Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Intressanta partier!
Författare Meddelande
Prussian
Medlem
#1 Skrivet: 27 Okt 2007 13:42

Finns säkert andra trådar men hittar inte just nu, så startar en ny. Välkomna att posta. Bifogar själv en liten miniatyr som efter lite alkohol och ivrigt chattande emellan slutade så här.

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=301835

chessexplorer
Medlem
#2 Skrivet: 27 Okt 2007 13:48

Jag förstår ingenting. Hur kunde du vinna? Din dam står ju i slag!

Prussian
Medlem
#3 Skrivet: 27 Okt 2007 13:48

Min motståndares med!

chessexplorer
Medlem
#4 Skrivet: 27 Okt 2007 14:02 - Redigerad av: chessexplorer

Oj! Det var slarvigt av mig.

Jag tycker nog ändå att det var förhastat att ge upp med tanke på hur ni hade spelat tidigare i partiet. Spelar svart Dd5 ligger han visserligen två pjäser under, men han har några bönder för pjäserna och din kungsställning känns inte helt säker.

Prussian
Medlem
#5 Skrivet: 27 Okt 2007 14:32

Du är välkommen att ta över såväl svart som vits ställning fram till drag 11. med tanke på att du klankade på statusen. Dd5, tja, pick one De7 schack kanske. Svarts instängda torn mot min rörliga kung. Tråden rörde intressanta partier, inte världens mest välspelade!

chessexplorer
Medlem
#6 Skrivet: 27 Okt 2007 16:54

Jag dammade av min kristallkula för att undersöka hur partiet skulle ha fortsatt ifall svart inte hade givit upp.

14. -Dd5 15. De7+ Kg8 16.Sxd4 Dxd4 17.Se5 Df2 matt

Nu vill jag inte höra några dumheter om att ni inte litar på min kristallkula. Den har aldrig haft fel.

josef361
Medlem
#7 Skrivet: 27 Okt 2007 18:27

Har du testat med "riskmaster"? ;)

farbrorjo
Medlem
#8 Skrivet: 29 Okt 2007 07:12

Citerar: chessexplorer, #6:
Nu vill jag inte höra några dumheter om att ni inte litar på min kristallkula. Den har aldrig haft fel

Självklart litar jag på den, chessexplorer, men positiv realist som jag är kollade jag kvaliteten på den med hjälp av en av mina Tarotkortlekar först och den visade sig vara av näst högsta klass...

farbrorjo
Medlem
#9 Skrivet: 29 Okt 2007 12:21

Citerar: Prussian, #5:
Tråden rörde intressanta partier, inte världens mest välspelade!

Välbehövlig påminnelse, Prussian och i ljuset av denna kommentar vill jag kasta ut den metamoradiska frågan: "Kan ett riktigt uselt, men högeligen dramatiskt parti där geniala drag blandas med rena bortsättningar och som avgörs på ett för båda kombattanterna synnerligen överraskande sätt vara att betraktas som intressant?" Jag tycker ju det, eftersom det ju rimligen var det under spelets gång, men det finns säkert många perspektiv på detta...?!

QP_Player
Medlem
#10 Skrivet: 4 Nov 2007 21:21 - Redigerad av: QP_Player

Efter en misslyckad variant i morra gambit så lyckas jag ändå hålla remi på ett fint sätt

chessexplorer
Medlem
#11 Skrivet: 4 Nov 2007 21:46

Jag måste tyvärr erkänna att jag inte äger någon kristallkula och att jag inte kan spå. Påståendet var bara ett dumt försök att bluffa mig ur en pinsam situation efter att jag hade kommit med ett förhastat omdömme.

Det är ingen ide att ni mailar frågor om var era mobiltelefoner, nycklar och fjärrkontroller har tagit vägen, för jag vet inte.

Jag ber alla som känner sig lurade om ursäkt.

Förlåt.

Martin-Devenney-1611
Medlem
#12 Skrivet: 4 Nov 2007 22:44

Det är helt ok, chessexplorer, men jag hoppas att du kan hjälpa mig att komma i kontakt med min döda hamsters ande...

farbrorjo
Medlem
#13 Skrivet: 4 Nov 2007 22:56 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Martin-Devenney-1611, #12:
Det är helt ok, chessexplorer, men jag hoppas att du kan hjälpa mig att komma i kontakt med min döda hamsters ande...

Charlatanerna i branschen skiljer hårt på djurens och människornas spiritistiska förutsättningar. Medan den traditionella uppdelningen mellan kropp, själ och ande som funnits i både öst och väst i årtusenden präglar en människas efterliv och det är själen som brukar försöka kontaktas i dessa sammanhang, sägs djur endast ha kropp och ande och efter döden således blott ande i funktion. Om man köper det paketet kvarstår bekymret med hur man ska kunna kommunicera med en ande - kolla in tungomålstalandet bland levande människor - exempelvis lärljungarna i Bibeln som ju påstås vara ett utslag av att vara upfylld av den Helige Ande och försök hitta en parlör som är gångbar i det sammanhanget (och även om det gick, så skulle ju din hamster fortfarande tungomålstala på hamsterspråket - fast du kanske behärskar detta efter alla år av samvaro i jordelivet? I så fall - piece of cake - annars...jag är skeptisk!:cool...

Prussian
Medlem
#14 Skrivet: 5 Nov 2007 14:17

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=305845

Estetisk slutställning.

farbrorjo
Medlem
#15 Skrivet: 5 Nov 2007 14:20 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Prussian, #14:
http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=305845

Estetisk slutställning.

Instämmer helt med föregående skrivare - en mix mellan Duchamps vid schackbrädet mötandes Bryan Ferry när han just blivit av med Jerry Hall till Mick Jagger och som en hyllning till den förra ger ut den senare "The Bride Stripped Bare" - allt tonsatt av Cabaret Voltaires hyllning till det historiska avant gardet i "Nude descend on a stair case"...

QP_Player
Medlem
#16 Skrivet: 8 Nov 2007 23:06 - Redigerad av: QP_Player

Här ett ett kross parti jag spelade som svart

Du måste logga in för att kunna posta!