Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Nygamla schacklitterära trådar rostar aldrig...
Författare Meddelande
farbrorjo
Medlem
#1 Skrivet: 22 Okt 2007 11:20

Jo, jag vet, någonstans i djungeln finns det minst en sådan här tråd, eller rättare sagt liknande redan...Jag tänkte att man här skulle kunna tipsa om bra schacklitteratur som klåpare à la undertecknad eller bara vanliga genomsnittliga spelare kunde ha nytta och glädje av. Exempel: Bäcklunds "Oregelbundna miniatyrer - en introduktion till egendomlig spelföring", "En tiger vid brädet" etc. Dessa är mer än bara diagram och varianter på varianter i spelöppningsteori - sakämnet får gärna behandla detta, slutspelsteknik eller "what have you" MEN, och detta är själva grejen med min tillsnävning i rubriken om det ska höra till trådämnet - de ska gärna ha en kåserande stil, humor är absolut inte bannlyst etc. ja ni fattar. Hoppas och tror att många med mig skulle ha glädje av detta!

trulpen
Medlem
#2 Skrivet: 22 Okt 2007 11:28

Silman "How to Re-Assess Your Chess" är en underhållande, tankeväckande och utvecklande bok. Tror de flesta här skulle ha mycket stor behållning av den.

Goldie
Medlem
#3 Skrivet: 22 Okt 2007 12:12

"How to win quick with black"

Reiner
Medlem
#4 Skrivet: 22 Okt 2007 12:15 - Redigerad av: Reiner

# 1
Kurt Richters "Schackkavalkad" del II, Tidskift för Schacks Förlag 1950, innehåller många små godbitar med text i kåseriform.
Finns väl bara på antikvariat

Är det någon som kan tipsa om del ett ?. Hade den en gång men saknas nu

# 2
Finns den på svenska?

ChessJ
Medlem
#5 Skrivet: 22 Okt 2007 12:39

Max Euwe (fd världsmästare)
"mästare mot amatör"
är väl en bra bok?
Han har dessutom skrivit ett antal böcker kring olika öppningsvarianter...

crazyhorse
Medlem
#6 Skrivet: 22 Okt 2007 12:45

nimzowitch "mitt system" är en underhållande bok.

crazyhorse
Medlem
#7 Skrivet: 22 Okt 2007 12:47

Citerar: trulpen, #2:
Silman "How to Re-Assess Your Chess" är en underhållande, tankeväckande och utvecklande bok. Tror de flesta här skulle ha mycket stor behållning av den.

Håller med ovanstående talare. Kanske lite för strikt i tänkandet för min smak. Det ska till lite schackpsykologi också. En tiger vid brädet och reassess your chess i kombination kanske?

shieldfire
Medlem
#8 Skrivet: 22 Okt 2007 13:03

Webb "En tiger vid brädet" (Chess For Tigers) är utmärkt.
Nimzowich "Mitt system" också
Bronsteins "Zurich 1953", Michail Tal "Life and Games of..." är underhållande och/eller undervisande. Wade "The Games of Robert James Fischer" är väl inte så kul direkt (alla partier mer eller mindre okommenterande) men intressant för att se hur Bobby utvecklades som spelare.

Goldie
Medlem
#9 Skrivet: 22 Okt 2007 13:57

Art of War - Sun Tzu

crazyhorse
Medlem
#10 Skrivet: 22 Okt 2007 14:02

kan nämna många så det kommer vartefter

"Träna schack "av Jesper Hall, men vem känner inte till den?

Goldie
Medlem
#11 Skrivet: 22 Okt 2007 14:09

"Shogi schack"
"Elements of chess"

palmann3
Medlem
#12 Skrivet: 22 Okt 2007 15:25 - Redigerad av: palmann3

Alechins bedste partier - med mange kommentarer og analyser!

Han fik et fiskeben galt i halsen og døde i Spanien, kvalt - hængende ind over
sit skakbræt.
Han havde visse sympatier for nazismen. Han kunne også bruge ufine metoder,
når han var presset på brädet. - Som skakspiller var han stor.

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 22 Okt 2007 15:52

Citerar: Reiner, #4:
# 1
Kurt Richters "Schackkavalkad" del II, Tidskift för Schacks Förlag 1950, innehåller många små godbitar med text i kåseriform.
Finns väl bara på antikvariat

Är det någon som kan tipsa om del ett ?. Hade den en gång men saknas nu

# 2
Finns den på svenska?

Kurt Richters "Schackkavalkad" finns nyutgiven på svenska, del 1 kom 1985 och del 2 kom 1986 på Hammarström och Ågren Bokförlag (Föreningsvägen 33, 121 63 Johanneshov), men den är antagligen slutsåld. En sökning på www.antikvariat.net visar att ett ex. av del 2 finns till salu för 50 kr (22/10 -07). Ett tips är att titta där en gång i veckan.

farbrorjo
Medlem
#14 Skrivet: 22 Okt 2007 19:08

Jag kan för min del bara buga och bocka för alla fina tips Euwes var den enda jag tidigare stoppat näsan i och den skämdes sannerligen inte för sig...

farbrorjo
Medlem
#15 Skrivet: 22 Okt 2007 19:15 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Goldie, #9:
Art of War - Sun Tzu

Haha, Goldie, denna ädla bok i krigskonst slinker sedan minst ett drygt decennium in både här och där - till synes utanför sitt område - men jag förstår vad du menar (även om mitt ovanstående inlägg ej inbegriper mina läserfarenheter i ljuset av gamle Sun Tzu. Jeepers, jag har sett applikationer av denna på alltifrån modern västerländsk ockultism till amerikansk och kvasiglobal nationalekonomi...

Du måste logga in för att kunna posta!