Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ranking
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Winberg2
Medlem
#61 Skrivet: 12 Jun 2007 22:19

Lol farbrorjo, skillnaden mellan dig o mig är att jag vet precis vad jag talar om...

Bukowski
Medlem
#62 Skrivet: 12 Jun 2007 22:30

Jag fattar inte att folk orkar..
Kan väl inte vara så kul att fuska till sig en hög ranking..
Blir bara trött,

röding2
Medlem
#63 Skrivet: 12 Jun 2007 22:45

Vid det här laget vet vi ju alla om vad den höga rankingen berodde på. Så så kan vi ju bara förhålla oss till det och betrakta det som vi vill. Vissa anser det lite barnsligt att spela mot sig själv för att få stoltsera med höga tal medan de själva försöker kämpa på med sin ranking. Rankingen talar väl om styrkeförhållandet mellan oss och om någon/några mjölkar poäng av sig själv så förrycks ju detta och ingen kan längre vara säker på att rankingen är någorlunda rimlig. Andra struntar uppenbarligen i det men om någonting upprör att antal spelare så finns det väl fog i att moderatorerna reagerar eftersom rankingsystemet här inte förutsätts bygga på egen poängmjölkning. Finner inget märkligt i detta.
B

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#64 Skrivet: 12 Jun 2007 23:22

Citerar: Bukowski, #62:
Kan väl inte vara så kul att fuska till sig en hög ranking..

Jo, men hen var ju säkert stolt över att vara "bäst"...

erik
Moderator
#65 Skrivet: 13 Jun 2007 00:17 - Redigerad av: erik

Citerar: Winberg, #59:
Synd att den i alla sammanhang "korrekte Erik" Gick in och tog saken i egna händer s.as...Grupptrycket blev kanske för hårt.

Ett forum som detta måste få leva sitt eget liv om det skall utvecklas, ge o ta är det som gäller- men INTE här!...

Haha Jag fick ett mejl: "Kolla upp Mr.X". Det är inte första gången jag får såna mejl och det är inte första gången jag justerar ner ratingen för användare då de brutit mot reglerna. Först därefter såg jag tråden här!

Att låta sina egna användare möta varandra för att få upp ratingen är meningslöst eftersom till slut hör någon av sig och jag återställer ratingtalet. Så ska det även fortsätta vara.

Vad spelar det dig för roll om nån "mjölkar"?? Förlorar DU något på det eller är det bara för att DU retar dig på det som du för ett sånt herrans oväsen om det??

Bör vi även legalisera doping i Friidrott tycker du?

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 13 Jun 2007 00:55

Tillbaks till schacket...Av allt att döma tycks ju vissa herrar Sture och Lancer vara väldigt på alerten när det gäller att döma andra....Att de själva "fuskar" med motorer är inget de bryr sig om.

vad har du fått det ifrån att jag använder robotar???jag kanske är den störste motståndaren att använda motorer när det gäller schack.Iaf när det gäller att uttrycka det här på schackonline!bara rent nonsens som du håller på med ju.

urbanj
Medlem
#67 Skrivet: 13 Jun 2007 02:59

Lite kul att det här kommer upp......har själv reagerat över vissa spelare....bla en som säkert spelat mest partier här.....står på ca 2400.....men nästan undantagslöst möter spelare med ranking 1600-1800....vinner givetvis....har spelat långt över 300 partier mot en och samma person.....självklart vinst....vad annars...två förluster bara...vid vissa vinster blir det ett "helt" poäng.....men är man en idog spelare så går man sakta men säkert mot toppen....och så har vi en mycket högt upp som har lite lustiga motståndare....dom finns nämligen inte längre....fyra stycken som är spårlöst försvunna.....det känns som fusk tycker jag....hur kul är det om man själv vet att det inte gått riktigt till...hade ett inlägg en annan gång men fick beskedet att var och en gör som han finner bäst att få sina poäng......

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 13 Jun 2007 03:32

Vet man med sej själv, att sin ranking har man fått hjälp med av kompisar eller mött sej själv eller annat fuffens.Så måste det ju vara helt värdelöst att få en hög rank på så sätt.kalla det fusk eller inte.men jag kan inte förstå folk som gör så.Vad kan det vara för vitts med det?När man vet ,att rankingen bara är bluff..Löjligt beteende tycker jag verkligen att det är.

shieldfire
Medlem
#69 Skrivet: 13 Jun 2007 04:49 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: sture_lindberg, #68:
men jag kan inte förstå folk som gör så.Vad kan det vara för vitts med det?När man vet ,att rankingen bara är bluff..Löjligt beteende tycker jag verkligen att det är.

För en gångs skull får jag hålla med Sture. (Jösses, skrev jag det där? Måste vara sjuk )

Kan ju bara vara egot som mår bra av att stå högst upp här. Fusk eller bluff eller whatever, att nu eller framöver spela mot sig själv för att vara högst rankad på en hobbysajt, verkar lite patetiskt. Har svårt att bli överdrivet upprörd, tycker mest synd om snubben.

farbrorjo
Medlem
#70 Skrivet: 13 Jun 2007 05:25

Citerar: farbrorjo, #60:
Du är för dråplig Winberg! Att Sture i smyg skulle använda sig av schackmotor är ungefär lika sannolikt som att Reinfeldt i hemlighet skulle rösta på kommunisterna. F ö tycker jag att Erik gjorde helt rätt att städa upp - med eller utan grupptryck...

Jomen, Sture, det är ju just därför han skriver som han gör och jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är hejdlöst kul, en provokation utan humor är ofta sandlådemässig och slår tillbaka på den som kommit med den, men nu nappade du på kroken och därmed har herr Winberg lyckats med sitt uppsåt. Jag tror inte du behöver oroa dig för att vara motorförespråkare i någons ögon - redan första veckan när jag var ny här behövdes det bara en kort rundvandring i forumen för att lägga märke till två personligheter bland skribenterna: den ene var du med ditt motormotstånd som framstod nästan som ett kall och som dök upp lite här och var, mer eller ofta mindre anknutet till trådens ämne (och inget ont i detta i mina ögon) och den andre var Antagonists stundtals briljanta, surrealistiskt humoristiska pärlor, varvade med mer trivilaa cynismer.

farbrorjo
Medlem
#71 Skrivet: 13 Jun 2007 06:20

Citerar: shieldfire, #69:
För en gångs skull får jag hålla med Sture. (Jösses, skrev jag det där? Måste vara sjuk )

Kan ju bara vara egot som mår bra av att stå högst upp här. Fusk eller bluff eller whatever, att nu eller framöver spela mot sig själv för att vara högst rankad på en hobbysajt, verkar lite patetiskt. Har svårt att bli överdrivet upprörd, tycker mest synd om snubben.

Du har så rätt, Shieldfire (sånär som att jag nog håller med Sture lite oftare än du), snubben eller snubban är rätt ömkansvärd - någonstans finns det alltid ett motiv bakom de mest irrationella och till synes meningslösa tilltag och i det här fallet måste det minimum röra sig om dålig självkänsla och/eller självförtroende, möjligen kryddat med någon slags revanschism beroende på huruvida användaren i fråga är ny eller bara gått in med nya alias/"nicks". Om vi förutsätter det senare inställer sig frågan: Vad har hänt som får någon att lägga ned tid och besvär på något så lättgenomskådat och i slutänden rikoschetterande patetiskt som detta? Mind boggles...

röding2
Medlem
#72 Skrivet: 13 Jun 2007 10:45

Vad jag uppfattade att Peter Winberg menade var att Sture har motor. Detta har Sture också bekräftat. Dock säger han att han inte använder den under pågående spel, vilket har fått en del att undra om det inte ligger nära till hands att låta sig frestas att ta till hjälp i svåra lägen. Något som Sture emellertid svär på att han inte gör. ?
Till frågan om rankingsystemet så håller jag med Sture, att det kan inte vara förenligt med själva idén om ett poängsystem som någorlunda skall beskriva styrkeförhållandet mellan oss medlemmar här på SO, att sätta det ur spel genom att mjölka poäng av sig själv.
Vissa här på SO försöker slå i oss att flera olika namn är olika personer, när det sedan visar sig att det är samma person. Och det är ju inte riktigt juste det heller.
Ingen nämnd ingen glömd.
Börje

sture_lindberg
Medlem
#73 Skrivet: 13 Jun 2007 14:13

Tar detta en gång till då.jag har fritz 8,för jag tycker det är skoj att spela 5 minuters på netet .. I Fritx 8 ingår ju även en robot.Den roboten använder jag ICKE under pågående spel här på schackonline.jag låter mej ICKE frestas att använda den nej.Dom gångerna jag ANVÄNDER roboten är möjligen efteråt i vissa partier som jag finner intressanta.kan vara kul att se då hur Fritz "tänker"Så nu vet ni det.Och jag kan ju bara säga till sist,att om jag hade använt någon som helst robothjälp under spelets gång,så skulle jag hellre lägga av med allt vad schack heter!!

Johak_fbk
Medlem
#74 Skrivet: 13 Jun 2007 17:32

Det heter inte ranking, det heter ranking.

unikum
Medlem
#75 Skrivet: 13 Jun 2007 17:39

Citerar: Johak_fbk, #74:

eehh?

Martin_Lokander
Medlem
#76 Skrivet: 13 Jun 2007 17:45

Hägglund_X
Medlem
#77 Skrivet: 13 Jun 2007 19:22

Hejja!

Har till och från lagt mig i diskussioner koppat till motorstöd osv ...

Klockrent/sjävklart - måste det väl vara ngn form av "fusk" att använda sig av hjälpmedel, om det är en dator alternativt stormästare man har i bekantskapskretsen som föreslår starka drag ...

Då - man ser vissa aldrig göra sig skyldig till dåliga drag, då menar jag t.o.m enkla bortsättningar...

På GM-nivå sker det mellan varven relativt enkla felberäkningar, skälet är att vi är människor, och inte microchips...

Minns - då jag var i SM-gruppen (10 år sedan) i korr redan då hade man smygit in datorer, om än inte så starka ....Morphy, chess chellinger och allt vad de hette, men de var minsökare, en polare visade det, sedan dess har vår ideologiska syn på spelet varit grogrund för bråk...

Man mot man är mitt devic!

Ibland då jag spelar mot lirare här vars kapacitet jag har ett hum om blir jag förvånad, har själv legat över 2300, så någon lite koll har man ...

En - skojig fråga, vem är SO:s bästa spelare ...

Läs det hela rätt!!

mvh/BENGT HÄGGLUND

guthajd
Medlem
#78 Skrivet: 13 Jun 2007 19:34 - Redigerad av: guthajd

Citerar: Hägglund_X, #77:
En - skojig fråga, vem är SO:s bästa spelare ...

Fritz11 skulle jag tro..

eller Fritz 12 ?

Oskar_Pålsson
Medlem
#79 Skrivet: 13 Jun 2007 19:38

Citerar: Johak_fbk, #74:

Humor på hög nivå ?

Hägglund_X
Medlem
#80 Skrivet: 13 Jun 2007 19:42

Hej!

*asg*

läs rätt då menar jag bla....

mänsklig spelare utan "kompis"

då faller fritz 1 osv..

/BENGT

Winberg2
Medlem
#81 Skrivet: 13 Jun 2007 20:00

Måste säga att DU är en av kanditaterna till att vara den bästa spelaren utan "kompis" Har mött dig några gånger och det har varit spännande varje gång! Överraskande drag som ibland ställt mig på bar backe!...Heder åt dig Hägglund!

Hägglund_X
Medlem
#82 Skrivet: 13 Jun 2007 20:02

Thanks!

Ja tack för det, Winberg, du brukar dock krossa mig ...

Men tror vi har utbyte av matcherna...!

mvh/BENGT

röding2
Medlem
#83 Skrivet: 13 Jun 2007 20:03

Ja jag håller med Peter. Bengt är en rackarns svår kille med stor variation och finess. Har mött Bengt och det blir alltid roliga och helt oförutsägbara dramatiska partier. En av de bästa här på SO.
Börje

Hägglund_X
Medlem
#84 Skrivet: 13 Jun 2007 20:06

Hej!

tACK ÄVEN DU Börje ...

ja jag spelar ständigt, men du vet hur jag sätter puck lätt med ...dvs mänskligt....

mvh/BENGT

Winberg2
Medlem
#85 Skrivet: 13 Jun 2007 20:09

Hägglund! Ska vi ta en match ? Jag ska inte använda motor- tror det skulle bli en spännande match!...3 dagar/ drag förstås, annars hänger jag inte med...

röding2
Medlem
#86 Skrivet: 13 Jun 2007 20:10

Ja jag minns särskilt ett av våra partier, där jag ledde klart efter att Du ställt bort dej och sedan vann Du efter grymt svagt spel av mej.
Härligt parti där hjärna möter hjärna och man kan skratta gott efteråt åt alla missar vi gjorde. Khrm...den här konversationen kanske skall föras i privata mejl. Ursäkta.

Hägglund_X
Medlem
#87 Skrivet: 13 Jun 2007 20:11

Röding, kvitterar ditt inlägg!

precis så är det man fan vad sportsligt!!!!!!!!

vilhelm
Medlem
#88 Skrivet: 13 Jun 2007 20:13

#86 så däe ödmjuk var du inte när du mötte mig....offrade hej vilt......men ok då...du vann

Winberg2
Medlem
#89 Skrivet: 13 Jun 2007 20:15

Ok Häggis, tärningen är kastad! Lycka till!

Hägglund_X
Medlem
#90 Skrivet: 13 Jun 2007 20:16

japp du har rätt w. kan vara kaxig, men du var slut utan att ge upp partiet, ursäkta om det var ngt stötande i det jag sa....brukar vara seriös, min klang.....det är dock utanför detta samtal....ang rating...!!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!