Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Har någon tips på schackbok med kommenterade partier?
Författare Meddelande
Per_Ukman
Medlem
#1 Skrivet: 23 Aug 2007 20:26

Jag letar efter någon bra schackbok med hela partier kommenterade drag för drag a la DN-partiet. Tips, någon?

vilhelm
Medlem
#2 Skrivet: 23 Aug 2007 21:26

som alltid "schacköppnigar" av mike basman...har en hel del år på nacken..men behållningen är stor med klassiska öppningar och vedergällningar

shieldfire
Medlem
#3 Skrivet: 24 Aug 2007 06:34

Svenska eller engelska?

Oskar_Pålsson
Medlem
#4 Skrivet: 24 Aug 2007 07:41

Även om den ges bort på varenda schacktävling som spelas/har spelats, de senaste 4 åren, så är Ari Ziegler's turneringsbok från Excelsior Cup, en ganska bra bok, enligt mig. Enkla o bra kommentarer, för en annan som inte gillar o nöta teori o annan sån skit (;
Man får följa alla partier, rond för rond. Troligtvis har han lagt till en nolla för mycket i exemplar när han beställde den åt svenska schackbutiken (; Den verkar finnas i alldeles för många exemplar mot vad den säljs till....

swiss_perfect
Medlem
#5 Skrivet: 24 Aug 2007 08:39

Det är att han har gjort den boken själv och därför vill göra reklam med den boken.

shieldfire
Medlem
#6 Skrivet: 24 Aug 2007 10:14

Snackar vi Ziegler är "San Luis 2005" (Gershon) samma stil som "Zürich 1953" (Bronstein) med mycket kommentarer kringar partierna som förklarar idéer och öppningsvarianter. Jag hade med den (San Luis) på Kreta inför SCT Open och det gick ju hyfsat sen.

Per_Ukman
Medlem
#7 Skrivet: 24 Aug 2007 12:53

Tack för alla tips, ska kolla upp dem!

Darlanio
Medlem
#8 Skrivet: 25 Aug 2007 00:39

Rekommenderar gärna min egen bok om du vill träna kombinationer och mattbilder..fast den kanske är lite för lätt för dig (upp till LASK 1500/1600):
De Sista Stegen Mot Seger
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/15/schackb utiken/newsdet350.htm

Ang. Ari Zieglers böcker - De är bra, råder ingen tvekan om den saken. Finns ju även några klassiker som bör nämnas The Life and Games of Mikhail Tal, Capablanca's 60 Best Games och Alekhine's Most Memorable Games(osäker på titeln på denna).

De gamla mästarna bör alltid studeras.

/Stefan "Darlanio" Hildingstam

farbrorjo
Medlem
#9 Skrivet: 25 Aug 2007 01:12

Jag får väl tipsa om min gamla käpphäst Erik Bäcklunds "Oregelbundna miniatyrer. En introduktion till egendomlig spelföring". Förutom ett smörgåsbord av allehanda läckerheter på detta tema (Bäcklund använder sig av Karpovs definition av ett miniatyrparti, d v s max 30 drag) så är den oerhört underhållande och stilistiskt briljant...

hypermodernist
Medlem
#10 Skrivet: 25 Aug 2007 10:20

Chernevs "Capablanca's best chess endings" är bra.

Hasurami
Medlem
#11 Skrivet: 25 Aug 2007 13:46

En mycket instruktiv bok är "Mästare mot amatör" av den gamle världsmästaren Max Euwe. Som framgår av titeln är det toppklass-spelare som möter (starka) amatörer. Euwe går pedagogiskt igenom tankarna bakom de gjorda dragen och förklarar de små fel som amatörerna gör, men som avgör partierna. Intressant!

Per_Ukman
Medlem
#12 Skrivet: 25 Aug 2007 15:06

Det optimala för mig, om det nu finns en sån bok, skulle nog vara en med partier med ny bild på brädet för VARJE drag (och kommentarer till varje drag). Alltså som DN-partiet. Och helst på svenska, men inte nödvändigtvis.

orkahaettnamn
Medlem
#13 Skrivet: 25 Aug 2007 16:39

Brädet Brinner av Alexei Shirov

gröngölingen
Medlem
#14 Skrivet: 26 Aug 2007 15:48 - Redigerad av: gröngölingen

Jesper Halls böcker gillar jag. En mycket duktig pedagog och han kan mycket schack.

MalmöLeif
Medlem
#15 Skrivet: 26 Aug 2007 16:16

Underbara är:

Kurt Richters Schack-kavalkad I och II

Mest hiskeliga vinstdrag, otroliga vändningar osv.

shieldfire
Medlem
#16 Skrivet: 26 Aug 2007 17:31

Darliano: Vi kollade på den för våra juniorer, men en "miss" är att det inte finns en CD med ställningarna (eller diskett så mycket plats tar dem inte). Vi ville ha en sån med "dina" ställningar.

Du måste logga in för att kunna posta!