Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Har någon tid och lust att testa mitt spel?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
xoLax
Medlem
#1 Skrivet: 15 Maj 2007 18:14 - Redigerad av: xoLax

Jag har nyligen programmerat ett simpelt schackspel i java (applikationsutvecklingsprojekt i skolan), men är själv inte schackspelare, så jag kan inte avgöra vad som saknas för att det ska vara tillfredsställande.
Man kan enbart spela mot varandra via Internet. En spelare är värd och den andra ansluter. Vore jättetacksam för synpunkter och kommentarer om eventuella buggar. Även positiva ord är tillåtna

Spelet hittar ni här: http://hem.passagen.se/bjuremo/b0-chess.jar

/Ola

Darlanio
Medlem
#2 Skrivet: 15 Maj 2007 23:13

xoLax - testar just nu applikationen...rockad är något som du måste implementera för att den skall kunna sägas fungera som schackklient. Vi har inte kontrollerat, men det verkar som om pjäserna inte står centrerade på rutorna...som för övrigt är rektangulära på en normal skärm (kan du ordna kvadratiska rutor så ser applikationen genast mycket bättre ut). En passant blev jag imponerad av att du har implementerat (då rockad saknas brukar en passant också saknas).

Rockad utförs genom att flytta kungen två steg, utifall du nu implementerat detta på annat sätt.

Notationen: 5,2,5,4 är väl helt ok för en korr-spelare, men normalt anges dragen med e2-e4 istället...kanske kan du kolla lite på notation enligt PGN standarden (1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 osv...)

Request takeback och accept takeback kan man implementera, även om en riktig schackspelare aldrig skulle fråga efter det.

Man skall inte kunna erbjuda remi efter att partiet är avslutat (dvs när ena spelaren blivit mattsatt)

New Game vore en trevlig feature (även den som request/accept)
/Stefan "Darlanio"

Darlanio
Medlem
#3 Skrivet: 15 Maj 2007 23:23

Jag rekommenderar föresten övriga spelare här att testa applikationen...jag körde mina tester under linux så jag vet inte hur den beter sig under Windows. På det stora hela ser den helt ok ut - så av 10 möjliga poäng får du för närvarande 4, men kan nog lätt få upp det till 7 genom att ordna några av de föreslagna förändringarna ovan (min tidigare kommentar)

Extra features: Spara partier, schackklient mot FICS och andra ICSer (kräver en hel del jobb iofs, se www.freechess.org samt http://www.tim-mann.org/chess.html), ytterligare pjäsuppsättningar (pjäserna var snygga redan nu), options för färgsättning...

Strukturen på filerna bör också ses över. Enligt Java-standarden från version JDK 1.4 rekommenderas utvecklare att placera sina klasser i paket, eller så kallade packages (se nyckelord package).
/Stefan "Darlanio"

xoLax
Medlem
#4 Skrivet: 16 Maj 2007 12:00

Hej!
Tack för dina synpunkter!
Rockad implementerade jag genom att man väljer att flytta kungen till tornet (dvs genom att först välja kungen och sen klicka på tornet). Det kanske vore bättre att göra så att man flyttar kungen två steg precis som du nämnde.

Jag ska se över dina förslag till förändringar. Jag har bara programmerat sedan förra hösten så vissa ändringar kan bli lite väl avancerade
/Ola

Johåk
Medlem
#5 Skrivet: 16 Maj 2007 13:21

För mej kommer det bara upp massa konstiga grejor typ.

Johåk
Medlem
#6 Skrivet: 16 Maj 2007 13:23

Jag måste köpa och installera och massa skit så jag struntar i att försöka få det att fungera.

shieldfire
Medlem
#7 Skrivet: 16 Maj 2007 14:06

Java är helt gratis att ladda ner, så jag antar att man inte behöver köpa något. Men jag får den inte att snurra under Blackdown. Det är väl något jag missat förståss.

xoLax
Medlem
#8 Skrivet: 17 Maj 2007 21:53 - Redigerad av: xoLax

Darlanio: Nu har jag försökt implementera ett par av dina förslag iallafall
Testa gärna igen om du har lust.
Gäller även alla andra såklart.

Spel:
http://hem.passagen.se/bjuremo/b0-chess_v1.21.jar
Bild:
http://hem.passagen.se/bjuremo/b0-chess.jpg

/Ola

nikotinkick
Medlem
#9 Skrivet: 18 Maj 2007 11:40

Jag kunde se bilden på skolmatten men gick inte att öppna första länken... sorry jag använder windowsXP IE

xoLax
Medlem
#10 Skrivet: 18 Maj 2007 14:06

nikotinkick: för att köra det måste du ha ett ganska nytt java runtime environment. det senaste hittar du här: http://www.filehippo.com/download_java_runtime/cha ngelog/

cripcrazy
Medlem
#11 Skrivet: 18 Maj 2007 18:14

javist men jag e inte så bra på detta försöker lära mig :)

xoLax
Medlem
#12 Skrivet: 19 Maj 2007 00:35 - Redigerad av: xoLax

schack är riktigt kul ju

uppdaterade förresten en bugg där spelet inte upptäckte schack matt..

http://hem.passagen.se/bjuremo/b0-chess_v1.24.jar

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#13 Skrivet: 19 Maj 2007 00:46

Visst är det! Ett fantastiskt spel.

alvar
Medlem
#14 Skrivet: 19 Maj 2007 20:11

vad för system behöver man?
funakr det på mac??

xoLax
Medlem
#15 Skrivet: 20 Maj 2007 16:09 - Redigerad av: xoLax

Java är plattformsoberoende så det fungerar på alla operativsystem som har stöd för java och som har ett grafiskt gränssnitt.

För information om mac/java: http://developer.apple.com/java/

Vet inte om spelet fungerar med java 1.5. Det är kompilerat med 1.6. Det är bara att testa och se vad som händer

http://hem.passagen.se/bjuremo/b0-chess_v1.25.jar
http://hem.passagen.se/bjuremo/b0-chess.jpg

/Ola

alvar
Medlem
#16 Skrivet: 20 Maj 2007 19:54

men är du säker på att det funakr på mac??

för det gick inte att öppna filen

xoLax
Medlem
#17 Skrivet: 21 Maj 2007 00:47

Får du något felmeddelande?

Det ska funka även på mac. Förutsatt att man har senaste versionen av java. Jag vet inte om .jar-filer associeras med java som dom gör i windows. Det är möjligt att du måste använda en konsol för att starta programmet.

I windows skulle det kunna se ut såhär:

C:\Program\Java\jre1.6.0\bin>java -jar c:\b0-chess_v1.25.jar

/Ola

alvar
Medlem
#18 Skrivet: 21 Maj 2007 11:04

när jag går in på lenken så kommer det upp en ruta att jag ska ladda ner ett dokument/fil:

b0-chess_v1.24.jar

sen när man trycker på den, kommer det upp en fel skylt, "ERROR MESSAGE"
jar launcher står det som rubrik.
The jar file "b0-chess_v1.24.jar" couldn't be launched. check the console possible error messages.
så jag vet inte vad jag ska göra för att få det att fungera:S:S

hoppas du kan hjälpa mig!!

mvh alvar

Darlanio
Medlem
#19 Skrivet: 22 Maj 2007 02:06

Testade 1.25 och en del av förbättringarna finns där...

Rockad ser jag fram emot att du implementerar på "korrekt" sätt i senare version.
Rutorna ser konstiga ut på Linux burken av någon anledning, men på Windowsburken såg de mer kvadratiska ut...båda kör Java 1.6.0.

Det vore bra om klienten får ett meddelande utifall någon av spelarna kopplar ifrån - givetvis bör man också implementera så klienten kan återanknyta till servern.

För er som vill läsa om java: java.sun.com
För er som vill ladda ner java: java.com/java/download/

Java fungerar utmärkt under Macintosh OS så väl som Windows, Linux.
/Stefan

Thomson1
Medlem
#20 Skrivet: 22 Maj 2007 06:21

Är det inte lite fult att använda en befintlig site för att programmera en liknande site? Även om det är ett skolprojekt? I synnerhet när programmeraren inte verkar kunna schack eller ens spelar här på sO?

T.

alvar
Medlem
#21 Skrivet: 22 Maj 2007 07:53

det är ett skolprojekt!!!!!

mer en kul grej att tästa..

det kommer alldrig bli lika som denna sidan..

man kan ändå inte tjäna pengar pådet så man kan leva på det!!!!!

xoLax
Medlem
#22 Skrivet: 22 Maj 2007 08:17

Det är ingen site jag programmerar. Bara ett fristående basic schackspel
Målet är bara att få till ett så bra fungerande schackspel som möjligt.

Darlanio: Skulle gärna vilja se en skärmdump från din linuxburk om det är möjligt. Själva brädet är en bild som ligger i bakgrunden. Det låter ju konstigt om linux skulle visa den annorlunda. Funderar på om ett annat filformat skulle lösa problemet, men det låter långsökt

Man ska få ett meddelande när en spelare loggar av. Det ska stå ***OFFLINE: spelarnamn. Likaså ONLINE: spelarnamn när nån loggar in.
Tack för alla synpunkter och hjälp.

/Ola

shieldfire
Medlem
#23 Skrivet: 22 Maj 2007 12:35 - Redigerad av: shieldfire

Undrar bara om den ska funka under Blackdowns java eller om det bara är Sun som gäller?

kommer
Medlem
#24 Skrivet: 23 Maj 2007 16:14

Vill någon ta ett parti?

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 23 Maj 2007 17:32

va har asvo ramlat ut ur stegen??hur kan det ske med motorhjälp?

gullikillen
Medlem
#26 Skrivet: 23 Maj 2007 20:11

är det någon som har koll på om man kan spela monopol på nätet. tacksam för svar. mvh en annan erik

farbrorjo
Medlem
#27 Skrivet: 23 Maj 2007 20:43

Citerar: sture_lindberg, #25:
va har asvo ramlat ut ur stegen??hur kan det ske med motorhjälp?

Enda möjligheten i hans fall är att han frivillt lämnat, snarare än ramlat ur, Stegen.

Röding
Medlem
#28 Skrivet: 23 Maj 2007 21:36

Titta efter mer noggrannt så hittar ni igen Åke.

Darlanio
Medlem
#29 Skrivet: 23 Maj 2007 23:08

Sitter med min bärbara (som kör Windows) nu, men jag skall ordna en skärmdump senare.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 24 Maj 2007 01:22

Citerar: farbrorjo, #27:
Enda möjligheten i hans fall är att han frivillt lämnat, snarare än ramlat ur, Stegen

?? kanske batterierna är slut i roboten!

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!