Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Talang, en sak bara för juniorer?
Författare Meddelande
GM-DarkSide
Medlem
#1 Skrivet: 12 Jul 2007 22:33

Hej

Det sägs att vem som helst kan spela och bli bra på schack, samtidigt menar de allra flesta att för att bli sådär riktigt bra så måste man börja vid en låg ålder.

Men när är det egentligen försent att bli bra?

Lars Karlsson t ex var en meddelmåttig junior, sen när han var runt 24- 25 gick han iprincip från "Mycket stark Klubbspelare" till den sverige elit han är än idag.

Sen vill jag inte säga att de inte kan, eller inte vill, men spelare såsom Jesper Hall och Thomas Engqvist som båda är IM verkar liksom nöja sig, rent kunskaps mässigt är de Starka GM, men "tyvärr" så finner man deras djupa intresse i schacket utanför brädet, de är sånna spelare som nästan lider när de spelar ett parti, för att sen njuta av att få analysera samma parti.

Än värre är naturligtviss ni, korrschackspelare , hela era partier är egentligen månadslånga analyser

Sista frågan är då
När kan man "ge upp"? dvs vid vilken ålder är det dax att sluta drömma om en GM titel?

A4H4
Medlem
#2 Skrivet: 12 Jul 2007 22:51

I vissa åldrar utvecklar man vissa färdigheter bättre än i andra. Vissa färdigheter kan inte utvecklas på samma sätt om man missat ett speciellt "fönster". Exempelvis språkutveckling är gynsammast i 6-8 årsåldern, men det finns individuella undantag.

För att bli framgångsrik måste ett antal samantagna ingredienser uppfyllas:
1. talang
2. Egen vilja, ambition
3. Stöd från omgivningen (tränare, förädrar, etc)

Tyvärr vet jag inte vilken ålder som är bäst, men jag tror att man måste ha kul och inte vara alltför gravalvarlig i sin satsning. En utbränd 10-åring som i femtio-åråldern gaggar om hur bra han kunde blivit är ju inte så kul att lyssna till

Ledsen om jag inte kunde svara direkt på dina frågor...

Leo_
Medlem
#3 Skrivet: 12 Jul 2007 23:01

Hej GM-Darkside,
det är ett mycket intressant ämne du tar upp. Det är intressant även i ett bredare perspektiv, utanför schacket s a s. Det sägs ju om det mesta att man lär sig bättre som ung. (Jag kan inte uttala mig om vetenskapligheten i detta, har aldrig studerat psykologi o d). Jag kan t ex dra paralleller till musik och matematik. Om dessa aktiviteter sägs det också ofta att man måste börja tidigt för att bli bra. Ibland säger man t o m att det är lönlöst att syssla med matematik efter 30, något som naturligtvis är trams. Något liknande gäller kanske inte riktigt inom schacket, men visst hör man ibland liknande tongångar när det gäller schack, även om det så klart finns stora skillnader. (att jag just nämner matematik beror på att jag sysslar med det till vardags)
När det gäller musik hör man ju också ofta att man måste börja tidigt för att ha någon chans att lyckas, och gemensamt för alla tre är förekomsten av "underbarn".

För att komma tillbaka till ämnet, och anknyta till det A4H4 skriver, så är "talang" nog mindre viktigt, i mina ögon är det dessutom ganska svårdefinierat (men som sagt, jag kan inget om psykologi och inlärning). Egen vilja, ambition, och rätt psyke är för mig viktigast. Är man 10 eller 40 borde inte spela någon större roll. (börjar du spela schack när du är 40 kan du förstås få svårt att bli GM )

A4H4
Medlem
#4 Skrivet: 12 Jul 2007 23:11

Bra skrivet Leo...

För att avvika från ämnet så tycker jag att många "ursäktar" sig med att vara för gamla för att ändra sina liv eller våga satsa på något nytt. Man är aldrig för gammal för att göra något annorlunda. Jag har nyligen tagit upp schackspelandet och min enda ambition är att bli GM (nej jag skojar) - Nej jag vill bara ha kul och utvecklas...

Ursäkta igen Svarte GM - jag hoppas du får vettigare svar av nån annan...

Men jag tror iofs att när det gäller schack så måste man bryta ner vad det är som gör en duktig schackspelare...
- Analysförmåga
- Mönsterigenkänning
- intuition
- Tålamod
- Förmåga att plugga in teori
- Kondition
- etc

Jag tror att olika delar är gynsammast att träna in i vissa åldrar, dvs man skall lägga mer vikt på viss träning i vissa åldrar, men allt måste tränas kontinuerligt i alla åldrar.

Leo_
Medlem
#5 Skrivet: 12 Jul 2007 23:22

Det har du alldeles rätt i. Jag har också just tagit upp schack igen efter ett långt uppehåll, och har därför inte någon djupare kunskap just när det gäller schack, därför blev mitt inlägg lite mer generellt. Men det är ett intressant ämne att diskutera.
Det sägs ju om det mesta att man ska börja ung. Men när är det optimalt att börja? Omöjligt att säga. Som A4H4 var inne på, många tappar ju intresset/blir utbrända av olika aktiviteter i unga år. Kanske hade de blivit stjärnor om de börjat lite senare...
Nu gör vi stora cirklar kring ämnet igen, men jag håller med om vad A4H4 skrev i sitt senaste utmärkta inlägg.
Själv räknar jag också med att kunna bli en bättre schackspelare om det nyväckta intresset hålls vid liv, kanske inte GM, för mig är ett mera lämpligt mål att nå 2000-2100 i rating ( där är du säkert redan Darkside, att döma av vilka spelare du sade dig ha slagit i I beat Garry-tråden )

Grön_Mamba
Medlem
#6 Skrivet: 12 Jul 2007 23:26

Citerar: GM-DarkSide, #1:
Sista frågan är då
När kan man "ge upp"? dvs vid vilken ålder är det dax att sluta drömma om en GM titel?

Har man ingen GM-titel eller ligger nära en sådan vid 30-årsåldern. Då skall man nog
koncentrera sig på något annat. Förslag till en schackspelare. Gör eller producera dem då istället.

Leo_
Medlem
#7 Skrivet: 12 Jul 2007 23:33

Jovisst, men det har väl mest med tidsaspekter att göra. Det finns ingen direkt gräns, utan det handlar väl om livssituation. Har man familj, arbete, och dylikt är det väl en omöjlighet att ta sig från "klubbnivå" till "GM-nivå"
(Detta kan väl inte ens Lars Karlsson lyckats med. I så fall är jag mycket imponerad)
I den perioden av livet är det inte många som kan ägna sig åt schack på heltid
Men apropå spelare som mognat sent, Bengt Lindberg har imponerat mycket i SM. När jag spelade schack mer aktivt har jag för mig att han låg runt 2300 i rating, så han måste också ha höjt sig en hel del i inte alltför unga år?

Du måste logga in för att kunna posta!