Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Därför gillar vi SO
Författare Meddelande
GM-DarkSide
Medlem
#1 Skrivet: 28 Jul 2007 22:59

Säkert varken den första eller sista... men skriv de/den främsta orsaken till varför du gillar denna sida.

Bara positiva saker alltså

Prussian
Medlem
#2 Skrivet: 28 Jul 2007 23:03

Med tanke på hur många sidor man varit på och blivit aggressivt förolämpad så tycker jag att denna sida erbjuder en god stämning. (Förlåt om någon känner sig trampad på)
Gratis!!

gröngölingen
Medlem
#3 Skrivet: 28 Jul 2007 23:03

Den bästa sidan i hela universum. Helt utan konkurrens.
Seriös och sund.

röding2
Medlem
#4 Skrivet: 28 Jul 2007 23:36

Här har jag har fått många vänner
som jag endast via nätet känner
somliga elaka men goa ändå
de schackets mysterier förstår sig på
till dessa jag skickar ett ärlligt tack
för att de har annat i huvet än enbart schack
B

MalmöLeif
Medlem
#5 Skrivet: 29 Jul 2007 03:12

Många funktioner...

Gratis....

Trevliga spelare ...

Crafty_by_Darlanio
Medlem
#6 Skrivet: 29 Jul 2007 10:14

Röding2 - din dikt borde kanske bli ryggtext till nästa års tröja...lust att skriva den igen på tröjforumet?

Jag har spelat på andra sidor före schackonline.com och jag känner precis som tidigare påtalat att denna sida inte bara erbjuder schack utan även fungerar som en trevlig mötesplats för oss med schackintresse men inte bara med schack i huvudet. Att sidan sedan också drivs på ett sätt som låter spelare använda den gratis och utan att fastna i en massa reklambanners är mycket positivt - jag köper gärna två t-shirts per år och klickar på någon av reklamlänkarna på frontsidan om det räcker för att hålla sidan igång (är vi tillräckligt många som gör det så räcker det också kanske)
/Stefan

farbrorjo
Medlem
#7 Skrivet: 29 Jul 2007 11:04

Citerar: Crafty_by_Darlanio, #6:
Jag har spelat på andra sidor före schackonline.com och jag känner precis som tidigare påtalat att denna sida inte bara erbjuder schack utan även fungerar som en trevlig mötesplats för oss med schackintresse men inte bara med schack i huvudet. Att sidan sedan också drivs på ett sätt som låter spelare använda den gratis och utan att fastna i en massa reklambanners är mycket positivt - jag köper gärna två t-shirts per år och klickar på någon av reklamlänkarna på frontsidan om det räcker för att hålla sidan igång (är vi tillräckligt många som gör det så räcker det också kanske)
/Stefan

Huvudet på spiken Stefan, jag kan bara instämma en jätteeloge till Erik för jag vet inte vilken gång i ordningen, men det är han värd!!!!!!

röding2
Medlem
#8 Skrivet: 29 Jul 2007 11:19

Ryggtext...nä knappast. Så bra var den inte. Skrev den efter några glas.....

alvar
Medlem
#9 Skrivet: 29 Jul 2007 12:31

Citerar: farbrorjo, #7:

Citerar: Crafty_by_Darlanio, #6:
/Stefan

Huvudet på spiken Stefan, jag kan bara instämma en jätteeloge till Erik för jag vet inte vilken gång i ordningen, men det är han värd!!!!!!

hej!

om du behöver mer pengar erik!
ta lite högre pris på tröjorna, fixa en större server om d behöver de..

detta är en siada för människor som gillar schack, men inte bara tänker på det, och e sociala med! (som föregående talare sagt)

ifall du behöver mer pengar kan du utöka reklamen på fram sidan, bra att du inte har reklam på andra ställen

kör hårt erik!

//alvar

Kriall
Medlem
#10 Skrivet: 29 Jul 2007 20:34

Först - schack är kul. Och extra kul med analysfunktionen så man kan lära sig lite mer. Sen denna speciella stämning som faktisk finns här och som nästan alltid är positiv, det verkar som om de flesta som är inne på olika forum och stökar till försvinner efter ett tag och det är hygglig nivå på det som skrivs. Och sen Erik - han har en fin förmåga att ta vara på de tips som finns samtidigt som hans integritet gör att han inte släpper greppet utan vet vad han vill. Snyggt!
Krister

farbrorjo
Medlem
#11 Skrivet: 30 Jul 2007 04:54

Right said Fred! Faktum är att det vore svårt att kunna komma på någonting inom de nuvarande ramarna som skulle kunna gå att förbättra på något avgörande sätt. Jo, förresten - remifunktionen (se diskussionen om remiregler i trådrubriken "Vattumannen" och sök på Antagonist och/eller Zita där den hela börjar ställas på sin spets). För de som kan reglerna är det väl inte något större besvär att följa upp vissa remisituationer som redan har inträffat - modell drag-/ställningsupprepning med vederbörligen korrekt timade, bjudna remier som motståndaren ignorerar eller är okunnig om. Dock inträffar det iobbiga inte alltför sällan att det när det är remi enligt konstens och S O:s egna regler, så vägrar motståndaren som s a s hade övertaget att hörsamma detta, ja, kanske t o m att ta del av detta informativt genom att ens öppna meddelanden över ämnet (hände mig senast häromdagen, men jag vägrar hänga ut vederbörande - alltså inga namn).

Finge man önska något radikalt nytt, vore det väl i så fall en blixtfillial (vilket per definition skulle demontera den 100%-iga korrkänslan, men vore ack så efterfrågat), men jag inser att det sannolikt finns gigantiska, programmaeringstekniska aber med detta, att det förmodligen skulle sluka en ocean av serverkapaciteten även om det vore tekniskt genomförbart samt att detta gissningsvis gäller för den ovanstående problematiken angående remiförfarandena.

shieldfire
Medlem
#12 Skrivet: 30 Jul 2007 06:50

Jag tror att det skulle kunna finnas sponsorer villiga att lägga en slant för en svensk blixtsajt.

Python
Medlem
#13 Skrivet: 30 Jul 2007 07:23

Citerar: farbrorjo, #11:
men jag inser att det sannolikt finns gigantiska, programmaeringstekniska aber med detta

Serverkapaciteten skulle inte behöva öka något nämnvärt. Mängden data som åker fram och tillbaka är väldigt liten.

Det egentliga problemet är att få till tidshanteringen så att den blir rättvis. För det första kan man inte ha en "ren" web-lösning (eftersom det bygger på POLL istället för PUSH). Men det är långt ifån ett olösligt problem. Man kan t.ex. kika på hur killarna och tjejerna bakom FICS har löst det.

farbrorjo
Medlem
#14 Skrivet: 30 Jul 2007 07:46

Jag får tacka för upplysningen Python - jag och brorsan är visserligen båda doktorander och som sådana experter på respektive ämne, men när det gäller datorer har jag ingen större glädje att vara Bowieforskare i estetik, medan han pysslar med, hrm, om jag förstått det rätt A I bl a, alltså datateknik, hursomhelst och han kan säkert reda ut de begrepp du nämnde för mig, så att den här ökände bakåtsträvaren inte ska behöva besvära dig med det. För mig är huvudsaken att det tydligen finns större möjligheter att förbättra en redan suverän Schacksajt än vad jag trodde!

Rama
Medlem
#15 Skrivet: 30 Jul 2007 18:49

Ser fram mot den första blixtturneringen!

ngoran
Medlem
#16 Skrivet: 30 Jul 2007 20:08

Visst är detta en suveränt trevlig site, men eSkak, där jag också spelar har en del finesser, som jag saknar här
1. Man kanchatta direkt bredvid brädet.
2. Man kan analysera direkt på brädet under speets gång
3: Man kan kolla in draget innan bekräftar draget

ChessJ
Medlem
#17 Skrivet: 30 Jul 2007 23:17

Jag håller inte med 1. Min åsikt är att det skulle bli störande med chat direkt vid brädet. Alltförmånga onödiga kommentarer till varje drag.

Carnicero
Medlem
#18 Skrivet: 31 Jul 2007 01:23

Nr1 skulle ju kunna ha en valfunktion; öppen/inte öppen för chat.

palmann3
Medlem
#19 Skrivet: 4 Aug 2007 09:48

schackonline er intelligent komponeret! - Den har næsten alt.
(ALT - er en umulighed )

Nordeuropas fedeste skak-side!! - Stegen - er en jættefin disciplin ...

stefan67
Medlem
#20 Skrivet: 6 Aug 2007 23:25

Citerar: GM-DarkSide, #1:
men skriv de/den främsta orsaken till varför du gillar denna sida.

Jag är beroende, alltså schackOnline-olist! För mig gäller inte att gilla sidan eller ej utan det är ett behov som måste tillfredsställas.
Idag har solen stekt Kalmar med värsta sommar-värme. Istället för att vara ute med hunden och/eller båten eller gjort nytta i trädgården så har jag suttit här i glödvarmt rum hela dagen och flyttat schackdrag. Detta har iofs gett 3 vinster 1 remi och 3 förluster så jag är ändå ganska nöjd med dagen!

MalmöLeif
Medlem
#21 Skrivet: 6 Aug 2007 23:29

Jag tycker det är toppen att ens motståndare INTE tvunget måste vara inloggad för att man ska kunna spela.

Du måste logga in för att kunna posta!