Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / vem kom på schacket?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
gröngölingen
Medlem
#61 Skrivet: 19 Aug 2007 16:53 - Redigerad av: gröngölingen

Liksom det har hittats olika musikinstrument. Japanska, indiska, etc. Men det betyder ej att det var dom som uppfann musiken.
Dom olika reglerna i schack är en utveckling liksom instrumenten också utvecklats.
Elgitarrer idag.

gröngölingen
Medlem
#62 Skrivet: 19 Aug 2007 17:01 - Redigerad av: gröngölingen

Jag vill i alla fall se på schack i det perspektivet och inte ge äran åt någon torris
som levde på 500 talet för uppkomsten av detta ädla och mycket omfångsrika,
konstnärliga, vetenskapliga, historiska och gudabenådade spel.

master4
Medlem
#63 Skrivet: 19 Aug 2007 17:07

Och vem har uppfunnit schacket enligt dej då?Schacket har ju utvecklats från 500-talet till att bli det ädla spel som det är i dag..se det så..Alltså vi människor som har utvecklat det..Inga gudar där inte

gröngölingen
Medlem
#64 Skrivet: 19 Aug 2007 17:10

Vi människor har utvecklat det. Ja. Men schack fanns innan oss liksom mycket annat.

gröngölingen
Medlem
#65 Skrivet: 19 Aug 2007 17:12

Låt mig ha den tron så kan du ha din Master4. Det har ju ingen betydelse eftersom
vi båda älskar schack.

Schackproffs
Medlem
#66 Skrivet: 19 Aug 2007 17:14

Citerar användare zohar från ett tidigare inlägg;

"Visste ni att schack enligt en indisk legend uppfanns av en smart kille vid namn Sissa? Han var informator åt en furste, och uppfann spelet för att visa sina elever att en kung inte är värld någonting utan sina soldaters stöd. Sissa var bra mycket smartare än sin inavlade furste, och bad denne om ett vetekorn i belöning för den första spelrutan på brädet, två för den andra, fyra för den tredje o.s.v., och dubblade antalet korn för varje ruta. Det lät ju som en lagom korkad och anspråkslös begäran sa fursten, och gick med på det. Det var bara det att antalet korn i slutändan uppgick till 18 446 744 073 709 551 615. Inte hela världens samlade veteskörd räckte till! Legenden förtäljer inte om Sissa blev rik på bröd eller om han likviderades på plats."

shieldfire
Medlem
#67 Skrivet: 19 Aug 2007 17:15

Citerar: Grönlund, #30:
Schackpjäserna behöver ju nödvändigtvis inte sett ut som våra. Är det helt omöjligt att det hittats fynd som kunnat vara en schackpjäs.
Och 1700-tals dikten. Vem skrev den och varför. Måste väl finnas någon form av
association till något.
Dom flesta legender brukar ha ett litet korn av sanning i sig men blir till slut vilda
gissningar.
Det sägs ha funnits jättar på jorden en gång och som varit avkommor till gudar
och guddinnor.

Visst, men du måste kunna associera pjäserna till schack för att säga att det är schackpjäser, eller hur? Annars kan du ta vilken lerklump som helst och säga att det är schackpjäser för att bevisa det du vill. Klart det finns många legender som har ett korn av sanning-ta troja t ex.

Jättar associeras ofta till sånt man inte förstår. Dösar och gånggrifter t ex har ju varit jättens bostäder. Det blir ju inte sannare för det.

gröngölingen
Medlem
#68 Skrivet: 19 Aug 2007 17:16

Citerar: master4, #63:
Och vem har uppfunnit schacket enligt dej då?

Jag vet inte. Men jag tycker väldigt mycket om att spela det. Det är huvudsaken
för mig.

gröngölingen
Medlem
#69 Skrivet: 19 Aug 2007 17:19 - Redigerad av: gröngölingen

Citerar: Schackproffs, #66:
Legenden förtäljer inte om Sissa blev rik på bröd eller om han likviderades på plats."

Jag har läst att han likviderades på plats. Därför fursten klarade inte av att betala.
Schackproffs! Från vilken tidsepok omtalas legenden?

gröngölingen
Medlem
#70 Skrivet: 19 Aug 2007 18:21

Citerar: shieldfire, #67:
Jättar associeras ofta till sånt man inte förstår.

Finns det historiska fynd eller bevis som tyder på att jättar funnits på jorden?
Dinosaurer och andra idag inte förekommande varelser lär finnas vetenskapliga bevis.
Försvann mycket plötsligt från jordens yta. Verkar som någon form av naturkatastrof
eller annan oförklarlig anledning. Kan man motbevisa att det varit en översvämning?

master4
Medlem
#71 Skrivet: 19 Aug 2007 18:29

Citerar: gröngölingen, #70:
Verkar som någon form av naturkatastrof
eller annan oförklarlig anledning. Kan man motbevisa att det varit en översvämning

Enligt vetenskapen så blev det stora temperaturskillnader som inte dinosarierna och andra djur tålde.

shieldfire
Medlem
#72 Skrivet: 19 Aug 2007 18:38

Citerar: gröngölingen, #70:
Citerar: shieldfire, #67:
Jättar associeras ofta till sånt man inte förstår.
/quote]

Skulle varit "förstod" och "associerades" min dator jävlas så jag skriver fort, kort och fel.
[quote=gröngölingen, #70:]
Finns det historiska fynd eller bevis som tyder på att jättar funnits på jorden?
Dinosaurer och andra idag inte förekommande varelser lär finnas vetenskapliga bevis.
Försvann mycket plötsligt från jordens yta. Verkar som någon form av naturkatastrof
eller annan oförklarlig anledning. Kan man motbevisa att det varit en översvämning?

OM det är en naturkatastrof är det väl inte oförklarligt?
Men ja, det borde kunna gå - dels för att en översvämning måste inträffa över hela klotet, inte bara ett visst område (sannolikhetsprincipen), dels för att det borde gå att se i jordens sedimentlager om någon sådan har inträffat ungefär när man tror att dinosarna försvann.

Molander
Medlem
#73 Skrivet: 19 Aug 2007 18:51

var det inte än meteorit som lyckades röra up så mycket stoft i atmosfären så att det gick åt helvete

Trubbe
Medlem
#74 Skrivet: 19 Aug 2007 19:18

Citerar: shieldfire, #72:
dels för att det borde gå att se i jordens sedimentlager om någon sådan har inträffat ungefär när man tror att dinosarna försvann.

En sådan omvälvning av sedimentlager som följer. Skulle detta kunna påverka tideräkningen. Så att om man förlitar sig på djupet som tidsparameter. Plötsligt hoppar tiden bara till. Påverkar sådant även Kol och annat som använts för att
bestämma hur länge sedan detta var. Kanske en miljon år bara då blir ett par tio
tusen år.
Hur är det med Påskön? Mystiskt.
Alltså det finns legender om jättar och frågan är om det inte t.o.m. finns historiska
bevis. Dessa människor (varelser,jättar) skulle enligt vad jag läst vara 3 meter långa.

shieldfire
Medlem
#75 Skrivet: 19 Aug 2007 19:24

Citerar: Trubbe, #74:
Påverkar sådant även Kol och annat som använts för att
bestämma hur länge sedan detta var.

14C-metoden mäter nerbrytningen av isotopen kol-14 i organiskt material. Snackar vi dinosar är inte 14-C metoden tillämplig eftersom det är för länge sedan.

Molander
Medlem
#76 Skrivet: 19 Aug 2007 19:26

skönt att det finns fler av den naturvetenskapliga rasen

Trubbe
Medlem
#77 Skrivet: 19 Aug 2007 19:38

En plötslig snabb avkylning av atmosfären p.g.a. något som inträffat. Allt levande dränks och försvinner. Istiden kommer samtidigt. Nå är jag helt ute och cyklar?

Molander
Medlem
#78 Skrivet: 19 Aug 2007 19:45

allt levande kan stryker ju inte stryket med jag tror snaare att det var kvävning kyla och svält som tog kål

Trubbe
Medlem
#79 Skrivet: 19 Aug 2007 19:59

Allt levande strök inte med utan några var survivors och förvarnade av vad som höll på att hända. så dom byggde en flytande farkost och överlevde därmed.

master4
Medlem
#80 Skrivet: 19 Aug 2007 20:23

Ifs så undrar jag lite över vad dinosariernas utdöende har med vem som kom på schacket att göra??? För det var väll inga dinosarier som uppfann schacket?

Trubbe
Medlem
#81 Skrivet: 19 Aug 2007 20:27

Nej det tror jag inte. Anledningen till diskussionen har att göra med legender om
jättar och legender om sultaner och legender om schackgudinnor. Att försöka visa att
det kan finnas korn av sanning i dessa legender. Så det spårade tyvärr ut.

master4
Medlem
#82 Skrivet: 19 Aug 2007 23:20

ja,något tror jagvi får hålla oss till teorin att schackspelet kom till på 500 talet e.k .innan något annat bevisas..bäst så

josef5555
Medlem
#83 Skrivet: 3 Sep 2007 16:12

Citerar: Horndals_SK, #25:
#25 Skrivet: 18 Aug 2007 23:18 Citera

Schack har sitt ursprung ur det indiska spelet Shatranj (kring 600 e.Kr.). På 1400-talet så spreds spelet över Mongoliet (dit spelet nådde på under 600 e.Kr.) till Ryssland. Från Indien spreds det även till Persien. Efter den muslimska erövringen av Persien så spreds spelet i de muslimska länderna. Kring 900 e.Kr så spreds spelet via Moorerna till Spanien. Spelet nådde England 1000 e.Kr. Under denna tid så varierade givetvis spelets regler lite beroende på vart någonstans i värlen man befann sig.

Mot slutet av 1400-talet så antogs de moderna

Reglerna i dag är ungefär de samma som på 1500-talet förutom att nu kan man flytta bönderna två steg i början och nu finns en passant(franska för i förbigående).

knoppen
Medlem
#84 Skrivet: 7 Sep 2007 17:38

hmm

knoppen
Medlem
#85 Skrivet: 7 Sep 2007 20:09

du kan mycket hi hi hi hi ha ha ha ho ho ho

Lacksliparen
Medlem
#86 Skrivet: 7 Sep 2007 20:47

Schacket har aldrig uppfunnits, det har utvecklats utifrån andra spel under årtusenden !

oj.oj
Medlem
#87 Skrivet: 14 Mar 2008 17:39

hö.... Låter inttressant!!

ursusarctic
Medlem
#88 Skrivet: 14 Mar 2008 18:03

Schack är ett gammalt Persiskt krigsspel, som användes av de Persiska generalerna när de planerade och genomförde sina krig.

CAQUELAQ
Medlem
#89 Skrivet: 14 Mar 2008 18:06

Vem som än uppfann schackspelet måste denne också har uppfunnit kortleken. Det finns stora likheter mellan schack och en vanlig kortlek. Vi har Kungen, och vi har Damen, och blir man av med Damen blir man knäckt...

jolo4
Medlem
#90 Skrivet: 14 Mar 2008 18:07

Citerar: CAQUELAQ, #89:
Vem som än uppfann schackspelet måste denne också har uppfunnit kortleken. Det finns stora likheter mellan schack och en vanlig kortlek. Vi har Kungen, och vi har Damen, och blir man av med Damen blir man knäckt...

haha där var du rolig.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!