värderas lägre (se tidigare inlägg) än den traditionellt gjort. Positionella kvalitetsoffer blir också allt vanligare (utvecklingen har väl pågått sedan 60-talet), men idag rycker man sällan på axlarna åt sådana. Och förhållandet mellan lätta pjäser har också förändrats: under schackets romantiska period var av förklarliga skäl springaren högre värderad än löparen, medan det nu sedan länge varit så att löparen haft en liten fördel över springaren.

enya_96
Medlem
#20 Skrivet: 12 Nov 2007 20:02

enya_96
Medlem
#21 Skrivet: 12 Nov 2007 20:05

enya_96
Medlem
#22 Skrivet: 12 Nov 2007 20:07

Du måste logga in för att kunna posta!