Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spanskt
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
gröngölingen
Medlem
#31 Skrivet: 27 Aug 2007 01:31

Testar en sak i detta inlägg.

gröngölingen
Medlem
#32 Skrivet: 27 Aug 2007 01:33 - Redigerad av: gröngölingen

Citerar: gröngölingen, #39:
Testar något i detta inlägg.

Nu vet jag hur du gjorde med dom falska citaten Ruy_Lopez.

farbrorjo
Medlem
#33 Skrivet: 27 Aug 2007 03:32

Aha, smart av dig, gröngölingen...Även om jag spricker av nyfikenhet vill jag nog inte veta, frestelsen att hämnas på Ruy Lopez och därmed att sänka mig till dennes nivå vore blott alltför stor...

GM-DarkSide
Medlem
#34 Skrivet: 27 Aug 2007 05:07

Hur kan man undgå att veta?

1+1
citat + ändra textfunktion

...

gröngölingen
Medlem
#35 Skrivet: 27 Aug 2007 05:11 - Redigerad av: gröngölingen

Vi gamlingar är inte snabba i huvudet GM. Därför ibland lättlurade av yngre förmågor som gillar att göra hyss.
Hoppas att det bara var ett hyss för nu vet ju alla hur man gör. D.v.s. alla som kan läsa en matematisk formel.
Kanske möjligheten till sådana hyss kan ändras i siteprogrammet. Vad vet jag om
programmering. Inte ett smack.

shieldfire
Medlem
#36 Skrivet: 27 Aug 2007 12:56 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: shieldfire, #12:
Kanske möjligheten till sådana hyss kan ändras i siteprogrammet. Vad vet jag om
programmering. Inte ett smack.

Det har väl inte så mycket med programeringen att göra som att låta bli DEL-tangenten? Även om jag kanske vet lite om programering och kan räknas till gamlingarna...

gröngölingen
Medlem
#37 Skrivet: 27 Aug 2007 13:05

Det hade varit jättebra om det inte hade gått att ändra citat till falska citat av
sitens användare. En del tycker uppenbarligen det är roligt att göra så. Så länge möjligheten erbjuder sig kommer nog
detta att inträffa igen.

shieldfire
Medlem
#38 Skrivet: 27 Aug 2007 14:22

Det blir väldigt svårt att citera om man fipplar på funktionen. Småbarnen får man stå ut med, till dess moderatorerna anser att de går över gränsen.

gröngölingen
Medlem
#39 Skrivet: 27 Aug 2007 15:22 - Redigerad av: gröngölingen

Jaså du tycker det. Det tycker inte jag. Få se vad moderatorerna tycker. Det finns andra schacksiter. Att någon skall kunna skriva falska citat är mer än vad i alla fall
jag kan acceptera.

gröngölingen
Medlem
#40 Skrivet: 27 Aug 2007 15:30

Men det är klart att det är lätt för dig att kläcka ur dig den åsikten som inte blivit drabbad.

Barbossa
Medlem
#41 Skrivet: 27 Aug 2007 15:31

handlade inte det här om spanska partier?

gröngölingen
Medlem
#42 Skrivet: 27 Aug 2007 15:51

Nej det gör det inte. För den som startade tråden verkar inte vara intresserad mer.

Barbossa
Medlem
#43 Skrivet: 27 Aug 2007 15:52

då kan ni väl lika gärna göra ett eget forum om vad ni nu pratar om.

Trubbe
Medlem
#44 Skrivet: 27 Aug 2007 15:58

Eller så kan väl du göra ditt egna om spanskt om du är intresserad. Såvida inte du
också gillar att leka runt och hålla på med oseriösa diskussioner. Pröva.

Ruy_Lopez
Medlem
#45 Skrivet: 27 Aug 2007 18:29

Haha, ni är alla välkomna att skriva vad ni vill om mig.

Ruy_Lopez
Medlem
#46 Skrivet: 27 Aug 2007 18:33

Straffa en 7-åring

Ruy_Lopez
Medlem
#47 Skrivet: 27 Aug 2007 18:35

Citerar: Barbossa, #49:
handlade inte det här om spanska partier?

gröngölingen
Medlem #50 Skrivet: 27 Aug 2007 15:51 Citera

Nej det gör det inte. För den som startade tråden verkar inte vara intresserad mer.

Barbossa
Medlem #51 Skrivet: 27 Aug 2007 15:52 Citera

då kan ni väl lika gärna göra ett eget forum om vad ni nu pratar om.

Ursäktar ( lyfter på hatten )

Grön_Mamba
Medlem
#48 Skrivet: 27 Aug 2007 18:51 - Redigerad av: Grön_Mamba

Ganska ovanligt med 7-åringar i hatt.
Straffa en 7-årings föräldrar var det snarare frågan om. Som inte haft vett att ge
dig en ordentlig uppsittning.
Men du är inte 7 år. Snarare en vuxen med en 7-årings beteende.
Vilket faktiskt påminner mig om annan person här på SO som också tidigare lekt
med falska citat. Men den personen anses som vuxen av många. Dock ej av mig.

Ruy_Lopez
Medlem
#49 Skrivet: 28 Aug 2007 13:56

Jag kommer ändå inte använda denna användare någe mer. Den var endas till för att fråga om spanskt

Smartakus
Medlem
#50 Skrivet: 28 Aug 2007 13:58 - Redigerad av: Smartakus

Det var ju omtänksamt. Fråga du det finns säkert dom som svarar. Inte jag i alla fall. No se nada en espanol.

farbrorjo
Medlem
#51 Skrivet: 28 Aug 2007 16:53

O K - Ruy Lopez, eftersom du lagt ned så mycket tid på att larva dig med falska citat har jag lagt ned lite tid på dig och din närmaste schackframtid (enligt standardtaxa skulle detta innebära att du är skyldig mig 22 spänn, men eftersom jag är vit magiker och vill de flesta väl så efterskänker jag den struntsumman... det rör sig om tio kort och frågan jag ställde kommer att relateras till hur återstoden av din schackvecka ser ut (och, eftersom jag inte har exakta födelsedata på dig, men ganska väl har ringat in din identitet med benäget bistånd, så gäller detta även schackveckan för ett annat nick, men det avslöjas inte förrän i och med det sista kortet...) Mycket nöje!

farbrorjo
Medlem
#52 Skrivet: 28 Aug 2007 17:05 - Redigerad av: farbrorjo

Då lyfter vi - signifikator har valts med hänsyn till ungefärlig ålder och utseende på den person som döljer sig bakom det andra nicket - alltså representeras du i denna fråga av Prince of Cups, Ruy Lopez... Detta är en person under fyrtio år, vars mest framträdande personliga egenskaper hör hemma på det känslomässiga planet (hade jag haft exakta födelsedata plus ditt fullständiga namn hade jag föredragit ett andligt kort som signifikator, d v s ett trumf, men nu får vi nöja oss med ett själsligt/kroppsligt vilket för denna simpla frågeställning är fullt tillräckligt). Bägarprinsen är i sina bästa stunder en emotionellt mogen och ansvarsfull person, men i sina sämre en ogenomtänkt, spontan människa, ofta oförmögen att kontrollera sitt heta temperament, snar till ilska, men också till förlåtelse - känner du igen dig själv så långt?

gröngölingen
Medlem
#53 Skrivet: 28 Aug 2007 18:52 - Redigerad av: gröngölingen

Store Trollerimästare:
Menar du att personen som döljer sig bakom Ruy_Lopez är en mogen person i förhållande till sin ålder. Liksom en övermogen banan.
Jag är glad att du är vit magiker farbrorjo och att inte ha något otalt med dig.
Då hade jag nu darrat av rädsla. .

farbrorjo
Medlem
#54 Skrivet: 28 Aug 2007 19:20

Njae, bara att den dominerande fjärdedelen av hans personlighet (komponerad av bägare=känsloliv=vattenelementet) är emotionellt mogen när den är till sin fördel (som för oss alla gäller det ju att försöka odla de positiva sidorna av en karaktärsegenskap så att den inte slår över i sin motsats (de andra delarna är relaterade till respektive element - stavar=eld=livsenergi, viljestyrka; pentagram=jord=materiella och hälsomässiga aspekter (fysisk hälsa) samt svärd=luft=intellekt. Med detta sagt känns det som det är dags att publicera kort nummer två och tre vilka är: 2 of Wands och 10 of Wands. Det andra kortet i konjunktion med Bägarprinsen är helt O K, det tyder på att han menar väl, men att han ofta förhstar sig och har svårt att avstå från sådant som han innerst inne vet är dumt. Denna del av veckan har redan passerat och har främst yttrat sig på vardagsplanet, snarare än att det har inverkat menligt på det schackmässiga. Innan kvällens utgång samlas dock mörka moln över schackhimlen via tian i stavar och om jag var som Ruy Lopez skulle jag ta det extremt lugnt med schackspelandet både idag och imorgon, då detta är ett starkt negativt kort - i gott sällskap (vilket kortet dessbättre är - se ovan - är det illa nog, men om man väljer att vända dess innebörd - FÖRTRYCK - emot sig själv som en slags botgöring för dumheter begågna mot andra, behöver det inte bli så farligt - det kanske har rört sig om några förhastade kommentarer i ungdomligt övermod o d och den som inte kan ta emot en ärligt menad ursäkt i sådana sammanhang är alltid förloraren som får erfara kortets inverterade sidor och... ja, det hoppar vi över, det är hursomhelst inte aktuellt i det här fallet). Dock så gäller detta kort bara schack i sekundär mening och syftar snarare på - via stavtvåan - på verksamheter indirekt förbundna med schack. De resterande sju korten som kommer att publiceras under kvällen har olika innebörd beroende på vilket val du gör vid denna avgörande korsväg - alltså kommer alternativa tolkningar beroende på vilket beslut du fattar att publiceras! Fortsättning följer...

Veteranen
Medlem
#55 Skrivet: 28 Aug 2007 20:08 - Redigerad av: Veteranen

Håll tillgodo Ruy. Ett spanskt parti från 1851. Någonting att bita i. Ingen bortsatt Dam
i elfte där inte.
Men mest intressant är ju faktiskt att svart står med pjäs under då hen sätter matt.
Vilket talar emot vissa vanföreställningar om att "man skall ge upp då man ligger pjäs under". Tänk så lite man vet egentligen.

farbrorjo
Medlem
#56 Skrivet: 28 Aug 2007 22:44

O K, du ska få något att grubbla på tills imorgon Ruy (det har kommit alltför mycket emellan för att jag ska ta mig tid med att publicera tolkningen av de sju sista korten, men jag kan ju avslöja att det generella rådet du fick i mitt föregående inlägg gäller t o m dess) - här kommer alltså de resterande korten otolkade så länge i sekvens: 4/THE AEON, 5/ THE HIEROPHANT, 6/ BALANCE 7/ THE TOWER 8/ Ace of Cups 9/ 4 of Swords 10/ THE EMPEROR. Ett litet tips ifall du vill gå händelserna i förväg - den generella överrepresentationen av trumf tyder på att det är stora omvälvningar på gång - alltså gäller dessa för betydligt längre tid än enbart den kommande veckan och definitivt på ett mer generellt plan än enbart på schackbrädet. Sov gott!

farbrorjo
Medlem
#57 Skrivet: 29 Aug 2007 05:25

Okidoki - att vara uppe med tuppen är ingenting för mig (tuppar är sjusovare och mitt motto lyder: lägg dig sent, gå upp tidigt, så får du ut mer av din stund på jorden - men tag för Guds skull dina drömmar på största allvar...): Då kör vi vidare med kort 4 t o m 7: THE AEON/JUDGEMENT: Till skillnad från DEATH (#13) som behandlar stora, omvälvande förändringar, rör detta kort samma område, men detta gäller karmiska/ödesbundna förändringar av mer eller mindre permanent karaktär. Om du fortsätter med ditt uppehåll till utsatt tid, Ruy, så kommer de psykologiska implikationerna av ditt tidigare klavertramp inte att sätta några större spår på detta nick i ditt schackspelande, annars är jag rädd att en till två partier kommer att innehålla fler misstag än vad som annars skulle ha blivit fallet. Ditt andra nick, däremot kommer ohjälpligt att gå på några minor, beroende på hur du förhåller dig till morgondagens partier, kan THE HIEROPHANT både hjälpa och stjälpa. Se över din kungsställning i ett av partierna, står du verkligen så säkert som du tror? BALANCE/JUSTICE medför att hur du än bär dig åt med ditt andra nick, så kommer du i övermorgon (om du inte väljer att skjuta upp effekten genom att maska, men misstaget/misstagen är vid det laget redan gjort/gjorda och då finns det i ett av partierna ingen återvändo) att lida en viss schackmässig skada som en följd av de senaste dagarnas härjningar vid sidan om, men ändå i anslutning till brädet. Man kan tycka att det borde vara Ruy Lopez och inte mr. B, som vi kan kalla ditt andra nick för så länge som borde få så vad du skördat, men korten gör ingen skillnad på olika alias, de ser till människan bakom när de utkräver balans och rättvisa. Därmed är THE TOWER ett faktum - en till två av dina partier rasar ohjälpligt samman - men det ena är inte bortom möjligheter till återuppbyggnad då det bara rör sig om materialförlust - om du besegrar ditt heta temperament så kommer grannskapet till BALANCE att ge dig en sista chans att fixa till partiet, det andra däremot är räddningslöst förlorat inom högst femton drag fr o m nu, oavsett när du väljer att utföra dessa. Fortsättning följer och då ska även ditt andranick avslöjas som kabbalistiskt anagram - på så sätt vet du att jag och korten har genomskådat din sanna identitet, men ingen som ej är ockult förfaren kommer att p g a detta kunna lista ut den (detta för att visa min goda vilja, Ruy, du har ju trots allt lagt av med de falska citaten nu och då jag ju vet att du är en hygglig kille innerst inne, finns det ingen anledning att vara långsint...)

zohar
Medlem
#58 Skrivet: 29 Aug 2007 07:29

Citerar: farbrorjo, #65:
Ruy, du har ju trots allt lagt av med de falska citaten nu och då jag ju vet att du är en hygglig kille innerst inne, finns det ingen anledning att vara långsint...)

Bra. Tröttnade på att läsa de eviga citaten av varandra i tråden. Återgå till det intressanta ämnet istället. Spanskt alltså.

mvh zohar
moderator

josef361
Medlem
#59 Skrivet: 8 Nov 2008 22:33

Vad tycker ni om denna variant?

kvarkarn_
Medlem
#60 Skrivet: 9 Nov 2008 00:14

den där varianten ispanskt tycker jag är väldigt bra vit kommer bra hela tiden

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!