Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ranking
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Författare Meddelande
OlaL
Medlem
#121 Skrivet: 15 Jun 2007 11:37

Enligt SAOL finns:

Ranka = rangordna.
Ranking =rangordning
samt rankning- som enast finns i sammansättning . Till exempel rankningsbar, rankningsbenägen, ranknings-

Värt är att tänka på att Saol tar dock ej upp specialtermer hur som helst. I Schackvärlden finns det givetvis ytterligare versioner.

hypermodernist
Medlem
#122 Skrivet: 15 Jun 2007 12:13

Jag skrev hur det borde vara enligt svenska ordbildningsmönster, inte hur det är. Dessutom trodde jag att någon skulle påpeka att doping och mobbing är mist lika vanligt som dopning respektive mobbning.

Oskar_Pålsson
Medlem
#123 Skrivet: 15 Jun 2007 12:42

Citerar: hypermodernist, #122:
Dessutom trodde jag att någon skulle påpeka att doping och mobbing är mist lika vanligt som dopning respektive mobbning.

Har nyligen skrivit en uppsats om just "doping - idrottens största fiende", och därmed vet jag att doping är det engelska uttrycket, och att det i ex. SAOL står Dopning, som är det försvenskade uttrycket. Dock används i vardagligt tal doping, även här i Sverige.

Mobbing/Mobbning finns båda i SAOL om jag inte missminner mig...

Winberg2
Medlem
#124 Skrivet: 15 Jun 2007 16:09

Jahaja, Svenska akademien är i full gång ser jag...

Vad kan väl bättre anknyta till MR X´s rating än just detta!

Hehee

farbrorjo
Medlem
#125 Skrivet: 15 Jun 2007 19:17

Citerar: Winberg2, #124:
Jahaja, Svenska akademien är i full gång ser jag...

Vad kan väl bättre anknyta till MR X´s rating än just detta!

Hehee

Ja det skulle vä vara att lyssna på Soft Cells gamla och redan på den tiden extremt svåråtkomliga flexisingel Metro Mr. X då, men det blir ju lite svårillustrerat rent forummässigt - moraliskt så handlar i alla fall texten om bedrägeri som leder till självbedrägeri och i slutänden ett grandiost krokben för de egna planerna. Sammanfattar tragikomiken i hela denna nu avslutade affär hyfsat adekvat, tycker jag...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Du måste logga in för att kunna posta!