Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack och alkohol.
Författare Meddelande
zinkgruvan
Medlem
#1 Skrivet: 2 Nov 2007 05:28

Intressant fenomen? Eller är det myten om det missuppfattade geniet som tar till flaskan?

Likheter med skådespelare kanske? Skönt att komma ner i varv efter ett hårt och gastkramande parti. Z

vilhelm
Medlem
#2 Skrivet: 2 Nov 2007 19:29

kan inte utala mig om ess som smuttar på div..men om jag går till mig själv så blir det roligare att spela..likaså med poker som är ett ök att spela utan bärs o whiskey..vet inte hur många partier jag supit bort här..men man har nått att skylla på iallafall!Det kanske är där skon klämmer?hahaha

Myran
Medlem
#3 Skrivet: 2 Nov 2007 19:46

dålig förlorare wille supit bort sällan du var sämre tror ja

Prussian
Medlem
#4 Skrivet: 2 Nov 2007 19:52

Dåliog prutten venska, tirirterad över förlust?? Vaför så aj myra?

Dess
Medlem
#5 Skrivet: 2 Nov 2007 19:59

nääe

vilhelm
Medlem
#6 Skrivet: 2 Nov 2007 23:52

Citerar: Myran, #3:
dålig förlorare wille supit bort sällan du var sämre tror ja

ja du har nog rätt pissmyran

Myran
Medlem
#7 Skrivet: 3 Nov 2007 09:25

håll dig till ämnet alkomyran om ja få be
du har tappat stinget du är alldeles för vänlig wille

regardie
Medlem
#8 Skrivet: 3 Nov 2007 10:03 - Redigerad av: regardie

Citerar: zinkgruvan, #1:
Intressant fenomen? Eller är det myten om det missuppfattade geniet som tar till flaskan?

Likheter med skådespelare kanske? Skönt att komma ner i varv efter ett hårt och gastkramande parti. Z

Citerar: Myran, #7:
håll dig till ämnet alkomyran om ja få be
du har tappat stinget du är alldeles för vänlig wille

Ämnet, ja - onekligen borde ju trådens innovatör ha förstatjing på att definiera detta uppenbarligen intressanta och mytomspunna diskussionsfält...Myter har ju en tendens att avskärma sig från den s k verkligheten i kraft av att vara just myter, så för att återknyta till fallet Aljechin som jag tog upp i en granntråd häromdagen så var han ju på en och samma gång myt och människa syntetiserade i schackhistoriens främste fantom i min bok. Om man vill går det utmärkt att upprätta en analogi till "the Great Beast of the "20th century", c'est a dire Aleister Crowleys senare, mörka och legendariska period. Dessförinnan var det ingen större skillnad mellan människa och magiker, men när Crowley lämnade The Hermetic Order of the Golden Dawn efter att ha fått en vision i en pyramid och à la en Moses utan stentavlor nedtecknat "The Book of the Law" och offentliggjort denna klassiker, så var det slut på "kalla fakta". Visserligen gjorde Crowley sitt bästa för att marknadsföra sig som Vilddjuret självt och lyckades hyfsat väl (ett av tusentals exempel på detta är att han förärades en plats i gruppfotot på The Beatles milstolpe "Seargent Pepper's Lonely Hearts Club Band"), men de som följde honom, alternativt som förblev lojala (typ Israel Regardie som blev G D trogen, men försvarade horderna av anklagelser mot Crowley om att han blivit en charlatan etc.) visste bättre än att gå på cirkusen.

I analogi med detta har jag läst en och annan rad om Aljechin där han förutom alkoholism och sinistra politiska åsikter (så långt ingen myt i sikte) också har tillskrivits de mest hårresande epitet och egenskaper, endast begränsade av skribenternas alltför livliga fantasi och vilja till att chockera och demonisera för att kränga så många böcker/artiklar som möjligt.

Därmed är vi inne på frågan om paralleller mellan alkohol och skådespeleri å ena sidan och nämnda fluidum och schackspelande å den andra. Ja, jag tycker exemplet är väl funnet av zinkgruvan, men därtill vill jag lähga att vi även har det generella fenomenet alkoholism som inte är avhängigt yrke utan strikt individbaserat och vad som är höna eller ägg när det kombineras med schack överlåter jag åt er andra att reflektera över... UGH! farbrorn har talat!

farbrorjo
Medlem
#9 Skrivet: 4 Nov 2007 02:39

Hmm, det blir gult kort nu, regardie, jag har copyright på följande uttryck - har du inga egna åsikter föreslår jag att de du tror att du har stannar mellan dig och dina löss...

regardie
Medlem
#10 Skrivet: 4 Nov 2007 02:41

Oj, då är det bäst man passar sig - men vad ämnet beträffar så tror jag att alkohol - i mån det alla är doping, bara drabbar den som inmundigar det...

regardie
Medlem
#11 Skrivet: 11 Nov 2007 06:43 - Redigerad av: regardie

Där har du också fel - menar du att man skulle vara opåverkad om det ges intravenöst eller snortas i form av krossade istärningar? Dessutom trodde jag den här tråden handlade om alkohol OCH schack. Eftersom jag är en vän av lag, ording och reda återför jag nu tråden till zinkgruvans ursprungliga intentioner och begrundar dennes
Citerar: zinkgruvan, #1:

jag tror det ligger mycket i det...

zinkgruvan
Medlem
#12 Skrivet: 24 Nov 2007 22:05

Är det någon annan här på SO som tankat på OK i Surahammar? Z

röding2
Medlem
#13 Skrivet: 24 Nov 2007 22:30

Nä men jag har tankat !

zinkgruvan
Medlem
#14 Skrivet: 24 Nov 2007 23:04

96 eller?

KGB1
Medlem
#15 Skrivet: 25 Nov 2007 01:05

Man vågar mer när man har alkohol i sig och man tänker ut finurliga lösningar. MEN man tänker inte på ALLA mot drag och sitter offtas där i skiten, när man är nyckter.

Talar av erfarenhet hehe

cdelzanno
Medlem
#16 Skrivet: 25 Nov 2007 11:56

Det gäller inte bara schack tyvärr

The-Unknown
Medlem
#17 Skrivet: 25 Nov 2007 23:08

Jag såg en annons i blocket.se, det var ett schackbräde där pjäserna kunde fyllas med vätska, skulle va tänkt att man skulle lägga i alkohol och dricka den pjäsen som man förlorar...Personen föreslog att man skulle fylla med gin,vodka,tequila och annan stark sprit... längst ner stog det: Säljes p.g.a skadad lever......ROFL HAHAHAHAH

Stripes
Medlem
#18 Skrivet: 26 Nov 2007 00:07

Vodkaschack lär aldrig bli någon stor officiell sport...

Men kanske följande?

http://site.wcbo.org/content/e18/index_en.html

singing_scorpion
Medlem
#19 Skrivet: 26 Nov 2007 00:26

Citerar: Stripes, #18:
Vodkaschack lär aldrig bli någon stor officiell sport...

Men kanske följande?

http://site.wcbo.org/content/e18/index_en.html

Haha, ironisk nog tänker jag gör ett projektarbete efter nyår som ska handla om just Schackboxning(+medicinska aspekter av boxning, schacks påverka på hjärnan osv) så man vet ju aldrig. När jag är väl klar med det så lär SB bli sveriges största sport

Du måste logga in för att kunna posta!