Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack en sport?
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
the-best
Medlem
#1 Skrivet: 21 Okt 2007 18:25

Jag har länge frågat mig själv är schack en sport eller bara ett spel. Om det är en sport så kan man väll få schack med i sina betyg i gymnastik.

GM-DarkSide
Medlem
#2 Skrivet: 21 Okt 2007 18:29

Det är en tanke-sport, fast bara med klocka tror jag.

Det är ingen idrott.

Det har defenetivt inget med gymnastik att göra.

vilhelm
Medlem
#3 Skrivet: 21 Okt 2007 18:32

visst kan det vara jobbig att uthärda en 5 timmars match i allsvenskan fysiskt..,men att få det till sport?Nja..o andra sidan verkar det inte vara jobbigt att svinga en golfklubba heller...det är väl en klassisk fråga?Vilken nivå befinner man sig på?...men trots allt är det ju bara ett brädesspel..dock med en oerhörd internationell status.Så visst!

chessexplorer
Medlem
#4 Skrivet: 21 Okt 2007 20:00

Schack är både spel och sport. En sport behöver inte vara en idrott, det räcker att man tävlar för att det skall vara en sport. Frågesport till exempel brukar inte vara särskilt fysiskt ansträngande.

En idrott behöver inte heller vara en sport. Om man joggar/simmar/cyklar för att må bra idrottar man. Men man håller inte på med någon sport eftersom inget tävlingsmoment ingår.

Det här har diskuterats tidigare i forumet.

trulpen
Medlem
#5 Skrivet: 21 Okt 2007 21:03

Semantik, men visst är det roligt.

farbrorjo
Medlem
#6 Skrivet: 21 Okt 2007 21:11

Oui, hilarious indeed. Upptäckte just att mitt senaste inlägg borde ha hamnat här och utvecklar därför en smula - jag köper i princip chessexplorers definitioner med hull och hår, men vore det icke för att närschack (alltid långschack mot jämbördigt eller bättre motstånd och även snabbschack när det handlar om koncentrerade turneringar på kort tid, totalt sett) faktiskt kan vara konditionskrävande, skulle jag à la Sixten Jernberg och Co knappast kalla det för idrott...

chessexplorer
Medlem
#7 Skrivet: 21 Okt 2007 21:40

Är golf, skytte och biljard idrotter? Schack borde hamna i samma kategori som de sporterna tycker jag.

Johak_fbk
Medlem
#8 Skrivet: 21 Okt 2007 21:43

Citerar: farbrorjo, #6:
Oui, hilarious indeed. Upptäckte just att mitt senaste inlägg borde ha hamnat här och utvecklar därför en smula - jag köper i princip chessexplorers definitioner med hull och hår, men vore det icke för att närschack (alltid långschack mot jämbördigt eller bättre motstånd och även snabbschack när det handlar om koncentrerade turneringar på kort tid, totalt sett) faktiskt kan vara konditionskrävande, skulle jag à la Sixten Jernberg och Co knappast kalla det för idrott...

Blixt är ganska fysiskt ansträngande. "Slänga" sig på klockan du vet.

L.E.
Medlem
#9 Skrivet: 21 Okt 2007 21:48

Ja ,ja spela schack utan att ha någon grundkondis ä väl också en sport

farbrorjo
Medlem
#10 Skrivet: 21 Okt 2007 22:18

Citerar: L.E., #9:
Ja ,ja spela schack utan att ha någon grundkondis ä väl också en sport

Självklart - däremot är det enligt mitt förmenande ingen idrott...

Prussian
Medlem
#11 Skrivet: 21 Okt 2007 22:24

Har en teori att man kan gå ner i vikt av att tänka. Har även under turneringar påtagligt märkt hur min fysik påverkas på allehanda vis.

GM-DarkSide
Medlem
#12 Skrivet: 21 Okt 2007 23:30

Händer man får 40 graders feber om man står riktigt bra men ändå inte hittar några bra drag.

cheesexplorer
Medlem
#13 Skrivet: 21 Okt 2007 23:47

Var tar du tempen och vad säger motståndaren? Är det inte på gränsen till förargelseväckande beteende?

GM-DarkSide
Medlem
#14 Skrivet: 21 Okt 2007 23:53

känns skönt att du tar allt bokstavligt

farbrorjo
Medlem
#15 Skrivet: 21 Okt 2007 23:56

Citerar: GM-DarkSide, #14:
känns skönt att du tar allt bokstavligt

Ja, det är väl det som skiljer ostutforskaren från schackutforskaren - schack är inte bara skarpt intellekt, rutin och eventuella teorikunskaper, fantasi och sinne för metaforik på metamoradisk nivå har oxå med saken att göra...

GM-DarkSide
Medlem
#16 Skrivet: 22 Okt 2007 00:03

Låter nästan vettigt, vilket avslöjar att du inte tog din dagliga tugga flugsvamp ikväll...

Schack är som kärlek helt enkelt, gillar man det inte så är det ett meningslöst trist brädspel som endast bör spelas av gammlingar, gillar man schack kan man istället uppleva det som universums centrum och att folk som aldrig spelat inte kan vara lyckliga.

farbrorjo
Medlem
#17 Skrivet: 22 Okt 2007 00:05

Citerar: GM-DarkSide, #16:
Schack är som kärlek helt enkelt, gillar man det inte så är det ett meningslöst trist brädspel som endast bör spelas av gammlingar, gillar man schack kan man istället uppleva det som universums centrum och att folk som aldrig spelat inte kan vara lyckliga

Väl skrivet G M - jag är vederbörligen importerad!

trulpen
Medlem
#18 Skrivet: 22 Okt 2007 00:25

Schack är kärlek.

GM-DarkSide
Medlem
#19 Skrivet: 22 Okt 2007 00:25 - Redigerad av: GM-DarkSide

Du är väldigt importerad? Måste säga att din gammel svenska fick mig gissa att du va ur-svensk

Blixtanders
Medlem
#20 Skrivet: 22 Okt 2007 00:27

Schack är inte idrott, schack är inte spel,schack är schack!!

GM-DarkSide
Medlem
#21 Skrivet: 22 Okt 2007 00:36

Tack för de fina orden Farbrorjo iallafall.

Kan du utveckla det där något Blixtanders, som det är nu blir det ju en circel av ingenting, likt en orm som biter sig i svansen, kanske man kan säga.

trulpen
Medlem
#22 Skrivet: 22 Okt 2007 00:37 - Redigerad av: trulpen

"Schack är schack" känns faktiskt som en väldigt belysande definition av begreppet.

nikotin
Medlem
#23 Skrivet: 22 Okt 2007 00:48

"Chess is war over the board.
The object is to crush the opponent's mind." - Bobby Fischer

farbrorjo
Medlem
#24 Skrivet: 22 Okt 2007 02:22 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: GM-DarkSide, #19:
Du är väldigt importerad? Måste säga att din gammel svenska fick mig gissa att du va ur-svensk

Jag har faktiskt stulit uttrycket från en korridorpolare i Uppsala - Robert "Robban Bobban Gamlingen" Åström, fem, sex år senare faktiskt svensk mästare, men det hade du väl redan koll på misstänker jag...

farbrorjo
Medlem
#25 Skrivet: 22 Okt 2007 02:58 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: GM-DarkSide, #21:
Tack för de fina orden Farbrorjo iallafall

De nada - måste säga att din formuleringskonst och stundtals med denna medföljande vitsighet visar oanade höjder ikväll, tror t o m Antagonist, osalig i åminnelse, hade blivit lite importerad, men därifrån till att erkänna det...
Hursomhelst, ämnet var det, ja, rimligtvis måste Kasparovs mentala tortyrslogan som pryder min nattsärk i skrivande stund varit just stulen från Fischer: jag litar blint på att
Citerar: nikotin, #23:
"Chess is war over the board.
The object is to crush the opponent's mind." - Bobby Fischer
är adekvat citerat - eller vad tror ni -schackbröder och -systrar????????

wipert
Medlem
#26 Skrivet: 22 Okt 2007 07:52

Jag tänker mig att skillnaden mellan sport och spel är att i spel tillåts slumpen spela roll. I schack spelar inte slumpen någon roll, man kan inte ha tur eller otur i schack, alltså är schack en sport.

trulpen
Medlem
#27 Skrivet: 22 Okt 2007 08:20

Citerar: wipert, #26:
man kan inte ha tur eller otur i schack

"Du kan ha tur i schack, men inte otur" (citat från någon slags internationell stormästare)

KentNilsson1776
Medlem
#28 Skrivet: 22 Okt 2007 09:36

Ska inte säga vad jag tycker är en sport. Egentligen!

farbrorjo
Medlem
#29 Skrivet: 22 Okt 2007 09:39

Jösses trulpen - ännu en renad klocka eller hur det nu var!? Jag tror visst att karln hade initialer i stil med U A, kom från det där mysko landet i norr med isbjörnar på gatorna, somewhere in Europe, just ja, Schweiz, så var det och lär ha spöat Karpov när han var världsmästare...

Njae, skämt åsido, första gången jag såg Ulf Andersson-citatet i tryck fattade jag i min ocean av okunskap nada - turen skulle väl i så fall bestå i att man spelar endast ett parti och att vinnaren av slantsinglingen får vita pjäser, men annars...

Detta var något decennium eller snarare två sedan - efter alla egna bortsättningar, dito från motståndare bättre, som sämre, som jämnspelta, efter tidsvinster och dito förluster - i över- och underläge, tja, listan kan göras lång, men är nog illustrativ enough vid det här laget...kort sagt - visst stämmer det!

KentNilsson1776
Medlem
#30 Skrivet: 22 Okt 2007 09:42

Schack är en sport, missförstå inte.
Schack är en fin kultur.
Känner ett par fina människor som sysslar med schack.

Riktig sport är att förhindra att odemokratiska människor visar sig.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!