Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack en sport?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
farbrorjo
Medlem
#31 Skrivet: 22 Okt 2007 10:02

Citerar: KentNilsson1776, #30:
Riktig sport är att förhindra att odemokratiska människor visar sig.

Är detta då en demokratisk gärning eller bara en av nöden tvungen paradox?

KentNilsson1776
Medlem
#32 Skrivet: 22 Okt 2007 10:08

Något krystat kanske.

trulpen
Medlem
#33 Skrivet: 22 Okt 2007 10:15 - Redigerad av: trulpen

Citerar: KentNilsson1776, #30:
Riktig sport är att förhindra att odemokratiska människor visar sig

Hmm.. visar sig? Ute på gatorna?

Du kanske menade att "riktig sport är att motverka odemokratiska tendenser hos människor"?

KentNilsson1776
Medlem
#34 Skrivet: 22 Okt 2007 10:21

Tack för rättelsen, kanske.

Capt_Nemo
Medlem
#35 Skrivet: 22 Okt 2007 10:29

Schack är idrott!!!

trulpen
Medlem
#36 Skrivet: 22 Okt 2007 10:35 - Redigerad av: trulpen

Citerar: KentNilsson1776, #34:
Tack för rättelsen, kanske.

Jag kanske lät dryg och sarkastisk? Det var inte meningen. Ville mest vara (mer) säker på att jag förstod dig som du ville förstås.

KentNilsson1776
Medlem
#37 Skrivet: 22 Okt 2007 10:40

Nej. Och hädanefter vill jag veta såna här saker innan jag får reda på dom. ;)

trulpen
Medlem
#38 Skrivet: 22 Okt 2007 10:58

Hehe, det låter minst sagt knepigt.

Godmorgon
Medlem
#39 Skrivet: 22 Okt 2007 12:04

Schack är nog ändå en sport trots att man inte motionerar särkilt mycket!

zohar
Medlem
#40 Skrivet: 22 Okt 2007 12:54

Det fanns ett par trådar innan med detta ämne. Då var det tangentbordskrig om definitioner; är det ett sällskapsspel eller konst, idrott etc. Såhär skriver de i en intervju med Kasparov;

"Chess, like boxing, that other great blood sport, is about directly destroying your opponent"

Sport behöver nog inte vara flås, skoskav och dusch. Är inte det idrott? Man behöver inte direkt stretcha efter ett parti, men det är heller inte nödvändigt efter bowling, curling, skytte, boule, frisbee, eller golf. Och golf är ju heller ingen sport... det uppfanns av samma folk som tycker säckpipa är musik Så schack är väl liksom massor av sporter ingen sport alls!

Schack kallas å andra sidan för nationalsport i Ryssland. I Israel hörde jag ordalydelsen "tankesport" rätt ofta. Sport är nog ett övergripande paraplybegrepp för många sjuka aktiviteter, och menar man bara fysisk utmattning så ska man kanske använda begreppet idrott.

Citatet ovan från intervjun:
http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_an d_entertainment/games_and_puzzles/chess/article154 3157.ece

Anonym
Medlem
#41 Skrivet: 22 Okt 2007 16:02

Jag skulle vilja påstå att schack bränner mer kalorier än vad pingis t.ex gör. En pingismatch är över på under en timme, medan man t.ex i SM kan behöva svettas i 7 timmar vid schackbrädet. Så beträffande fysiska aktivitet är schack en idrott, om man bara kollar på kaloriförbrukningen.

the-best
Medlem
#42 Skrivet: 22 Okt 2007 16:08 - Redigerad av: the-best

Jag och i korr schack så kan man ju tänka i flera dagar.
Fast dom som använder motor blir ju inte så trötta.
Så det är ingen sport.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 22 Okt 2007 18:09

kanske en motorsport för dom ?

farbrorjo
Medlem
#44 Skrivet: 22 Okt 2007 18:45

Där satt den Sture - right between the eyes!

Lamaboy
Medlem
#45 Skrivet: 22 Okt 2007 18:56

Citerar: Anonym, #41:
ag skulle vilja påstå att schack bränner mer kalorier än vad pingis t.ex gör.

Jag har en kompis som spelar i Ärtemarks IF. (Ledande inom svensk bordtennis, för er som inte har så stor koll) Han och jag brukar spela shack i stort sett varje dag i skolan, och han skulle nog strypa dig långsamt om du försökte bevisa det där för honom... ^^

Schack är väl egentligen ingen sport, men det är nog mer sport än vad det är idrott, så det kan lätt bli ganska paradoxalt och luddigt i definitionen av vad schack egentligen är... Vilket är ganska intressant, om ni frågar mig. ^^

farbrorjo
Medlem
#46 Skrivet: 22 Okt 2007 19:01

Citerar: Lamaboy, #45:
Jag har en kompis som spelar i Ärtemarks IF. (Ledande inom svensk bordtennis, för er som inte har så stor koll) Han och jag brukar spela shack i stort sett varje dag i skolan, och han skulle nog strypa dig långsamt om du försökte bevisa det där för honom...

Hoppla, men herr Anonym eller varför inte fräulein dito har en talang för retstickebemängda ironier, så det var nog inte så gravallvarligt menat. Därtill kan jag bara lägga att jag håller med dig om distinktionen i sak, med reservation för tidigare nämnda undantag enligt ovan...

johan607
Medlem
#47 Skrivet: 22 Okt 2007 19:56

Schack är mest strategi. Den lugnaste sporten jag kommer på är bowling och det är vildare än schack... Ah jag tänkte inte på schack. Det är lite sport också. Hur många tycker att schack är en sport?

johan607
Medlem
#48 Skrivet: 22 Okt 2007 19:57

Och det är fusk att använda motor.

Anonym
Medlem
#49 Skrivet: 22 Okt 2007 20:52

Det är inte alls fusk att använda motor! Det är tillåtet enligt reglerna. Om du anser att man inte ska använda motor, använd inte motor, men hafsa inte ur dig att det är fusk, för det är det inte.

goose
Medlem
#50 Skrivet: 22 Okt 2007 21:16

var ett tag sedan jag var på sidan... men vissa saker har inte förändras...

chessexplorer
Medlem
#51 Skrivet: 22 Okt 2007 21:21

Om man kommer överens innan partiet att man inte skall använda motor är det fusk att använda motor. Annars är det okej.

Om man spelar för nöjes skull kan det vara jobbigt att möta spelare med motor, men spelar man med motor för att träna kan det vara ännu jobbigare att möta folk utan motorer som sätter bort sig innan man får testa sina preparerade varianter.

Att Anonym försvarar användandet av motorer betyder heller inte att han brukar använda någon. Jag har mött honom i två partier och i båda gjorde han drag som en motor inte skulle göra.

farbrorjo
Medlem
#52 Skrivet: 23 Okt 2007 00:57

Citerar: chessexplorer, #51:
Om man spelar för nöjes skull kan det vara jobbigt att möta spelare med motor, men spelar man med motor för att träna kan det vara ännu jobbigare att möta folk utan motorer som sätter bort sig innan man får testa sina preparerade varianter

Ja, Sture, inte vet jag (?!) - är detta något att gå i clinch med? Det är ju aldrig fel att blåsa liv i vad som måste vara S O:s tvivelsutan evighetslånga maratondebatts lilla gasolkök. För alla som är en smula nya här - det finns ett fenomen som kallas att komma från trådämnet. Detta är nog enda gången som detta fenomen rent ordet-är-fritt-mässigt får mig att vara väldigt tacksam för att det finns klara och tydliga regler kring detta för moderatorerna att tillämpa. Det dräller av trådar där man diskuterat detta (och av naturliga skäl) - ett fåtal av dem handlar dessutom om själva sakfrågan, vilket självklart är nice, fine and dandy... UGH - farbrorn har talat genom tangentbordsfjädrarna!!!

P S Sorry, fjantigt av mig att namnge just dig Sture, men du vet ju att jag tycker som du i båda sakfrågorna kring detta, så för tydlighetens skull var detta snarare en eloge för din obändliga vilja och energi att ta strid för det du tror på, än något annat...

P P S Schack är alltså alltid sport, stundtals idrott, stundtals ej det senare enligt tidigare trådargument - varsågod och tack för lånet av stafettpinnen...

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 23 Okt 2007 01:41

jag gick inte i chlinch med något.Kunde bara inte hålla inne med motorsportskommentarenär väll tillåtet att skämta här?

farbrorjo
Medlem
#54 Skrivet: 23 Okt 2007 01:43

Absolut Sture och du ska veta att jag uppskattar att du är bra på det oxå...!

johan607
Medlem
#55 Skrivet: 26 Okt 2007 19:42

Citerar: Capt_Nemo, #35:
Schack är idrott!!!

Nej. Schack är en sport men åtminstone ingen idrott

Zita
Medlem
#56 Skrivet: 26 Okt 2007 21:30

hur är det med bridge, sport eller idrott eller sällskapsspel?

cdelzanno
Medlem
#57 Skrivet: 26 Okt 2007 22:04

Wikipedia:
Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment.
Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation. Ofta med tävlan enligt vissa regler.

Det är upp till var och en att avgöra om de utövar en fysisk aktivitet genom att spela schack och därigenom utöva en idrott. Själv så rör jag inte speciellt mycket på mig när jag lirar...

chessexplorer
Medlem
#58 Skrivet: 26 Okt 2007 22:14 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: Zita, #56:
hur är det med bridge, sport eller idrott eller sällskapsspel?

Ligger Stockholm i Norden eller Skandinavien?

Bridge kan vara en sport om man spelar för att vinna, precis som löpning kan vara en sport om man tävlar.

cdelzanno
Medlem
#59 Skrivet: 26 Okt 2007 22:19

Jaha trodde jag hittat svaret på om schack är en sport...svar:JA (men ej idrott)...

Men egentligen fattar jag inte varför frågan är så intressant...

cheesexplorer
Medlem
#60 Skrivet: 26 Okt 2007 23:45

Citerar: cdelzanno, #57:
Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment.
Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation.

Citerar: cdelzanno, #59:
Jaha trodde jag hittat svaret på om schack är en sport...svar:JA

Du är inte den första som har definierat skillnaden mellan sport och idrott. Jag börjar bli rätt trött på den här diskussionen.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!