Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Varför onödiga tidsförluster?
Författare Meddelande
rojo57
Medlem
#1 Skrivet: 10 Maj 2007 11:54

Tråkigt att behöva vänta på de personer (finns andra namn på dem, men det passar inte in på denna sajten) som väljer att förlora på tid efter en mindre bortsättning bara...
3 dygns väntande på ett svarsdrag när man har kommit rätt för en gångs skull! Djävulskt irriterande...
Förstår inte varför folk väljer det slutet, tycker man att det är kört så antingen ge upp eller spela vidare i syfte att lära sig lite, det är min åsikt.
(Gärna ett mail med beslutet.)
Visa lite respekt för era motståndare, detta kallas ju trots allt för gentemannasporten.

Roland

Stenis57
Medlem
#2 Skrivet: 10 Maj 2007 12:02

Ämnet har varit uppe tidigare och jag delar helt din uppfattning

Röding
Medlem
#3 Skrivet: 10 Maj 2007 12:24

Respektera andras rätt till den betänketid som står till förfogande, beroende på det alternativ som valts ( 3-dagars, 7-dagars etc.... ) Däremot kan jag hålla med om att det känns irriterande att bara låta partiet gå i stå tills tiden runnit ut. Det känns som att motståndaren tycker det ser bättre ut att ha förlorat på tid än att bli schackmatt. Lite fånigt.
Börje

tornet
Medlem
#4 Skrivet: 10 Maj 2007 13:39

Har man en viss betänketid så får man lov att respektera,inte begära att någon ska ge upp för att man själv tycker det. Har ett antal gånger legat risigt till själv men ändå löst problemet. Har blivit tillfrågad om jag snart ska ge upp???
Håller med Röding att man inte ska låta tiden rinna ut utan att göra nånting.
Har också lagt märke till att vissa spelare inte har loggat in på länge,av okänd orsak.

Capt_Nemo
Medlem
#5 Skrivet: 10 Maj 2007 14:11

Vilket gnäll! Den som med i leken får leken tåla! Själv sjöman och endast sporadiskt online. Ibalnd bara för att titta på ställningar som är kluriga. Vissa matcher är ju solkalara förluster för min del, men jag vägrar ge upp ochvill gärna bita mig fast in i det sista. Kolla in mina matcher #207736 eller #205744, så ser ni att det kan löna sig... Om man inte kan slå sin motståndare med egen kraft kan man alltid hoppas på att denne snubblar på målsnöret!
Att ligga och lurpassa in rätt tid för förluster för att retas eller invänta en bättre rating är osportsligt, men hellre friar jag än fäller då motståndaren tar god tid på sig. Tidsgränserna är ju ömsesidigt accepterade!

rojo57
Medlem
#6 Skrivet: 10 Maj 2007 15:28

Capt Nemo och Tornet.
Klart att man skall respektera motståndarens tidsbegränsning, det är ju det den är till för.
Tråden handlar om varför man väljer att förlora på tid, något som jag förståratt ni två inte gör frivilligt (Personligen skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag provade den utvägen.)
Bättre att slå något hårt i skallen, gratulera motståndaren och försöka lära sig något av förlusten.

rojo57
Medlem
#7 Skrivet: 10 Maj 2007 15:31

Vill tillägga, naturligtvis kan det uppstå situationer i våra liv som gör att schacket inte kommer varken på 11 plats eller ens aldrig. Det är jag om någon medveten om

shieldfire
Medlem
#8 Skrivet: 10 Maj 2007 15:50

Citerar: Capt_Nemo, #5:
Vissa matcher är ju solkalara förluster för min del, men jag vägrar ge upp ochvill gärna bita mig fast in i det sista.

Det är väl en bra taktik mellan jämnspelta motståndare. Om det däremot skiljer kraftigt i spelstyrka mellan spelarna ses det ibland bland de bättre som oförskämt att fortsätta trots att man (t ex) är dam under.

Vet inte om så är fallet här, här handlar det ju trots allt inte om blodigt allvar alla gånger.

cdelzanno
Medlem
#9 Skrivet: 10 Maj 2007 16:22

Om någon vill fortsätta till "The bitter end" så tycker jag man får respektera det.

Att uppmana nån att ge upp är däremot oförskämt. Det får vara upp till var och en om dom lever på hoppet att motståndaren skall sätta bort sig eller om dom vill dra ut på lidandet.

Jag har svårt att förstå vitsen med att förlora på tid. Jag misstänker att det handlar om "dragångest" snarare än prestige.

shieldfire
Medlem
#10 Skrivet: 10 Maj 2007 16:42

Britande intresse, motivation om det går dåligt kan vara en förklaring.

Content
Medlem
#11 Skrivet: 10 Maj 2007 17:10

Håller helt med Rojo57: "tycker man att det är kört så antingen ge upp eller spela vidare i syfte att lära sig lite". Någon gång har jag förlorat på tid i underläge, men inte beroende på bristande vilja att dra, utan på att förhinder (t ex hastigt påkomna arbetresor) gjort att jag helt enkelt inte gått in på siten. Det ÄR faktiskt inget kul med långsamspelare - jag är just nu bl.a. med i en turnering där jag t ex har över 157 dagar kvar av min tid... hur spännande är det med ett parti som fortsätter till septemebr-oktober??

illuminati
Medlem
#12 Skrivet: 10 Maj 2007 17:10

Eller kraschad dator.

Du måste logga in för att kunna posta!