Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack en sport?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
aholmst
Medlem
#91 Skrivet: 16 Jan 2008 15:59

Som tidigare sagts:
"Chess is war over the board.
The object is to crush the opponent's mind."

Kan KRIG, som schack ju är i grund och botten, kallas för sport, det tycker jag verkar trist. klocka eller ej schack är schack och inte sport

röding2
Medlem
#92 Skrivet: 16 Jan 2008 16:23

Så länge boxning kallas sport så .....??

aholmst
Medlem
#93 Skrivet: 16 Jan 2008 16:33

boxning är väl inget krig heller, mer som ett slagsmål på skoj grabbar emellan, lite grabbatag liksom.

HansGöran
Medlem
#94 Skrivet: 16 Jan 2008 16:46

Det verkar som om var och en har sin personliga defintion av vad sport är, så varför inte läsa vad vår språkliga överhet Svenska Akademien har att säga i frågan:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
---------------------
"SPORT © Svenska Akademien, uppdaterad:2007-12-13
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]
SPALT: [S9951] [red. avslutad år 1985]

1) om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad ss. tävling, systema­tisk, särsk. utomhus, ofta medelst redskap l. fort­skaffningsmedel l. djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning o. färdighet o. säkerhet o. som utövas i syfte att ge utövaren det nöje o. den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter l. risker som är förenade med utövandet l. i att tävla med ngn l. ngra l. för att ge utövaren motion l. smidighet l. utveckla o. stärka hans kropp (l. särskild kroppsdel) l. stärka hans hälsa o. d.; numera oftast om sådan verk­samhet ss. tävlingsgren (i sht av annan art än fri­idrott) l. sammanfattande om tävlingsverksamhet med o. utan redskap osv., idrott.
......................

Utifrån akademiens tolkning kan man följaktligen säga att Schack är en sport. Det uppfyller kravet på ansträngning, nöje, färdighet och önskan att besegra någon, dvs tävlan. Redskapet är pjäserna och brädet, den kroppsdel som speciellt stärks i sporten schack är hjärnan, vilket knappast kan sägas förekomma inom boxningen.

Problemet är att många snöat in på sin egen privata definition, vilket vill säga att endast kroppsligt ansträngande verksamheter skulle få kallas Sport! Jag vet av egen erfarenhet hur totalt utpumpad man kan känna sig efter ett parti schack i större tävlingssammahang och som kanske varat 4-6 timmar. Nog vill jag kalla hjärnarbete kroppsligt ansträngande!

aholmst
Medlem
#95 Skrivet: 16 Jan 2008 16:56

OK nu kommer sanningen.
Schack är ett spel, precis som Bridge, Poker och andra avancerade spel.

aholmst
Medlem
#96 Skrivet: 16 Jan 2008 17:05

Ser någon ordet sport någonstans, jag bara frågar.

Wikipedia

Schack är ett brädspel för två deltagare. Ordet "schack" kommer från det persiska ordet shah, vilket betyder "kung". Schack hör till spel med fullständig information vilket innebär

att allt som händer är synligt för båda spelarna,
att det är ett rent skicklighetsspel utan inslag av tur
att det teoretiskt finns en optimal strategi för någon av spelarna (som dock är okänd

HansGöran
Medlem
#97 Skrivet: 16 Jan 2008 17:15

Wikipedia har knappast status av auktoritet när det gäller att avgöra språkliga definitionsfrågor, även om det oftast kan sägas vara ganska sakligt och bidra med mycket information.

Låt oss ta Fotboll enligt Wikipedia:

..................
Fotboll är ett spel där två lag på en plan sparkar en boll med avsikt att inom en på förhand bestämd tid få in bollen i motståndarlagets målbur samt försöka hindra motståndarlaget att göra samma sak i det egna lagets målbur. På organiserad nivå är tiden rullande, det vill säga den stoppas aldrig, och delas upp på två halvlekar om 45 minuter vardera (dock mindre tid i ungdomsfotboll). Det lag som gjort flest mål då matchen är slut har vunnit. Om inget lag gjort mål, eller båda lag gjort lika många mål, blir det oftast oavgjort i träningsmatcher och seriematcher, medan det i utslagsturneringar oftast blir förlängning och straffsparkar. På organiserad nivå har varje lag en målvakt och tio utespelare.
............

"Ser någon ordet sport någonstans, jag bara frågar?"

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 16 Jan 2008 17:25

Så klart schack är en sport! Hjärnsport!

aholmst
Medlem
#99 Skrivet: 16 Jan 2008 17:36

"Från vår språkliga överhöghet svenska akademiens" ordlista. Lägg märke till ordet SPEL. Fotboll är däremot en IDROTT.

2) spel (imiterande ett fältslag mellan två kungar) som på ett kvadratiskt bräde omfattande 64 rutor av omväxlande ljus o. mörk färg spelas av två parter med vardera 16 pjäser av 6 olika slag, vilka kunna flyttas (o. därvid slå l. ta andra pjäser) efter vissa regler o. vari den part vinner som kan göra den andra partens kung matt; äv. konkret(are), om schackparti l. schackbräde (med pjäser); äv. bildl.;

idrott. stor lätt boll som be­står av en hårdt uppblåst kautschukblåsa om­given av ett starkt läderfodral o. som drives framåt (huvudsakligen) gm sparkning med foten; äv. om det (till Sv. i slutet av 1870-talet införda) efter bestämda regler försiggående spel mellan tvenne partier som spelas med en dylik boll; i fråga om sv. förh. numera bl. om dylikt spel i en­lighet med fotbollsfederationens regler.

HansGöran
Medlem
#100 Skrivet: 16 Jan 2008 18:00

Det är ingen som har ifrågasatt om fotboll räknas till kategorien Idrott och ingen har påstått att Schack räknas dit. Trots allt utgör även fotboll ett slags spel, liksom ishockey, biljard etc. Känns uttrycket "spela fotboll" igen?

Enligt rubriken på denna tråd handlar diskussionen om begreppet Sport, vilket har följande definition i Svensk uppslagsbok (från 1935):
...............
Sport (eng. av äldre disport, lek, nöje, urspr. romanskt ord), förströelser, tidsfördriv, vari oftast ingår ett moment av fysisk ansträngning. Sport liksom idrotten och leken stå i motsatsförhållande till förvärvsarbete.
------------
De som utövar fysiskt ansträngande idrottsgrenar kan knappast anses ha exklusiv rätt att använda begreppet sport om sin verksamhet, de får finna sig i att det omfattar så mycket annat, inklusive tankens eller hjärnans sporter! Det utgör i korthet ett samlingsbegrepp för en mängd olika fritidsaktiviteter.

aholmst
Medlem
#101 Skrivet: 16 Jan 2008 18:04

Sport är alltså ett begrepp under vilket idrott och spel är underordnat, det betyder att även bridge och poker är sporter.

radarberget
Medlem
#102 Skrivet: 16 Jan 2008 18:14

OCH DINKELHOPP! EN SPORT ATT VÄRMA UPP MED INNAN SCHACK, VÄLDIGT VANLIGT I BYARNA I FINLAND. R.B.

atsög
Medlem
#103 Skrivet: 16 Jan 2008 23:06

dicksson
Medlem
#104 Skrivet: 17 Jan 2008 23:45

Schack ? golf ? Potato poteto !!!

regardie
Medlem
#105 Skrivet: 17 Jan 2008 23:53

Citerar: aholmst, #96:
att allt som händer är synligt för båda spelarna,

Fnys, sedan när är inte blindschack schack?

GM-DarkSide
Medlem
#106 Skrivet: 18 Jan 2008 00:37

Citerar: regardie, #105:
Fnys, sedan när är inte blindschack schack

Jag tror du förstår, du vill nog bara göra en sorts ordvits.

Dessutom är det du citera inte vad som defenera schack utan vad som menas med "spel med fullständig information"

maccomplete
Medlem
#107 Skrivet: 18 Jan 2008 00:58

Jag tycker man ska skilja på de tre benämningarna i det här sammanhanget när det gäller schack enligt min mening:

Spel - JA (Definitivt ett trevligt sällskapsspel)

Sport - JA (det anordnas internationella turneringen i ett spel där den enda fördelen är att vit börjar och turen har en liten inverkan (då tur har tagits upp som ämne i tidigare trådar). För mig är det en sport.

Idrott - NEJ (För mig har idrott med fysisk motion att göra (även om en fysisk trötthet kan infinna sig efter ett hårt psykiskt schackparti).

regardie
Medlem
#108 Skrivet: 18 Jan 2008 04:11

Citerar: GM-DarkSide, #106:
Dessutom är det du citera inte vad som defenera schack utan vad som menas med "spel med fullständig information"

Information är det förvisso och definition knappast - så långt ger jag dig rätt Tengil, men fullständig? Du är verkligen inte den som snålar med det kategoriska - förra gången ledde detta till en helt ny tråd i Världsligt - vad månde det bliva denna gång - en kortnovell, ser jag här på ett tidlöst astralfax från Delfi... Vad gäller distinktionerna som ahlmost radar upp i #107: Vem var det som införde dessa i tråden tro?

shieldfire
Medlem
#109 Skrivet: 18 Jan 2008 05:28

Citerar: aholmst, #96:
Ser någon ordet sport någonstans, jag bara frågar.

Wikipedia

Ja.

Contemporary chess is an organized sport with structured international and national leagues, tournaments and congresses. http://en.wikipedia.org/wiki/Chess#Competitive_pla y

F ö tycker jag den engelska versionen ofta håller högre kvalitet än den svenska.

zohar
Medlem
#110 Skrivet: 18 Jan 2008 07:52

"Chess, like boxing, that other great blood sport, is about directly destroying your opponent"

Kasparov

palmann3
Medlem
#111 Skrivet: 18 Jan 2008 10:37 - Redigerad av: palmann3

Chess, like boxing ....... i hvert fald ikke som de tåber, der bare slår og slår. Uden intelligens.
Nej, schack er at manøvrere med finesse ....... m. m. - måske et enkelt offer, når det næsten skriger til himlen.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!