Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / första bondedraget
Författare Meddelande
goldcool
Medlem
#1 Skrivet: 14 Jul 2007 18:37

Fanns det förr i tiden, eller finns det fortfarande idag olika tolkningar huruvida bonden får ta eller inte i sitt första drag?

Min bror hade läst en schackbok från 1956 där bonden endast fick flytta rakt fram och ej fick flytta diagonalt snett framåt och "ta" innan den börjat resan uppåt brädet så att säga. Sedan gick det däremot bra för bonden att gå snett och ta.

Men det kanske var på 50-talet det...

GM-DarkSide
Medlem
#2 Skrivet: 14 Jul 2007 19:44

finns inga såna tolkningar i modern schack, av samma orsak som En'Passant infördes så kan det vara omöjligt för en bonde på angränsande fil/linje att gå förbi utan att man har haft möjlighet slå den

shieldfire
Medlem
#3 Skrivet: 14 Jul 2007 19:47

Då visste författaren inget om schack. Även på 50-talet fick bonden ta en pjäs som första drag.

goldcool
Medlem
#4 Skrivet: 14 Jul 2007 20:21

Ja, jag tyckte också det lät hellustigt. Som om vadå bonden stod och sov och inte fattade att det var krig innan han började röra sig framåt eller nåt.

Grön_Mamba
Medlem
#5 Skrivet: 14 Jul 2007 20:32

Om bonden är feg och försöker smita förbi kan man ta den. En Passant.

GM-DarkSide
Medlem
#6 Skrivet: 14 Jul 2007 20:55

Finns en massa såna här hittepå regler för snobbar...

1* Hotar man motståndarens dam, måste man påpeka detta.

2* Man får endast bjuda remi om man uppriktligen anser att man inte kan förlora

3* Tar man En'Passant ska det påpekas.

4* Endast den starkare spelaren har rätt spela på vinst i lika ställning

Mr_Green
Medlem
#7 Skrivet: 14 Jul 2007 21:04

Ha Ha Ha , Vilket hallöj det skulle vara i spellokalerna om alla dessa påpekanden
sattes i kraft. Schack skall ju vara en tyst sport där man inte skall störa.
Det är väl motståndarens eget ansvar att se om han står i schack.

A4H4
Medlem
#8 Skrivet: 14 Jul 2007 23:18 - Redigerad av: A4H4

MalmöLeif
Medlem
#9 Skrivet: 16 Jul 2007 01:58

Det finns en dokumenterad händelse som går ut på att man under ett vilt parti, med usel notering, plötsligt råkade ut för att den ene spelaren saknade kung!

Då gick han ner med en bonde och - vips - hade ny kung..

Ok.. kom de överens om..

Sen blev det ett nytt torn.. och faktiskt rockad!!!

( Ingen av de båda pjäserna hade ju flyttats innan! )

Olorin3
Medlem
#10 Skrivet: 16 Jul 2007 11:20 - Redigerad av: Olorin3

Jag har också läst den boken...
Det stod inte uttryckligen att bonden inte fick ta i sitt första steg. Men jag tolkade det så
Boken handlar om historiens "snabbaste" schackspel... Det snabbaste var över på fyra drag
Spelet slutade eftersom vit spelare gav upp då han insåg att hans dam inte gick att rädda då en häst, som stod precis framför bönderna, hotade damen! Och då trodde jag att bonden inte fick ta i sitt första steg, annars hade han ju ganska enkelt kunnat rädda sin kära dam!

Så här såg det ut enligt boken:

Partiet spelades i Paris 1924 mellan Gibaud och Lazard.
Citat till bilden:
"Vit gav upp sedan har förvissat sig om att hans dam är förlorad."

Jag har googlat runt lite och det råder delade meningar om huruvida detta parti någonsin spelats... Men de flesta anser att partiet HAR spelats men inte 1924 utan något år tidigare och det var inte Gibaud som spelade vit utan någon annan, okänd... Många hävdar dessutom att partiet inte såg ut som ovan utan såhär:

Men huvudfrågan kvarstår, om bonden får ta i sitt första steg, varför ger vit upp spelet?

Spencer
Medlem
#11 Skrivet: 16 Jul 2007 11:37

Med svart kan man spille fransk mod næsten alle oppninger. Har jeg ret?
Med hvid, og 1.e3, --- er man et tempo foran.

Og kan man vinde med svart og fransk - så kan man også med fransk i forhånden.
Med fransk skal man ha' tålmodighed / tålamod.
Men fransk mellem Fischer og Tal var et livligt parti. - En kamp-remi.
Tal brugte 10 min. på sit første svarte drag!

Grön_Mamba
Medlem
#12 Skrivet: 16 Jul 2007 15:31 - Redigerad av: Grön_Mamba

Citerar: Olorin3, #10:
Men huvudfrågan kvarstår, om bonden får ta i sitt första steg, varför ger vit upp spelet?

Tror att svaret är ganska enkelt eftersom det inte har något att göra med om
bonden får ta eller inte.
Vit måste ta om han inte skall förlora Drottningen. Inte sant.
Tar f-bonden Springaren följer mycket otrevliga drag från svart vilket leder till
katastrof för vit och därför ger han upp. Inte för att han ej må slå med bonden.
Så det har inget med huruvida bonden får slå eller inte. Han får gärna.
6. fxe3,Dh4+ 7. g3,Dxg3++

Olorin3
Medlem
#13 Skrivet: 16 Jul 2007 19:43

Aha
Där ser man... Så duktig är visst jag på detta spel...
Hem och träna igen! Hehe...
Tack för lektionen Grön_Mamba

Barbossa
Medlem
#14 Skrivet: 17 Jul 2007 17:46

asg

goldcool
Medlem
#15 Skrivet: 18 Jul 2007 12:07

När det nu en gång var jag som föste in denna tråd; vill jag ursäkta mig med att i pedagogikens namn försöka tyda regler o tolkningar för att kunna hålla begreppen vidöppna och didaktiskt förklarande.

Vill man följa trådens undervisande tes vidare - och då menar jag inte bara hur bonden rör sig och för sig, utan möjligheten att se mönster och skapa påträngande eller vidöppna horisonter på brädet för varje pjäs - ja, då kan man i trevlighetens namn dryfta sig till minnes att sO-serien knallar igång igen i höst. Alla som har följt exempelvis nasty boys lagtråd här det sista (himla skön läsning, grabbar!) inser att där finns poänger att hämta.
Jag menar, lagets individuella skiftningar och skickligheten runtom de olika smörgåsborden. Vilka blir inte gärna undersåtar i ett sådant sammanhang! (Har aldrig varit med)

Så finns det nu någonstans semi-proffs som är sugna på ledartagens didaktiska sötma
- vad väntar ni på?!

Barbossa...vid ett sånt där smörgåsbord får du gärna frossa!

Du måste logga in för att kunna posta!