Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM i mexico.
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Barbossa
Medlem
#1 Skrivet: 13 Sep 2007 20:20

Om ungefär 45 minuter startar VM i Mexico! Vem tror ni vinner? Titta och diskutera.

farbrorjo
Medlem
#2 Skrivet: 13 Sep 2007 20:23

Om du har någon juste länk så blir det lättare att följa din uppmaning, för att därefter diskutera!

Barbossa
Medlem
#3 Skrivet: 13 Sep 2007 20:30

Antingen väljer man att följa det på playchess, annars kommer det upp en länk högst upp på www.scachk.se runt kl 21.00.

Barbossa
Medlem
#4 Skrivet: 13 Sep 2007 20:32

www.schack.se

palmann3
Medlem
#5 Skrivet: 13 Sep 2007 20:50

Der er en lille god skakopgave på VM-siden.

Kramnik - eller Anand. Mit bud.

farbrorjo
Medlem
#6 Skrivet: 13 Sep 2007 20:53

Tack för tipsen - det ska bli!

Leo_
Medlem
#7 Skrivet: 13 Sep 2007 21:14

Ja, det borde vara dem det rör sig om. Aronian får ses som en outsider

farbrorjo
Medlem
#8 Skrivet: 13 Sep 2007 21:16

Jag satsar mina slantar på Anand - Kramnik har passerat zenit och är på väg mot nadir...

P.O.H
Medlem
#9 Skrivet: 13 Sep 2007 21:33

vilka är kvalifikationerna för att få vara med. Varför är inte till exempel Topalov med? eller magnus carlsen?

Barbossa
Medlem
#10 Skrivet: 13 Sep 2007 22:17

De var en uttagnings turnering tidigare där massa spelare i världseliten var med, och bara 7st klarade sig hela vägen om jag inte minss fel (kramnik var redan självkvalificerad). Topalov är inte med för att han spelade VM finalen mot kramnik senast och itne får vara med därför eller nåt sånt, eller så vill han int.

Leo_
Medlem
#11 Skrivet: 13 Sep 2007 23:33

Carlsen hade "otur", då han mötte Aronian i kvalturneringen och förlorade i tiebreak. Hade han inte mött Aronian, som troligen är, eller iaf såg ut att vara vid det tillfället, så hade han nog haft god chanser att nå VM-turneringen.

vilhelm
Medlem
#12 Skrivet: 14 Sep 2007 00:10 - Redigerad av: vilhelm

anand får stryk..har inga nerver

palmann3
Medlem
#13 Skrivet: 14 Sep 2007 00:22 - Redigerad av: palmann3

Remi-stryk ......... alle mand til hobe. - Åh, nej, ikke forlora i 1. runde ............

trumvirvel
Medlem
#14 Skrivet: 14 Sep 2007 10:39

Ser med spänning fram emot första vinstpartierna, remier är ett gissel...

Ang vem som vinner - kanske Kramnik försvarar titeln (verkar klara utsatta situationer á la Elista exceptionellt väl. Har mycket "VM-rutin" att falla tillbaka på.)

HÄRLIGT med VM - borde direktsändas i TV !!!

Martin-Devenney-1611
Medlem
#15 Skrivet: 14 Sep 2007 11:36

Håller med om att det är härligt, men det är så fruktansvärt osympatiskt av spelarna att inte spela ut sina partier, särskilt som det fanns mycket spel i samtliga. De tjänar feta pengar på att underhålla oss och det är vad vi har rätt att förvänta oss. Schack är numera, tack vare livesändingen, en av de största publiksporterna som finns, och det har börjat väcka ett visst sponsorintresse. Med andra ord betalas deras löner av vårt intresse, de borde agera därefter.

farbrorjo
Medlem
#16 Skrivet: 14 Sep 2007 18:45

Citerar: vilhelm, #12:
anand får stryk..har inga nerver

Det må så vara, men det brukar ju anses vara en styrka - utan nerver kan man ju inte bli nervös, hehe!

Barbossa
Medlem
#17 Skrivet: 14 Sep 2007 19:16

SÅ sant farbrojo.

schackspelare94
Medlem
#18 Skrivet: 14 Sep 2007 21:03 - Redigerad av: schackspelare94

Citerar: farbrorjo, #16:
utan nerver kan man ju inte bli nervös

Det är sant, men utan nerver har man dock en väldigt stor svaghet. Nämligen att man inte kan flytta pjäserna på brädet, eller nånting annat heller för den delen.

farbrorjo
Medlem
#19 Skrivet: 15 Sep 2007 09:19

Den logiska slutsatsen blir alltså att Anand har nerver trots allt och med dessa under kontroll tror jag faktiskt att han står som vinnare när krutröken har lagt sig. faktum är att jag tror inte att Kramnik kommer bättre än trea som bäst, Aronian blir nog svåraste utmanaren. Rätta mig om jag har fel, eller har inte just Aronian på tal om nerver blivit något av ett spöke för Carlsen - såg en dokumentär om den senare där för ett par år sedan där han bl a remiserade mot Kasparov och var lugnet själv, men redan när han lottades mot Aronian förvreds ansiktet i en grimas och därpå lät han höra en uppgiven suck - Oh nej, inte Aronian igen, typ. ni som är bättre insatta än den här farbrorn - har jag rätt eller har jag rätt?

palmann3
Medlem
#20 Skrivet: 15 Sep 2007 09:32 - Redigerad av: palmann3

Konstruktionen med springeroffer m. v. havde Kramnik med hjemmefra, det man kalder skrivebords-arbejde, derfor måtte modstanderen bruge meget megen tid, og derfor fik han nerver og gik ned på tid. Smart mufleri, forførelse med de bønder på damefløjen ( flyglen). Sådan ser jeg det. - En skam at man ikke kunne se deres ansigter ...

konstighaha
Medlem
#21 Skrivet: 15 Sep 2007 10:11

http://partidas.chessmexico.com/ är tiden som står vid partierna hela betänketiden dom använde?

palmann3
Medlem
#22 Skrivet: 15 Sep 2007 10:28

Nej - det er tiden, de havde tilbage ... før go' nat.

konstighaha
Medlem
#23 Skrivet: 15 Sep 2007 10:51

Citerar: palmann3, #22:
Nej - det er tiden, de havde tilbage ... før go' nat.

ursäkta, men jag är usel på danska. vad menar du?

Landroval
Medlem
#24 Skrivet: 15 Sep 2007 11:40

tiden de hade kvar när partiet tog slut

konstighaha
Medlem
#25 Skrivet: 15 Sep 2007 12:15

ahaaa! tänkte väl!

farsan
Medlem
#26 Skrivet: 19 Sep 2007 22:51

Det är inte konstigt om schack-VM får låga tittarsiffror. Jag satt just och följde partiet mellan Aronian och Kramnic med stort intresse. Plötsligt i 22:dra draget när båda har byggt upp lite anfall, med fullt av pjäser kvar så tar de remi. Varför? Jag kan inte alls se att det inte skulle kunna utvecklas vidare. Tröttnar dom?
De kan lika gärna starta en ny Mexikansk spelöppning där vit börjar med att erbjuda remi.

stefan67
Medlem
#27 Skrivet: 19 Sep 2007 23:04

Håller fullständigt med dig, farsan. Jag satt och glodde på Svidler - Leko, rond 2, i fredags. Marshall-attacken i spanskt = svart offrar bonde efter åtta drag och får ett 7-jäkla tryck på vits kungsställning. Lik frbnnt slutar partiet med remi. Men, okej, partiet var intressant ändå.

Leo_
Medlem
#28 Skrivet: 19 Sep 2007 23:06

Marshall slutar väl ofta med remi, särskilt på den nivån. Men som sagt, det är skillnad på remipartier och remipartier...

trulpen
Medlem
#29 Skrivet: 19 Sep 2007 23:21

Jag gillar inte heller remispel, och särskilt inte uppgjorda remier. Men en sak undrar jag ändå om ni har funderat på? VM spelas med 14 partier över ca 2,5 veckor. I stort sett ett parti om dagen. Har ni någon aning om hur ansträngande det är med närschack? Den som fightas stenhårt i varje parti kör slut sig innan rond 6. Aaron Nimzowitsch skrev förresten en intressant artikel om saken, som bl.a. tog upp just vikten av att spara energi och välja sina fighter. Gick VM istället över 5 veckor tror jag att det skulle bli åtminstone märkbart hårdare spel överlag.

Jag har sedan några år funderar på om poängskalan 3 p för vinst och 1 p för remi skulle åtgärda remiträskproblematiken. Jag tror det. Remispelare skulle förlora för mycket i ett sådant scenario. Skulle bli mer spännande, vinnande schack, helt enkelt.

farsan
Medlem
#30 Skrivet: 19 Sep 2007 23:23

Det låter som en väldigt bra idé tycker jag

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!