Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / ERIK ligaspel
Författare Meddelande
Huggarn
Medlem
#1 Skrivet: 1 Okt 2007 19:45

kan man inte börja med ett sk ligaspel,dvs flera olika seriesystem.
Där man klassas in i rätt rankingserie beroende på vad man har.
Man kunde tänkas att man tar sig vidare till nästa division om man är 1-2:a i varje serie.
Högsta serien har givetvis ett finalspel som blir rafflande.
Kan detta vara något att utveckla...

//HUGGARN

trulpen
Medlem
#2 Skrivet: 1 Okt 2007 19:49

Titta på länken "SO Serien" till höger. Är det något sådant du menar?

Huggarn
Medlem
#3 Skrivet: 1 Okt 2007 19:54

På sätt o vis.
Men jag ser ett individuellt spelande där inga lag är inblandade.

trulpen
Medlem
#4 Skrivet: 1 Okt 2007 19:56

Aha, jag förstår. Ja, det är ju lite annorlunda.

Oskar_Pålsson
Medlem
#5 Skrivet: 1 Okt 2007 20:00

Stegen?

Huggarn
Medlem
#6 Skrivet: 1 Okt 2007 20:15

nja,det är också liknande,men där är inte rankingen med.sen är det en rak serie,d.v.s
ingen utslagning och heller inget finalspel.
Tänk som engelska ligan i fotboll,där man krigar för en plats till den högre serien.

Bukowski
Medlem
#7 Skrivet: 4 Okt 2007 11:56

Tycker det verkar som en väldigt kul grej!!

asvo
Medlem
#8 Skrivet: 4 Okt 2007 12:24

Citerar: Huggarn, #1:
kan man inte börja med ett sk ligaspel,dvs flera olika seriesystem.
Där man klassas in i rätt rankingserie beroende på vad man har.
Man kunde tänkas att man tar sig vidare till nästa division om man är 1-2:a i varje serie.
Högsta serien har givetvis ett finalspel som blir rafflande.
Kan detta vara något att utveckla...

Tycker ditt förslag är bra ! Jag vill tillägga att vinnarna i de olika serierna-turneringarna skulle även kunna mötas i ett orankat SO-mästerskap på så sätt skulle även en nyreg. spelare kunna bli SO-mästare .

Partierna skulle vara 60-90dagars då kunde det koras en SO-mästare varje år .

GM-DarkSide
Medlem
#9 Skrivet: 4 Okt 2007 13:52

Mycket bra idee, men som alla andra bra saker kommer väl organisering och funktionärs hindret in, vilka ska sköta det hela, kanske trulpen och martin har krafter kvar men om inte så växer de ideela "arbetarna" inte på träd

Martin-Devenney-1611
Medlem
#10 Skrivet: 4 Okt 2007 14:06

Jag skulle nog inte tro det. Serien räcker bra, vi är flera tusen medlemmar så det går nog att hitta någon glad frivillig.
Personligen var jag ganska nöjd med Cupen, som också är det "officiella" individuella mästerskapet. Vi ska nog tänka lite innan vi avskaffar det helt.

Huggarn
Medlem
#11 Skrivet: 4 Okt 2007 14:35

Om nu inte detta skulle vara en omöjlighet,att sätta upp ett ligaspel.
Så undrar jag rent teoretiskt vad för förslag som ni kan tänka er.
Då menar jag hur ett upplägg av en liga ska se ut.
Är detta en för stor apparat...

asvo
Medlem
#12 Skrivet: 4 Okt 2007 14:52

Jag citerar Eriks inlägg tidigare i år på Forum .

Jag skulle gärna hjälpa till att framöver starta någon större mästerskapsliknande turnering (med klassindelning) på schackOnline men vill understryka att det då blir som på riktigt, med alla hjälpmedel tillåtna. Det kommer att vara många som ställer upp utan motorhjälp och det kommer bli spel på många olika nivåer, men det är ju så det alltid blir!
Det kommer alltid att vara omöjligt att kontrollera om en spelare använder analyshjälp från en dator, och försöker man förbjuda det blir det automatiskt anklaganden till höger och vänster, och sånt behöver vi inte! Spelar man utan motor så får man det svårare, men precis som vanligt: ju högre man placerar sig, desto nöjdare kan man känna sig! Det kan ju faktiskt också vara så att man känner sig extra nöjd när man vet att man nått sin framgång utan motorhjälp!
Hur som helst: Framför allt är vi ju alla på schackOnline för att spela schack!

((erik

Prussian
Medlem
#13 Skrivet: 4 Okt 2007 15:12

Citerar: asvo, #12:
Det kommer alltid att vara omöjligt att kontrollera om en spelare använder analyshjälp från en dator, och försöker man förbjuda det blir det automatiskt anklaganden till höger och vänster

Värt ett försök ändå att göra ett människomästerskap

Vodka
Medlem
#14 Skrivet: 4 Okt 2007 15:38

Det skulle vara kul!

GM-DarkSide
Medlem
#15 Skrivet: 4 Okt 2007 15:41

Finns nått program, kanske är det Fritz... som förrutom analyserar ger ett %-tal på hur många av dragen den själv hade spelat.

asvo
Medlem
#16 Skrivet: 4 Okt 2007 15:49

Citerar: Prussian, #13:
Värt ett försök ändå att göra ett människomästerskap

Jo det går säkert bra att fixa både ock bara någon tar tag i det men som sagt Erik ställer bara upp där båda sätten är tillåtna gemensamt enl. vad han skrivit tidigare .

Huggarn
Medlem
#17 Skrivet: 4 Okt 2007 15:54

Får se om ((erik)) ser detta,och lägger ett ord i debatten.

Anonym
Medlem
#18 Skrivet: 4 Okt 2007 16:38

Hur ska du kunna bevisa huruvida någon använt dator eller inte? Ett mästerskap där man inte får ta hjälp av datorer är det samma som ett mästerskap som man får ta hjälp av datorer.

erik
Moderator
#19 Skrivet: 4 Okt 2007 17:52 - Redigerad av: erik

Citerar: Huggarn, #17:
Får se om ((erik)) ser detta,och lägger ett ord i debatten.

Mina planer var att dra igång ett större mästerskap med en längre X-dagars tidsbegränsning nu till hösten. Tyvärr har saker utanför Internet gjort att jag haft mycket begränsat med tid för sO de senaste månaderna och inneburit att jag fått lov att skjuta på det hela.
Jag kan inte lova något konkret mer än att jag absolut inte släppt/glömt bort tanken!

Vad gäller hjälpmedel vid partierna så är det "alla hjälpmedel tillåtna" som gäller vid "hel-officiella" sO-evenemang - i enlighet med vanligt korrschack. Se mitt inlägg som asvo citerar nr #12.
Ingenting hindrar förstås från att det dras igång ett större mästerskap helt utan motorhjälp på någons eget initiativ, det är jag gärna med och stöttar!

Erik

Huggarn
Medlem
#20 Skrivet: 4 Okt 2007 18:40

Ok!tackar för ditt svar (erik),nu vet vi vad det är som gäller.
Nu är frågan om det är någon med lite erfarenhet som kan göra något mer,eller detta ska vila tills (erik)har möjlighet.
Jag ställer givetvis upp,men inte utan bisittare.

Du måste logga in för att kunna posta!