Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Blindschack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
palmann3
Medlem
#91 Skrivet: 9 Maj 2007 07:07 - Redigerad av: palmann3

En svensk poet, som jeg ikke kan huske navnet på, han har skrevet ( skrivit )
nogle linier, som jeg aldrig har glemt:
.
Politikere udruger svarte æg,
snart tør ingen bølge rulle i land
.

Oskar_Pålsson
Medlem
#92 Skrivet: 9 Maj 2007 11:11

Citerar: Skandinav, #88:
Var det et forsøk på å være kul ? Jeg går ut i fra at Erik tillater hele noden og hele verden for den sak skyld, å spille på denne siden. Da må vi tåle alle språk som er her. Selv du.

Vad jag syftar på är att "Johåk" bytte ämne helt o hållet genom att påpeka grammatiska fel hos övriga som debatterar, genom att själv använda ej grammatiskt korrekta meningar och ord. Jag stör mig inte på det, men jag stör mig på när ämnet som diskutteras hela tiden störs av annan "skit". Tack

Nordbo
Medlem
#93 Skrivet: 9 Maj 2007 12:52

Jeg er enig i at vi ikke skal skifte emne under veis, men på denne sjakksiden er det faktisk ikke bare svensker og dere må ta hensyn til at hele nordens språk her inne + engelsk. I alle fall må dere tåle oss normenn (som nu mera er storebror

Oskar_Pålsson
Medlem
#94 Skrivet: 9 Maj 2007 13:42

Absolut! Det var absolut inte en pik till er övriga skandinaver, och om det tolkades så ber jag om ursäkt! Jag tycker att det är kul ju fler nationaliteter som finns här på sO!

Vad jag syftade på var det jag skrev ovan, att man inte ska byta ämne och gå in och peta i grammatik o stavning mitt under pågående diskussion eller liknande, och absolut inte om man själv inte deltar i diskussionen! / pålsson

erik
Moderator
#95 Skrivet: 9 Maj 2007 14:12

Ursäkta mig att jag inte var med från början här. Personangrepp är förstås strängt förbjudet, och användarens (alla) användare är avstängda tills vidare.

Jag ber också om ursäkt till Inna om hon läser det här. Hon har bevisat gång på gång att hon är en stark spelare, och ingen behöver tvivla på detta trots att nån liten avundssjuk kille skriver strunt...

((erik

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#96 Skrivet: 9 Maj 2007 14:31

OT: "Frau" är dock tyska och betyder kvinna. "Putzfrau" kan översättas med städare. Nå, Putzfrau kan väl lika gärna vara en avundsjuk tjej, eller?

Jag säger inte att det är det ena eller det andra (eller tredje), men varför "hoppa till slutledningar" i onödan?

"[...] trots att nån liten avundssjuk person skriver strunt" fungerar ju minst lika bra rent språkligt och är bättre eftersom det inte förutsätter saker som en egentligen inte vet (exempelvis att personen ifråga är något aggressiv och på vissa sätt en idiot och därför måste vara av manligt kön).

Ursäkta sidosteget, men jag kunde inte hålla mig...

Nordbo
Medlem
#97 Skrivet: 9 Maj 2007 14:44

Til Oskar_Pålsson - Takk for din høflige tilbakemelding Oskar, det beviser hvor flott kar du er, men det var ikke jeg som "avbrøt" emnet ved å snakke om gramatikk....eller grammatik...som det heter på svensk
Her er det ikke snakk om personangrep fra noen, kun missforståelser.

Det jeg ber om unnskyldning for er at jeg plutselig byttet emne. Mitt budskap var at jeg ville stella en fråga : Er det mulighet for å spille "real time" schack her ? Om inte - er det mulig å få det till ?

(jag ber om usjekt før min dårlige blanding (grammatik) av norsk-svensk

erik
Moderator
#98 Skrivet: 9 Maj 2007 16:42 - Redigerad av: erik

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #96:
OT: "Frau" är dock tyska och betyder kvinna. "Putzfrau" kan översättas med städare. Nå, Putzfrau kan väl lika gärna vara en avundsjuk tjej, eller?

Jag säger inte att det är det ena eller det andra (eller tredje), men varför "hoppa till slutledningar" i onödan?

Jag kan inte riktigt se syftet med ditt inlägg? Jag sitter på lite mer information rörande användaren och hoppar inte till några slutledningar. Tänkte inte att det skulle vara nödvändigt att hålla det könsneutralt...

Blindschack är ämnet!

trulpen
Medlem
#99 Skrivet: 9 Maj 2007 17:01

Just det, i blindschack ser en inte könet (tillhörigheten) på den en spelar med.

Du har mer information än mig (oss) och det är ok. Jag är bara lite allergisk mot de rådande könsstrukturerna i samhället och vill helst arbeta för att inte befästa dem (vi är alla egna personer, inte kön).

Jag funderade på att starta en ny tråd om ämnet och hänvisa hit, fast det känns så konstigt att göra så, så jag gjorde OT-inlägget i samma tråd. Ber om ursäkt för det.

erik
Moderator
#100 Skrivet: 9 Maj 2007 19:54

För all del, skapa en ny tråd. Det är viktiga frågor att diskutera

vilhelm
Medlem
#101 Skrivet: 9 Maj 2007 22:45

Citerar: erik, #100:
För all del, skapa en ny tråd.

Hur kunde du erik?...du hade ju chansen att ta trulpen i örat nu!han ska ju alltid ha sista ordet!

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#102 Skrivet: 9 Maj 2007 22:51

Jag tyckte nog att det var det erik gjorde. Mina örsnibbar är fortfarande lite ömma..

erik
Moderator
#103 Skrivet: 10 Maj 2007 01:36

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #102:
Jag tyckte nog att det var det erik gjorde. Mina örsnibbar är fortfarande lite ömma..

Förlåt, det var inte mening att dra så hårt

Usch, nej nu måste vi prata blindschack här..

palmann3
Medlem
#104 Skrivet: 10 Maj 2007 04:06 - Redigerad av: palmann3

Alechin mod 22 mesterspillere i Frankrig. Kan vist godt kaldes kvalificeret modstand.
20 vinster og 2 remi ... ------> ( godt håndværk )
.
Natløven.

trulpen
Medlem
#105 Skrivet: 10 Maj 2007 06:07

Det är en otrolig bedrift. När skedde denna extraordinära simultan? Vilken ort?

Spencer
Medlem
#106 Skrivet: 10 Maj 2007 11:21

ort? ----> år?
Jeg husker ikke hvilket år, det var. - I 30'erne ?

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#107 Skrivet: 10 Maj 2007 18:01

Citerar: Spencer, #106:
ort? ----> år?

Vilken plats, vilken stad?

josef5555
Medlem
#108 Skrivet: 11 Maj 2007 14:20

Citerar: Oskar_Pålsson, #87:
skar_Pålsson
Medlem #87 Skrivet: 8 Maj 2007 21:57 Citera

Citerar: Johåk, #82:
det bryter mot svesnk grammatik. Liksom hello?

Sista meningen bryter inte mot svensk grammatik eller..?

Sedan vore det väl att föredra om du höll dig till ett användarnamn hela tiden, Josef.

Det är la inget fel med att ha flera användare?
Många personer vet om dt, och ingen har protesterat. Och jag har alldrig sett någon regel på schackonline som säger att man inte får ha flera en en profil?

josef5555
Medlem
#109 Skrivet: 11 Maj 2007 14:23

Citerar: Oskar_Pålsson, #92:
#92 Skrivet: 9 Maj 2007 11:11 Citera

Citerar: Skandinav, #88:
Var det et forsøk på å være kul ? Jeg går ut i fra at Erik tillater hele noden og hele verden for den sak skyld, å spille på denne siden. Da må vi tåle alle språk som er her. Selv du.

Vad jag syftar på är att "Johåk" bytte ämne helt o hållet genom att påpeka grammatiska fel hos övriga som debatterar, genom att själv använda ej grammatiskt korrekta meningar och ord. Jag stör mig inte på det, men jag stör mig på när ämnet som diskutteras hela tiden störs av annan "skit". Tack

Menar du(Pålsson) att det är fel att fråga vad ett ord betyder eller påpeka att det är en stavning som är fel e.d. ?

master4
Medlem
#110 Skrivet: 11 Maj 2007 14:41

När vissa bara kommer in och "rättar" ett stavfel så tycker jag personligen att det är helt fel..har ju inte så mycket med det berörda ämnet att göra..

Johåk
Medlem
#111 Skrivet: 11 Maj 2007 15:50

^^ Nej, visserligen. Men det är väl bara bra att öka språkkunnigheten? Jag tycker att hela denna tråden verkar lite väl mycket flum.

Johåk
Medlem
#112 Skrivet: 11 Maj 2007 15:52

Det är lte störande när folk tror att dom kan stava allt hur-som-helst. Men hur som haver-smaken är som baken.

master4
Medlem
#113 Skrivet: 11 Maj 2007 15:54

Men om det ska" springa" en massa stavrättningsfröknar här,är ju mest bara störande

josef361
Medlem
#114 Skrivet: 11 Maj 2007 15:58

Är du seriös lr? ^^

shieldfire
Medlem
#115 Skrivet: 11 Maj 2007 16:01 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: Johåk, #112:
Det är lte störande när folk tror att dom kan stava allt hur-som-helst. Men hur som haver-smaken är som baken.

Citerar: josef5555, #108:
Många personer vet om dt, och ingen har protesterat. Och jag har alldrig sett någon regel på schackonline som säger att man inte får ha flera en en profil?

Stenar, glashus, OT.
Men själva blindschacksdiskussionen kanske är avslutad nu?

master4
Medlem
#116 Skrivet: 11 Maj 2007 16:02

Ja ,så klart jag är..Dom fröknarna kan hålla sej bland förstaklasserna.Det handlar ju mest om sådana som inte har något annat att komma med,än att anmärka på folks felstavningar.

josef361
Medlem
#117 Skrivet: 11 Maj 2007 16:05

Citerar: master4, #116:
Ja ,så klart jag är..Dom fröknarna kan hålla sej bland förstaklasserna.Det handlar ju mest om sådana som inte har något annat att komma med,än att anmärka på folks felstavningar.

Öh, katig?
Usla fördomar, är det allt du har att komma med? Man blir inte så glad direkt när du bara hittar på och förolämpar.

josef361
Medlem
#118 Skrivet: 11 Maj 2007 16:09

Citerar: shieldfire, #115:
Stenar, glashus, OT.
Men själva blindschacksdiskussionen kanske är avslutad nu?

Japp, du har så rätt. Allt detta blev till ett helt annat forum och ung. alla mobbar mej och invänder 24/7 bara för att jag undrade vad beivras är? Vad är det här egent. för sida? Är det någon dålig stämning ni vill ha? Nej, precis. Det kan väl inte vara så att folk blir minst sagt urförbannadde bara för att man undrar vad ett ord betyder? Bara för att jag inte kan gammel-svenska.

josef361
Medlem
#119 Skrivet: 11 Maj 2007 16:11

Hur kul tror ni det är egent. ? Snälla lr?Det var inte jag som omvandlade forumet. Det var alla ni som klagade och invände 24/7. Så liksom hello? Den här tråden gjorde vissa om för längesedan.

master4
Medlem
#120 Skrivet: 11 Maj 2007 16:43

Citerar: master4, #116:
Ja ,så klart jag är..Dom fröknarna kan hålla sej bland förstaklasserna.Det handlar ju mest om sådana som inte har något annat att komma med,än att anmärka på folks felstavningar

tar det i repris så du fattar ..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!