Författare |
Meddelande |
wipert
Medlem
|
#1 Skrivet: 26 Apr 2007 07:03
Jag undrar om någon har tips på skönlitterära böcker där schack har en framträdande roll i handlingen?
|
Trew
Medlem
|
#2 Skrivet: 26 Apr 2007 09:20
Prova läsa Chess! 
|
göran
Medlem
|
#3 Skrivet: 26 Apr 2007 13:13
En bok har jag hittat:
Han som spelar schack med livet Vladimir V. Nabokov
Aldus/Bonnier 30kr på Bokrävens anikvariat
|
MalmöLeif
Medlem
|
#4 Skrivet: 26 Apr 2007 22:25 - Redigerad av: MalmöLeif
Damgambit (hoppas jag den heter..)
En roman om en tjej som blir allt duktigare på schack..
Lånade ut den till en schack-spelare för femton år sen... sen kom den aldrig tillbaka..

|
wipert
Medlem
|
#5 Skrivet: 29 Apr 2007 00:38
Tack för tipsen! Verkar vara intressanta böcker. Den enda roman jag har läst där schack har en någon betydelse för handlingen är Operation B av Gabriella Håkansson.
|
Leo_
Medlem
|
#6 Skrivet: 29 Apr 2007 14:07
Den här skulle kunna vara intressant:
URL
(har inte läst den)
|
palmann3
Medlem
|
#7 Skrivet: 1 Maj 2007 09:24
Hvorfor ikke selv skrive en roman, hvor skak har en betydelig rolle?
Du kan "lege" Gud i et år eller to. ( forfattere har den totale magt! )
Som når man har det på brættet / brädet.
Der findes en film, hvor politiet / polisen var nødt til at skaffe sig
stor viden om schack for at kunne klare op et mord. -
Kommer ikke i hu titlen på filmen.
mvh.
|
wipert
Medlem
|
#8 Skrivet: 1 Maj 2007 09:56
URL var en kryptisk titel...
Tackar för tipset, Palmann3, kanske jag ska försöka... Och verkar vara en spännande film.
Läser för övrigt en intressant fackbok om schack: Mental stridskonst i strategiskt tänkande. Författarna drar en massa liknelser mellan samurajerna och dagens schackgenier.
Schack är mer än ett spel. 
|
palmann3
Medlem
|
#9 Skrivet: 1 Maj 2007 10:12
På google kan man vel google sig frem til noget skønlitteratur om schack?
|
wipert
Medlem
|
#10 Skrivet: 1 Maj 2007 12:08
Jo, men där får man all möjlig information utan urskillning. Jag litar nog i första hand på schacknördarna här på sO. Men de tips jag får här skall jag undersöka vidare.
|
Malvan
Medlem
|
#11 Skrivet: 25 Jan 2008 21:41 - Redigerad av: Malvan
Så här står det på baksidan av en bok jag fick i julklapp. Har inte läst den, men den verkar bra:
"En av 1700-talets mest beundrade uppfinningar var en schackspelande maskin som kallades för Schackturken. Den gjorde sitt segertåg över kontinenten och besegrade både kungligheter och riktiga schackmästare. Maskinens konstruktör hette Wolfgang von Kempelen.
Schackmaskinen skänker Wolfgang von Kempelen ära och berömmelse. Det är bara det att uppfinningen döljer en hemlighet. Inne i maskinen gömmer sig en dvärg som är en mycket skicklig schackspelare.
Shackmaskinen är en spännande och lättläst bok om dessa verkliga händelser på Mozarts tid. Det är en berättelse om besvarad och obesvarad kärlek, om ett dödsfall som misstänks vara ett mord och om Wolfgang von Kempelens ständiga kamp för att hindra att bedrägeriet med dvärgen avslöjas. Och över hela denna ytterst underhållande roman vilar en omisskännlig doft av parfym och peruker från ett sirligt 1700-tal. "
Boken heter Schackmaskinen och är skriven av Robert Löhr.
Jag återkommer när jag har läst den, men nån annan kanske hinner före?
|
regardie
Medlem
|
#12 Skrivet: 27 Jan 2008 14:40
Om du med skönlitteratur menar endast romaner och noveller, har du nog redan fått ditt lystmäte. Om du däremot vill inkludera epik, lyrik och dramatik tillkommer en hel drös. 1900-talets mest betydande dikt - T S Eliots "The Waste Land" innehåller en hel sektion som heter "A Game of Chess" och om jag bara får välja ett drama med schacktitel så måste det nog bli Samuel Becketts "End Game"...
|
Johnny
Medlem
|
#13 Skrivet: 28 Jan 2008 14:07
"Schackklubben tanke och vilja" av Lorentzen
http://www.ipbolaget.com/users/ce02635/Schackklubb en%20Tanke%20&%20Vilja.htm
"Den tomma spelplatsen" roman om en Vm-match i schack av Christer Niklasson
mer tips finns i tråden schacknovell! Där finns också mitt eget bidrag 
|
Alby
Medlem
|
#14 Skrivet: 28 Jan 2008 15:40
Den bok MalmöLeif skrev om heter Damgambit av Walter Tevis. Om en schacksuperbegåvad tjej... - Jag rekommenderar "Schackklubben tanke och vilja" som Johnny nämner (Lorentzens böcker i allmänhet är rätt bra), likaså Stefan Zweig: Schack, i novellsamlingen Schack, amok och andra noveller. Vidare rekommenderas en spännande välskriven roman av Arturo Perez-Reverte: Vem dödade riddaren? Där spelar en studieartad raffinerad schackkomposition på en gammal tavla en avgörande roll för gåtans lösning. - På engelska finns förstås en massa, som Maurensig: The Lüneburger variation, ... / Alby
|
Malvan
Medlem
|
#15 Skrivet: 26 Mar 2008 01:35 - Redigerad av: Malvan
Citerar: Malvan, #11: Boken heter Schackmaskinen och är skriven av Robert Löhr.
Jag återkommer när jag har läst den, men nån annan kanske hinner före?
Nu är boken utläst och den är bra.
|
Malvan
Medlem
|
#16 Skrivet: 10 Apr 2008 22:40
Jag kom att tänka på en bok jag läste för längesen. Jag tror den hette "Barna Hedenhös reser till Ryssland". Åtminstone handlade den om det. Där är det schack med.
|
zohar
Medlem
|
#17 Skrivet: 10 Apr 2008 23:15
Vladimir Nabokov gav under pseudonymen V. Sirin ut boken Zasjtjita Luzjina år 1930. Sex år kom den ut i svensk översättning av Ellen Rydelius. 1966 kom den svenska pocketupplagan - för övrigt med en avvikande titel på bokryggen ("Mannen som spelade schack med livet"), som Göran nämnde ovan.
Denna klassiker fick på engelska heta The Luzjin Defence, och filmatiserades senare i regi av holländskan Marleen Gorris. På svenska heter den "Spelets Mästare". En passionerad film som handlar om den märklige schackmästaren Alexander Luzhin och hans tragiska uppväxt i början av förra seklet. Han reser till norra Italien för att spela titelmatch (VM) och möter den stora kärleken, den vackra ryskan Natalia. Läs eller se den!
IM Joshua Waitzkin var en mycket framgångsrik schackspelare som barn i USA. Filmen "Searching for Bobby Fischer" bygger alltså på en bok av Waitzkin med samma namn. Boken lär vara bättre än filmen. Filmen är gjord av Steven Zaillian 1993 och handlar om ett barn som är ett geni på schack, men som inte vill aklimatisera sig till de rutiner som en framtida mästare behöver, såsom Bobby Fischer.
Arturo Pérez-Reverte tillhör en ny spännande generation spanska författare och fick sitt stora internationella genombrott med en mångfasetterade roman som heter Vem dödade riddaren? Den handlar om Julia som är en erkänt skicklig konservator. Inför en konstauktion i Madrid får hon i uppdrag att restaurera en flamländsk tavla från slutet av 1400-talet. Tavlan föreställer två män som spelar schack medan en kvinna sitter och läser i bakgrunden. Under ett skikt i målningen upptäcker Julia en hemlig unskrift gjord av konstnären: ''Vem dödade riddaren?'' eller ''Vem slog springaren?'' Julia bestämmer sig för att ta reda på mer om de tre personerna på bilden. Det visar sig att ett passionsdrama döljer sig bakom den stillsamma scenen. Schackspelarna var rivaler om kvinnan och en av dem, riddaren, blev mördad. Ett annat drama utspelar sig i Julias omgivning, i Madrids mondäna konstkretsar. Det går en mördare lös - någon som måste vara en briljant schackspelare, eftersom han följer en strategi baserad på tavlans schackparti. Med mördaren i hälarna söker Julia efter svaret på tavlans dubbla fråga. Boken har filmatiserats 1994, och heter Uncovered med Kate Beckinsale i huvudrollen.
Sist men inte minst har vi Jan Kochanowskis stora poem "Schack" från 1564.
|
Malvan
Medlem
|
#18 Skrivet: 10 Apr 2008 23:44 - Redigerad av: Malvan
Och så finns det några schackdikter i Poesihörnan.
|
Malvan
Medlem
|
#19 Skrivet: 10 Apr 2008 23:58
Sven Delblanc gjorde något så ovanligt som att infoga ett helt schackparti i en roman, närmare bestämt Åminne. Jag har hört att han bad en schackspelare hitta på ett parti som var spännande och inte för långt. Dessutom skulle partiet förses med tidstypiska kommentarer (det handlade om 1930-talet). Jag vill minnas att det blev damgambit och att kommentarerna koncentrerade sig på vad som vad rätt positionellt sett. Spännande skulle det ju vara och jag tror det blev ett damoffer.
|
Arcadia
Medlem
|
#20 Skrivet: 20 Apr 2008 20:07
Ingen framträdande roll har spelet men ett kul inslag finns i Sidney Sheldons "Tracys hämnd". Ganska lysande faktiskt!!!
|
Malvan
Medlem
|
#21 Skrivet: 20 Apr 2008 20:15
Jag minns ett fantastiskt fantomenäventyr, men inte om det var den nuvarande fantomen eller någon av hans förfäder. Hur som helst hade fantomen kommit över ett gammalt schackspel. Han spelar och vinner så klart. Så säger han "Och matt på svarte tsar Peter", varvid ett lönnfack i spelet öppnas och gåtan är löst!
|
trumvirvel
Medlem
|
#22 Skrivet: 20 Apr 2008 20:46
"Kajsa och den magiska schackboken" av Jesper Hall kan rekommenderas för den som gillar schackromaner med lite ungdomligare och lättsammare ton (påminner lite om "Sofies Värld", men handlar om schackhistoria och teori istället för filosofi) - dessutom finns en fördjupningsdel i slutet av boken m teori, övningar och boktips för oss som ligger på klubbspelarnivå eller lägre.
|
Blåsippan
Medlem
|
#23 Skrivet: 20 Apr 2008 21:06
Passar den för en tioåring?
|
the-best
Medlem
|
#24 Skrivet: 20 Apr 2008 21:17
Citerar: MalmöLeif, #4: Lånade ut den till en schack-spelare för femton år sen... sen kom den aldrig tillbaka..
Då måste den ha varit bra.
|
MalmöLeif
Medlem
|
#25 Skrivet: 20 Apr 2008 22:31 - Redigerad av: MalmöLeif
Citerar: Arcadia, #20: Ingen framträdande roll har spelet men ett kul inslag finns i Sidney Sheldons "Tracys hämnd". Ganska lysande faktiskt!!!
Skoj när hon som har huvudrollen ombord på en båt utmanar två schackspelare.
De sitter i olika rum. Hon ser öppningsdraget av den ene spelaren.. låtsas promenera och fundera.. Går till den andre spelaren - som hon är vit mot - och kopierar öppningsdraget!
Nu inser ni..
|
Malvan
Medlem
|
#26 Skrivet: 3 Dec 2008 16:07
I början av Tintin i Tibet spelar Tintin och kapten Haddock schack. Det är kaptenens drag och han funderar allt han orkar. Tintin har däremot somnat, men vaknar plötsligt och ropar Chang, eftersom han drömt om honom. Alla pjäserna åker av brädet och Haddock muttrar.
|
suzuki
Medlem
|
#27 Skrivet: 3 Dec 2008 20:53
Romanen Schackmaskinen finns även som ljudbok för den som föredrar det!
|
Malvan
Medlem
|
#28 Skrivet: 9 Mar 2009 18:44
I Kristian Skölds utmärkta bok Schackpärlor berättas om hur baron Münchhausen under en resa i Asien råkade bli överfallen av rövare och nu skulle det avgöras om han skulle få behålla livet eller inte. Rövarhövdingen hade nämligen bestämt att Münchhausen skulle spela ett parti schack mot honom - och vann han skulle ha omedelbart släppas fri och som belöning få rövarhövdingens älsklingshustru, den vackra Suleima. Om han däremot förlorade eller fick remi, skulle han mista livet.
När de hade kommit fram till 20:e draget sade Münchhausen som vit i denna ställning:
Vit: Kung b2, Dam d3, Torn h1, a5, Löpare f1, f2, Springare b4, bönder c3, d4, g3, h4.
Svart: Kung h7, Dam d7, Torn b8, g8, Löpare c6, f6, Springare f7, g6, bönder b5, d5, e6, f3, g7, h6.
- Ni är matt i 18 drag. Det var väl inte dåligt av en som aldrig spelat schack förut?
Partiet fortsatte så här:
1. Dxg6+!! Kxg6
2. Ld3+ Kh5
3. g4+ Kxg4
4. Tg1+ Kf4
5. Lg3+ Kg4
6. Le1+ Kh3
7. Lf1+ Kh2
8. Lg3+! Kxg1
9. Ta1! Ta8
10. Tc1 Ta1
11. Kxa1 Da7+
12. Kb2 Da1+
13. Kxa1 Ta8+
14. Sa2 Txa2+
15. Kxa2 Lg5
16. hxg5 f2
17. Lh3+ f1D
18. Txf1 matt.
- Alltså exakt 18 drag som jag förutsade.
|
storalf
Medlem
|
#29 Skrivet: 9 Mar 2009 18:52 - Redigerad av: storalf
i första Harry Potter spelar Harrys vän Ron ett parti trollkarlsschack, vilket innebär att pjäserna är levande. Hur som helst så har jag sett slutet av partiet någonstans och det är faktiskt en riktigt fin kombination som avgör.
|
trulpen
Medlem
|
#30 Skrivet: 9 Mar 2009 19:16
Citerar: wipert, #10: Jag litar nog i första hand på schacknördarna här på sO
Sagan om Schacknördarnas återkomst? 
|