Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Blindschack
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Christian_91_
Medlem
#1 Skrivet: 5 Maj 2007 08:33

Någon som har provat spela blindschack?

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#2 Skrivet: 5 Maj 2007 12:47 - Redigerad av: AfPihlstrandVonTrulp

Jag har spelat två partier blindschack. Vi var två stycken som inte hade något bräde och spelade. Jag förlorade båda partierna. Det var ett tag sedan, så jag är säkert bättre nu. Ska vi spela -schack?

maccomplete
Medlem
#3 Skrivet: 5 Maj 2007 13:08

Provade själv mot datorn... tappade bort mig efter 10 drag...

shieldfire
Medlem
#4 Skrivet: 5 Maj 2007 13:23

Vi körde det som träning som juniorer några gånger. Har provat det på klubben för våra nuvarande juniorer också. Knepigt men förmodligen bra för analysförmågan.

Vodafone
Medlem
#5 Skrivet: 5 Maj 2007 18:40

hur kör man det mot datan?

nastyboy
Medlem
#6 Skrivet: 5 Maj 2007 18:54

man knappar in sitt personnummer

sedan vet datorn vem den spelar mot och då kan den göra upp ett register

keyzersoze
Medlem
#7 Skrivet: 5 Maj 2007 19:59

Men *suck* sicken idiot......

nastyboy
Medlem
#8 Skrivet: 5 Maj 2007 20:03

vadå fatta ni inte ironin?

master4
Medlem
#9 Skrivet: 5 Maj 2007 20:09

jag brukar knappa in mitt skonummer,,,går lika bra med det!

shieldfire
Medlem
#10 Skrivet: 5 Maj 2007 20:16

det är väl inte så många som har 53, så det e klart...

nastyboy
Medlem
#11 Skrivet: 5 Maj 2007 20:17

vadå? 53 i IQ? är det bra?

pawn
Medlem
#12 Skrivet: 5 Maj 2007 22:00

Jag spelade en hel i min ungdom,när man var på väg till nån match.
Tror inte jag skulle komma så långt idag.det jobbiga är inte att spela utan förklare när det kommer ett feldrag.Förklara varför inte den pjäsen kan komma just dit.DET kräver "komihåg"

Crafty_by_Darlanio
Medlem
#13 Skrivet: 6 Maj 2007 00:05

För att kunna spela blindschack mot ett datorprogram får man starta upp programmet utan schackbräde. Ladda till exempel hem Crafty eller Gnuchess och starta det från kommandotolken.

Har man en schackdator med sensorbräde kan man spela utan pjäser (man trycker bara ned rutorna när man flyttar, likaså när datorn skall flytta) och får på så sätt träning.

När jag har spelat blindschack har det nästan alltid varit en tredje spelare som sitter med och kontrollerar ställningen i huvudet eller med magnetbräde. Jag har också spelat "blindschack" där både jag och motståndaren har fått skriva ned dragen på ett protokoll och därmed kunnat få lite stöd för minnet - just denna variant tror jag är bra för spelare som behöver träna analysförmågan och visualiseringsförmågan.

Mitt finaste blind-schack-minne kommer från ett rollspelsläger där jag som ledare iklädde mig rollen som Döden och avslutade kvällen med att spela ett parti (för mig blint då jag valde att krypa ihop och gömma mig i en svart mantel som skydd för myggen) mot en magiker som offrade sin själ och sitt liv för att hindra onskan att tränga in i rikets domäner. Efter cirka 30-40 drag och med torn, löpare och några bönders matriellt övertag marsherade jag ned med min fria h-bonde mot den vita ställningen. Efter att jag spelat h2 spelade min motståndare först en schack, vilken jag gick ur och därefter spelade han sitt torn till g1 (och inte till h1 som hade varit det bästa rent objektivt sett)...jag blev tillräckligt förvirrad för att spela h2 "igen" och gjorde därmed ett feldrag...min kompis Leo, som flyttat mina drag åt mig, kommenterade draget endast med "Det är inte möjligt", men det räckte för att jag skulle inse mitt misstag...när jag ställde mig upp och räckte fram handen till magikern förstod han först inte varför...när jag förklarat att feldrag leder till förlust och att han just vunnit mot Döden spreds ett leende över hans läppar och en stund senare vandrade han, glad men någon förvånad, mot värdshuset där han en god stund spelade förvirrad pga minnesförlusten han drabbats av.

Scensmoral - spela inte blindschack när ni har mygg omkring er eller när någons liv står på spel.
/Stefan "Darlanio" H

master4
Medlem
#14 Skrivet: 6 Maj 2007 01:00

hehehe... jäkligt bra story

MalmöLeif
Medlem
#15 Skrivet: 6 Maj 2007 01:11

Jag har testat en handfull gånger...

En gång mot en vass spelare i Malmö - Per-Erik. Han hade inget framför sig, jag bräde och han vann med 4-1.

Annan gång vann jag när jag spelade blint och motståndarna hade bräde. Jag tilläts skriva upp dragen. Det blev matt ganska fort på f7.. men svårt!

palmann3
Medlem
#16 Skrivet: 6 Maj 2007 05:42 - Redigerad av: palmann3

Jeg har prøvet det én gang, og jeg gør det aldrig mere.
Da spelat var slut havde jeg en skrækkelig / nasty hovedpine, hovedværk.
Jeg gør det aldrig mere - spiller blindt - jeg gjorde det kun for at gøre det - som
når en mand bestiger Mount Everest eller bestiger en moden kvinna.

Jeg spillede mod min datter, Susanne. Jeg var svart i en spansk åbning.
Efter 36 drag manglede jeg 3 bønder ( 2 bønder i centrum ), så jeg gav op partiet.
Min datter var skuffet over, at jeg gav op partiet ... hun ville gerne ha' sat mig matt.

Da min datter var 10 år, da legede / lekede jeg schackspelat ind i hende.
Ganske langsomt. Det var en ganske rar, kül fornemmelse for mig.

jage96a
Medlem
#17 Skrivet: 6 Maj 2007 17:01

Ursäkta men jag mååste bara berätta att min klubbkamrat Theodor Kenneskog, född 1995 med 1515 i ranking vann över Inna Agrest i ett 1-timmars parti i Kadettallsvenskan KVAL ! Heja Bro !!!!!

josef361
Medlem
#18 Skrivet: 6 Maj 2007 17:25

Citerar: jage96a, #17:
#17 Skrivet: 6 Maj 2007 17:01 Citera

Ursäkta men jag mååste bara berätta att min klubbkamrat Theodor Kenneskog, född 1995 med 1515 i ranking vann över Inna Agrest i ett 1-timmars parti i Kadettallsvenskan KVAL ! Heja Bro !!!!!

Jaha, vem är det? :S Inna Agrest alltså.

josef361
Medlem
#19 Skrivet: 6 Maj 2007 17:26

Citerar: nastyboy, #11:
#11 Skrivet: 5 Maj 2007 20:17 Citera

Nja, det finns flera olika skaler som man kan mäta IQ i men Den ligger under snittet på alla, tror jag.

josef361
Medlem
#20 Skrivet: 6 Maj 2007 17:29

Citerar: Crafty_by_Darlanio, #13:
#13 Skrivet: 6 Maj 2007 00:05 Citera

För att kunna spela blindschack mot ett datorprogram får man starta upp programmet utan schackbräde. Ladda till exempel hem Crafty eller Gnuchess och starta det från kommandotolken.

Har man en schackdator med sensorbräde kan man spela utan pjäser (man trycker bara ned rutorna när man flyttar, likaså när datorn skall flytta) och får på så sätt träning.

När jag har spelat blindschack har det nästan alltid varit en tredje spelare som sitter med och kontrollerar ställningen i huvudet eller med magnetbräde. Jag har också spelat "blindschack" där både jag och motståndaren har fått skriva ned dragen på ett protokoll och därmed kunnat få lite stöd för minnet - just denna variant tror jag är bra för spelare som behöver träna analysförmågan och visualiseringsförmågan.

Mitt finaste blind-schack-minne kommer från ett rollspelsläger där jag som ledare iklädde mig rollen som Döden och avslutade kvällen med att spela ett parti (för mig blint då jag valde att krypa ihop och gömma mig i en svart mantel som skydd för myggen) mot en magiker som offrade sin själ och sitt liv för att hindra onskan att tränga in i rikets domäner. Efter cirka 30-40 drag och med torn, löpare och några bönders matriellt övertag marsherade jag ned med min fria h-bonde mot den vita ställningen. Efter att jag spelat h2 spelade min motståndare först en schack, vilken jag gick ur och därefter spelade han sitt torn till g1 (och inte till h1 som hade varit det bästa rent objektivt sett)...jag blev tillräckligt förvirrad för att spela h2 "igen" och gjorde därmed ett feldrag...min kompis Leo, som flyttat mina drag åt mig, kommenterade draget endast med "Det är inte möjligt", men det räckte för att jag skulle inse mitt misstag...när jag ställde mig upp och räckte fram handen till magikern förstod han först inte varför...när jag förklarat att feldrag leder till förlust och att han just vunnit mot Döden spreds ett leende över hans läppar och en stund senare vandrade han, glad men någon förvånad, mot värdshuset där han en god stund spelade förvirrad pga minnesförlusten han drabbats av.

Scensmoral - spela inte blindschack när ni har mygg omkring er eller när någons liv står på spel.
/Stefan "Darlanio" H

LOL, rövarhistorier.

josef361
Medlem
#21 Skrivet: 6 Maj 2007 17:30

KOlownski har rekordet på 34. Najdorfs 50 tycks lite märkligt enligt Stålberg.

jage96a
Medlem
#22 Skrivet: 6 Maj 2007 17:45

Man kan väl säga liksom till 100 personer att köra så och efter ett drag ge upp !

Johak_fbk
Medlem
#23 Skrivet: 6 Maj 2007 18:00

LOL, visserligen, men det är ju simultanuppvisningar i Tel Aviv t.ex.

Johak_fbk
Medlem
#24 Skrivet: 6 Maj 2007 18:02

En kille har spelat remi mot Rehevsky i simultan i nimzo-indiskt. Han var bara elva år gammal när han gjorde det..

Johak_fbk
Medlem
#25 Skrivet: 6 Maj 2007 18:03

I Tel Aviv var det. Fast det var längesedan. "Petro" har lyckats med att råka ut för något liknande.

shieldfire
Medlem
#26 Skrivet: 6 Maj 2007 19:49

Citerar: nastyboy, #11:

skonumret....

shieldfire
Medlem
#27 Skrivet: 6 Maj 2007 19:50

Citerar: josef361, #18:
Jaha, vem är det? :S Inna Agrest alltså.

GM Jevgenij Agrests dotter.
Har ranking 2300+, så det skiljde c 800 p i ranking.

Putzfrau
Medlem
#28 Skrivet: 6 Maj 2007 20:05

*suck* har han josef dragit i gång igen............VET DU INTE VEM INNA AGREST ÄR?
bland damer rankad 2:a i SWE........ världens mest överrankade spelare fick hon pris för hon e riktigt vasss.,.....så du kanske till och med har chansen eller nej ursäkta hon kan flytta pjäserna iaf....

vilhelm
Medlem
#29 Skrivet: 6 Maj 2007 20:09

Citerar: Putzfrau, #28:
INNA AGREST

Är det anni?jag brukar ha bataljer med?eller ärt det en syster?

trulpen
Medlem
#30 Skrivet: 6 Maj 2007 20:09

Densamma.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!