Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Giganten Ståhlberg
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
usken
Medlem
#31 Skrivet: 2 Nov 2007 09:41

Axel Ornstein är en spelare som många glömt bort. Sju SM, vem kan slå det förutom Erik Lundin som vunnit lika många.?? Någon på SO? U

farbrorjo
Medlem
#32 Skrivet: 2 Nov 2007 10:32

Ornstein glömmer åtminstone jag aldrig - en fullkomligt makalös spelare!

knightrider
Moderator
#33 Skrivet: 2 Nov 2007 22:07

ja Axel Ornstein var en mycket duktig spelare
kunde ha blivit internationellt erkänd med valde att satsa på sin "civila" karriär
förmodligen ett klokt val

HansGöran
Medlem
#34 Skrivet: 6 Nov 2007 12:29

Jag kände Åke Olsson väl på 1970-80-talet och han var en högt begåvad spelare med bl.a. en IM-inteckning som togs 1971 då han höll sig nykter under hela turneringen. Eftersom han inte synts till i schacksammanhang på länge antog jag att han kanske var död nu.
Men, en som jag tror hade kunnat gå mycket långt var Ingemar Vulcan f.1947, en barndomskamrat till mig från Västergötland, som vann Tusenmanna två gånger, SM i snabbschack och mycket annat.
Han började studera juridik i Uppsala, men blev sedermera god vän med bl.a. Åke Olsson och andra som söp mycket. Till slut blev det enorma mängder daglig sprit som förmodligen orsakade hans död 1993. Hans spritproblem hade ingenting med kortspel att göra, det fanns andra orsaker.

shieldfire
Medlem
#35 Skrivet: 6 Nov 2007 21:56

Nej, enligt uppgift är Åke bland oss fortfarande. Om han spelar schack fortfarande vet jag inte däremot. Har inte sett honom i schacksammanhang på evigheter. Mitt minne av honom är att jag slog honom i ett blixt-Lag-DM i Stockholm en gång när jag var bra på blixt - under yngre mesolitikum tror jag.

Panter
Medlem
#36 Skrivet: 6 Nov 2007 22:29

Vi skall inte heller glömma bort SM-vinnaren 1967 (eller 1968), nämligen Rolf Martens! Han var en lysande matematikertalang och kunde nog också ha nått ganska långt inom schackvärlden, men var tyvärr även han ganska begiven på starka drycker och politiskt vänsterengagerad!

farbrorjo
Medlem
#37 Skrivet: 6 Nov 2007 23:50 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Panter, #36:
Vi skall inte heller glömma bort SM-vinnaren 1967 (eller 1968), nämligen Rolf Martens! Han var en lysande matematikertalang och kunde nog också ha nått ganska långt inom schackvärlden, men var tyvärr även han ganska begiven på starka drycker och politiskt vänsterengagerad!

Ja du Panter, du är dig lik - menar du alltså att begivenhet på starka drycker skulle vara att jämställa med en vänsterorienterad politisk övertygelse när det gäller hinder för att inte till fullo tillvarata en stor schackbegåvning? Vad det gäller boozen är det väl svårt att säga emot, men menar du på fullt allvar att en politisk åsikt skulle decimera ens schackförmåga. Du vet väl att Aljechin sympatiserade med nazisterna, men blev ju som bekant världsmästare ändå...Fast det är klart - att döma av dina inlägg i diverse Världsligttrådar så är det väl bara vänsteråsikter som påverkar schackspelandet negativt. Minsta barn vet ju att inga sovjeter lyckades i schack, eller hur det nu var...?

Panter
Medlem
#38 Skrivet: 7 Nov 2007 07:52

#37. Bäste Farbrorjo! Min skrivning blev lite olycklig, det medgives! Vad jag menade var, att hans politiska engagemang blev ( och är fortfarande, tror jag), väldigt intensivt och viktigt och tog mycket av hans tid i anspråk, och detta bidrog till att hans schackliga framgång stagnerade! Stryk gärna ordet "vänsterengagerad" i mitt inlägg!
Citerar: farbrorjo, #37:
politisk åsikt skulle decimera ens schackförmåga.

Självklart inte!!!!!

farbrorjo
Medlem
#39 Skrivet: 7 Nov 2007 08:16

Oki - Panter, då är jag med på noterna - i övrigt var ditt inlägg en intressant uppdatering i mina ögon...

PerP
Medlem
#40 Skrivet: 7 Nov 2007 08:26 - Redigerad av: PerP

Felpost

farbrorjo
Medlem
#41 Skrivet: 7 Nov 2007 15:11

Citerar: PerP, #40:
Felpost

Jaha - detta var i sanning en alldeles ypperlig utmaning för en gammal hermeneutiker som undertecknad. (1) Har du skickat ditt meddelande till fel tråd i stället för en vars kontext blir begripligare - i så fall vilken och hur kom det sig att du gjorde det i så fall, eftersom du måste ha varit medveten om misstaget i det ögonblick du skrev det? (2) Tror du att någon annan trådskribent har skickat till fel dress eller för all del adress över huvud - vem i så fall och varför i hela friden? (3) Är det S O-rekord i korta och koncisa trådinlägg och vad kan denna maxade kryptik i så fall åsyfta? (4) Är det en innovation i sätta-myror-i-huvudet-på-trådläsare/-skribenter - i så fall har jag sett betydligt bättre...

KGB1
Medlem
#42 Skrivet: 7 Nov 2007 17:40

#36 Kan bara inte låta bli hehe. Undrar varför så många bivisade schack spelare är åt vänster hehe. Kan det ha att göra med intiligens eller vad hehe

röding2
Medlem
#43 Skrivet: 7 Nov 2007 18:08

Schack, intelligens och vänster. En utsökt kombination.

KGB1
Medlem
#44 Skrivet: 7 Nov 2007 18:10

Ja + öl såklart hehe

Reiner
Medlem
#45 Skrivet: 7 Nov 2007 18:12

Men Aljechin då? Undantaget som bekräftar regeln eller vad?

KGB1
Medlem
#46 Skrivet: 7 Nov 2007 18:15

Ähh, dom fixar vi med USA:s hjälp. (men vadå dom hade ju Fisser eller vad han nu hette)

KGB1
Medlem
#47 Skrivet: 7 Nov 2007 18:36

På tal om Aljechin, vem var han ? Då jag inte är någon schackspelare och inte vet så mycket. Vissa har man ju läst om i tidningar osv, men Aljechin??? Nee.

biggles
Medlem
#48 Skrivet: 7 Nov 2007 20:05

Bobby Fischer kanske den absolut bästa någonsin,är ju en riktig antisemitit,så han borde ju ligga långt åt höger ,då på skalan,å andra sidan finns det väl inga bevis på att alla sovjetiska stormästare på 50-70 talet var kommunister.Kortnoj var ju avhoppare,det fanns säker flera.Förmågan att spela schack,har ju inget som helst med att göra vilka politiska åsikter man har,eller är det så??

biggles
Medlem
#49 Skrivet: 7 Nov 2007 20:16

Förresten Bobby Fischer var väldigt speciell.Jag kommr i håg en midsommarafton 1973 året efter han blev världsmästare,köpte jag expressen på en campingplats på öland.Där fanns en notis,att Las Vegas hade erbjudit Fischer 6 miljoner för att komma och spela uppvisningsmatcher,förmodligen mot blåbär.Fischer tackade nej stod det,han krävde 10 miljoner,annars fick det vara.Det blev inga uppvisningsmatcher.De ansvariga i La Vegas tyckte det blev för dyrt.Då infinner sig frågan "är man knäpp,eller är man redan stenrik"?

Faster
Medlem
#50 Skrivet: 7 Nov 2007 20:35

Citerar: biggles, #48:
Bobby Fischer kanske den absolut bästa någonsin,är ju en riktig antisemitit

Var fischer antisemit? Han var ju själv av judisk familj.

biggles
Medlem
#51 Skrivet: 7 Nov 2007 21:07

Just det,det är det som är så anmärkningsvärt,enligt mitt tycke en "knäppskalle"men en djävul på schack.han är ju verkligen "shackets bad boy".han är ju fortfarande jagad av USAdärför att han spelde en returmatch mot Spasskij i det forna Jugoslavien 1992,då FN infört sanktioner.Bobby Fischer ÄR extrem,inte bara på schack!

KGB1
Medlem
#52 Skrivet: 7 Nov 2007 22:23

Jojo, & unga damer till hör hans skandaler, men du sa det själv, spelade mot Spasskij när man inte fick vara röd = RÖD hehe.

regardie
Medlem
#53 Skrivet: 8 Nov 2007 00:43 - Redigerad av: regardie

Citerar: KGB1, #52:
Jojo, & unga damer till hör hans skandaler

Upplys mig du store, hemlige polisman från vårt kära östra grannland - skulle han kunna utmana Jerry Lee Lewis och Roman Polanski i det avseendet?

Reiner
Medlem
#54 Skrivet: 8 Nov 2007 00:59 - Redigerad av: Reiner

47#
Aljechin, Alexander var världsmästare mellan 1927 och 1946 med avbrott 1937-38 då han hade förlorat mot Max Euwe.
A. var den förste som tog tillbaka VM-titeln. Han slog M Euwe i retumatcken 1938
Dog som världsmästare 1946. Efterträddes av Max Euwe.

A. dog på ett hotellrum under en måltid då han satte något i halsen. (enligt andra källor fanns det olika möjliga dödsorsaker)

A. var ryss men inget land ville stå för begravningen. Till slut tog Internationella Schackfederationen på sig begravning. A. ligger begravd i Paris

Enl min uppfattning är Aljechin den som skulle kunnat matcha Bobby Fischer.

KGB1
Medlem
#55 Skrivet: 8 Nov 2007 02:07

#54 Tack, mistänkte att han var något extra. #53 nja, kanske mer om pengar men unga damer var inblanddade och det fick han mycke skit för. Fast Jerry Lee var kanske att ta i

Johnny
Medlem
#56 Skrivet: 8 Nov 2007 10:30

Fisher är inte antisemit (enligt honom själv) utan antisionist och antiamerikan....

zohar
Medlem
#57 Skrivet: 8 Nov 2007 10:58

Citerar: Reiner, #54:
Enl min uppfattning är Aljechin den som skulle kunnat matcha Bobby Fischer.

Problemet, eller det lustiga, i dessa gissningar om vem som kan mäta sig med Fischer kommer ju av att han med ett mediaskutt hoppade ur schackspelandet när han var som bäst (eller motståndarna som sämst?). Efter det uppstår ju bara frågor om det överhuvudtaget finns någon som kan kalla sig bättre än Fischer. Han blir ett spöke.

Samma sak sker nu med Kasparov, då han slutade när han bevisligen var bäst (eller, motståndarna som sämst?). Har i flera sammanhang hört att dagens världsmästare egentligen inte är det, då Kasparov säkert hade mosat vederbörande.

Förmodligen har man rätt både om Fischer och Kasparov Men Aljechin... njä

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 8 Nov 2007 11:41

Den störste spelaren genom alla tider är enligt mej Lasker! var världsmästare åren 1894-1921 alltså i hela 27 år!!Han utklassade alla i sina VM-matcher.förlorade VM -titeln så småningom till Capablanca ,men då på sin ålders höst..

palmann3
Medlem
#59 Skrivet: 8 Nov 2007 12:51 - Redigerad av: palmann3

Den mycket dygtige, kloge, snu og listige Lasker. Ja.
Han udvalgte sine modstandere meget omhyggeligt, så han næsten var sikker på
at vinde. Var der enkelte som han ikke ville dyste VM med, så satte han indskuds-
beløbet så højt, at modstanderen ikke kunne betale indskuddet. ( )

Fischer - Alechin ..... en ønskematch. - Men desværre ( tyvvar? ) ...

Alle skakspillere og store firmaer, med interesse for det, kunne skaffe et stort
beløb, så de ikke kunne sige nej ..... og så få Kasparov og Fischer til brãdet - i en match, der kanske skulle være Fischer random - så ingen af de 2 spelare ville have
en fordel. - De er begge pensionister, nu, men de spelar jo jætte, hemsk bra schack!

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 8 Nov 2007 13:28

27 år är 27 år..finns ingen annan som har varit världsmästare så lång tidFicher var väldigt bra ett tag.En av mina favoriter också inom schacket.Men jag tror inte han nu skulle ha den minsta chans mot Kasparov i dagens läge

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!