Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vem äger läckraste schackspelet?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
goldcool
Medlem
#1 Skrivet: 26 Jun 2007 19:22

Hej!
Har du värsta pjäserna därhemma eller bara det enklaste enkla?
Läckra handgjorda figurer som kastar sig in i stridens hetta kanske vore ballt, men personligen kör jag med ett väldigt enkelt i trä. Plus ett gammalt iofs som jag ärvt men aldrig använder. Dom pjäserna är slitna men borde kanske göras i ordning.
Kollar man på tradera eller blocket ska vissa ha multum för gamla pjäser. Fast en del är säkert prisvärt också. Eller billigt menar jag.

Vem har värsta spelet?

Få inte spel nu bara

trulpen
Medlem
#2 Skrivet: 26 Jun 2007 20:44

Jag.

areaz
Medlem
#3 Skrivet: 26 Jun 2007 20:50

Håller på att såga till/handslipa mitt eget schack spel... ej klart men kommer bli coolt. Ser extremt handgjort ut. Men försöka o såga till en pjäs med grundmåtten 3*2 cm.

nörd....

Nina_S
Medlem
#4 Skrivet: 26 Jun 2007 21:15

Jag har ett mycket läckert schackspel med pjäser i brons och silver, pjäserna är superläckert formade och brädan är i mahogny. Arvegods ifrån min far som köpt det i spanien tror jag.

mogge
Medlem
#5 Skrivet: 26 Jun 2007 21:38

Köpte precis ett bräde när jag bodde 2 dagar i en bergsby på Bali. Alla pjäser är ett mästerligt trähantverk med mycket detaljer och mycket fina mått.
Brädet fälls upp med pjäser liggandes inuti.
Man monterar lätt 4st ben och spelar sedan på ett bord ca 20 cm ovanför marken sittandes på gatan.

Första dagen när jag fickk syn på schackspelen så fnös dom åt mig då jag inte ville ge 300kr (motsvarar ca 6000kr i sverige).
Köpte det av en annan handlare dagen efter för ca 120 kr
Hade någon sålt likvärdigt spel på tradera så hade det gått för 1000 spänn på 3 sek garanterat.
Men varför vill man sälja ett schackspel

Martin_Lokander
Medlem
#6 Skrivet: 26 Jun 2007 22:16

de som hänger på www.schackforum.se och ser på alla mitt i schack avsnitt, ni såg väl att de va nån gammal schackspelare som hade vunnit nåra miljoner på lotto, när de frågade honom vad han skulle göra med pengarna så svarade han : jag ska köpa ett nytt schackbräde, jag gissar att han har det finaste Själv har jag nåt konstigt bräde, funderar på att önska mig Staunton pjäser i julklapp

GamingGnawer
Medlem
#7 Skrivet: 26 Jun 2007 23:20

Jag har en kompis med ett bräde i kristall och ,tror det var, bladguldsdekoration, han hade ärvt det av sin morfar. Det var hemskt att spela med, jag var livrädd att tappa en pjäs men det är utan tvekan det häftigaste brädet jag sett.

ruzomberok
Medlem
#8 Skrivet: 26 Jun 2007 23:24

Crafty_by_Darlanio
Medlem
#9 Skrivet: 27 Jun 2007 07:57

Jag såg ett bräde i modernt snitt tillverkat av en polsk(?) konstnär på Blixt-SM i Linköping 2001. Både pjäser och bräde var tillverkade i högpolerad krom, silver för vit och svartfärgad krom för svart. Detta bräde var mycket läckert, men jag hade tyvärr inte råd att köpa det (kostade sex-siffrigt).

Själv äger jag ett bräde i glas som hålls upp av fyra stycken drakar. Varje pjäs är också utformad som en drake eller tillsammans med en drake, t.ex. står en drake och vaktar runt kungen som sitter på en tron. Jag har aldrig sett ett läckrare bräde för under 5000.
/Stefan

Darlanio
Medlem
#10 Skrivet: 27 Jun 2007 07:58

Jag skulle förståss skrivit detta inlägg från detta konto. - det är inte datorn som äger brädet utan jag förståss.
/Stefan

Spencer
Medlem
#11 Skrivet: 27 Jun 2007 08:09 - Redigerad av: Spencer

Jeg har nogle fine franske Vintage pjäser - med stor kongehøjde - sorte og hvide
pjäser. Flotte, håndskårne springere. - Og et stort bræt - ahorn og teak - med felter på 60 x 60. -------> ( ialt 1.200 kr. )

Et stort bræt - giver luft til brikkerne!

Jeg overvejer dog at dreje / snurra mine egne pjäser på en træ-drejebænk.
Men svært er det.

ifransson
Medlem
#12 Skrivet: 27 Jun 2007 10:19

Min favorit för IRL-spel är självklart det klassiska massonit-brädet med trä-pjäser av "svensk tävlings-modell" (inköpt på loppis för 15 vilket väcker många nostalgiska minnen!
Kanske inte så "vackert" men det härliga *ljudet* pjäs-mot-bräde och pjäs-mot-pjäs är läckert!

jage96a
Medlem
#13 Skrivet: 27 Jun 2007 10:40

min pappa vägrar betala 20 kr för budgetbräde och budgetpriser

Kraftwerk
Medlem
#14 Skrivet: 27 Jun 2007 10:54

Citerar: ifransson, #12:
det klassiska massonit-brädet med trä-pjäser av "svensk tävlings-modell" (inköpt på loppis för 15 vilket väcker många nostalgiska minnen!
Kanske inte så "vackert" men det härliga *ljudet* pjäs-mot-bräde och pjäs-mot-pjäs är läckert!

INSTÄMMER

shieldfire
Medlem
#15 Skrivet: 27 Jun 2007 11:10

Jag har ett svenskt gjutet i bly/ten i form av svenska och ryska soldater (ryssarna är svarta) 17-1800 tal på den, arvegods från tiden vi hade Noor i Uppland.
Tornen är borgtorn, Springarna är kavallerister, Löparna är präster och bönderna är bondesoldater. Hur fräckt som helst.

Annars tycker jag att "Staunton"-pjäserna/brädena som börjar bli standard vid större tävlingar (och som Schacksalongerna i Sthlm har) är klart trevligare än "svensk tävlingsmodell".

Annars har "House of Staunton" massor med svindyra bräden http://www.houseofstaunton.com/. Tips för den här som vinner lottomiljonerna.

goldcool
Medlem
#16 Skrivet: 27 Jun 2007 13:04

Soldater från 17-1800 tal låter inte helt fel
Någonting för Kalabaliken i Bender då.

Ja. Nä. Man får väl önska sig nåt snyggt o stiligt till sin födelsedag om inte annat.
Det finns en polack nånstans uppe i Norrland som gör handgjorda riktigt skapliga arbeten i trä (och keramik). Vad jag förstår till överkomliga priser.
Men å andra sidan - ingen som äger ett schackspel i ebenholtz eller elfenben?

Rock on & Schack matt

lelroy
Medlem
#17 Skrivet: 27 Jun 2007 13:31

Jag fick ett schackspel av glas från en kompis. Men fy vilken billig skit. Såg inte skillnad på vit å svart. Båda var typ grådaskiga så jag slängde skiten
Jag har dock ett gammalt hederligt schackspel av trä som jag tycker är snyggast att ha.

jage96a
Medlem
#18 Skrivet: 27 Jun 2007 13:34

Jag har ett sånt också, men använder det aldrig

Kraftwerk
Medlem
#19 Skrivet: 27 Jun 2007 13:36

Vem äger läckraste schackspelet?

Svar=Jag

jage96a
Medlem
#20 Skrivet: 27 Jun 2007 13:40

ja...jag

shieldfire
Medlem
#21 Skrivet: 27 Jun 2007 14:37

Citerar: goldcool, #16:
Men å andra sidan - ingen som äger ett schackspel i ebenholtz eller elfenben?

Delar av ett politiskt inkorrekt i elfenben har jag. Massor med pjäser saknas.

trulpen
Medlem
#22 Skrivet: 27 Jun 2007 16:03

Citerar: goldcool, #16:
Det finns en polack nånstans uppe i Norrland som gör handgjorda riktigt skapliga arbeten i trä (och keramik). Vad jag förstår till överkomliga priser.

Hen heter Jurek Lewcun (kallas för Jerzy), bor i Kiruna och gör jättefina bräden och pjäser! Jag har själv två stycken och skaffade också ett som gåva till en vän. För den som är intresserad finns det bilder och information på www.kalabalik.nu. Rekommenderas varmt!

Martin_Lokander
Medlem
#23 Skrivet: 27 Jun 2007 16:49

http://www.kalabalik.nu/sidor/schack/brada/art31.h tm En sån har jag !!

Rovlund
Medlem
#24 Skrivet: 27 Jun 2007 17:07

Jag har ett schackspel där brädet mäter 3x3 cm. Litet opraktiskt...

Martin_Lokander
Medlem
#25 Skrivet: 27 Jun 2007 17:12

har du sett det minsta handtillverkade schackbrädet som finns ?? det finns i guiness världsrekordbok

Barbossa
Medlem
#26 Skrivet: 27 Jun 2007 17:48

man kan ta en liten träflisa och hävda att det är ett schackbräde, det e ju för litet för att någon ska se

Python
Medlem
#27 Skrivet: 27 Jun 2007 18:18

Jag har ett handgjort Schackspel från Ghana. Bräde i rött och svart läder. Pjäserna är gjutna metall figurer föreställande afrikanska krigare. Ganska coolt men tyvärr lite för lätt att råka tippa omkull pjäserna.

Annars har jag ett klassiskt Staunton No 5 och ett Lyxreseschack (27x27 cm) hopvikbart i trä, med magneter. Det sistnämda är perfekt att ha bredvid sig när man läser en teoribok.

Personligen föredrar jag den klassiska Staunton looken och pjäser som har "rätt" vikt och är bra balanserade. (Inte för att det gör mig till en bättre spelare för det *flin* men i alla fall...)

nikotinkick
Medlem
#28 Skrivet: 27 Jun 2007 18:26

Jaha, ska jag då också skriva något ointrerssant inlägg här då. Jag har ett spel i marmor, ett äldre ärvt i trä, ett till i trä som ser skumt ut. ett i någon metall eller s souvernir från kreta. plus några i plast...

Kraftwerk
Medlem
#29 Skrivet: 27 Jun 2007 18:30

http://www.tradera.com/Simpsons_schack-auktion-449 86304

Hmm..smaken är som...
Just nu på Tradera..ett av de fulaste!?

Oskar_Pålsson
Medlem
#30 Skrivet: 27 Jun 2007 18:44

Citerar: Kraftwerk, #29:
Just nu på Tradera..ett av de fulaste!?

Håller med. Simpsons är bland de värsta jag vet. Bara blodpudding och IFK Göteborgare är värre

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!